Page 1 of 1
missä vika?
Posted: Thu Sep 07, 2006 20:14
by kippariv8
Auto on ooppeli 3.0 msruiskulla. ruisku(partcon sarja) ollut käytössä koko kesän ilman mitään ongelmia. Nyt uskalsin vihdoin asentaa jäykän virranjakajan hall-anturilla, tein levylle schematic 2 mukaisen kytkennän -139 modulilla ja ohjaus fidlestä DP30. (extra024s13 ja 2.25b627)
Auto käynnistyy ja käy jotenkin,megan sytkäkartalla säädöt muuttuu, mutta spark advance mittari pysyy paikallaan, eikä lampulla katsottuna ennakot muutu koneessa. Eli missä mättää,olen jo pari iltaa istunut netin ääressä selvittämässä asiaa. Nyt ajattelin kysyä oisko jollain ollut samaa ongelmaa?
kippari tampereelta.
Posted: Thu Sep 07, 2006 21:18
by MrFairlane
Kysytääs nyt varmuudeksi:
Onko Fixed angle -10?
Posted: Thu Sep 07, 2006 22:56
by kippariv8
Kyllä on. Kaikki pitäisi olla oikein,mutta joku mättää. Olen vaihdellut kaikkia arvoja yksitellen. kun trigger anglea muuttaa, niin spark advanse arvo muuttuu,mutta se pysyy vaan paikallaan. tyhmä kysymys,mutta kuuluko sen spark advance mittarin näyttää kokoajan moottorin kuormitustilanteen mukaista ennakkoa?
Posted: Fri Sep 08, 2006 15:33
by MrFairlane
Spark Advance-mittari näyttää nimenomaan lasketun, uloslähtevän ennakon.
Mitäs se tekee, jos Fixed Anglen asettaa vaikka 20 asteeseen?
Mulla muuten toi Fidle-lähtö ei toiminut oikeinja nykyään käytän LED17-lähtöä.
Ms'S'E-sivulla mainittiin ohimennen, että Fidlen käyttöä ei enään suositella.
"Using FIDLE to drive the spark output No longer advised"
Posted: Fri Sep 08, 2006 17:33
by kippariv8
muistaakseni kokeilin 10 fixed anglea, mutta en muista vaikuttiko se mitään. täytyy kokeila uudestaan, menee kyllä ens viikkoon. löytyykö yksinkertaista kytkentä ohjetta sille led 17 ulostulolle. vaikka olen autosähköasentaja niin elektroniikan opiskelu on hiukan lasten kengissä vielä.
onko muuten sitä uudempaa MS-versioo jo suomen markkinoilla.
Kiitokset etukäteen,pieni apu säästää omia hermoja.
Posted: Fri Sep 08, 2006 18:47
by MrFairlane
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... rd-d17.jpg
Eipä tuo vaadi muuta, kuin tuon yhden vastuksen piirilevylle ja jomppilanka X11 tai vastaavaan pinniin.
Sitten tietenkin vaihdat outputin LEDille.
Ei kai siinä muuta tarvinnut...
...niin olihan sinulla codebase & output functionissa Fidle merkattu Spark outputiksi?
Posted: Sat Sep 09, 2006 8:47
by kippariv8
Kyllä on vaihdettu fidle spark outputiksi. Jollain laillahan tuolta DB30 tulee ohjausta syttymodulille,koska auto käynnistyy. Mä yritän vielä tänään säädellä niitä arvoja, jos ei auta niin muutan ton kytkennän led 17. Onko tossa extra 024s13 koodissa ollut bugeja sytkäpuolella, kannataisko päivittää extra 029t?
Posted: Mon Sep 11, 2006 17:12
by kippariv8
Kokeilin muuttaa kaikkia arvoja, mutta ei vaikutusta, asetettii virranjakajakin uudelleen. spark tablelin arvot muuttuu niin kuin pitääkin,mutta spark advance mittari pysyy paikallaan eikä moottorissa muutu ennakot lampulla katottuna.
Muutin ulosoton led 17, mutta nyt en saa hall-anturilta kierrostietoo eikä auto enää käynnisty,vaikka muutin vastus kytkennänkin ( DP28-- 1kohm--signaali johtoon) , mulla on kylläkin vielä hallin syöttöjohdossa 10ohm vastus, voiko vaikuttaa. Tarviiko pin24 tehdä levylle jotain muutoksia? foorumista löytyy monenlaisia kytkentöjä mikähän niistä varmasti toimii.
Posted: Mon Sep 11, 2006 19:31
by MrFairlane
Posted: Tue Sep 12, 2006 19:19
by kippariv8
joo tota kytkentää mä ajattelinkin kokeilla seuraavaksi, mutta nyt tuli varmistus sillekkin. kiitti paljon,jokohan pääsis viikonloppuna taas gruisailee ja säätelee. pitäs päästä leimallekin ennenkuin pistää seisontaan.
Posted: Tue Sep 12, 2006 20:32
by teg
Jos spark advance mittari pysyy paikoillaan, niin sulla on fixed angle päällä. Laita sinne -10 (huom. miinus merkki)
Posted: Sat Sep 16, 2006 14:43
by kippariv8
No nyt se taas käy... led 17 ulostulo, muutokset hall-anturilla ja muutos piiri kortilla, mutta ei säädä edelleenkään ennakoita, trigger angle 35, mutta käynnistyy kaikilla 5-40 väliarvoilla.trigger angle addition ollut 0 sekä +22.5 arvoilla. spark output inverted YES, kokeiltu NO. fixed angle -10, kokeiltu -5-20 arvoilla. mistään näistä muutoksista ei ole vaikutusta siihen että megasquit alkaisi säätämään ennakoita, spark advance pysyy paikallaan eikä moottorissa muutu ennakot. Mikä piru tässä nyt mättää?
