Page 1 of 1
VE-kartta TPS anturilla?
Posted: Wed Sep 06, 2006 6:50
by ak racing
Onko Megan VE-kartassa mahdollista käyttää MAP-anturin painetiedon sijasta TPS:n asentotietoa. Tarkoituksena on rakentaa Pösön mi16 moottori kisakäyttöön läppärungoilla, megalla ja suorasytkällä.
Re: VE-kartta TPS anturilla?
Posted: Wed Sep 06, 2006 6:54
by JesseT
ak racing wrote:Onko Megan VE-kartassa mahdollista käyttää MAP-anturin painetiedon sijasta TPS:n asentotietoa. Tarkoituksena on rakentaa Pösön mi16 moottori kisakäyttöön läppärungoilla, megalla ja suorasytkällä.
On, hae "alpha-n" hakusanalla tietoa niin löytyy paremmin.
Posted: Thu Jan 25, 2007 19:28
by TRD
Tuleekohan tuosta missään vaiheessa sellasta versioo, että sais VE karttaan sekä TPS:n että MAP:n. Käsittääkseni tällä hetkellä ei ole mahdollista vai onko?
Posted: Thu Jan 25, 2007 20:41
by petski3
TRD wrote:Tuleekohan tuosta missään vaiheessa sellasta versioo, että sais VE karttaan sekä TPS:n että MAP:n. Käsittääkseni tällä hetkellä ei ole mahdollista vai onko?
Tuosta saa sitten enemmän tietoa "hybrid alpha-N" hakusanalla...
Posted: Sat Mar 24, 2007 12:38
by olafu
Tuostakin on aika vähän tietoa loppujen lopuksi... Kyseistä toimintoa käyttävät huomio!

Se vuosi sitten kysymäni kysymys ei ole saanut vielä kokonaisvaltaista vastausta

Yksi kertoo että toimii hyvin, mutta millanen säätää jne. Ja saako sen Extrassakin vai pitääkö olla MS2...
Posted: Sat Mar 24, 2007 13:15
by risu
Ms2 extrassa on ominaisuus jossa voi määritellä kaksi toisistaan poikkeavaa taulukkoa jotka ynnättään yhteen. Kummankin taulukon toimintamallin voi itse valita: Speed Density(MAP), persent baro ja Alpha-N(TPS)
Posted: Sat Mar 24, 2007 20:50
by ArttuH
olafu wrote:Tuostakin on aika vähän tietoa loppujen lopuksi... Kyseistä toimintoa käyttävät huomio!

Se vuosi sitten kysymäni kysymys ei ole saanut vielä kokonaisvaltaista vastausta

Yksi kertoo että toimii hyvin, mutta millanen säätää jne. Ja saako sen Extrassakin vai pitääkö olla MS2...
Extrassa hybrid alpha-n toimii siten, että VE-taulukko perustuu täysin TPS:ään ja kierroslukuun, mutta lopullinen ruiskutusmäärä kerrotaan vielä MAP-arvolla. Eli MAP:in vaikutus tulee ikään kuin automaattisesti eikä siitä tarvitse (eikä pysty) huolehtia säätäessä. Tuntuisi toimivan ihan pätevästi. Oli ainakin toimiva ratkaisu erillisillä kaasuläpillä varustetun turbokoneen säätöongelmiin.
Posted: Sat Mar 31, 2007 20:33
by Masi_K
ArttuH wrote:Tuntuisi toimivan ihan pätevästi. Oli ainakin toimiva ratkaisu erillisillä kaasuläpillä varustetun turbokoneen säätöongelmiin.
Ongelmat oli ?
Posted: Tue Apr 03, 2007 15:10
by ArttuH
Lähinnä liian korkeat MAP-arvot osakaasulla matka-ajossa, kun turbo alkoi heräilemään. Tasaista satasen vauhtia päästeltäessä MAP saattoi huidella 110kPa tienoilla. Tämä teki säätämisestä melko hankalaa, joko matka-ajossa mentiin poskettoman rikkaalla tai sitten kiihdytyksissä laihalla. Hybrid alpha-N:llä tuon sai ratkaistua melko hyvin. Haittapuolena on tosin sytkäennakoiden säätö TPS:n perusteella, mikä ei ole turbokoneessa kovin kätevää. Tuon saisi ilmeisesti muutettua melko pienellä virityksellä niin, että sytkä säätyisi MAP:in mukaan.
Posted: Tue Apr 03, 2007 22:23
by W-PH