Page 1 of 1
Sytytysyksikkö "Bosch 124" & Probleema (videok
Posted: Sat Sep 23, 2006 14:31
by cockjerry
noniin.. tein uuden aiheen tätä varten, koska tää oli jo 3! yksikkö joka paloi.
Nyt kaivattais -FAKTAA-, että mikä saatana sen polttaa kokoajan. Jäähdytyksenä oli jäähdytysritilä + 15cm x 10cm 5mm alumiinibiitti ja nyt lisäsin toisen jäähdytysritilän.
Puolana on Accel Supercoil 0.7ohm. Dwell ajat 2.5 - 3.5ms.
Jos joku joka tajuu näistä oikeesti jotain, on testannut esim. MS-2 & V3.0 + Bosch 124, että mikä on varmasti oikea asetus. Going Low vai Going High (Inverted), vai johtuuko tää jostain muusta?
Mun mielestä Going Low (Normal) on oikea, mutta kyllä toi skulaa Going Highllakin, tosin ei omasta mielestä niin hyvin (mm. tyhjäkäynti hidastuu, joutuu nostamaan). Kummassakin yksikkö lämpenee. Näppituntumalla paha sanoa kumpi enemmän. MS-sivuilla taas sanotaan, että Going High on oikea.
Tein keväällä testeja, naputtelemalla pääteasteen plussaa edestakas.. Going Highlla yksikkö alkoi kuumenemaan. Going Low taas ei.
Sitten faijan autossa on MS-1 & V2.2 + Bosch 124 + 0.7ohm puola. Se ei kuumene yhtään, pysyy ihan viileenä, vaikka ei ole edes mitään jäähdytysritilää. Asetuksena spark inverted.
Posted: Sat Sep 23, 2006 15:42
by Höylä
se nyt on ihan selvä, että se jäähdytyksen parantaminen ei ole se oikea tie ongelman ratkaisuksi...
itse onnistuin kans polttamaan mitsun sytkäyksikköjä vissiin 4 kpl... (a hinta 60 €

) mulla ei vika sen kummemmin selvinnyt, mutta aina kun palas takaisin 027b koodiin (muistaakseni) sytkäyksikkö alkoi kestämään, eikä kuumennut yhtään, muilla koodeilla syttyyksikkö kuumeni ihan sairaasti, oli sitten inverted no tai yes, toisessa asennossa vain ei suostunut edes käymään...
Posted: Sat Sep 23, 2006 19:01
by cockjerry
Höylä wrote:se nyt on ihan selvä, että se jäähdytyksen parantaminen ei ole se oikea tie ongelman ratkaisuksi...
itse onnistuin kans polttamaan mitsun sytkäyksikköjä vissiin 4 kpl... (a hinta 60 €

