Page 1 of 1
Ennakonsäätö ei toimi oikein edit: KUNNOSSA
Posted: Mon Sep 25, 2006 15:31
by vw-racing
Minulla on jakajallinen (hall-anturilla haisteleva) sytkä Golfissani, mutta en saa millään pelaamaan sytytystä oikein. Mielestäni Trigger angle on oikein ja kaikki muutenkin kunnossa, mutta säätö ei vaan pelaa. Vaikka passaan ennakot ensin fixed anglella kohdalleen, niin -10 -tilassa ennakot karkaavat aivan taivaisiin. Maksimiennakon pitäisi olla kartan mukaan 30 astetta ja nyt se huitelee jossain 60 paikkeilla. Käytän myös Trigger returnia, sillä kilpakone ei oikein tahdo lähteä hyvin käyntiin ilman sitä. Mikähän voisi olla vialla. Latasin juuri uuden 029t-koodin, mutta ei apua. Vanhalla koodilla ennakko ei tosin säätynyt mihinkään suuntaan. Auttakaa tyhmää!
Posted: Mon Sep 25, 2006 16:32
by teg
Kerro tarkemmin setupistasi.
Posted: Mon Sep 25, 2006 18:38
by vw-racing
Jos tarkoitit auton osalta, niin Golfin oma kärjetön jakaja ennakonsäätö lukittuna. Hallin signaali kulkee Megan kautta 139-yksikölle.
Signaali kulkee muistaakseni Fidlen kautta. Jos Jankos sattuu tätä lukemaan, niin hän voinee vahvistaa tämän Tarkistan asian heti, kun pääsen kannettavaan käsiksi.
Edit. Lueskelin vielä kerran ajoituksen ohjeita ja nyt taitaakin olla niin, että olen tähdännyt hall-anturin väärään sakaran reunaan... Jos näin, niin kaikki mahdolliset Anglet on väärin. Täytyypä vielä tarkistella.
Posted: Mon Sep 25, 2006 20:26
by Jankos
Juu on se kait noin. Ei mitään ihmeellisiä kytkentöjä.
Todella outo ominaisuus koska fixed anglella saa trigger anglen säädettyä kohdalleen ja kone käynnistyy trigger returnilla.
Hmm. mikäs se syy oli ettei fidlen käyttöä suositella nykyään?
Posted: Mon Sep 25, 2006 21:45
by teg
Ehkä sinulla on non-inverted/inverted asetus väärin sytkälähdössä.
Posted: Tue Sep 26, 2006 19:40
by vw-racing
Sitäkin on kokeiltu vaikka kuinka päin, mutta...
Nythän taitaakin olla niin, että olen mitannut ja laskenut trigger anglen niin, että olen tähtäillyt triggerin lärpyttimen väärään reunaan. Villinä arvauksena ennakko heittää n. 60 astetta. Lämpimänä lähtee vielä käymään, mutta kylmänä ei. Huomenna pääsen kokeilemaan uusin opein.
Kiitos osallistuneille.
Posted: Wed Sep 27, 2006 7:26
by teg
Koitappas laittaa kiinteä ennakko ja säädä trigger anglea, kunnes strobo näyttää että kulma on oikea (eli sama kuin kiinteä ennakko).
Posted: Wed Sep 27, 2006 9:39
by Jankos
teg wrote:Koitappas laittaa kiinteä ennakko ja säädä trigger anglea, kunnes strobo näyttää että kulma on oikea (eli sama kuin kiinteä ennakko).
Jos tuon ekan tekstin lukee läpi niin juuri noin on tehnyt ja pelaa ihan ok tuohon asti. Mutta kun laittaa -10 fixed kohtaan ei ennakko säädy kartan mukaan vaan ihan jotenkin muuten.
Hieman oudoksuttaa tämä juttu, mutta jos ei ala pelaamaan niin pitäisi varmaan koittaa led17 ohjausta sytkälle. Jos tuo fidle sekoilee jostakin syystä?
Posted: Wed Sep 27, 2006 14:08
by teg
Todella outo ominaisuus koska fixed anglella saa trigger anglen säädettyä kohdalleen ja kone käynnistyy trigger returnilla.
