Page 1 of 1
Matalaohmiset suuttimet
Posted: Sun Jul 30, 2006 12:04
by cockjerry
Tossa on tollanen yks autoprojekti, ei mun, mutta kyselen
eli 6-pyttynen kone ja 6 suutinta.. ovat matalaohmisia n. 3ohm.
MS-1 & V2.2, voiko noita käyttää suoraan säätämällä PWM manuaalin mukaan?
Suositushan olisi, että 4 tai enemmän, niin etuvastukset tai flyback.
Re: Matalaohmiset suuttimet
Posted: Sun Jul 30, 2006 12:36
by j-k
cockjerry wrote:Tossa on tollanen yks autoprojekti, ei mun, mutta kyselen
eli 6-pyttynen kone ja 6 suutinta.. ovat matalaohmisia n. 3ohm.
MS-1 & V2.2, voiko noita käyttää suoraan säätämällä PWM manuaalin mukaan?
Suositushan olisi, että 4 tai enemmän, niin etuvastukset tai flyback.
No, riippuu miten kytkee? Jos yhteen pankkiin niin kokonaisvastus on puoli ohmia, kahdessa pankissa ohmi per pankki. Manuaalihan sanoo:
Low (> 2.4 ohm) | up to 4 | V2.2 | use PWM current limit
Eli yhteen pankkiin laitettuna menisi jo tuon neljän yli, kahdessa jäisi varaa.
Jos on tilaa laittaa flyback-trankut niin kannattaa varmistaa toiminta niillä, mutta kyllä tuota ajaa pelkällä pwm:kin.
Re: Matalaohmiset suuttimet
Posted: Sun Jul 30, 2006 12:41
by cockjerry
j-k wrote:
Eli yhteen pankkiin laitettuna menisi jo tuon neljän yli, kahdessa jäisi varaa.
Ahaa.. eli toi on per pankki suositus.
Suuttimet on kytketty 2 pankkiin.
Noh sittenhän voi koklata käyntiin..
Posted: Sun Jul 30, 2006 13:19
by j-k
Tuolla kyllä mainitaan 'total', mutta ymmärsin tarkoittavan montako pankissa.
Posted: Sun Jul 30, 2006 18:46
by cockjerry
j-k wrote:Tuolla kyllä mainitaan 'total', mutta ymmärsin tarkoittavan montako pankissa.
Noh kai ne etuvastukset siihen vois heittää.. 6ohmiset löytyy.
Tais palaa gasopumpun piiristä trankku.. tuli vähän sählättyä piuhojen kanssa ja kipinää tuli jostain gasopumpun releestä.
Eli mega ei maadota relettä enään, aikasemmin siis skulasi. Megatunessa näkyy kun kääntää virrat päälle, Fuel pump valo ja sammuu hetken päästä, mutta ei maadota relettä. Priming päällä.
Muuten auto hörähti käyntiin kun antoi itse maita pumpulle!

Posted: Mon Jul 31, 2006 8:29
by KariM
2.2:n vakio flybackkytkentä on yhteinen kummalekin pankille, ja kärähtelee toisinaan jo neljälläkin matalaimpedanssisella suuttimella.
Kyllä sillä kokeilla voi, mutta en uskaltaisi lähteä kotikatua pidemmälle ilman etuvastuksia tai flybackboardia.
Posted: Mon Jul 31, 2006 9:50
by j-k
Ei ole varsinainen flyback vaan ylijännitesuoja.
Toi pumpun trankun käryäminen saattaisi johtua siitä, että virtalukon katkaisu katkaisee myös yhteyden releen käämiltä suojadiodille mikäli kytketty kuten alla:
Main Relayn antama vastakkainen potku voi vähän pudottaa jännitettä (vrt. vastakkain laitetut paristot), mutta ajan mittaan tuo kyllä tuhonnee trankun, varsinkin jos releet erilaiset.
Pumpun rele pitäisi kytkeä Main Relayn taakse kuten suuttimet ja Fidlekin tai laittaa suojadiodi suoraan releen napoihin.
Posted: Mon Jul 31, 2006 12:40
by KariM
j-k wrote:Ei ole varsinainen flyback vaan ylijännitesuoja.
Tarkoitatko että tuo termi on virheellinen siinä yhteydessä mitä sitä MS:n tapauksessa käytetään?