) mulla ei vika sen kummemmin selvinnyt, mutta aina kun palas takaisin 027b koodiin (muistaakseni) sytkäyksikkö alkoi kestämään, eikä kuumennut yhtään, muilla koodeilla syttyyksikkö kuumeni ihan sairaasti, oli sitten inverted no tai yes, toisessa asennossa vain ei suostunut edes käymään...
njoo.. nyt on sitten testattu ledillä! Going low on oikea. Fakta! mutta kuumenee silti. Ei kai auta muutakuin kokeilla vanhempia MS2 koodeja..
---------------------
Mutta itse käynnissä pysymis probleemaan ja ahdoilla pätkimiseen on tainnut löytyä syy.
Koklasin ihan läpällä taas tota auton puolaa ja sillä kävi hienosti. Ruuvasin toisen accelin ja silläkin kävi vähän aikaa ja taas sammu. Kuumana on tuskaa käynti accellilla eikä se tunnu kuumana käyvän kauheen hyvin tolla auton puollakaan enään. Käy kuitenkin.
Jokatapauksessa vika liittyy sytkään.. se siinä kusee. Triggeripuoli on ok, siinä ei probleemia.
EDIT: Ei ainakaan muuta tule mieleen miks alkanut tekemään tollasta jo tyhjäkäynnilläkin. Taidan pultata kohta noi alipainekaasarit + CDI takas.. ei jaksa enään, kokoajan jotain. Pari päivää skulaa ja sitten taas kusee..
Posted: Sun Sep 24, 2006 9:02
by cockjerry
Nyt meni sitten käämit.. otin videokuvaa probleemasta niin muutkin näkee, että mitä vittua.. Ei näistä mun selityksistä niin helpolla hiffaa, et missä mennään
http://njaa.pp.fi/kusinen_probleema.3gp Äänet kandee laittaa kovalle.
Eli ensin käy hienosti.. alkaa vähän katkomaan ja sitten käy hetken taas hyvin ja sitten käy päin persettä ja sammuu. Ei auta soppien säätö eikä mitään. Itse luulin ensin että kun rikastukset lähtee niin siitä, mutta ei. Eikä kone ole edes niin kuuma, että warm-upissa siirtyisi toiseen pykälään.
Akku ladattu just ja se on uus. Puola vaihdettu, tulpat uudet, ei häiriöitä. Kaikki tsekattu. En tajuu....
Toi aika on aina about sama kylmänä / lämpimänä. Kuumana käy hetken hyvin ja lähtee huonommin käymään. Jos käynnistyy ollenkaan.
Megasta hajonnut jotain?
Posted: Sun Sep 24, 2006 11:29
by Masi_K
Pystytkö mittaamaan paljon puola imee virtaa moduulilta ? 0.7 ohmia on niin sairaan vähän. Esmes 139 moduuli ei kestä liianpitkään mitään 10A virtoja.
Posted: Sun Sep 24, 2006 15:06
by cockjerry
Masi_K wrote:Pystytkö mittaamaan paljon puola imee virtaa moduulilta ? 0.7 ohmia on niin sairaan vähän. Esmes 139 moduuli ei kestä liianpitkään mitään 10A virtoja.
muistaakseni mittasin joskus.. oli jotain 7A luokkaa. Dwelliähän on vain 2.7
Yritin vielä säätää tota VR-piiriä ihan rajoille. Eli sillonkuin ei enää huomaa signaalia. Itseasiassa noita piikkejä ei tuu vaikka VR-piiri olisi säädetty suht herkäksikin.. siis sellasia mitä ei näy logeissa tai RPM-mitskussa. En sitten tosiaan tiedä, jos kaikki ei näy..
Voiko toi kierroslukutieto saada piikkejä mitä ei näy logissa tai RPM-mitskussa?
Mikäs se ED-konkka juttu oli?
Koklasin laittaa erikoodeja sisään, 2.3modattua, MS2extraa, 2.36, 2.1. Eri koodeilla on PIIKKEJÄ RPM tiedossa. MS2extralla ei ole, eikä 2.36, mutta 2.3modatussa(GCC) on! Tosin ne saa tapettua säätämällä potikoita, mutta lähteekö ne täysin?
MSEFIllä tuntuu olevan possella samantyylistä probleemaa!! Täytyykin tutkia..
Posted: Sun Sep 24, 2006 17:47
by cockjerry
Eipä auta noi koodien uppaukset.. btw 2.6 beta näytti 1/3 kierroksista !

vaikka oli oikeat asetukset.
Sellanen lisäys, että kuumana tosiaan käy vähemmän aikaa hyvin. Lähtee kuitenkin heti startilla tulille kuin palmun alta katkon jälkeen.
Jengaakin pystyy antamaan, mutta tosiaan pätkii ja vähän paukuttaa.
Tää helvetin rumbahan alkoi kun olin koeajolla.. kesken ajon POKS putkesta ja sammui. Siitä se sitten lähti, sitä ennen toimi helvetin hienosti.
Logia akkujännitteen kanssa.. ei mitään ihmeellistä.. MMMMMMMMITÄ? Tosin lagfilter tais olla 35, joten suodattaakohan se mahdolliset piikit pois, jos sellaisia olisi?
http://njaa.pp.fi/battttt.xls
Posted: Sun Sep 24, 2006 19:34
by teg
Ei kai sun laturi pukkaa jotain jännitepiikkejä, joka rikkoo elektroniikkaa?
Posted: Sun Sep 24, 2006 19:47
by cockjerry
teg wrote:Ei kai sun laturi pukkaa jotain jännitepiikkejä, joka rikkoo elektroniikkaa?
Suzukin orggis MAGNEETTO ja sieltä tulee 3-piuhaa. Se on ainakin skulaa. Oon myös irroittanut magneeton liittimen, että ei lataa. Ei vaikutusta.
Jos se puski jotain piikkejä ja hajoitti jotain? Mutta mitä?
Tohon yläpuolelle editoin just viestiä vähän ennen missä on logia ja messissä jännite! En nähnyt siinä mitään omituista, lagfilter oli tosin 35%

