Page 1 of 1

wheel decoder 30 -1 ?

Posted: Sun Sep 24, 2006 20:13
by c16v
Eli siis ymmärtääkö mega esim. tuollaisen 30 -1 triggeri pyörän?
Toinen vaihtoehto olisi 20 -1 pyörä.
Entäs jos käyttää toista triggeriä nokalta niin saako silloin kampuran pyörällä olla kaikki "hampaat" tallella?

Posted: Thu Sep 28, 2006 18:45
by Saren
mulla olis samanaiheinen kysymys kun kampuran päässä on 12 piikkiä eikä yhtään ylimääräistä koloa ja nokka-akselilta löytyy kolme (?) sakaraa... joista tosin kaksi on symmetrisesti ja siihen yhteen auttaa kulmahiomakone jos on tarpeen :lol:

En ole mistään kaavioista vielä löytänyt miten tuon saa kytkettyä mihinkin napoihin. Kuitenin olen ymmärtänyt, että pitäisi onnistua...
Ai niin kyseessä mopo ja max rpm 11.000.

Marko

Posted: Thu Sep 28, 2006 18:49
by Saren
no voi helkkari tuossahan se on ensimmäisenä listalla... tyhmiä kysymyksiä ei muka olekkaan... :oops: :oops: :oops:

Marko

Posted: Thu Sep 28, 2006 19:02
by Höylä
Saren wrote:mulla olis samanaiheinen kysymys kun kampuran päässä on 12 piikkiä eikä yhtään ylimääräistä koloa ja nokka-akselilta löytyy kolme (?) sakaraa... joista tosin kaksi on symmetrisesti ja siihen yhteen auttaa kulmahiomakone jos on tarpeen :lol:

En ole mistään kaavioista vielä löytänyt miten tuon saa kytkettyä mihinkin napoihin. Kuitenin olen ymmärtänyt, että pitäisi onnistua...
Ai niin kyseessä mopo ja max rpm 11.000.

Marko
mulla on käytössä nokka-akselin päässä tälläinen reikälevy ja hyvin pelaa... moottori on 6 pyttyinen ja käytössä hukkakipinä.

voi olla että tuo 12 piikkiä kampuran päässä aiheuttaa kuitenkin ongelmia, vaikka ottaiskin yhden piikin sieltä nokan päästä pois (ja 2 nd trigger asetukset megaan) periaatteessa se kyllä pitäis onnistua ilman mitään vaikeuksia, riippuen tietyski moniko sylinterinen kone on kyseessä...

Posted: Thu Sep 28, 2006 19:08
by ArttuH
Sitten pieni varoitus tuosta triggeripyörän hammasmäärästä isommilla kierroksilla. Testailin signaaligeniksellä 12-1 pyörää vastaavaa pulssijonoa, kymppitonnia isommilla kierroksilla kierroslukuun alkoi ilmaantumaan häiriöitä ja 12 tonnin kohdilla kierrosluku pomppi jo noin 1000 rpm edestakaisin. Ilmeisesti prossusta alkaa loppua vääntö triggerikeskeytysten käsittelyyn. Testasin myös 4-1 vaihtoehtoa ja sillä toimi hienosti yli kahteen kymppiin.

Posted: Thu Sep 28, 2006 19:14
by Höylä
ArttuH wrote:Sitten pieni varoitus tuosta triggeripyörän hammasmäärästä isommilla kierroksilla. Testailin signaaligeniksellä 12-1 pyörää vastaavaa pulssijonoa, kymppitonnia isommilla kierroksilla kierroslukuun alkoi ilmaantumaan häiriöitä ja 12 tonnin kohdilla kierrosluku pomppi jo noin 1000 rpm edestakaisin. Ilmeisesti prossusta alkaa loppua vääntö triggerikeskeytysten käsittelyyn. Testasin myös 4-1 vaihtoehtoa ja sillä toimi hienosti yli kahteen kymppiin.
mitäs tuo mun systeemi vastaa näis normaali triggeri pyöris :roll: vissiin tuota 4-1 pyörää...