Käsitin tämän väärin. Tuosta voi myös käsittää, että fixed anglea on säädetty.

Posted: Wed Sep 27, 2006 15:13
by Jankos
Totta!
Luin vaan niin hätäisesti läpi että luotin että on kirjoitettu kuin on tehty.
Oikeasti on säätö tapahtunut niin että fixed kohdassa on ollut 10 ja sitten sytkälampun kanssa trigger angle kohdalleen.
Posted: Wed Sep 27, 2006 21:32
by vw-racing
Juuri näin olen ollut tekevinäni. Trigger anglen kanssa passailussa saattaa olla kyllä melkoinen toleranssi, sillä kone käy esim. tuolla kiinteällä 10 asteella todella huonosti ja sytytys joko pätkii tai sekoilee häiriön vuoksi aina välillä. Ja kun vaihdan Fixed anglen -10:ksi, niin ennakko on jossain 60 asteen nurkalla ja kone huutaa reilua 3000 rpm. Kaikista rumista äänistä päätelleen ennakkoa todella ON! Käynnistäminenkin on tunnin homma.
Jos nyt unohdetaan tuo fixed anglen avulla (trigger anglen) säätäminen, niin tuo 60 astetta täsmäisi triggerlevyn kolon mittaan. Se on noin 30 astetta ja eikös kampura pyöri tuplat jakajaan nähden. Mitä raati on mieltä voisiko olla näin, että autoni jakajassa kipinä sylkäistäänkin triggerin kolon takareunassa, eikä lärpäkkeen takareunassa. Näin ollen ennakkoa onkin rutkasti liikaa. Saattaa olla kyllä kaukaa haettu ajatus...
Täytyypä huomenna koittaa vielä ilman trigger returnia. Aluksi olin asettanut sytyksen sillä ja sain auton käymään aika mukavasti. Ainut ongelma oli se, että ohjelma oli kai korruptoitunut jotenkin ja ennakon säätö ei toiminut ollenkaan. Käynnistäminen oli kyllä aika tuskaa silloinkin. Ennakko jökötti sentään tasan 10 asteessa.
Posted: Thu Sep 28, 2006 11:14
by teg
Koitappas muutta sitä kiinteää ennakkoa esim. 20 asteeseen ja tarkistaa strobolla, että se on myös silloin oikein?
Jos se on oikein eikä toimi edelleenkään, niin suosittelen polttamaan koodin uudelleen prossuuun ja uudelleen asetukset kuntoon. Ei siis suoraan sitä vanhaa msq-tiedostoa vaan käsin ne tärkeimmät että auto käynnistyy. Toki voi ve-table(t) ja ennakkokartat myös exportata ja importata uuteen.
Posted: Thu Sep 28, 2006 15:16
by vw-racing
No niin. Nyt on palattu lähtötilanteeseen eli auto käy kauniisti ja käynnistyy ainakin lämpimänä normaalisti. Asiathan olisivat mukavasti, jos ennakon säätö vielä toimisi.
Asetukset ovat nyt nämä:
Trigger angle 13
TA addition 0
Cranking timing, Time based
Cranking advance angle 2
Hold ignition 0
Inverted, no
Oddfire, no
Fixed angle -10
Trim Angle 0
Jouduin tekemään hieman kompromissia jakajan kanssa, kun tuo trigger angle olisi ollut muuten "kielletyllä alueella" vähän päälle 20.
Säädin trigger anglen Fixed anglen avulla. Kokeilin useita eri arvoja Fixed anglessa ja ennakko muuttuu tätä lukemaa muuttamalla kuten pitääkin. Mutta kun laitan arvon -10, niin ennakossa ei ole mitään eloa. Se jää siis suunnilleen siihen 10 asteen korville. Kokeilin laittaan koodin 029t uudestaankin, mutta ei vaikutusta asiaan. Tosin säädöt avasin tallennetusta tiedostosta.
Huomasin tänään katsoa auditlogia ja sieltä löytyy tällaiset herjat:
MSnS-extra.ini:0091 WARNING:Conditional check references undefined value 'AIR_FLOW_METER'. Only first reference will be reported.