Posted: Sun Sep 24, 2006 20:08
by Samba
cockjerry wrote:teg wrote:Ei kai sun laturi pukkaa jotain jännitepiikkejä, joka rikkoo elektroniikkaa?
Suzukin orggis MAGNEETTO ja sieltä tulee 3-piuhaa. Se on ainakin skulaa. Oon myös irroittanut magneeton liittimen, että ei lataa. Ei vaikutusta.
Jos se puski jotain piikkejä ja hajoitti jotain? Mutta mitä?
Tohon yläpuolelle editoin just viestiä vähän ennen missä on logia ja messissä jännite! En nähnyt siinä mitään omituista, lagfilter oli tosin 35%

Kattelin tuota logia. Mikähän on MapDOT arvon funktio? Tulee julmettu piikki juuri ennen tuota "flat linea"
Posted: Sun Sep 24, 2006 20:49
by teg
MapDot kertoo MAP signaalin muutosnopeutta.
Kun tuota sun lokia katsoo, niin aika kummalliselta näyttää.. käykö moottori edes tuossa missä rpm on suora ja MAP on 100?
Posted: Sun Sep 24, 2006 21:49
by cockjerry
teg wrote:MapDot kertoo MAP signaalin muutosnopeutta.
Kun tuota sun lokia katsoo, niin aika kummalliselta näyttää.. käykö moottori edes tuossa missä rpm on suora ja MAP on 100?
Ei.. silloin se on sammunut!
Record: 143 kohdassa käynti alkaa kusemaan. Silloin AFR menee laihemmaksi ja PW laskee ja nousee???? Tollanen 1-mukinen muuttaa nopeutta niin rajusti puristus ja työtahtissa, niin toi rpm näyttää aika sahanterältä tyhjäkäynnillä vaikka käy oikeesti todella hienosti! Johtuu aika pitkälti näistä: "kireä" nokka + isot läppärungot + ahdin + 9.9:1 comp ja 107.5mm männän halkaisija
Tässä lisää logeja.. tässä logissa kävi jo paskasti.
http://njaa.pp.fi/OUTO_JUTSKA.xls
Record: 342 kohdassa alkaa käymään pätkien /paskasti. AFR näkee taas.
Tässä on logia kun kone kävi hyvin tyhjää, otti jengaa tyhjänä ja pystyi ajamaan hienosti, mutta ahdoilla katkoi. (luultavasti sikarikkaan seoksen takia). Jotain PW piikkejä tosin on ! Logi alkaa kunnolla puolesta välistä
http://njaa.pp.fi/Ahdoilla_rikas.xls
Tässä oli eka veto.. skulasi silloinki hienosti! (Ilman ahtoja) Alkaa about puolesta välistä.. koska joutuu säätää läppärin reppuun ym.
http://njaa.pp.fi/jos_nyt_onnistuis.xls
Posted: Mon Sep 25, 2006 7:18
by teg
cockjerry wrote:
Tollanen 1-mukinen muuttaa nopeutta niin rajusti puristus ja työtahtissa, niin toi rpm näyttää aika sahanterältä tyhjäkäynnillä
Mistäs sulla olikaan RPM-mittaus? Mitataanko se useammin kuin kerran kierroksessa? Aika hurjaa jos rpm pomppi yli 500rpm.. 600->1150 alle puolessa sekunnissa?
Laita ainakin MAPpiin joku kuristus.
Tuo tiedosto loppuu minulla kohtaan 159?
Tässä on logia kun kone kävi hyvin tyhjää, otti jengaa tyhjänä ja pystyi ajamaan hienosti, mutta ahdoilla katkoi. (luultavasti sikarikkaan seoksen takia). Jotain PW piikkejä tosin on ! Logi alkaa kunnolla puolesta välistä
Ilmeisesti tässä on ollut MS2 / Extra? Itse havaitsin myös tuollaisin 65535ms PW piikkejä sillä ja raportoinkin niistä. Tekijä kuittasi, että lienee sarjaportti-häiritöitä

