Page 1 of 2
Mistä tietää että suuttimien tuotto on liian pieni?
Posted: Sun Sep 24, 2006 19:46
by Slaba
Eli kuinka pystyy lukeemaan esim. logeista onko suuttimet "riittävät"?
Luin MegaLogViewer:stä erään kiihtyvyyden aikana: Dutucycleksi 116 ja PW-arvo oli 10,4.
Re: Mistä tietää että suuttimien tuotto on liian pieni?
Posted: Sun Sep 24, 2006 19:54
by Höylä
Slaba wrote:Eli kuinka pystyy lukeemaan esim. logeista onko suuttimet "riittävät"?
Luin MegaLogViewer:stä erään kiihtyvyyden aikana: Dutucycleksi 116 ja PW-arvo oli 10,4.
eikös tuo dutucycle sen kerro aika hyvin

100 tarkoittaa, että suutin on jatkuvasti auki... (niin olen asian käsittänyt)
tuohon pw arvoon en ole muistanut niin paljoa vielä keskittyä, että muistaisin aina mitä se tarkoittaa

Posted: Sun Sep 24, 2006 20:09
by Supa^
Jos tuo 116% dutycycle pitää paikkansa ni sitten on tosiaan liian pienet suuttimet. 100% meinaa että suutin on kokoajan auki. En tiiä miks se näyttää yli 100% mutta yleensä suuttimet pitäis mitottaa sillee ettei ne pääse täyskuorman alla määrätyn arvon yli, oliko se jotain 90%:a tai vastaavaa, joku korjatkoon. Eli kokoajan auki ei tee hyvää.
PW (pulse width) tarkoittaa käytännössä sähköpulssin pituutta ja ilmotetaan millisekuneissa. Riippuu suuttimen koosta että kuinka pitkää pulssia sille pitää lähettää määrätyllä VE arvolla. Paremmin tietävät saavat korjata...
Posted: Sun Sep 24, 2006 20:29
by Wesq
Niin eihän dutycycle voi olla 116% jos PW-arvo on 10.4ms pw:n pitäisi olla 30ms luokka.
olikohan tuo 116 ve arvo?
Posted: Sun Sep 24, 2006 20:30
by turbosbc
Mulla näytti myös toi dutycycle yli sataa kun nostin ahtoja liikaa. Sitten pudotin ahtoja niin että dytycycle on nyt max 88.
Posted: Sun Sep 24, 2006 20:31
by Höylä
ok. jotenkin noin sen pw arvon olinkin ymmärtänyt, eli siksi en siihen niin paljoa ole siihen keskittynytkään (tyhjäkäynnillä sen arvon piti kai olla jossain tietyissä rajoissa, mutta muuten sillä ei kai ole hirveästi väliä

)
Posted: Sun Sep 24, 2006 20:39
by Slaba
Wesq wrote:Niin eihän dutycycle voi olla 116% jos PW-arvo on 10.4ms pw:n pitäisi olla 30ms luokka.
olikohan tuo 116 ve arvo?
Mitä tarkoitat tuolla ve-arvolla?
Entä mitäs meinaat pw-arvolla?
Nyt tarvittaisiin rautalankaa
Entä vaikuttaako jos on "arvannut" suuttimien arvot väärin megatunessa?
Vaikuttaako se kuinka dutycycle arvoon?
Posted: Sun Sep 24, 2006 20:42
by msivula
Paljon koneessa on kierroksia tuon vedon aikana? tuolla 10,4:n pw:llä 100% dutycycle tulee kierroksilla 5770 rpm (1/0,0104s * 60s). 116% kierroksia pitäisi olla 6690 rpm (1,16/0,0104s * 60s) 10,4:n pw:llä.
Posted: Sun Sep 24, 2006 20:57
by Slaba
Kiihdytyksen alussa: pw 8,9 , Dutycycle 40,1 ja rpm 2700
Kiihdytyksen lopussa: pw 10,4 Dutycycle 116,1 ja rpm 6700
Posted: Sun Sep 24, 2006 21:29
by Wesq
OK!
