Page 1 of 2

Posted: Fri Sep 15, 2006 11:26
by Tapsa84
Muutama projekti kuva.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Uusi puola tulee maanantaina, joten sitten uudelleen tulille laajakaista lambdan kanssa.

Posted: Fri Sep 15, 2006 11:35
by HanhiEmo
Hienon näköisiä nuo siniset moottorin osat. Mitä maalia tuohon käytit että kestää lämmön/muut myrkyt?
Volvon konehuoneessa on kyllä kadehdittavan paljon tuota tilaa työskennellä :)

Posted: Fri Sep 15, 2006 13:52
by Tapsa84
HanhiEmo wrote:Hienon näköisiä nuo siniset moottorin osat. Mitä maalia tuohon käytit että kestää lämmön/muut myrkyt?
Volvon konehuoneessa on kyllä kadehdittavan paljon tuota tilaa työskennellä :)
Maalasin paukkupullosta vasaralakalla. Ei kestä hirveesti liuottimia, joten en suosittele. :lol:

Kyllä tuo konehuone vaan kävi jo niin ahtaaksi että piti siirtää akku peräkonttiin. Plus sähköflekti pitää vielä sovittaa ja tilanpuutteen vuoksi vapaavirtaussuodatin antamaan tehoa.

Posted: Sun Oct 22, 2006 13:10
by Tapsa84
Image
Image
Image
Image

Posted: Tue Oct 24, 2006 19:32
by Masi_K
Lukko ja cooleri näyttää hyvältä.

Posted: Tue Oct 24, 2006 19:40
by eaton/holset power
ihan siistin näköstä jälkeä. mistä hommasit lukon ja paljon oli hintaa ?

Posted: Thu Oct 26, 2006 21:54
by Suppari
Muistatko mitä tuli maksamaan punoslinjat?Painelinja sullakin vissiin vaan tosta?

Posted: Sun Oct 29, 2006 18:42
by Tapsa84
eaton/holset power:
Lukko on porukkatilauksella hommattu ameriikasta. Hintaa tuli lukolle ja kestävämmälle tapille n. 360 euroa.

Suppari:
Painelinja on auton alla kupariputkea. Loppu teräspunosta. Tuli maksamaan about 50-60 euroa.

Posted: Tue Oct 31, 2006 23:53
by eaton/holset power
selväpätämä
kiitos tierosta:)

Posted: Mon Nov 20, 2006 16:07
by Tapsa84
Polttoaine kartta alkaa olemaan kohdillaan. Sytkäkarttaan lisäsin reilulla kädellä lisää ennakkoa. Vetoa alkaa pikkuhiljaa löytymään... :lol:

Perstuntumalla on volvossa jo saman verran potkua, kun tuossa nykyisessä käyttöautossa (saab 9000 turbo, 175hv).

Pientä epäröintiä löytyy, jos vedättää matalilta kierroksilta. Tarkoituksena tänään lisätä taas reippaasti ennakkoa. Jospa se sillä korjaantuu.

Nykyinen sytkäkartta:
Image

Ylipainetta löytyy nyt 0,6bar. Pensiinipumpun tuotossa huomattavissa pientä notkahdusta, joten ahtopaineta ei pysty nostamaan.

Noh, jahka saan se leimauskuntoon, käyn sen penkittämässä niin näkee ne todelliset tehot. Eikä pelkoa, tuo t03:n lähtee mäkeen joulun aikana. Hommattuna jo 50mm hukkis, joten sille vielä kunnon kaveri... jolla tulee järkevällä hyötysuhteella 1,5bar ulos.

Posted: Mon Nov 20, 2006 20:22
by Tapsa84
Tapsa84 wrote: Image

Ylipainetta löytyy nyt 0,6bar. Pensiinipumpun tuotossa huomattavissa pientä notkahdusta, joten ahtopaineta ei pysty nostamaan.
Tämä kartta käytössä nyt:

Image

Vetoa tuli taas tuntuvasti lisää.