. Kyllä kai se loppujen lopuksi perille meni, ettei kyse ole mistään kommunikaatiovirheistä.
Tässä oli eka veto.. skulasi silloinki hienosti! (Ilman ahtoja) Alkaa about puolesta välistä.. koska joutuu säätää läppärin reppuun ym.
Suosittelen käyttämään 2.686t* koodia. Se ainakin itsellä tuntuu toimivan.
Posted: Mon Sep 25, 2006 8:08
by cockjerry
Magneeton ulkokehällä ja kerran / kierros. Ei se 500rpm normaalisti heilu, silloin kun käy paskasti, niin luonnollisesti heiluu. Tiedä sitten johtuuko RPMstä vai jostain muusta? Miten toi vois aina saada samaan aikaan häiriöitä RPM signaaliin ja kuumana sais nopeemmin? Hmm.. pitääks tässä scoopittaa signaalia, kun käy, ilmeisesti pitää

Ilman comp. signaali on erittäin hieno.
Heiluu 100-200max normaalisti. Sen huomasin kanssa, että toi RPM-signaali on muuttunut. Ekojen käynnistyksien aikaan oli huomattavasti tasaisempi. Jopa 50-100rpm sisällä, tosin kone oli silloin just porattu ja oikeesti aika väljä. Porausvälykset isolla takomännällä / ilmajäähdytteinen on aika isot.. mäntä heiluu pytyssä ilman männänrenkaita.
Tossa logia jostain Kesäkuulta? ja ekat säädöt/käynnistykset
http://njaa.pp.fi/uus_setti_06/saato.xls Huomattavasti tasaisempi RPM.
Kokeilin myös hybrid alpha-n, ei vaikutusta tohon sammumis probleemaan.
Uppasin uudestaan ton outo_jutska.xls, kyllä se pitäis ihan 500 jatkua. Kohdassa 342 alkaa tosiaan käymään paskasti.
njoo täytyy jatkaa testejä tolla 2.6 T5, koska T6 näytti 1/3 jengoista.. olis ehkä pitäny muuttaa 1cyl. Eihän sitäkään silloin hiffannut
Jos otan MAPin letkun irti.. mulla on 100kPa asti alle 2000rpm tasainen taulukko joten ei haitaa.. Testiä...
edit: nyt tuli stedattua ms2extran kanssa map irti.. en tiedä sitten johtuuko toi afr sekoilu siitä kun burnasin asetukset just silloin ja silloin alkoi probleemat. Tuli "could not connect controller"
http://njaa.pp.fi/mapirti.xls
tosta nyt kande vetää vielä mitään johtopäätöksiä, tosiaan ensin kävi hyvin mutta sittenkun burnasin asetukset, niin sekos samalla batt nousi johonkin 34..
Posted: Mon Sep 25, 2006 9:32
by teg
cockjerry wrote:Tiedä sitten johtuuko RPMstä vai jostain muusta? Miten toi vois aina saada samaan aikaan häiriöitä RPM signaaliin ja kuumana sais nopeemmin?
Ehkä siellä joku paikka lämpenee? Koita suihkutella vaikka kylmäspraytä, josko se vaikka auttaisi tai edes paikillaistaisi vikapaikan - jos ei mikään muu auta.
Hmm.. pitääks tässä scoopittaa signaalia, kun käy, ilmeisesti pitää
Ei siitä ainakaan haittaa olisi
Kohdassa 342 alkaa tosiaan käymään paskasti.
Juurikin tuossa kohdassa alkaa ne rpm heilunnat ja piikit alaspäin...
Posted: Mon Sep 25, 2006 10:12
by cockjerry
Ja nyt skulaa taas! SYTYTYSmoduulikaan ei kuumene enään! Uskomantonta, ekan kerran! Vaikka pata on tulikuuma, niin sytkämoduli on vain haalea

Josta päästään taas siihen, että sytkämoduuli aiheuttaa ton käynnin huonontumisen. ehkä, ehkä ei

