Säätämisen vaaroista jne nakutuksesta
Posted: Wed Aug 23, 2006 23:23
Lähinnä kiinostaa tuo sytyksen säätäminen. Tiedän että laihalla seoksella saa helposti vahinkoa aikaan mutta mitä muita asioita pitäisi varoa? Sytytyspuolella on varmaan nakutus, eli tätä esiintyy jos on liikaa ennakkoa, vai? voiko siitä taasen olla haittaa kuormituksessa jos sytytys on myöhässä liikaa? Rikkaalla seoksella ajamisella tuskin saa mitään vahinkoa aikaan? Kyseessä siis vapari. Onko muita asioita mitä kannattaa tarkkailla? Jos paukuttaa putkessa niin onko sytytys tällöin liikaa myöhässä vai miten? Ja voiko tuota sytytystä säätää sillä perjaattella että mitä enemmän ennakkoa niin sitä enemmän tehoa? Onko tuossa mitään logiikkaa vai onko täysin moottorikohtaista millä ennakolla löytyy parhaat tehot vaikkei oltaisi lähelläkään nakutusrajaa?
Entäpä miten tuon nakutuksen eroittaa helpoiten jollei ole anturia käytössä? Jotkut on laittanut suljettuihin kuulosuojaimiin muoviputken joka menee jonnekkin konehuoneeseen, mutta minne? lohkon kylkeen? Käsitykseni mukaan nakutus kuulostaa enimmäkseen ritinältä, onko näin? Ja miten helppoa tuota on erottaa korvakuulolla suuttimien raksutuksen ja venttiilikoneiston äänen alta? Onko niin kova ääni että kuuluu ohjaamoon vai pitääkö olla moottorin vieressä?
Entäpä miten tuon nakutuksen eroittaa helpoiten jollei ole anturia käytössä? Jotkut on laittanut suljettuihin kuulosuojaimiin muoviputken joka menee jonnekkin konehuoneeseen, mutta minne? lohkon kylkeen? Käsitykseni mukaan nakutus kuulostaa enimmäkseen ritinältä, onko näin? Ja miten helppoa tuota on erottaa korvakuulolla suuttimien raksutuksen ja venttiilikoneiston äänen alta? Onko niin kova ääni että kuuluu ohjaamoon vai pitääkö olla moottorin vieressä?