Page 1 of 1
Parempi ryyppy vanhukseen
Posted: Tue Aug 01, 2006 7:20
by 20m
Tämä ei nyt ihan ole megasquirt topicci, mutta anyway, voisikohan kaasutinmoottoriin rakentaa ryypyn ruiskun suuttimia hyväksikäyttäen?
Auto on niin vanha ja väsynyt,että se käynnistyy vain kauniina kesäpäivinä. Eli vuoden 65 metrifoordi olisi kyseessä 2.0 V6 koneella ja 6 Voltin sähköillä.
Kaasuttimessa on automaattiryyppy. Ja kone on hyvin kranttu ryypyn käytölle. Ryyppyä tarvitaan, mutta siihen ryyppyyn se myös tukehtuu, jos käynnistys ei onnistu ensi yrittämällä. Ryyppyläpän alipaineavautuminenkin taitaa olla vähän niin ja näin.
6 voltin sähköjen ansiosta pyöritys on hieman laiskempaa ja epäilen että bensa ei kaasuunnu kunnolla startatessa, vaan tulee "loristen" pyttyihin. Eikä se sitten syty.
Jos kaasuttimeen piilottaisi suuttimen tai kaksi kurkkujen yläpuolelle ja niitä ohjaisi jollakin itsetehdyllä PWM säätimellä, niin saattaisi saada koneelle syttyvämpää seosta.
Suurin ongelma on 6 volttisuus. Suuttimet pitäisi olla varmaankin matalaohmiset. Mutta entäpä pumppu?
Millä järjestän suuttimille tarpeeksi painetta? ei taida 0,4 baria oikein riittää suihkuttamiseen.
Pyöriikö ruiskupumppu vielä 6 voltilla ja antaako se vielä painetta?
Onko paluukierto ja paineensäädin pakollisia?
Millä periaatteella pumput yleensä toimii? Mitä pumppu sanoo jos virtauksen estää?
Posted: Tue Aug 01, 2006 14:34
by Masi_K
Ruiskussa on aina paluukierto. 6 voltilla tuskin jaksaa edes pyöriä, ottaa virtaa varmaan aika mukavasti tuolla jännitteellä. Yleinen bensapaine ruiskukoneissa on siinä 3 baaria.
Posted: Tue Aug 01, 2006 15:13
by MrFairlane
Chevy Astron TBI:n suutin 0.8-0.9 Bar 42-45lb/hr
Pitäisi tulla soppaa ihan riittävästi vielä 0.4 bar:lla.
Suihkukuviolla ei ole juuri väliä, jos suihkutetaan kaasarin venturin yläpuolelta.
Posted: Wed Aug 02, 2006 7:16
by 20m
MrFairlane wrote:Chevy Astron TBI:n suutin 0.8-0.9 Bar 42-45lb/hr
Pitäisi tulla soppaa ihan riittävästi vielä 0.4 bar:lla.
Suihkukuviolla ei ole juuri väliä, jos suihkutetaan kaasarin venturin yläpuolelta.
Tuohan kuulostaa mielenkiintoiselta. Saattaisi toimia ihan mekaanisen bensapumpun kanssa. Onkos nuo suuttimet matalaohmisia?
Posted: Wed Aug 02, 2006 7:44
by JaniM
Mitenköhän Fiestan yksipisteruiskun paineet? Mulla ois tossa yks ylimääräinen kaasarirunko suuttimella mikä joutais.
Posted: Wed Aug 02, 2006 9:12
by MrFairlane
20m wrote:MrFairlane wrote:Chevy Astron TBI:n suutin 0.8-0.9 Bar 42-45lb/hr
Pitäisi tulla soppaa ihan riittävästi vielä 0.4 bar:lla.
Suihkukuviolla ei ole juuri väliä, jos suihkutetaan kaasarin venturin yläpuolelta.
