Page 1 of 2

chevrolet chevelle malibu 1965

Posted: Fri Aug 11, 2006 17:32
by turbosbc
Pitkällisen asentamisen sekä muutaman takaiskun jälkeen hörähti lähes laakista käymään.

Th 350: shift kit, räikkäshifteri
TCI saturday night special turbiini (stall n. 2200rpm)
Currie (ford) 9" Detroit locker, 3.0 välitys
Etulokarit, konepeitto, takaluukun kansi lasikuitua sekä muuta kevennystä...

Moottori chevy 350:

Todellinen puristussuhde 8.6
Torker2 imusarja
Auto-nomics TBI josta läppäakselit tiivistetty
66 lb/hr venom suuttimet (15 ohm)
bosch 3 bar regu
msd 2225 tjms bensapumppu
schwitzer s2b ahdin "riittävät" siivet ja pesät :twisted:
"log" style headers.....
Innovate LC-1...
Ms2 3.57 levyllä, B&G 2.886 koodi (Ohjaa gm hei7 moduulia, toimii kun käyttää "VR input" modausta)

Edit: muutoksia kokoonpanossa
Edit2: taka-akseli vaihtunut
Edit3: Boksi vaihtunut (21.6.2008)
Edit4: Tätä setuppia ei ole enään olemassa mutta jätetään tämä tänne mallin vuoksi.

Posted: Sun Aug 20, 2006 19:15
by turbosbc
Nyt on ajettu säätöajoa noin 100 km. Kartta alkaa olemaan kohdillaan 100 kpa asti ja saatiinpa jo hieman ahtojakin nousemaan. Vääntöä tuntuu olevan "riittävästi".

Ahdin herää noin 2500 rpm ja vaikka painetta ei ollut kuin 0.2 bar niin antaa kyllä 5.8 litraisessa padassa mukavan "säväyksen".( Eipä tuo varsinaisesti laiska ollut vaparinakaan) Katsellaan sitten lisää kun saadaan seokset kunnolla kohdalleen...

Posted: Tue Aug 22, 2006 16:08
by turbosbc
Kartta rupeaa olemaan tikissään. 0.35 bar ahdoilla suuttimien dutycycle oli 87% eli enempää ahtoja ei saada toistaiseksi..

Kokeiltiin myös jonkunlaisia kiihdytysrikastuksia mutta parhaiten toistaiseksi tuntuisi toimivan ilman. Ei vaan kestä kovin nopeaa kaasun polkaisua...

Posted: Thu Aug 24, 2006 16:59
by turbosbc
Muuten toimii hyvin mutta 2-3 (enempää vaihteita ei olekkaan kuin 3....)vaihdossa kaasu pohjassa vaihdon jälkeen häviää veto puoleksi sekunniksi. Taitaa olla kartassa joku "käpy"

Posted: Thu Aug 24, 2006 17:12
by MrFairlane
Vetääkö laihalle vai mitä?

Posted: Thu Aug 24, 2006 18:06
by turbosbc
En tiedä vielä...Ainakin aluksi meni overboost protection päälle joka oli 140 kpa. Ahdot on kaasu pahjassa noin 0.3 bar mutta kun loota vaihtaa niin tulee ahtoihin piikki. (Tietysti kun kaasua ei nosteta eikä ole dumppia). Nostin rajaa 160 kpa muttei auttanut. Täytyy mennä ottaan lisää logia.... Luultavasti kuormitus osuu kartalla sellaiseen kohtaan jota ei ole säädettyä.


Ja lopuksi pieni kyssäri: Saako dumpin toimimaan moisessa "virityksessä", kun vaihdot tapahtuu kaasu koko ajan pohjassa, eli toisinsanoen miten dumpin ohjaus toimii? :oops:

(Ensimmäinen turboautoni....)

Posted: Sun Aug 27, 2006 10:23
by lada racing
ei se sillon suhauta ku kiihytät kaasupohjas..mut sit suhauttaa ku kaasuläppä menee kiinni ku päästät kaasun..no siin dumpinpäällä on yleensä semmonen alipaine letkun paikka se letku menee imusarjaan..kun kaasun päästää alipaine vetää mäntää ylös päin samalla kun ahtopaine työntää sitä alhaalta ylös päin.... (sit suhahtaa...:)

kai ymmärsit jotaa..??? :)

Posted: Sun Aug 27, 2006 13:45
by turbosbc
Niin epäilinkin... Kiitos selvennyksestä.