MSnS-extra.ini:0091 #elif AIR_FLOW_METER, including=false
MSnS-extra.ini:0094 WARNING:Conditional check references undefined value 'ALPHA_N'. Only first reference will be reported.
MSnS-extra.ini:0094 #elif ALPHA_N, including=false
MSnS-extra.ini:0096 #endif, including=true
MSnS-extra.ini:0804 WARNING:Conditional check references undefined value 'WB_1_0_LINEAR'. Only first reference will be reported.
MSnS-extra.ini:0804 #elif WB_1_0_LINEAR, including=false
MSnS-extra.ini:0806 WARNING:Conditional check references undefined value 'WB_UNKNOWN'. Only first reference will be reported.
MSnS-extra.ini:0806 #elif WB_UNKNOWN, including=false
MSnS-extra.ini:0808 WARNING:Conditional check references undefined value 'AEM_LINEAR'. Only first reference will be reported.
MSnS-extra.ini:0808 #elif AEM_LINEAR, including=false
MSnS-extra.ini:0810 WARNING:Conditional check references undefined value 'AEM_NON_LINEAR'. Only first reference will be reported.
MSnS-extra.ini:0810 #elif AEM_NON_LINEAR, including=false
MSnS-extra.ini:0812 WARNING:Conditional check references undefined value 'DIYWB_NON_LINEAR'. Only first reference will be reported.
MSnS-extra.ini:0812 #elif DIYWB_NON_LINEAR, including=false
MSnS-extra.ini:0814 WARNING:Conditional check references undefined value 'DYNOJET_LINEAR'. Only first reference will be reported.
MSnS-extra.ini:0814 #elif DYNOJET_LINEAR, including=false
MSnS-extra.ini:0816 WARNING:Conditional check references undefined value 'TECHEDGE_LINEAR'. Only first reference will be reported.
MSnS-extra.ini:0816 #elif TECHEDGE_LINEAR, including=false
MSnS-extra.ini:0818 WARNING:Conditional check references undefined value 'INNOVATE_1_2_LINEAR'. Only first reference will be reported.
MSnS-extra.ini:0818 #elif INNOVATE_1_2_LINEAR, including=false
MSnS-extra.ini:0820 WARNING:Conditional check references undefined value 'INNOVATE_0_5_LINEAR'. Only first reference will be reported.
MSnS-extra.ini:0820 #elif INNOVATE_0_5_LINEAR, including=false
MSnS-extra.ini:0822 WARNING:Conditional check references undefined value 'INNOVATE_LC1_DEFAULT'. Only first reference will be reported.
MSnS-extra.ini:0822 #elif INNOVATE_LC1_DEFAULT, including=false
MSnS-extra.ini:0824 WARNING:Conditional check references undefined value 'ZEITRONIX_NON_LINEAR'. Only first reference will be reported.
MSnS-extra.ini:0824 #elif ZEITRONIX_NON_LINEAR, including=false
+ C:/Ohjelmatiedostot/MegaSquirt/029t/mtCfg/custom.ini
custom.ini:0015 WARNING:Unexpected or unsupported token 'defaultVersion'
C:\Ohjelmatiedostot\MegaSquirt\029t\28.9.06.msq:Open
WARNING(03): Value from option list "OvrBCutType" = "INVALID" not found.
WARNING(03): Value from option list "pwmidlewhen" = "INVALID" not found.
Warning Details
---------------
WARNING(03) means that the value expressed in the file for the
constant was not found one of the options listed in the
current configuration. The constant was not altered, so
you probably want to look more closely at this one and
see what caused the mismatch.
C:\Ohjelmatiedostot\MegaSquirt\029t\28.9.06.msq:Close
Löytyisikö näistä syy ongelmaan? Selittäköön ken ymmärtää.
[/url]
Posted: Thu Sep 28, 2006 16:40
by Jankos
Alko just mietityttään että tuossa pitäisi varmaankin olla se opton kytkentä toisinpäin kun tuo trigger angle on noin pieni?
