Page 1 of 1

Seos ongelma

Posted: Wed Aug 16, 2006 18:55
by petrib1
Taas on jonkin aikaa ajeltu ilman ongelmia 1400 km takana.Yläpäässä toimii hyvin.Mutta nyt alkoi seos sekoilemaan 1500-3500 alueella.Eli noilla kierros alueilla seos laihenee jonkin verran (aikaisemmin ei tätä tehnyt).Tuossa on datalogista muutamia arvoja samalta ajolenkiltä.Ensin arvot datalogin alkupäästä, kun toimii ja sitten loppu päästä kun seos muuttuu laihalle.


CLT: 97.8 - 92.8
TPS: 6 - 5
RMP: 2400 - 2400
MAP: 90 - 90
MAT: 31.1 - 26.1
AFR: 13.6 - 15.0
DUTYC1 8.8 - 5.6

Eli suurin piirtein samat arvot mutta mistähän johtuu että tuo seos laihenee tuossa jälkimmäisessä? :roll:

Posted: Thu Aug 17, 2006 7:55
by ArttuH
No eipä noista arvoista ainakaan löydy mitään syytä. Saisitko laitettua koko datalogin näkyville, niin siitä voisi olla helpompi arpoa ongelman aiheuttajaa?

Posted: Thu Aug 17, 2006 13:40
by petrib1
ArttuH wrote:No eipä noista arvoista ainakaan löydy mitään syytä. Saisitko laitettua koko datalogin näkyville, niin siitä voisi olla helpompi arpoa ongelman aiheuttajaa?
http://www.esnips.com/_t_/datalog

Tuolta löytyy.

Posted: Fri Aug 18, 2006 8:19
by ArttuH
Juu, vähän hassultahan tuo näyttää kun tarkasti katsoo. Samanlaisilla lähtöarvoilla tulee erilaisia PW arvoja. Tähän hätään mulle tulee mieleen vain yksi juttu: akkujännite. Eli katsopas seuraavan kerran, kun tuota häröä esiintyy, mitä MS väittää akkujännitteeksi. Löytyy sieltä realtime displaysta. Tai pistä megatune loggaamaan jännitettä, vaati muistaakseni yhden rivin lisäyksen .ini-tiedostoon.

Akkujännite nimittäin vaikuttaa suuttimien aukeamisajan korjaukseen ja jos MS näkee väärän jännitteen, niin seoksetkin menee poskelleen. Olen joskus joutunut tappelemaan tuon kanssa, kun purkki sai vähän liikaa vettä sisuksiinsa.

Sulla on ilmeisesti aika isot suuttimet käytössä? Ainakin PW arvoista voisi päätellä niin.

Posted: Fri Aug 18, 2006 9:35
by petrib1
Täytyypää tarkistaa tuo jännite.Pääsuuttimet on 230cc ja lisäsuuttimet 240cc.

Posted: Fri Aug 18, 2006 12:50
by ArttuH
Aukeeko kaikki suuttimet yhtäaikaa vai onko sulla jonkinlainen staging-järjestely käytössä? Lähinnä sitä tässä ajan takaa, että tuon login perusteella PW näytti olevan pienimmillään 1,2ms luokaa. Tuo alkaa olemaan aika lähellä suuttimien aukeamisaikaaa ja silloin säätö tapahtuu aika karkeilla pykälillä ja muutokset aukeamisajassa vaikuttavat reippaasti seokseen. Mutta jos aikaisemmin on toiminut hyvin, niin eipä tuota kannata liikaa murehtia.

Posted: Fri Aug 18, 2006 13:08
by petrib1
Juu eli Staged Injection on käytössä.Lisäsuuttimet lähtee mukaan muistakseni 130 kpa map arvolla mikäli oikein muistan.Jotenkin tuo on aikaisemminkin temppuillu esim.kiihdytyksen jälkeen kun löysää kaasun ja lähtee pinta kaasulla ajamaan niin joskus noilla 1500-3000 kierros alueilla vetää laihaksi.

Posted: Fri Aug 18, 2006 18:59
by petrib1
Realtimedisplayn mukaan akun jännite on tyhjäkäynnillä 12.8v kierroksilla nousee 14.8v.Pitää käydä viel ajamas lenkki kun nyt toimii dataloggauksessa tuo batteryvoltage ja katsoa tapahtuuko siellä mitään erikoista.

Ajossa jännite pysyy kohdallaan vaikka tuo seos muuttuu.Eli jännite ok.
Nyt oisi hyvät neuvot tarpeen.

