Page 1 of 1
wheel decoder 30 -1 ?
Posted: Sun Sep 24, 2006 20:13
by c16v
Eli siis ymmärtääkö mega esim. tuollaisen 30 -1 triggeri pyörän?
Toinen vaihtoehto olisi 20 -1 pyörä.
Entäs jos käyttää toista triggeriä nokalta niin saako silloin kampuran pyörällä olla kaikki "hampaat" tallella?
Posted: Thu Sep 28, 2006 18:45
by Saren
mulla olis samanaiheinen kysymys kun kampuran päässä on 12 piikkiä eikä yhtään ylimääräistä koloa ja nokka-akselilta löytyy kolme (?) sakaraa... joista tosin kaksi on symmetrisesti ja siihen yhteen auttaa kulmahiomakone jos on tarpeen
En ole mistään kaavioista vielä löytänyt miten tuon saa kytkettyä mihinkin napoihin. Kuitenin olen ymmärtänyt, että pitäisi onnistua...
Ai niin kyseessä mopo ja max rpm 11.000.
Marko
Posted: Thu Sep 28, 2006 18:49
by Saren
no voi helkkari tuossahan se on ensimmäisenä listalla... tyhmiä kysymyksiä ei muka olekkaan...
Marko
Posted: Thu Sep 28, 2006 19:02
by Höylä
Saren wrote:mulla olis samanaiheinen kysymys kun kampuran päässä on 12 piikkiä eikä yhtään ylimääräistä koloa ja nokka-akselilta löytyy kolme (?) sakaraa... joista tosin kaksi on symmetrisesti ja siihen yhteen auttaa kulmahiomakone jos on tarpeen
En ole mistään kaavioista vielä löytänyt miten tuon saa kytkettyä mihinkin napoihin. Kuitenin olen ymmärtänyt, että pitäisi onnistua...
Ai niin kyseessä mopo ja max rpm 11.000.
Marko
mulla on käytössä nokka-akselin päässä
tälläinen reikälevy ja hyvin pelaa... moottori on 6 pyttyinen ja käytössä hukkakipinä.
voi olla että tuo 12 piikkiä kampuran päässä aiheuttaa kuitenkin ongelmia, vaikka ottaiskin yhden piikin sieltä nokan päästä pois (ja 2 nd trigger asetukset megaan) periaatteessa se kyllä pitäis onnistua ilman mitään vaikeuksia, riippuen tietyski moniko sylinterinen kone on kyseessä...
Posted: Thu Sep 28, 2006 19:08
by ArttuH
Sitten pieni varoitus tuosta triggeripyörän hammasmäärästä isommilla kierroksilla. Testailin signaaligeniksellä 12-1 pyörää vastaavaa pulssijonoa, kymppitonnia isommilla kierroksilla kierroslukuun alkoi ilmaantumaan häiriöitä ja 12 tonnin kohdilla kierrosluku pomppi jo noin 1000 rpm edestakaisin. Ilmeisesti prossusta alkaa loppua vääntö triggerikeskeytysten käsittelyyn. Testasin myös 4-1 vaihtoehtoa ja sillä toimi hienosti yli kahteen kymppiin.
Posted: Thu Sep 28, 2006 19:14
by Höylä
ArttuH wrote:Sitten pieni varoitus tuosta triggeripyörän hammasmäärästä isommilla kierroksilla. Testailin signaaligeniksellä 12-1 pyörää vastaavaa pulssijonoa, kymppitonnia isommilla kierroksilla kierroslukuun alkoi ilmaantumaan häiriöitä ja 12 tonnin kohdilla kierrosluku pomppi jo noin 1000 rpm edestakaisin. Ilmeisesti prossusta alkaa loppua vääntö triggerikeskeytysten käsittelyyn. Testasin myös 4-1 vaihtoehtoa ja sillä toimi hienosti yli kahteen kymppiin.
mitäs tuo mun systeemi vastaa näis normaali triggeri pyöris

vissiin tuota 4-1 pyörää...