Skulas se kyllä aikasemminkin vaikka kuumeni.. huh huh.. tai sitten ne ahdoilla katkomiset johtui siitä.
Toi kylmäspray on hyvä idis! Täytyykin muistaa jos tulee vielä näitä! Eihän sitä tiedä vaikka toi vika tulis takas kun käynnistän seuraavan kerran!
Mitä tein:
Latasin 2.36 koodin sisään ja säädin VR-piirin ihan rajoille. Vr-anturi muuten antaa todella hienoa ja terävää signaalia käynnissä. Ei mitään extra piikkejä tai mitään. Voltteja on noin 2-3v, eli aika paljon, ei tosiaankaan mitään millivoltteja. Mikäli oikein tulkitsin tota scooppia..
Sekoilut taitaa johtua oikeesti megasta ja sen vr piiristä, eihän sillä orggis CDI oo mitään probleemia ja ei pitäis olla probleemia noin hienon signaalin kanssa.
Ettei vaan johtuis sarjaporttiongelmista, koska stedasin aikaisemmin jo tota 2.36, mutta eri järjestyksessä. Eli pistin MS2extran jälkeen sen. Aiemminkin huomannut probleemia kun GCC koodin jälkeen laittaa CW koodin. Tai jos ne vaan johtui sarjaporttiprobleemista? Ota tästä nyt selvää..
Nyt laitoin v.2.33 jälkeen ton 2.36. Puhdistaako se sitä prossun muistia ihan täysin ?
Olis oikeesti kiva tietää mistä noi johtuu ei nimittäin jaksa tätä rumbaa viikon välein. Veikkaan vahvasti sarjaporttiprobleemia, uuden kaapelin haen ainakin. Koska eihän tolla vr-anturilla ja sen mahdollisella sekoilulla oo tekemistä ton modulin kuumenemisen kanssa?
Posted: Mon Sep 25, 2006 12:01
by cockjerry
noniin nyt taas pääsin testaamaan... alkoi tekemään samaa, aika vaan pidempi, mutta sytysmoduli ei enään kuumene vaikka dwelliä oli sikana liikaa!
mutta sitten kun laitoin dwell max. 2.0 taas skulaa ja käy aika saakelin tasasesti! Skulaa vielä 1.8 hienosti. Luultavasti puola kuumeni vaihteeks kun oli liikaa dwelliä.
Eikö noille puolille oo mitään dwell aikoja määritelty?
edittii: Näköjään tekee tota vähän miten sattuu, välillä skulaa, välillä ei.. sytytysmoduli tosin ei kuumene enään. Mikä on hienoa

Käyntiongelma ei näköjään lähde millään, lähtiskö se väkivallalla?
Sellasen havainnon tein, että kun alkaa kusemaan, niin AFR nousee kokoajan vaikka käy välillä hyvin. Ota tosta nyt selvää sitten, masentaa...