Posted: Mon Nov 20, 2006 20:33
by Höylä
onhan tuo sun oma melko samanlainen mikä mulla on käytössä (kopsattu tupla turbo mitsun vakio kartasta) vaikka sulla onkin hieman enemmän asteita joissakin kohdissa, oliskohan mullakin varaa terävöittää tuota omaa :roll:

Image

Posted: Tue Nov 21, 2006 15:34
by Tapsa84
Höylä wrote:onhan tuo sun oma melko samanlainen mikä mulla on käytössä (kopsattu tupla turbo mitsun vakio kartasta) vaikka sulla onkin hieman enemmän asteita joissakin kohdissa, oliskohan mullakin varaa terävöittää tuota omaa :roll:
Kannattaa sitten kuullostella nakuttelua todella tarkkaan. Ittellä on palotiloista poistettu kaikki terävät reunat ja männät tulee 0,3mm yli kansitason, joten paljerakoa ei ole... ruttuakin on vain n. 8,7 joten ei saisi alkaa naulaamaan.

Posted: Tue Nov 21, 2006 19:14
by Höylä
no, mulla on ruttua 10:1 :P kyllä ne jenkeissä on käyttäneet sellaista 12-14 PSI:n ahtopainetta noissa vapareista tehdyissä turbokoneissa :roll: (siis näissä mitsun 3 litraisis V6 24 v DOHC), joku hurja oli kokeillut 19 PSI:n ahtojakin, mutta siinä vaihees oli sitten jo männät luopuneet :D

Posted: Wed Nov 22, 2006 1:22
by capri-69
hyvältä näyttää! minkälainen toteutus on toi sytytys puoli? pitäs ittelle laittaa volvoon kanssa toi sytkä mut oon pikkusen pihalla kun lumiukko. eli jos vaikka varaosa numerotkin sattuis olemaan tallessa niin auttaisi pirusti!

Posted: Wed Nov 22, 2006 15:30
by Tapsa84
capri-69 wrote:hyvältä näyttää! minkälainen toteutus on toi sytytys puoli? pitäs ittelle laittaa volvoon kanssa toi sytkä mut oon pikkusen pihalla kun lumiukko. eli jos vaikka varaosa numerotkin sattuis olemaan tallessa niin auttaisi pirusti!
Mulla on lm-signaalimuunnin piiri, jotta pystyy käyttää tuota volvon omaa vr-anturia (asentotunnistin vauhtipyörällä). Kaksi vb921:ta sytkäkiveä kiinni megassa, ja puola on Bosch 0 221 503 407.

Posted: Thu Nov 23, 2006 15:50
by capri-69
mistäs tuo alkuperäinen asento tunnistin löytyy? ilmeisesti se on jakopään kotelon sisällä?

Mitattu 80-120km/h.

Posted: Thu Nov 23, 2006 22:10
by Tapsa84
capri-69 wrote:mistäs tuo alkuperäinen asento tunnistin löytyy? ilmeisesti se on jakopään kotelon sisällä?
Löytyypi vauhtipyörältä. Mulla on se kaksoismassa vauhtipyörä joka on 60-2 tyyppinen, eli lh:n. Tarkoituksena vaihtaa tuon möhkö vauhtipyörän tilalle semmonen kymppisarjan koneesta löytyvä littupyörä, samalla kun päivitän tuota voimansiirtoa ja siirrän asentotunnistimen siimapyörän päähän haistelemaan 36-1 triggeri pyörää.

Kävin myös mittaamassa kiihtyvyyden välille 80-120km/h. Kolmosella ja lentävällä lähdöllä. Huonoin aika 3,6sek ja paras 3,1sek, joten siihen väliin liikkuu tuo rumilus. Tämä siis tuolla to3:lla pakokaasujarrulla ja 0,6bar ahtopaineilla. Tuo mun käyttöauto (175hv saab 9000) meni saman hurjalla 5 sekunnin ajalla... :lol:

Posted: Thu Nov 23, 2006 22:50
by capri-69
mulla alkais olla paketti megan asennusta vaille valmis! nyt on laitettu to 3/4 ihan uusi ahdin, 410cc suuttimet 3,5" down pipe ja loppu putki vapaa virtaus 3" pakosarja avarrettu vakiosta xl twister nyt jos asentais megan toimivaksi ja sitten laakerois porais ja rengastais myllyn kunhan mega toimii ja sitte vielä kannen tekis. jännittää vaan toi megan asennus kun ensimmäistä kertaa laitan ja tuosta sytkästä en oikeen ymmärrä mitään! ja ilmeisesti kaikki alkuperäiset sytkä ja ruisku sähköt pitää purkaa pois niin saa nähä uskaltaako käydä tuohon hommaan!