Eli mitäs toi dutycycle sitte meinaa?
Oli pakko kattoa omaa logia niin sieltähän löyty arvoja aina 200 asti.
Sikäli hassua että tuo DC100/PW12.2 tulee jo 4860rpm ja 0,35bar.
DC200/PW17,2 7001rpm ja 0,9bar .
Olen ajanut yli 1.6bar ylipaineellakin ja jos suuttimet on jo 4800 ja 0.35bar kokoajan auki. Miten ihmeessä soppa riittää vielä 7500 ja 1.6bar jolloin DC on ollut yli 300?
AFR on ollut n:13
Posted: Sun Sep 24, 2006 21:55
by msivula
Wesq wrote:OK!
Eli mitäs toi dutycycle sitte meinaa?
Oli pakko kattoa omaa logia niin sieltähän löyty arvoja aina 200 asti.
Sikäli hassua että tuo DC100/PW12.2 tulee jo 4860rpm ja 0,35bar.
DC200/PW17,2 7001rpm ja 0,9bar .
Olen ajanut yli 1.6bar ylipaineellakin ja jos suuttimet on jo 4800 ja 0.35bar kokoajan auki. Miten ihmeessä soppa riittää vielä 7500 ja 1.6bar jolloin DC on ollut yli 300?
AFR on ollut n:13
Tuo dutycyclehän meinaa sitä, paljon suuttimet on auki prosenteissa ajan suhteen.
Onko sulla proge-bensanpainesäädin? Sehän selittäisi, että soppaa riittää kovemmillakin ahdoilla/paineilla.
Posted: Sun Sep 24, 2006 22:12
by Wesq
Juu! onhan se!
Se kävi mielessä mutta eikös tuo ylitys ole jo aika hurja.
Kone on 1.6L ja suuttimien virkaa toimittaa Fordista siera coswortista olevat keltaiset ruutat.
ihmeen paljon soppaa kone tarvitsee kun nuokaan ei tunnu riittävän.
Jostain joskus luin ,että ottavat coswortista 300hv vakio ruutilla.
Toihan meinais sitä että mulla pitäis olla 3x isommat suuttimet?WTF
mikäs nyt on piälessä?
Posted: Sun Sep 24, 2006 22:43
by Höylä
onko ne max. dutycyclen arvot otettu tasakaasulla ajosta, ettei vain kiihdytysrikastukset ole päässeet vääristämään tilannetta

Posted: Sun Sep 24, 2006 23:30
by Wesq
Niin siitä en tiedä miten paljon tuohon on kiihdytys rikastus vaikuttanut.
Mutta ihan kaasu pohjassa oli takoitus kiihdyttää mutta ei se näköjään ihan lattiassa ole ollut.
http://www.saunalahti.fi/wesulius/datal ... 240019.xls
tossa on logia.
Kiihdytys löytyy 745sec kohdalta.
Tietenkään en viitsinyt hirveen pitkään vetää kaasu pohjassa kun nytkin nopeus nousi jo päälle 200km/h.
Posted: Mon Sep 25, 2006 20:57
by Slaba
Eikö kukaan viisas osaa selitää?
Kuinkas megatune määrittää Duty cycle:n? Riippuuko Duty Cycle arvo, siitä mitä on Megatuneen suuttimen arvoiksi?
Posted: Mon Sep 25, 2006 21:43
by teg
Duty cycle 100% on aika kuinka kauan suutin voi olla enimmillään auki (eli silloin se on jatkuvasti auki). Kaikki muu siitä ylöspäin ei enää tuottoa lisää, koska suutin on jatkuvasti auki.
