Page 1 of 1

Suuttimien vaihto suurempaan

Posted: Tue Aug 01, 2006 20:05
by j-k
Kohta kun alkaa projekti olla valmis, niin mikä olisi hyvä suutinkoko 2.0 Sieraimeen kun toistaiseksi jää vapariksi, mutta se ahdistin eli ilmamäärämittari jää pois ja tehofilsu tilalle? Olikos se vakiokoko jossain 175cc korvilla? Jos laittaa 250...300 suuttimet niin käykö vielä joutoa nätisti? Lopullinen teho mitä haetaan kun ahdetaan saa jäädä lapulla 150hp ja tablella max. 200hp korville, käyttöpeli kun on.

Posted: Tue Aug 01, 2006 20:18
by teg
Olen elänyt siinä käsityksessä,että sierrasta puhuttaessa mallisarjan tehokkain on 2.0iS eli 115hp? siihen 20% päälle,niin 138hp?

Kossu ei kuulemma kuulu mallisarjaan.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Posted: Tue Aug 01, 2006 20:56
by _P_
Ei pitäisi olla ongelmaa tyhjäkäynnin ja päästöjen kanssa, jotkut +300cc suuttimet voisivat olla sopivat, mieluummin luokkaa +350cc niin ei jää ihan nipinnapin se 200hv.

Posted: Tue Aug 01, 2006 21:02
by JesseT
teg wrote:Olen elänyt siinä käsityksessä,että sierrasta puhuttaessa mallisarjan tehokkain on 2.0iS eli 115hp? siihen 20% päälle,niin 138hp?

Kossu ei kuulemma kuulu mallisarjaan.

Korjatkaa jos olen väärässä.
Cossu on ja ei ole samaa mallisarjaa riippuen kuun asennosta jne, mutta onhan XR4i 150hp ja XR4ti jotakin vähän lisää. Cossuun ei välttämättä kannatakaan verrata kun sitten menee todella paljon osaa vaihtoon ja prosentit karkaa käsistä.

Re: Suuttimien vaihto suurempaan

Posted: Tue Aug 01, 2006 23:05
by Benkku
j-k wrote:suutinkoko 2.0 Sieraimeen kun toistaiseksi jää vapariksi, mutta se ahdistin eli ilmamäärämittari jää pois ja tehofilsu tilalle? Olikos se vakiokoko jossain 175cc korvilla? Jos laittaa 250...300 suuttimet niin käykö vielä joutoa nätisti?
216 cm3 lienee 2.0 IS mallin (OHC) vakiosuuttimelle ilmoitettu tuotto.

Säädettävällä ohjaimella luonnollisesti seoksen saa säädettyä kohdalleen, 300 cm3 suutin vaparikäyttöön ehkä hieman iso.

Posted: Wed Aug 02, 2006 16:27
by j-k
Laskuriantaa 2000ccm padalle suuttimien kooksi 178cc/min ja tehoksi 115 pollea joten muistelin oikein tuon vakiokoon. Jos laittaa 310cc/min suuttimet niin niiden pitäisi riittää juuri ja juuri 200 polleen. 216cc/min suuttimet olisi 140 pollea.

Manuaalin mukaan minimiaika suuttimelle pitäisi olla tyhjäkäynnillä vähintään 1,7ms ja toisen laskurin mukaan tuolla suuttimella ajaksi tulisi 2,7ms simultaanisuihkutuksella (squirtti joka puolikas kierros eli arvolla 4).

Onko tämä nyt oikein vai ollaanko hakoteillä? En viitsisi vaihtaa heti taas suuttimia kun ahtamaan aletaan vaan pitäisi löytää se kultainen keskitie joka kelpaa myös vaparille ilman onkelmia :D

Noiden kaavojen perusteella menisi muka 420cc/min suuttimet (aukioloaika 2ms) joka riittäisi 270 heppaan mikä on Riesan maksimiteho lupien puolesta :roll:

Posted: Wed Aug 02, 2006 17:32
by _P_
Itsellä on nykyisellä b-paineella ~360cc olevat suuttimet 1,6L foortin koneessa ja toimii niinkuin pitääkin, jossain noin plus parissa sadassa hieman yli 80% auki suht rikkaalla seossuhteella.
Ja tyhjäkäynnillä saa tosi laihallekkin, jossain 2ms luokkaa tai vähän alle taisi PW olla en nyt tarkemmin muista/jaksa tarkistaa.

Ei kait se tyhjäkäynnillä vaikuta onko se turpo vai vapari.