Page 1 of 1
Bensanpainesäädin takaluukkuun?
Posted: Fri Aug 18, 2006 7:40
by micco
Pitäisi ruiskuturpo Datsunin bensansyöttöä päivittää järeämmäksi... Tuplapumput on jo hommattu ja ne olisi tarkoitus sovitella tankkiin vakiopumpun tilalle ja tällöin ongelmaksi saattaa muodostua liian ahtaat bensaputket. Laiskana miehenä en kuitenkaan jaksaisi mönkiä auton alle ja vaihtaa bensalinjoja järeämpiin tai vetää lisää putkia. Niinpä tulikin mieleeni jos siirtäisi bensanpainesäätimen takaluukkuun pumppujen lähelle ja pistäisi bensan kulkemaan kohti suuttimia myös alkuperäistä paluuputkea pitkin. Painesäätimen ohjauspaineletku olisi helppo vetää vaikka auton sisätilojen kautta. Tuleeko ongelmia?
Posted: Fri Aug 18, 2006 8:37
by micco
Juolahtipa mieleeni että saattaa bensa lämmetä melkoisesti suutintukissa ellei keitto kierrä tankin kautta jatkuvasti...
Posted: Fri Aug 18, 2006 11:03
by Tama
ethän sää nyt b.paine säädintä voi ennen suuttimia laittaa.. ? Sillonhan suuttimilla on paine mitä sattuu ja se paineensäädin on ihan turha siellä. Eli ei onnistu mikäli mää ymmärsin mitä ajoit takaa..
Posted: Fri Aug 18, 2006 15:46
by micco
Tama wrote:ethän sää nyt b.paine säädintä voi ennen suuttimia laittaa.. ? Sillonhan suuttimilla on paine mitä sattuu ja se paineensäädin on ihan turha siellä. Eli ei onnistu mikäli mää ymmärsin mitä ajoit takaa..
Ei ole tarkoituskaan laittaa painesäädintä ennen suuttimia vaan pumpulta säätimelle menevään letkuun T-haara josta letku suuttimille. Ihan samalla lailla painetta tällöin suuttimilla piisaisi. Mietinpä vaan tuleeko paineen säätöön viivettä kun ohjausletku on pitkä tai sitten bensa kiehuu suutintukissa kun se ei kierrä kuten normaalisysteemissä.
Melkein kaikissa uusissa moottoripyörissä bensapumpun lisäksi myös painesäädin on bensatankin sisällä ja tankilta tulee yksi ainoa letku suutintukkiin. Ohjausletkuakaan ei niissä ole joten bensanpaine pysyy tällöin koko ajan samana eikä muutu imusarjan paineen mukaan niinkuin autoissa yleensä.
Posted: Sun Aug 20, 2006 19:03
by kynsi
Kokeile, ja raportoi foorumille miten toimi.
Posted: Sun Aug 20, 2006 22:37
by Wesq
Noinhan ne on kaikissa uudemmissa autoissa.
Niissä on myös sellanen venttiili että saa ilmat pois muuten menee aika kauan ennekö lähtee kone käymään.
Posted: Mon Aug 21, 2006 5:40
by JaniM
Miksei toimi? Pistät vaan jakotukkiin painemittarin, niin tiedät sen paineen tarkalleen suuttimilla. Ja eihän se bensa siellä ajossa kauaa tukissa viihdy. Eiköhän tota kiehumis ongelmaa tuu kun auton pysäyttää ja sammuttaa hetkeksi, kovalla helteellä ja kuumia osia lähellä suuttimia/tukkia. Mutta eikös nuo nyt kannata muutenkin eristää kuumalta? Näin ainakin ite tehnyt.
Re: Bensanpainesäädin takaluukkuun?
Posted: Mon Aug 21, 2006 6:55
by petteriu
Ottamatta kantaa kuvatun systeemin toimivuuteen: mitä hyötyä on tuplapumpuista, jos putkisto jää vanhaksi(=pieneksi) ?
Petteri
micco wrote:Pitäisi ruiskuturpo Datsunin bensansyöttöä päivittää järeämmäksi... Tuplapumput on jo hommattu ja ne olisi tarkoitus sovitella tankkiin vakiopumpun tilalle ja tällöin ongelmaksi saattaa muodostua liian ahtaat bensaputket. Laiskana miehenä en kuitenkaan jaksaisi mönkiä auton alle ja vaihtaa bensalinjoja järeämpiin tai vetää lisää putkia. Niinpä tulikin mieleeni jos siirtäisi bensanpainesäätimen takaluukkuun pumppujen lähelle ja pistäisi bensan kulkemaan kohti suuttimia myös alkuperäistä paluuputkea pitkin. Painesäätimen ohjauspaineletku olisi helppo vetää vaikka auton sisätilojen kautta. Tuleeko ongelmia?
Posted: Mon Aug 21, 2006 7:50
by Heikki H.
Mulla on paineen säädin ennen suutin tukkia.
Kuinka se pensan kiehuminen ilmenee, vaikuttaakohan se käyntiin mitenkään? Ei ne pensalinjastot ainakaan lämmenneet ole ajon jälkeen. Tuossa on kyllä sitäkin vikaa että se virtaus on niitten suuttimienkin läpi aika suuri ettei se samapensa kauaa siinä pensatukis pyöri.