Tuohan kuulostaa mielenkiintoiselta. Saattaisi toimia ihan mekaanisen bensapumpun kanssa. Onkos nuo suuttimet matalaohmisia?
On. Megan kanssa vaatii ~5.8 Ohmin vastuksen eteen.
Posted: Wed Aug 02, 2006 23:27
by joop
Itse veikkaisin että tuolla 6:lla voltilla pyörii jo melkein mikä tahansa pumppu riittävästi ryyppysuutinta varten. Minun kokemuksen mukaan sähkömoottorit ottavat pienemmällä jännitteellä myös pienemmän virran eivätkä isompaa(kuten kävisi jos ottaisivat vakiotehon). Jonkinlainen paineensäädin on käytännössä pakollinen, mutta veikkaisin ettei sen tarvitse olla ryyppykäytössä välttämättä imusarjan paineeseen reagoiva. Yksinkertaisen painesäätimen voi helposti tehdä itsekin vaikkapa T-liitimestä jousesta ja kuulasta. Olettaisin myös että normi suutin toimii riittävän hyvin 6V:lla, avautumisaika voi olla mitä sattuu mutta sillä ei ole niin väliä omatekoisessa PWM-kötöstyksessä, tietysti jos mahdollista niin kannattaa käyttää matalaimpedanssista suutinta. Yhdellä kaverilla oli muistaakseni joskus valjastettuna pissapoika käynnistysrikastuskäyttöön mutta sitä jopa minä sanon viritykseksi.
Posted: Thu Aug 03, 2006 7:13
by 20m
Ehkei tämä niin mahdoton projekti loppujen lopuksi olekaan. Yksinkertaisimmillaan se olisi 1-piste ruiskun suutin kaasuttimeen ja haaroitus kaasuttimen bensaletkusta sinne (n.0.4bar).
Ja sitten juottaa kasaan jonkun säätimen, jolla voi suuttimen aukioloa säädellä kabiinista käsin.
Ja seuraavaksi sitten hieman kehittyneempi versio, mikä haistelee moottorin lämpöä ja säätyy sen mukaan ja sitten vielä kehittyneempi versio, johon lisätään lambda jota myös haistellaan.
Ja sitten...
Joka tapauksessa joku tuollainen V-moottorin suutin voisi olla hyvä. Onko Astrossa 1 vai 2 suutinta, vai miten on hoidettu suihkun suuntaus moottorin molemmille puoliskoille? Suihkuttaako se suutin kenties leveän viuhkan?
Mulla on tuo kaasutin samanlainen kuin tuossa:
http://www.taunus-zodiac.ch/images/sof047.jpg
Eli 2 kurkkua jotka aukeavat yhtäaikaisesti. Pitäisikö olla molemmille kurkuille oma pieni suutin, vai voiko tuohon kurkkujen välimaastoon laittaa yhden isomman suuttimen? Ryypyn läpät toki poistettaisiin tieltä.
Posted: Thu Aug 03, 2006 8:19
by MrFairlane
http://www.cfm-tech.com/
Astrossa on 2 suutinta, yksi per kurkku.
Posted: Thu Aug 03, 2006 8:57
by 20m
Kohtuulliset mötikät nuo astron suuttimet.
http://www.cfm-tech.com/images/install/ ... ring-1.jpg
http://www.cfm-tech.com/images/trucks/trucks1b.jpg
Mitenköhän nuo sopisi, ettei tuki ilmanvirtausta. Onhan ne toisaalta aika matalat.
Saako noita jostain suomesta ja mihin hintaan?
Yritin laskeskella minkäkokoisia suuttimia tarvitaan ja sain laskettua jonkun laskukaavan mukaan että tollanen 80-90 heppanen kone vaatisi ruiskuna n. 53lb/h eli 557cc/min.
Mutta jos puhutaan pelkästä kylmäkäynnistys-rikastuksesta siten että kaasutin hoitaa kaiken muun, niin paljon se sitten mahtaisi olla?