Posted: Mon Sep 25, 2006 22:02
by Slaba
teg wrote:Duty cycle 100% on aika kuinka kauan suutin voi olla enimmillään auki (eli silloin se on jatkuvasti auki). Kaikki muu siitä ylöspäin ei enää tuottoa lisää, koska suutin on jatkuvasti auki.
Eli käytännössä: On normaalia että Megatune näyttää yli 100%:n lukemia?
Posted: Mon Sep 25, 2006 22:04
by Höylä
Slaba wrote:Eikö kukaan viisas osaa selitää?
Kuinkas megatune määrittää Duty cycle:n? Riippuuko Duty Cycle arvo, siitä mitä on Megatuneen suuttimen arvoiksi?
eikös se laske ne dutycycle arvot siitä minkä kokoiset suuttimet sinne on ilmoitettu... ja sitten sekin vissiin vähän vaikuttaa johonkin asiaan, onko alternating vai simultaneous juttu käytössä ja se ruiskautusten määrä (taisivat kyllä vaikuttaa lähinnä siihen PW-arvoon

)
Posted: Mon Sep 25, 2006 22:05
by Höylä
Slaba wrote:teg wrote:Duty cycle 100% on aika kuinka kauan suutin voi olla enimmillään auki (eli silloin se on jatkuvasti auki). Kaikki muu siitä ylöspäin ei enää tuottoa lisää, koska suutin on jatkuvasti auki.
Eli käytännössä: On normaalia että Megatune näyttää yli 100%:n lukemia?
sen ei sais näyttää yli 100% arvoja, itse ainakin pyrin siihen että pysyis alle 100%
Posted: Mon Sep 25, 2006 22:10
by Wesq
Sikäli hassua jos 100% yläpuolella ei enää suihkutus aika pitene.
Eli jos vähennän tuosta 200% vaikka 150% niin ei sen pitäisi silloin lyhentyäkään.
Sitä en tiedä lyheneekö se mutta ainakin seossuhde menenee laihemmalle.
Ja tämän olen testannut.
Eli ihmetellääs lisää?
Posted: Mon Sep 25, 2006 22:11
by Slaba
Höylä wrote:Slaba wrote:teg wrote:Duty cycle 100% on aika kuinka kauan suutin voi olla enimmillään auki (eli silloin se on jatkuvasti auki). Kaikki muu siitä ylöspäin ei enää tuottoa lisää, koska suutin on jatkuvasti auki.
Eli käytännössä: On normaalia että Megatune näyttää yli 100%:n lukemia?
sen ei sais näyttää yli 100% arvoja, itse ainakin pyrin siihen että pysyis alle 100%
Nettisurffaamisen perusteella max duty cycle olisi noin 85%.
Posted: Mon Sep 25, 2006 22:18
by Wesq
No nyt pomppasi!
Jos mä haluan että mun dutycycle on alle 100% niin mähän tarviin sitten jo 3x suuremmat suuttimet
Jostain pongasin et noi nykyiset olis 311cc min 3bar.
Mut haloo et 1.6t kone misä on voimaa noin 250hv ei voi ikinä tarvita 4x 1000cc suuttimia .
Ainakin mun toisessa autossa jossa 2.2t kone on 4x 800cc suuttimia ja tehoa +500
Mikäs täsä nyt mättää?
Posted: Tue Sep 26, 2006 7:44
by meizzzi
Kaverin 1.6t cvh 390cc@3bar suuttimilla. 2.5bar bensanpaineensäätimellä noin 1.2bar ahtoa niin dutycycle lähellä sata. Nyt progressiivinen säädin ja paineita nostettu, samat ahtopaineet ja dutycycle 50-70 hujakoilla. Suuttimet alternative modissa. Säädöt vielä kesken niin ei tarkkoja arvoja voi antaa. Ahdoilla seokset noin 11-12 pintaan.
Tossa vähän vertailtavaa jos siitä on apua miettimiseen.
Posted: Tue Sep 26, 2006 11:19
by KariM
Slaba wrote:Nettisurffaamisen perusteella max duty cycle olisi noin 85%.