Posted: Mon Aug 21, 2006 18:54
by petrib1
Bensan painekin pysyy kohdallaan.Tuo vika esiintyy lämpimällä koneella.Kylmällä koneella pelaa hyvin.Äskenkin tyhjäkäynnillä seos ok.Pikkusen kierroksia esim.2000-3000 rpm niin alkaa seos mennä laihalle.kun löysään kaasun,seos korjaantuu, kun lisään kaasua seos korjaantuu.Tuo vika ilmaantuu monesti kun tekee nopean kiihdytyksen, löysää kaasun ja lähtee siitä hiljakseen lisäämään kaasua.Välillä menee pitkän aikaa ennen kuin seos rauhoittuu.Kiihdytys rikastukset ei ole käytössä.
Voisiko tuo vika olla ohjelmassa??Ideoita??

Posted: Wed Aug 23, 2006 21:03
by petrib1
Huomasin tuossa erikoisen ilmiön.Kun tuo seos alkaa kiihdytyksen jälkeen seilata noilla 2000-3500 kierroksilla pysäytin pyörän ja pidin tasakaasulla n.2000 kierrosta, seos meni laihalle, jotain 16.5 pintaan.Kun laitoin pitkät päälle seos hyppäsi saman tien kohdalleen :!:
Kokeilin useasti ja aina seos korjaantuu kun tyrkkään pitkät päälle.En tuosta sähkön sielun elämästä ole kovin hyvin perillä.Miten tuo pitkien kytkeminen voi vaikuttaa megan toimintaan?
Voisiko nuo pitkät vaikuttaa maadoitukseen jotenkin? :roll:

Posted: Thu Aug 24, 2006 7:48
by ArttuH
Hmm. Ja olet tosiaan tarkistanut, että MS:n mittaama akkujännite on järkevällä tasolla tuon sekoilun aikana? Kyllähän tuo alkaa aika lailla kuulostamaan joltain maadoitusongelmalta tai muulta kosketushäiriöltä. Mutta login perusteella anturien antamat arvot eivät kuitenkaan näyttäisi häiriintyvän.

Muuten, tuossa logissa pisti silmään ilmanlämpökorjauksen (GAIR) ajoittainen pomppiminen, mutta sillä ei kuitenkaan näyttänyt olevan mitään vaikutusta pulssinpituuteen. Onko sulla käytössä niitä omia lämpötilakorjauksia?

Posted: Thu Aug 24, 2006 9:14
by Lusuki
Omassa mopossa sama onkelma, erona vaan että ei satunnainen vaan jatkuva. Jos ajelee tasakaasulla 1500-3500 kierroksilla, menee laihalle ja alkaa nostaan moottorinlämpöjä. Mitä enemmän lämmöt nousee sen laihemmalle menee. Kylmänä taas pelaa hienosti, ehkä after start warm-uppia voisi peukaloida ja laihentaa alle 50C rikastuksia.
Mopedi ollut nyt kuukauden ajossa, alkuun kun ei malttanut rauhallisesti ajella niin ei tuohon tullut kiinnitettyä huomiota.
Täytynyt sitten ajella yli 4500 kierroksilla... ahdoilla seokset on kuitenkin kohdillaan, osaksi taitaa johtua kertovasta b-paineen säätimestä.
Foorumilla oli juttua seoksien lämpötilakorjauksesta 29q2 koodissa, korjaus ilmeisesti alkaa jostain ja päättyy juuri tuohon 4000RPM kierroksille. Sinällään "oikeaan" paikkaan, rajoitusten puitteissa ajellessa kierrokset on juuri 2000-4000RPM. Lievä laihennus tuolla aluella ei karstaisi niin konetta, muulla alueella kun AFR on 13 seutuvilla.
Koodina itsellä siis 29q2, mopo 1.1 vesigiksu isolla ahtimella ja kuulerilla, syylarit siirretty, ym. ym.

Posted: Fri Aug 25, 2006 7:38
by ArttuH
Lusuki wrote:Omassa mopossa sama onkelma, erona vaan että ei satunnainen vaan jatkuva. Jos ajelee tasakaasulla 1500-3500 kierroksilla, menee laihalle ja alkaa nostaan moottorinlämpöjä. Mitä enemmän lämmöt nousee sen laihemmalle menee. Kylmänä taas pelaa hienosti, ehkä after start warm-uppia voisi peukaloida ja laihentaa alle 50C rikastuksia.
Tuota noin, estääkö joku säätämästä rikkaammalle tuolla alueella? Ja meneekö tuo koneen lämmetessä laihemmalle vielä senkin jälkeen, kun warmup rikastukset on pois päältä?

Noiden warmup asetuksien suhteen mun mielestä oikea säätöjärjestys menee niin, että ensin säädetään seokset kohdalleen (käytännössä lähinnä tyhjäkäynti ja alakierrokset) lämpöisenä kun warmup rikastukset on pois päältä ja sen jälkeen aletaan pelaamaan warmup rikastuksien kanssa niin, että kone käynnistyy ja käy hyvin lämmityksen ajan. Ja lämpötilarajat kannattaa valita niin, ettei normaalissa käyntilämpötilassa ole enää rikastuksia käytössä.