Posted: Mon Sep 25, 2006 20:05
by Masi_K
Sytytyskatkokset ohentaa lambdan näkemää soosia.
Posted: Tue Sep 26, 2006 14:26
by cockjerry
Masi_K wrote:Sytytyskatkokset ohentaa lambdan näkemää soosia.
njoo niin kuulemma tekee!
Mutta nyt taitaa skulata oikeesti!
Kaivoin sisuskalut sytkäpalikasta veke ja laitoin VB921 sisään!
Ei sammu, käy vitun hienosti! Ajoin jopa 5km lenkin! Siitä se oli.. paskaa noi bosch 124 palikat ainakin tehopuolan kanssa.,
Tosin lämpenee toi VB aika paljon mutta pystyy siinä silti sormia pitämään.
Posted: Wed Sep 27, 2006 8:17
by harrastaja
Onko sulla edelleen toi Supercoil?
Mikä on Dwell?
Paljonko kierroksia?
Posted: Wed Sep 27, 2006 16:49
by cockjerry
harrastaja wrote:Onko sulla edelleen toi Supercoil?
Mikä on Dwell?
Paljonko kierroksia?
On!
Testit jatkui tänään, kun aloin epäilemaan tota Going Low asetusta.
VB921 on Going High oikea. Jouduin pudottamaan trigger anglen 30 asteeseen. Nyt alkaa kuulostamaan järkevältä. Ei muuten pätki enään ahdoilla, mutta se tais johtua sopasta. Onneks tuli tehtyä noin se, kuumenee VB921 going highllakin suht mukavasti. Se tosin taitaa johtua tosta puolasta , paukuttaa voimakasta kipinää.
Dwell 1.8! Alle 1.5 alkaa tyhjäkäynnillä esiintymään pientä "höpötystä"
Max. jengat 7500-8000.
Posted: Thu Sep 28, 2006 10:34
by harrastaja
Ei kyllä pitäisi lämmetä noin pienellä Dwellillä.
Siis jos kipinä tulee vain joka toisella kierroksella?
Joku 6ms mielestäni vois olla kohdallaan.
Tästä
käppyrästä voipi latausta "ihmetellä".
Posted: Thu Sep 28, 2006 13:20
by cockjerry
harrastaja wrote:Ei kyllä pitäisi lämmetä noin pienellä Dwellillä.
Siis jos kipinä tulee vain joka toisella kierroksella?
Joku 6ms mielestäni vois olla kohdallaan.
Tästä
käppyrästä voipi latausta "ihmetellä".
Jep tosiaan outo juttu, nyt ei lämpene taas yhtään. Mulla oli aika tyhjä akku kun testailin tota lämpöjuttua, silloinhan se nappaa enemmän virtaa? Ton pyörän lataus kun riittää hikiseen omiin laitteisiin tyhjäkäynnillä.
Täytyy koklata lisätä dwelliä paljon, lämpeneekö se sitten.
Onko toi samanlaisen accel 2-piippuisen puolan speksit?
Posted: Fri Sep 29, 2006 8:50
by cockjerry
harrastaja wrote:Ei kyllä pitäisi lämmetä noin pienellä Dwellillä.
Siis jos kipinä tulee vain joka toisella kierroksella?
Joku 6ms mielestäni vois olla kohdallaan.
Tästä
käppyrästä voipi latausta "ihmetellä".
Oikeessa olit! Hyvä käyrä! Laitoin 5.5ms ja voi jesus polttaa hienosti vaikka sopat olis 10.50! Ei muuten lämpene enään tolla 5.5ms!
Kyllähän se paukuttaa kipinän joka kierroksella (wasted spark), eli periaatteessa 4 kipinää / 720astetta, kun on 2-piippuinen.
Skulaa kyllä hienosti nyt, uskomaton ero. Tein samalla muita muutoksia jotka vaikutti aika paljon kanssa.
Posted: Fri Sep 29, 2006 10:37
by harrastaja
Toi Supercoil vähän hämäs.
Oliskohan se sittenkin
tämä? Tai joku muu?
Tohon toi 5,5ms on jo aika paljon.
Posted: Fri Sep 29, 2006 12:45
by cockjerry
PDF en saa auki jostain syystä tällä läppärillä, mutta tossa boksissa on numero: 140404 "super coils" gsx-r tarkoitettu.
Täytyy ajaa testejä..
Tollaset:

Posted: Fri Sep 29, 2006 15:06
by harrastaja
Juu, eipä ole noista valitettavasti tietoa.
Voi olla turvallisempaa käyttää vähän pienempiä latausaikoja, kun ei tiedä.
Posted: Sun Oct 01, 2006 16:53
by cockjerry
Nyt skulaa ihan ok, mutta dwell pomppii sattunaisesti, aika piikikkäästi? Otin kaikki acc & bat correctionit pois + magneetonpiuhan. Ei auta.
Kierrosluvussa ei häiriöitä ja kone kuitenkin käy hyvin. Koneen käynti tietysti muuttuu hieman. Eli jos asetan dwell 3.0, niin tekee sellasia piikkejä 5.0ms satunnaisesti?? Mistäs noi johtuu?
Heitän videokuvaa myöhemmin megatunen näytöstä..
esim. tässä logista näkee.. tyhjäkäynnillä dwell pomppii! Heti kun menee yli 2000rpm niin dwell on normaali!? Jännite on tasainen.
http://njaa.pp.fi/hyvameininki.xls