Posted: Sun Nov 26, 2006 13:46
by capri-69
pystyykö noita joltain ostamaan noita signaalin muunnin piirejä kun ite en osaa piirilevy toimiviksi kolvata!

Posted: Sun Nov 26, 2006 14:08
by risu
capri-69 wrote:pystyykö noita joltain ostamaan noita signaalin muunnin piirejä kun ite en osaa piirilevy toimiviksi kolvata!
Yks mahdollisuus ois hankkia jostain Hei4-moduuli tai Boschin VR-sytkänohjausmoduuli ja käyttää sitä vaan signaalinmuuntimena.

Mullaki on noita muutama mutta vähän kaukana kun tallit on eri paikkakunnalla.Biltemasta ja motonetistäki saa ton boschin kopioita. Esim 80-luvun 500-sarjan bemuissa on ainaki.

Kytkemiseen löytyy infoa lisää extran kotivuilta muistaakseni msns-sytkämoodin alta. En tosin tiedä onko noita kukaan käyttäny wheel decoderin kanssa.. ainakin msns-moodissa Hei4 toimii hienosti.

Posted: Sun Dec 17, 2006 19:56
by Tapsa84
Tein uuden takapöntön. 3" ja rosteria.

Image
Image

Posted: Mon Dec 18, 2006 23:29
by miki
ihan mielenkiinnosta minkälaisia moottorinlämpöjä pitää tasakaasu/pinta ajolla noilla ennakoilla ? omassa kärryssä pudotin "matka-ajo sarakkeesta"5ast.pois niin sain lämmöt tippumaan 92 85een

Posted: Tue Jan 16, 2007 18:09
by Tapsa84
Nyt on tulossa uusi ahdin mallia garret gt40. Myös tarkoituksena tehdä tilaus 1500cc suuttimille. Myös kerääjä säiliö on melkein valmis, jotta saa ruokittua kaksi painepumppua. Pitää varmaan tehdä vähän isompi linja tuonne auton alle.

Niin ja moottori vaihtoi koria. Nykyisin majailee 740:n korissa. Vaihteiston kokeilumielinen vahvistaminen myös aloitettu. Katotaan saako tommosta nelilovista kestämään yli 450Nm vääntöä.

miki wrote:ihan mielenkiinnosta minkälaisia moottorinlämpöjä pitää tasakaasu/pinta ajolla noilla ennakoilla ? omassa kärryssä pudotin "matka-ajo sarakkeesta"5ast.pois niin sain lämmöt tippumaan 92 85een
Ei mulla ajossa tule ongelmaa noilla ennakoilla. Tosin liikennevaloissa aina vähän jänskättää.

Posted: Fri Feb 02, 2007 21:14
by Tapsa84
1500cc suuttimet kotiutuu ensiviikon alusta. Leikkasin plasmalla pakosarjan laipan ja ahtimen laipan. Nyt sitten odotellaan ahtimen saapumista. Niin ja pitääpä tehdä nuo hukkiksen laipat valmiiksi.

Posted: Mon Feb 05, 2007 18:59
by kynsi
On muutes aika herkät säätää nuo 1500 suuttimet. 8)

Posted: Tue Feb 06, 2007 17:21
by Tapsa84
kynsi wrote:On muutes aika herkät säätää nuo 1500 suuttimet. 8)
On varmaan. Onneksi mulla on 4kpl 200cc suuttimia siinä rinnalla alipaineelle. :wink:

Posted: Tue Feb 06, 2007 17:47
by turbosbc
Voiskos udella mistä tilasit noi 1500cc suuttimet ja paljonko maksoi? Jos et kehtaa tähän pistää niin YV:kin kelpaa...

Posted: Fri Mar 23, 2007 12:53
by Tapsa84
Ahdin saapui. Vielä puuttuu asetelma, levy ja triggeri pyörä. Tarkoituksena olisi saada nyt ensikuun aikana takaisin ajoon.

Image

Posted: Fri May 18, 2007 15:24
by Olli
Miten projekti jakselee?