Nyt on taas säädetty ja säädetty. Nyt on saatu aikaisemmin mainittu vedon katkeaminen pois. syy löytyi kartasta. Ahtopainepiikki osuu sellaiselle alueelle kartalla johon ei muuten mene ikinä joten säätämällä saatiin sekin pois.

Viimeinen ongelma kun tyhjäkäyniltä polkaisee kaasua liian nopeasti niin on myöskin pieni viive. Kiihdytysrikastuksia on kokeiltu laidasta laitaan. Ei haitaa normaaliajoa, tulee ilmi vain kuminpoltossa. :oops:

Nyt voisi vihdoinkin kokeilla onko normaaliajon kulutus pudonnut. Toi säätöajo kun on ollut melkoista "pumppaamista", kulutus luokkaa 25-30 l/100km

Jos nyt pääsisi alle 15l/100km niin olisin tyytyväinen.

Posted: Tue Sep 05, 2006 20:29
by turbosbc
Nyt on kaikki kohtuullisen hyvin säädöissään. moottorin toiminta on suorastaan hämmästyttävää kaasariin verrrattuna.

Nyt on auto telakalla kun laturi kyrvähti. Laturi oli joku ranskalaisvalmisteinen joka oli riittävän lyhyt mahtuakseen paikalleen. tuottoa "valtavat" 55A (turbosarjojen takia alkuperäinen laturi ei mahdu...) Nyt löytyi tilalle kompaktin kokoinen unipoint 130A, joutuu vaan muuttaan kiinnikkeet...Jos nyt riittäisi virtaa myös sähköflektille.

Lasikuituinen konepeitto meinas sulaa ahtimen lämmöstä, täytyi värkätä alumiininen lämpökilpi väliin.

Posted: Mon Sep 11, 2006 18:50
by kippariv8
Olen muuten suunnitellut vähän tämän tapaista moottoriprojektia tohon mun toiseen kippariin se kun sattuu olemaa alkuperäinen V8 malli 283 koneella. tekniikka on hävinnyt joskus -80 luvun puolessa välissä ja muutenkin koko auto täytyisi rakentaa uusix. Vähintään siihen tulee 350 ruiskutekniikka (ehkä stroke 383) + manuaali + 10bolt lukko.Jos tämä ei toteudu lähivuosina niin myyn kaikki paskat pois ja ostan mopon.
Ajeltko muuten tampereella päin?

Posted: Tue Sep 12, 2006 6:41
by turbosbc
Juu, asun Kangasalla

Posted: Tue Sep 12, 2006 19:11
by kippariv8
Jaa kangasalla minäkin asustelen. Eipä oo chevelle silmään osunu tossa ulkosalla liikkuessa.

Posted: Tue Sep 12, 2006 19:45
by turbosbc
Jos asut jossain kirkonkylällä päin niin eipä sielläpäin tule paljoa kuljettua, Siellä kun ei ole muuta kuin kela, poliisi ja eläkeläisten taloja. :lol: Itse asustelen täsä ihan Treen rajalla.

Väri on tummanpunainen jos satut jossain bongaamaan. Tuu nyppiin hihasta jos jossain näet....

Sais vaan ton V***N laturin liittimen niin pääsis taas radalle....

Posted: Wed Sep 13, 2006 17:18
by kippariv8
Suoramalla asustellaan ja töihin ajelen lakalaivaan. eipä tuu juuri käytyä kangasalan keskustassa.

Posted: Fri Sep 15, 2006 18:34
by turbosbc
Vihdoinkin on saatu laturin johdotukset, taas toimii..

Hajusta päätellen tyhjäkäynti on tosi rikkaalla, täytyy mennä läppärin kanssa tutkiin....

Posted: Thu Sep 28, 2006 21:33
by turbosbc
Lienee lievää heat soakkia kun pitkän tyhjäkäynnin jälkeen imuilman lämpö näyttää yli 50 asteen lukemia jolloin tyhjäkäynnin seoksetkin menevät perseelleen. täytty siirtää toi anturi vaikka paineputkeen....

Myös ilmansuodattimelle täytyy saada viileämpää ilmaa. Nyt imee konehuoneesta...

Posted: Sun Feb 18, 2007 1:09
by turbosbc
Hei7 sytkä asennettu, TOIMII... 8)

Posted: Fri Apr 20, 2007 15:20
by turbosbc
Nyt on autolla ajeltu muutaman päivän. Kolme kertaa jääty tielle. Laturi rikki , yksi boksi sökönä, starttausongelmia, pimeitä tulppia, outoa nykimistä tasakaasulla.... Kaikki kulminoitui edellisen omistajan maakaapelin välissä olevaan päävirtakatkaisijaan (akku siis peräluukussa) joka oli hapettunut "pilalle" = ei kunnollista maadoitusta. Eikä maksanut taaskaan paljoa :lol:

Posted: Sun Apr 22, 2007 20:50
by turbosbc
Hetken jo luulin että kaikki toimii.....