Tuo arvo vaihtelee kirjallisuudessa 80-90% tienoilla. Idea on siinä, että pidemmällä aukiololla suutin ei mahdollisesti ennätä enää kunnolla sulkeutua, kun sitä aletaan jo avaamaan, eikä tällaisessa epämääräisessä tilassa olevan suuttimen tuottoa pystytä tietämään.
Posted: Tue Sep 26, 2006 12:27
by Wesq
11-12 pintaan.
Tuohan on jo liian rikkaalla pavars poweri löytyy ylempää.
12.5-13.5 väliltä.
Hmm mulla on bensannpaine 3.5bar siis normaali ilmanpaineessa.
mikäs täsä nyt oikeen mättää?
Onkos jollain tietoa noista Cossun keltaisista suuttimista mikä niiden tuotto oikein on? on jotkut weberin suuttimet!
Posted: Tue Sep 26, 2006 18:03
by country sedan
Wesq wrote:11-12 pintaan.
Tuohan on jo liian rikkaalla pavars poweri löytyy ylempää.
12.5-13.5 väliltä.
Hmm mulla on bensannpaine 3.5bar siis normaali ilmanpaineessa.
mikäs täsä nyt oikeen mättää?
Onkos jollain tietoa noista Cossun keltaisista suuttimista mikä niiden tuotto oikein on? on jotkut weberin suuttimet!
Ahdettu kone vaatii alle 12 seossuhteen toimiakseen kunnolla.
Posted: Tue Sep 26, 2006 18:21
by turbosbc
Ahdettu kone vaatii rikkaamman seoksen kuin vapari. Tästä syystä noissa suutintaulukoissa (mm megamanuaalissa) lukee että ahdettuun 10% suuremmat suuttimet samaan tavoitetehoon kuin vaparissa.
Itsekkin huomasin selvän eron vedossa kun rikastin ahdoilla 12.5 --> 11.5.
Vaikka eihän toi mun mosa oo vielä "Aikuisten oikeesti" edes ahdettu.
Painetta kun ei ole kuin max 0.4 bar...
Posted: Tue Sep 26, 2006 19:09
by Wesq
Aijaa!
No mites se seos sitte sylinterissä eritavalla palaa kuin esim vaparissa.
Kyllä alle 12 seokset on turhan rikkaalla, tehon ja kulutuksen kannalta vain haittaa.
Kestävyyttähän tuo lisää laskemalla palotilan lämpötilaa, tosin nakutus herkkyys lisääntyy karstoittumisen myötä.
Helpostihan tuo on jarrussa todettavissa että 12 kin on jo turhan rikas seos.
Mutta onkos alkuperäisestä aiheeseen mitään uutta?
Posted: Tue Sep 26, 2006 20:07
by turbosbc
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 102.html#e
Enhän minä mistään mitään tiedä mutta niin jokapaikassa "jankutetaan".
Posted: Tue Sep 26, 2006 20:46
by Aatu
Wesq wrote:11-12 pintaan.
Tuohan on jo liian rikkaalla pavars poweri löytyy ylempää.
12.5-13.5 väliltä.
Hmm mulla on bensannpaine 3.5bar siis normaali ilmanpaineessa.
mikäs täsä nyt oikeen mättää?
Onkos jollain tietoa noista Cossun keltaisista suuttimista mikä niiden tuotto oikein on? on jotkut weberin suuttimet!
311cc/3 bar on cossun suutinten tuotto.
Ja ei sitä seosta tarvitse koko skaalalle vetää 11,5 pintaan vaan max tehojen tuntumaan. Eikä tuokaan ole se "ainut oikea" suhde vaan lähinnä konekohtaiseia jos aletaan viimeisiä hevosia hakemaan. Yleensä vaan tahtoo olla et tuo on parempi kuin hieman laihempi seos ~12,5.