Posted: Thu Sep 28, 2006 21:07
by Saren
mites me nyt sitten ymmärretään triggeripyörä? josko sytkätriggeri on nokka-akselin päässä (pyörii siis melko hiljaa) ja kampuran päässä on kaikki 12 piikkiä jäljellä kertomassa pyörintänopeudesta...
vai onko sama probleema tuon pyörintänopeuden seuraaminen? 4-pyttyinen kone parilla puollalla.
toisaalta nykyisillä nokka-akseleilla tehokäppyrä on kääntynyt laskuun siinä 9500 jälkeen joten ei tuo nyt heti ehkä kai tule ongelmaksi...

Posted: Fri Sep 29, 2006 19:32
by c16v
ArttuH wrote:Sitten pieni varoitus tuosta triggeripyörän hammasmäärästä isommilla kierroksilla. Testailin signaaligeniksellä 12-1 pyörää vastaavaa pulssijonoa, kymppitonnia isommilla kierroksilla kierroslukuun alkoi ilmaantumaan häiriöitä ja 12 tonnin kohdilla kierrosluku pomppi jo noin 1000 rpm edestakaisin. Ilmeisesti prossusta alkaa loppua vääntö triggerikeskeytysten käsittelyyn. Testasin myös 4-1 vaihtoehtoa ja sillä toimi hienosti yli kahteen kymppiin.
vähän isompi varoitus 60-2 triggeri pyörästä!! noin 7000rpm toimii ok ja vakaasti mutta kun nostaa rajoittajan vaikka 8000 saa pian kaivella haljenneita mäntiä koneesta. (nim. kokemusta on).
Sillä kyselinkin tuon esim 20-1 triggerin toimivuudesta.
Tuosta originellista 60-2 pyörästä saisi sopivasti veisteltyä 20-1 pyörän.
Posted: Fri Sep 29, 2006 19:59
by j-k
Mä porailin valurautaiseen hihnapyörään 36 reikää 10 asteen välein (tällä foorumilla oli siihen vinkki). ja laittelen kierteet ja ruuvit niihin paitsi yhteen lukkoruuvi riippuen anturin paikasta. Jos toimii mukisematta 36-1 -moodissa niin hyvä. Jos ei niin poistetaan muutama ruuvi ja kokeillaan 12-1 -pyöränä. Kunhan 360/ruuvit on jaollinen kympillä ja ruuvit jaollinen 4:llä
Käytännössä taitaa olla vaihtoehdot 36-1, 12-1 ja 4-1.
Posted: Sat Sep 30, 2006 7:44
by c16v
j-k wrote:Mä porailin valurautaiseen hihnapyörään 36 reikää 10 asteen välein (tällä foorumilla oli siihen vinkki). ja laittelen kierteet ja ruuvit niihin paitsi yhteen lukkoruuvi riippuen anturin paikasta. Jos toimii mukisematta 36-1 -moodissa niin hyvä. Jos ei niin poistetaan muutama ruuvi ja kokeillaan 12-1 -pyöränä. Kunhan 360/ruuvit on jaollinen kympillä ja ruuvit jaollinen 4:llä
Käytännössä taitaa olla vaihtoehdot 36-1, 12-1 ja 4-1.
Mikä jottei tuo 20-1 toimisi? Yhtälailla jaollinen kuin tuon 36-1 vai??
Mieluiten kuitenkin laittaisin anturin vauhtipyörälle kun on valmis paikkakin.
Posted: Sat Sep 30, 2006 8:04
by j-k
c16v wrote:Mikä jottei tuo 20-1 toimisi? Yhtälailla jaollinen kuin tuon 36-1 vai??
360/20=18 ja ruuviväli 10 astetta. Tämä siis mulla. Toki tuo 20-1 toimii sulla kun siinä on noi hampaat 18 asteen välein.
c16v wrote:Mieluiten kuitenkin laittaisin anturin vauhtipyörälle kun on valmis paikkakin.
Vaan kun omassa oharissa ei ole...