Nyt ilmaantui ihmeellistä röpötystä tasakaasulla, koodi sekoaa vähän väliä, innovate lc1 hajosi, auto vei 30 km lenkillä 15 litraa bensaa.....

Kaikki johdotukset on tarkastettu/korjattu ja koodi vaihdettu hires --> 029v huomenna taas kokeillaan. Taitaa kohta mega vaihtua kaasariin.....

Posted: Sun Apr 29, 2007 18:34
by turbosbc
Antimenestystarina jatkuu....

Auto toimii vaikka "maailman tappiin" kunhan ajaa koodin ja asetukset sisään eikä sammuta välillä, koodi korruptoituu lähes aina kun starttaa.....

Kaikki maadoitukset uusittu, liitoksia juotettu, megan sähkönsyöttö siirretty suoraan akulle jne jne jne. ei auta...

Posted: Mon Apr 30, 2007 8:10
by teg
Jääkö b-pumpun rele napsuttamaan? Silloin sulla on outputeissa jotain päällekkäisyyksiä. Ne tosiaan ilmenevät vasta kun käytät virrat pois.

Posted: Mon Apr 30, 2007 18:20
by turbosbc
Ei jää napsuttamaan. Asetukset tsekattu moneen kertaan

Posted: Tue May 01, 2007 12:53
by turbosbc
Kunnolliset maadoitukset ilmeisesti lopettivat ton koodin sekoilun. myös läppäriin tallennettu msq oli korruptoitunut. Innovate lc1 saatiin heräämään firmwaren asennuksella.

Nyt pelaa paremmin....

Posted: Sat May 12, 2007 10:38
by turbosbc
Nyt on vaihdettu 4N35 opto. Tuntuis toimivan kunnolla vihdoinkin...

Posted: Sun May 20, 2007 19:16
by turbosbc
Ei toimi ja ideat on loppu..

Pysähdyin tankkaamaan ja startin jälkeen meni taas koodi sekaisin. Onneksi oli läppäri mukana niin sain ajettua koodin ja asetukset uudelleen. Pääsin ajamalla pois mutta taas röpeltää ja nykii....

Posted: Mon May 21, 2007 5:34
by I_me
Onko prosessorin liitos kantaan virheetön? Minulla pyörässä esiintyi kaikenlaisia kummallisuuksia kun oli prosessori päässyt tärisemään hiukan ylös kannasta. Mopo pelasi näennäisesti hyvin n.6000rpm asti ja senjälkeen ei oikein mitenkään, välillä röpelsi tasakaasulla ja tuntui että säädöt muuttuvat itsestään. Kumma kyllä että koodi ei seonnut missäänvaiheessa, vaikka välillä pukkas resettiä melko reilusti.

Posted: Mon May 21, 2007 6:05
by turbosbc
Täytyy tarkistaa tuokin. Alkaa oleen motivaatio vähän hukassa kun oon kohta kuukauden tapellut ton kanssa. Olisiko muita ehdotuksia?

Posted: Mon May 21, 2007 18:14
by msivula
Oletko mittaillut jännitteitä suoraan megalta kun starttailet? Jos akun maajohto on hapettunut/huonolla kontaktilla/liian pieni neliöinen, voi moottoriin maadoitettu mega nähdä voltteja liian vähän..

Posted: Mon May 21, 2007 18:39
by jani
missä päin autoa tuo megapurkki sijaitsee meinaan vain että olisko sähköisiä häiriöitä boksilla

Posted: Mon May 21, 2007 19:08
by turbosbc
- En ole mittaillut jännitteitä suoraan megalta.
- Maadoitukset on uusittu, 35 neliöistä hienosäikeistä kaapelia, kaapelikengät juotettu, akusta runkoon, moottorista runkoon megan maadoitukset runkoon.
- Toi purkki on tällähetkellä repsikan jalkatilassa, kun en ole sitä saanut sattuneesta syystä vielä paikalleen kojelaudan alle....

Ainakaan logissa ei näy resettejä starttauksen aikana.

Sain taas auton toimimaan kun vaihdoin koodin 29v ja tein uudet asetukset, katsotaan nyt kauanko sitä kestää. Ei vaan uskalla lähteä tolla autolla kovin pitkälle kun ei tiedä koska se taas pysähtyy tien varteen.