Posted: Sat Sep 16, 2006 17:16
by MrFairlane
Säätääkö se lampulla mitattua ennakkoa silti Fixed Anglen pakotettuun arvoon?
Eli vaikka tuohon 20:een?
Jos säätää, niin vika on tosi kummallinen.
Jos ei, niin veikkaisin, että koodin uudelleen asennuksen auttavan.
Posted: Sat Sep 16, 2006 18:54
by Masi_K
Vaihda koodiksi uusin 029 jotain. Se on uusin stable
Kun kyseessä lienee tavallinen vanha jakaja, voi trigger anglen laittaa aluksi turvallisesti sinne 60 asteeseen ja antaa sen olla siellä kunnes muute pelaa. Käännä kone ykk kohtaan, aseta jakaja ykk merkkiinsä ja pistä fixed angleksi 10. Cranking timeksi sama kuin jakajalla on perus ennakko tyhjäkäynnillä, spark output ei inverted sekä cranking timing time based.
Dwell settingsistä laita fixed duty ja 75% duty cycle, kun moduuli on dwellin laskeva 139.
Starttaa kone ja ennakko mittarin pitäs näyttää 10 astetta. Käännä jakajaa kunnes ennakkoa on se 10.
Muistithan asettaa kaikki muut lähdöt muiksi ja vain yhden (led 17) lähdön sytkäksi ? Sekä sytkämoodi on MSnS.
Posted: Sat Sep 16, 2006 19:28
by kippariv8
Säätääkö se lampulla mitattua ennakkoa silti Fixed Anglen pakotettuun arvoon?
Eli vaikka tuohon 20:een?
Ei säädä.. , mutta jos trigger anglea muuttaa lähemmäs nollaa niin ennakko myöhästyy.
Kiitti vinkistä. Kyllä lähdöt on tarkistettu moneen kertaan... käyn huomenna hakemassa autosta boxin ja päivitän sen koodin, mitä tune versioo kannattaa käyttää ton 029 kanssa? kannattaako koodin latausvaiheessa huomioida jotain erityistä... ja ilmeisesti lämpökartat tarvii asettaa uudestaan?
Posted: Sat Sep 16, 2006 21:13
by teg
Käytä megatune 2.25:sta aina ja oikeaa ini-tiedostoa.
Posted: Mon Sep 18, 2006 19:43
by kippariv8
Jiippii!! nyt on uusi koodi sisällä(029t). ja pienen koekäytön jälkeen totesin sytytyksen säädön vihdoinkin toimivan,Mutta taas lisää ongelmia megatunee aukaistaessa tulee tämmöinen teksti..
MegaTune Startup
Submenu entry references dialog id`clt_IATCorrC; which cannot be found.
kun klikkaa ok niin tune aukeaa ja toimii normaalisti. Mistä mahdollisesti johtuu? extran mukana tullut msns-extra tiedosto kopioitu samoin uudet easythermillä tehdyt kartat--- uudet kartat myös prossulla. megatuneversio on sama kuin edelliselläkin koodilla 2.25b627.
Pirun iso työ yhden koodin vaihdossa, kaikki asetukset joutuu muokkaa uudestaa samoin kartat.
Posted: Mon Sep 18, 2006 19:58
by teg
Katsoppas edellistä viestiä
Posted: Mon Sep 18, 2006 20:03
by kippariv8
Hiukan tarkemmin kiitos..
Posted: Mon Sep 18, 2006 20:15
by turbosbc
teg wrote:Käytä megatune 2.25:sta aina ja oikeaa ini-tiedostoa.
Käytä megatune 2.25:sta

Posted: Mon Sep 18, 2006 20:20
by Masi_K
Easythermin ne karttatiedostot on sekä koodissa sekä megatunen autohakemistossa ?
Ja edelleenkin pitäs fixed angle muuttaa ennakkoa. Trigger angle on muuhun.
Posted: Wed Sep 20, 2006 19:20
by kippariv8
Ihme homma.. mä en saanu uutta megatunee pelittää millään,pitäs varmaan rautalangasta vääntää ohje mulle...
No mutta vanha megatunen beta versio pelittää yhdestä virheestä huolimatta. Sain auton käyntiin ja melkohyvin säätöihinkin tänään, sytytyksen säätö pelaa. Ennakot muuttuu hienosti ja just oikein vielä moottorissakin. Moottori muuttui vieläkin kierrosherkemmäksi. katsotaan huomen illalla kuinka auto käyttäytyy ajossa ja kun saa vielä säädettyä VE- ja spark karttoja lähemmäs kohdalleen.
Posted: Fri Sep 22, 2006 18:25
by kippariv8
Hienosti pelaa, vähän vielä hienosäätöö vaatis,mutta kun ajaminen ja ms säätäminen itsestään työmatkalla ruuhkassa tahtoo olla vähän hankalaa.Pikku hiljaa hyvä tulee..
Posted: Sun Oct 01, 2006 17:06
by kippariv8
Autolla ajettu nyt noin 300 km ja haettu säätöjä. Pers tuntumalta vois sanoa,että voimaa on hiukan lisää. Moottorin reagointi parani niin huimasti,ettei meinaa vanha automaatti pysyä mukana.Kulutusta mittailin tossa vkl, kun käytiin rengossa. Suurimmaksi osaksi ajettiin moottoritiellä tommoista 100-120km/h ja välillä kaasupohjassa kiihdytyksiä niin kulutus 12.5 L/100km, minusta ihan hyvin 1400 kiloselle autolle,jonka ilmanvastuskerroin on varmaan 0.78.
Posted: Wed Oct 25, 2006 23:41
by rantune
No laitanpahan omanikin murheeni tähän "missä vika" keskusteluun
Tuolta Specsejä->
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=110727