Posted: Thu Sep 28, 2006 21:07
by Saren
mites me nyt sitten ymmärretään triggeripyörä? josko sytkätriggeri on nokka-akselin päässä (pyörii siis melko hiljaa) ja kampuran päässä on kaikki 12 piikkiä jäljellä kertomassa pyörintänopeudesta...

vai onko sama probleema tuon pyörintänopeuden seuraaminen? 4-pyttyinen kone parilla puollalla.

toisaalta nykyisillä nokka-akseleilla tehokäppyrä on kääntynyt laskuun siinä 9500 jälkeen joten ei tuo nyt heti ehkä kai tule ongelmaksi...

:roll:

Posted: Fri Sep 29, 2006 19:32
by c16v
ArttuH wrote:Sitten pieni varoitus tuosta triggeripyörän hammasmäärästä isommilla kierroksilla. Testailin signaaligeniksellä 12-1 pyörää vastaavaa pulssijonoa, kymppitonnia isommilla kierroksilla kierroslukuun alkoi ilmaantumaan häiriöitä ja 12 tonnin kohdilla kierrosluku pomppi jo noin 1000 rpm edestakaisin. Ilmeisesti prossusta alkaa loppua vääntö triggerikeskeytysten käsittelyyn. Testasin myös 4-1 vaihtoehtoa ja sillä toimi hienosti yli kahteen kymppiin.

vähän isompi varoitus 60-2 triggeri pyörästä!! noin 7000rpm toimii ok ja vakaasti mutta kun nostaa rajoittajan vaikka 8000 saa pian kaivella haljenneita mäntiä koneesta. (nim. kokemusta on).

Sillä kyselinkin tuon esim 20-1 triggerin toimivuudesta.
Tuosta originellista 60-2 pyörästä saisi sopivasti veisteltyä 20-1 pyörän.

Posted: Fri Sep 29, 2006 19:59
by j-k
Mä porailin valurautaiseen hihnapyörään 36 reikää 10 asteen välein (tällä foorumilla oli siihen vinkki). ja laittelen kierteet ja ruuvit niihin paitsi yhteen lukkoruuvi riippuen anturin paikasta. Jos toimii mukisematta 36-1 -moodissa niin hyvä. Jos ei niin poistetaan muutama ruuvi ja kokeillaan 12-1 -pyöränä. Kunhan 360/ruuvit on jaollinen kympillä ja ruuvit jaollinen 4:llä :lol:

Käytännössä taitaa olla vaihtoehdot 36-1, 12-1 ja 4-1.

Posted: Sat Sep 30, 2006 7:44
by c16v
j-k wrote:Mä porailin valurautaiseen hihnapyörään 36 reikää 10 asteen välein (tällä foorumilla oli siihen vinkki). ja laittelen kierteet ja ruuvit niihin paitsi yhteen lukkoruuvi riippuen anturin paikasta. Jos toimii mukisematta 36-1 -moodissa niin hyvä. Jos ei niin poistetaan muutama ruuvi ja kokeillaan 12-1 -pyöränä. Kunhan 360/ruuvit on jaollinen kympillä ja ruuvit jaollinen 4:llä :lol:

Käytännössä taitaa olla vaihtoehdot 36-1, 12-1 ja 4-1.
Mikä jottei tuo 20-1 toimisi? Yhtälailla jaollinen kuin tuon 36-1 vai??
Mieluiten kuitenkin laittaisin anturin vauhtipyörälle kun on valmis paikkakin.

Posted: Sat Sep 30, 2006 8:04
by j-k
c16v wrote:Mikä jottei tuo 20-1 toimisi? Yhtälailla jaollinen kuin tuon 36-1 vai??
360/20=18 ja ruuviväli 10 astetta. Tämä siis mulla. Toki tuo 20-1 toimii sulla kun siinä on noi hampaat 18 asteen välein.
c16v wrote:Mieluiten kuitenkin laittaisin anturin vauhtipyörälle kun on valmis paikkakin.
Vaan kun omassa oharissa ei ole...