Posted: Fri Aug 25, 2006 8:56
by Lusuki
No joo. Poistin rikastukset kokonaan ja laitoin hieman rikkaammalle 3k-5k kierroksilla. AirDensity käppyrän vedin suoraksi eli 100% kylmästä kuumaksi.
Lähtee edellen hyvin käyntiin eikä oo enää niin sikarikkaalla ekoja kilometrejä. Mutta edelleen on kutina tuosta laihalle menosta, täytyy tunkata edelleen tuota onkelma-aluetta rikkaammalle. Suuttimina 440:set, joilla ollaan samallalailla lähellä aukeamisaikoja kuten Petrib1:n tapauksessa, täytynee conffata tuonne loggeriin se akkujännite myöskin näkösälle. Ja WB lambda laittaa tilaukseen niin ei tarvi arvuutella tuosta laihalle menosta.

Posted: Sat Aug 26, 2006 5:42
by KariM
petrib1 wrote:pidin tasakaasulla n.2000 kierrosta, seos meni laihalle, jotain 16.5 pintaan.Kun laitoin pitkät päälle seos hyppäsi saman tien kohdalleen :!:
Veikkaisin liiallista battery correctionia. Käytös sopisi sen logiikkaan: Pitkät valot ottavat enemmän tehoa, jännite laskee, jonka vaikutuksen suuttimien avautumisaikaan kompensoimiseksi mega pidentää pulssinleveyttä (mutta kerroin on liian suuri). Muuttuuko megan mittaama jännite ja pulssinleveys tuossa kohtaa kun kytket pitkät?

Posted: Sun Aug 27, 2006 10:56
by petrib1
No niin nyt tuli taas ajeltua hieman logi päällä.Uusi logi löytyy tuolta edellä mainitusta osoitteesta.Login loppussa pidin tasakaasulla kierroksia parissa tonnissa kunnes seos laihenee ja battery voltage on jotain päälle 15v.Heti kun laittaa pitkät päälle niin putoaa n.13v ja seos korjantuu.Eli jotain tuossa jänniteessä voisi olla nyt pielessä.Mitäs mieltä muut on tuosta?

Posted: Sun Aug 27, 2006 18:44
by ArttuH
15V on aavistuksen paljon, mutta vielä nippa nappa järkevissä rajoissa. Nämä mopojen jännittensäätimet kun on vähän mitä on. Eli mun mielestä tässä on kaksi vaihtoehtoa: 1. MS lukee jännitettä väärin jostain syystä, joko latausjännitteessä on häiriöitä jotka sotkee mittauksen tai sitten levyllä on häikkää mittauskytkennässä. 2. MS mittaa jännitteen oikein, mutta suuttimien avautumisajan jännitekorjauksessa on liian iso arvo. Mulla on tuossa Battery Voltage Correction kohdassa 0.2ms/V, muistaakseni olen käyttänyt myös 0.1ms/V.

Eli tuo jännitekorjauksen arvo kannattaa tarkistaa ensimmäiseksi. Sitten voisi tietty mittailla latausjännitettä yleismittarilla häiriön aikana ja verrata sitä MS:n näkemään jännitteeseen. Jos löytyy eroa, niin sitten vaan syytä etsimään. Mikäli syynä on laturin työntämät häiriöpiikit, niin korjaaminen voi olla vähän työlästä. Yksi mahdollinen syypää voisi olla jopa väsähtänyt akku. Heikossa kunnossa oleva akku ei välttämättä jaksa kunnolla tasata laturin työntämää sähköä.

Posted: Mon Aug 28, 2006 11:19
by Lusuki
Asiaa. Eli tuo korjaus on siis suoraa "aikalisä" koodin laskemaan ruiskutusaikaan, eli suuria suuttimia käytettäessä tuo korjaus tulisi olla 0.1ms/v tai vieläkin vähemmän verrattuna pienillä suuttimilla pelatessa.
Ja kun Susnat näyttää olevan tapetilla, jotain "ominaisuuksia" täytyy olla laturissa. Akun sijoituskin varmaan vaikuttaa, mullakin on akku heti painekotelon perässä, osittain vaihteiston päällä. Moottorin lämmetessä akkukin lämpiää ja tod näköisesti latauksen rippeli kasvaa, suurehkolla kondensaattorilla voisi tuota rippeliä yrittää korjata. Täytyy testata.

Posted: Sat Sep 02, 2006 15:14
by petrib1
Nyt kerkisi taas ajamaan kun kiirettä pitää.Muutin battery voltage correctionin arvoksi 0.1 niin jopa alkoi seos kestämään.Kävin ajelemassa n.100km lenkin ja pyörä toimii kuin sweitsiläinen käkikello :lol:
Kiitoksia ArttuH,KariM ja muut neuvoista!!