Posted: Thu Sep 28, 2006 16:52
by MrFairlane
Eikös trigger anglen pitäisi olla huimasti suurempi eli ainakin 50 astetta.
Megahan lähtee laskemaan sytytyshetkeä trigger anglesta, joten arvolla 13 ei voi ennakko nousta suuremmaksi, kuin 13.
Katso viimeiset viestit.
http://85.17.7.172/~finsquir/forum/viewtopic.php?t=1790
Posted: Thu Sep 28, 2006 16:58
by Höylä
ja mulla oli aluksi trgger angle yli 130, eikä se hirveästi vaikuttanut käyntiin, pudotin sen sitten tuohon 50 pintaan, joka on ns. suositus... (muistaakseni se on nyt 50

) muistaisin, että max. ennakko on trigger angle - 5 astetta

tosin mulla on käytössä se 2 nd trigger juttu ja anturin levyllä on 6 reikää ja sisäkehällä 2 kpl 2 nd trigger reikää (ja nokka-akselin päässä, eli pyörii 1/2 hitaammin mitä kampura) ja käytän hukkakipinä systeemiä.
tämä seuraava lause hieman mietityttää

"Jouduin tekemään hieman kompromissia jakajan kanssa, kun tuo trigger angle olisi ollut muuten "kielletyllä alueella" vähän päälle 20. " mistä oot tuollaista saanut päähäsi, että se ei sais olla yli 20...
Posted: Thu Sep 28, 2006 19:37
by vw-racing
Suoraan Extran ohjeista... Sikäli kun englantini ei ole kokonaan ruostunut, niin siellä suositeltiin, ettei käytettäisi trigger anglea välillä 20-50, sillä säätö ei toimi kuten pitäisi.
Trigger anglen suuruudesta tai pienuudesta vielä, että näillä pienillä arvoilla Mega käyttää automaattisesti ns. Next cylinder -modea.
Posted: Thu Sep 28, 2006 20:06
by Höylä
vw-racing wrote:Suoraan Extran ohjeista... Sikäli kun englantini ei ole kokonaan ruostunut, niin siellä suositeltiin, ettei käytettäisi trigger anglea välillä 20-50, sillä säätö ei toimi kuten pitäisi.
Trigger anglen suuruudesta tai pienuudesta vielä, että näillä pienillä arvoilla Mega käyttää automaattisesti ns. Next cylinder -modea.
tuo "Next cylinder -mode" pienillä trigger angle arvoilla oli jotenkin mullakin muistissa (taisin sitä joskus yrittää omaan projektiinkin), mutta en muista tuollaista suositusta, että pitäis välttää trigger anglea väliltä 20-50

saattaa siellä extran ohjeissa tietysti noin ollakkin

Posted: Thu Sep 28, 2006 20:26
by vw-racing
Menee jo jaaritteluksi, mutta kyllä sieltä tämä tieto tosiaan löytyy ja oikein korostetulla otsikolla. Kokeilin itse Trigger anglea 25, jolla ennakko putoaa reilusti myöhaisemmällä.
Mutta auto ei toimi vieläkään... Ideoita kiitos, eikä suun pieksentää.

Posted: Thu Sep 28, 2006 20:47
by teg
vw-racing wrote:
Huomasin tänään katsoa auditlogia ja sieltä löytyy tällaiset herjat:
Tässä se vika on. Sinulla on väärä ini-tiedosto tai vanha megatune - tai sitten msq on peräisin väärästä koodiversiosta, mutta siitä ei liene kyse.
Posted: Thu Sep 28, 2006 21:02
by vw-racing
Pisti silmään tuo kohta itsellekin, mutta en oikein saanut tolkkua mistä oikeasti on kysymys. Megatune on uusin mitä oli tarjolla ja mielestäni kopion ini-tiedoston oikeaan paikkaan. No kerrankos sitä olisi erehtynyt.
Mutta oletko Teg sitä mieltä, että tämä ongelma aiheuttaa nämä oireet? Ihmettelen vaan, että miksi fixed anglen kanssa ennakko muuttuu halutusti.
