Page 1 of 1

VE-kartta TPS anturilla?

Posted: Wed Sep 06, 2006 6:50
by ak racing
Onko Megan VE-kartassa mahdollista käyttää MAP-anturin painetiedon sijasta TPS:n asentotietoa. Tarkoituksena on rakentaa Pösön mi16 moottori kisakäyttöön läppärungoilla, megalla ja suorasytkällä.

Re: VE-kartta TPS anturilla?

Posted: Wed Sep 06, 2006 6:54
by JesseT
ak racing wrote:Onko Megan VE-kartassa mahdollista käyttää MAP-anturin painetiedon sijasta TPS:n asentotietoa. Tarkoituksena on rakentaa Pösön mi16 moottori kisakäyttöön läppärungoilla, megalla ja suorasytkällä.
On, hae "alpha-n" hakusanalla tietoa niin löytyy paremmin.

Posted: Thu Jan 25, 2007 19:28
by TRD
Tuleekohan tuosta missään vaiheessa sellasta versioo, että sais VE karttaan sekä TPS:n että MAP:n. Käsittääkseni tällä hetkellä ei ole mahdollista vai onko?

Posted: Thu Jan 25, 2007 20:41
by petski3
TRD wrote:Tuleekohan tuosta missään vaiheessa sellasta versioo, että sais VE karttaan sekä TPS:n että MAP:n. Käsittääkseni tällä hetkellä ei ole mahdollista vai onko?
Tuosta saa sitten enemmän tietoa "hybrid alpha-N" hakusanalla...

Posted: Sat Mar 24, 2007 12:38
by olafu
Tuostakin on aika vähän tietoa loppujen lopuksi... Kyseistä toimintoa käyttävät huomio! :) Se vuosi sitten kysymäni kysymys ei ole saanut vielä kokonaisvaltaista vastausta :) Yksi kertoo että toimii hyvin, mutta millanen säätää jne. Ja saako sen Extrassakin vai pitääkö olla MS2...

Posted: Sat Mar 24, 2007 13:15
by risu
Ms2 extrassa on ominaisuus jossa voi määritellä kaksi toisistaan poikkeavaa taulukkoa jotka ynnättään yhteen. Kummankin taulukon toimintamallin voi itse valita: Speed Density(MAP), persent baro ja Alpha-N(TPS)

Posted: Sat Mar 24, 2007 20:50
by ArttuH
olafu wrote:Tuostakin on aika vähän tietoa loppujen lopuksi... Kyseistä toimintoa käyttävät huomio! :) Se vuosi sitten kysymäni kysymys ei ole saanut vielä kokonaisvaltaista vastausta :) Yksi kertoo että toimii hyvin, mutta millanen säätää jne. Ja saako sen Extrassakin vai pitääkö olla MS2...
Extrassa hybrid alpha-n toimii siten, että VE-taulukko perustuu täysin TPS:ään ja kierroslukuun, mutta lopullinen ruiskutusmäärä kerrotaan vielä MAP-arvolla. Eli MAP:in vaikutus tulee ikään kuin automaattisesti eikä siitä tarvitse (eikä pysty) huolehtia säätäessä. Tuntuisi toimivan ihan pätevästi. Oli ainakin toimiva ratkaisu erillisillä kaasuläpillä varustetun turbokoneen säätöongelmiin.

Posted: Sat Mar 31, 2007 20:33
by Masi_K
ArttuH wrote:Tuntuisi toimivan ihan pätevästi. Oli ainakin toimiva ratkaisu erillisillä kaasuläpillä varustetun turbokoneen säätöongelmiin.
Ongelmat oli ?

Posted: Tue Apr 03, 2007 15:10
by ArttuH
Lähinnä liian korkeat MAP-arvot osakaasulla matka-ajossa, kun turbo alkoi heräilemään. Tasaista satasen vauhtia päästeltäessä MAP saattoi huidella 110kPa tienoilla. Tämä teki säätämisestä melko hankalaa, joko matka-ajossa mentiin poskettoman rikkaalla tai sitten kiihdytyksissä laihalla. Hybrid alpha-N:llä tuon sai ratkaistua melko hyvin. Haittapuolena on tosin sytkäennakoiden säätö TPS:n perusteella, mikä ei ole turbokoneessa kovin kätevää. Tuon saisi ilmeisesti muutettua melko pienellä virityksellä niin, että sytkä säätyisi MAP:in mukaan.

Posted: Tue Apr 03, 2007 22:23
by W-PH
Tässä kyseinen muutos koodiin:

http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=23809