Posted: Thu Sep 28, 2006 21:34
by teg
vw-racing wrote:
Mutta oletko Teg sitä mieltä, että tämä ongelma aiheuttaa nämä oireet? Ihmettelen vaan, että miksi fixed anglen kanssa ennakko muuttuu halutusti.
Jos ini on väärä, saattaa megatune kirjoitella prosessorille asetukset täysin vääriin muistiosoitteisiin. Osa tietenkin voi mennä ihan paikoilleen, mutta sitten esim juuri nuo ennakot voivat olla ihan väärässä paikassa.
Herjaako megatune mitään kun käynnistät sen sarjakaapeli kiinni ja megasquirtissa virta päällä?
Posted: Thu Sep 28, 2006 21:39
by vw-racing
Kaikki nuo yllä luetellut ja lopuksi
Warning custom.ini:0015, Unexpected or unsupported token 'default version'
Edit: kopioin uuden Megatunen alta custom.ini -tiedoston käyttämäni koodiversion alle ja nyt tämä herja katosi. Huomenna nähdään auttoiko!
Posted: Fri Sep 29, 2006 8:21
by teg
Sinun pitää kopioida koodi-version mukana tullut msns-extra.ini oikeaan käyttämäsi "auton" mtCfg kansioon.
Posted: Fri Sep 29, 2006 8:42
by vw-racing
Usko tai älä, mutta se on tehty ja tarkistettu sata kertaa. Tuo herja tuli custom.ini:stä. Sitä herjaa ei ole tullut aikaisemmin koodipäivityksen yhteydessä, mutta ilmeisesti tämä uusin Megatune ei toimi vanhan car1/jne. kansiosta löytyvän custom.inin kanssa kunnolla. Ainakin se herjaa.
Posted: Fri Sep 29, 2006 9:02
by Höylä
vw-racing wrote:Usko tai älä, mutta se on tehty ja tarkistettu sata kertaa. Tuo herja tuli custom.ini:stä. Sitä herjaa ei ole tullut aikaisemmin koodipäivityksen yhteydessä, mutta ilmeisesti tämä uusin Megatune ei toimi vanhan car1/jne. kansiosta löytyvän custom.inin kanssa kunnolla. Ainakin se herjaa.
jostain muistan lukeneeni, että kun käyttää tuota oletuskansiota "car1" se herjaa jotain vastaavaa, mitä sulla nyt näyttää tekevän, tee kokeeksi vaikka kansio nimeltä "auton säädöt" (tai joku vastaava, mikä miellyttää) samaan kansioon, missä tuo alkuperäinen car1 kansiokin on ja siirrä ne tiedot sinne, mulla ainakin loppui herjat siihen, kun tein noin
mulla siis oli käytössä tuo megatune 2.25, niillä aikaisemmilla beta versioilla ei ollut tuota ongelmaa...
TOIMII
Posted: Fri Sep 29, 2006 10:56
by vw-racing
Olen tehnyt uuden kansion aina sen koodiversion nimellä mitä käytän. Näin homma pysyy hallussa.
Sain ennakonsäädön toimimaan! Asensin koodin vielä kerran uudestaan ja näpyttelin säädöt alusta alkaen puhtaalta pöydältä. Nyt auto pelaa hienosti.
Mietin vaan, että olisikohan käynyt jossain vaiheessa niin, että olisin tökännyt säätömuutokset boksiin auton käydessä ja ohjelma olisi korruptoitunut?! Kenties. Olinhan asentanut tämän koodiversion ainakin 5 kertaa uudelleen, mutta nyt vasta tärppäsi.
Mitä tästä opimme? Ainakin ohjeet on luettu moneen kertaan alusta loppuun. Tietokoneiden ja ohjelmien kanssa peuhatessa kaikki on näköjään mahdollista.
Posted: Fri Sep 29, 2006 11:16
by Jankos
Mutta eikös sulla tullut niitä erroreita tähän asti ja nyt kun hakkasit lukemat niin että erroreita ei enää tullut niin toimii ok?
Posted: Fri Sep 29, 2006 11:32
by vw-racing
Tulee sieltä vieläkin nuo ylempänä listatut Conditional check references undefined value... -herjat.