Posted: Mon Jul 31, 2006 13:05
by Jankos
On muuten totta että nuo flyback piirin komponentit ei kestä. Varsinkin sen zenerdiodin tehonkestoon kannattaa kiinnittää huomiota. Ainakin minä olen korjannut useita bokseja joissa tuo on antanut ensin peräksi eli mennyt oikkariin ja sehän aiheuttaa että trankku vetää kokoajan minkä johdosta ne feteiltä tulevat diodit hajoaa ja suuttimet jää auki.
Suosittelen muuten käyttämään kisakäytössä vain hieman liian suuria suuttimia => mikäli flyback jättää suuttimet auki pääsee maaliin asti
Omassa ralliautossa olen nyt testannut jo reilun puoli vuotta matalohmisia suuttimia ilman PWM ominaisuutta ja vielä ei ole hajonnut. Suuttimien elämää kylläkin helpottaa kun pulssisuhde on täydelläkin vedolla alle 70%.
Posted: Mon Jul 31, 2006 15:24
by j-k
KariM wrote:j-k wrote:Ei ole varsinainen flyback vaan ylijännitesuoja.
Tarkoitatko että tuo termi on virheellinen siinä yhteydessä mitä sitä MS:n tapauksessa käytetään?
Sanoisin flyback-diodiksi nimenomaan kuorman yli menevää suojadiodia, aktiivista tai passiivista. Ne muut diodit jotka kytketään esim. kollektorilta kannalle ja emitterille tai kannalta maihin kulkee yleensä nimellä 'clamp diode'.
Posted: Tue Aug 01, 2006 14:06
by cockjerry
j-k wrote:Ei ole varsinainen flyback vaan ylijännitesuoja.
Toi pumpun trankun käryäminen saattaisi johtua siitä, että virtalukon katkaisu katkaisee myös yhteyden releen käämiltä suojadiodille mikäli kytketty kuten alla:
Main Relayn antama vastakkainen potku voi vähän pudottaa jännitettä (vrt. vastakkain laitetut paristot), mutta ajan mittaan tuo kyllä tuhonnee trankun, varsinkin jos releet erilaiset.
Pumpun rele pitäisi kytkeä Main Relayn taakse kuten suuttimet ja Fidlekin tai laittaa suojadiodi suoraan releen napoihin.
njoo se on kytketty ton kuvan mukaan! Trankkuhan se oli palanut gasopumpun piiristä, taas skulaa! Oli piuhat vahingossa osunut vissiin niin, että yritti maadottaa suoraan gasopumppua!
Omassa laitteessa (V3 levy) tais käydä sama moga kun sohin testatessa hyppylangalla, mutta ei se mitään polttanut.
Posted: Wed Aug 02, 2006 23:20
by Sivonen
Kertokaas aloittelijalle noin niinkuin kädestä pitäen... Minulla on myös 6kpl matalaohmisia suuttimia. Ne on kylläkin koneeseen lähes tuplasti liian isot 4bar paineilla, eli siis maks. aukioloaika jää 3bar paineilla johonkin 70% tienoille. Junttaanko mie suuttimet kiinni ja katson kun savu nousee boksista, vai pitääkö viritellä jotakin?
Mikä on flyback board?

Posted: Thu Aug 03, 2006 9:47
by KariM
Tuolla juuri toisessa topikissa joku oli saanut tuhoa matalaimpedanssisilla suuttimilla jo tyhjäkäynnillä.
Vastukset tai
Flybackboard .
Suuttimien virtaama ei vaikuta tähän asiaan. Jos jatkossakaan ei ole tarvetta noin suurille suuttimille, ja ovat kiinnitykseltään jotain yleistä mallia, niin ehkä helpoin ratkaisu olisi pienemmät korkeaimpedanssiset suuttimet.
Posted: Thu Aug 03, 2006 10:40
by harrastaja
j-k wrote:
Toi pumpun trankun käryäminen saattaisi johtua siitä, että virtalukon katkaisu katkaisee myös yhteyden releen käämiltä suojadiodille mikäli kytketty kuten alla:
Kyllähän se trankulla oleva diodi kuitenkin siellä on vaikka yhteys katkaistaan ulkopuolelta.
Eli ei se jännite mielestäni voi trankun yli nousta liian suureksi.
Posted: Thu Aug 03, 2006 11:15
by j-k
harrastaja wrote:j-k wrote:
Toi pumpun trankun käryäminen saattaisi johtua siitä, että virtalukon katkaisu katkaisee myös yhteyden releen käämiltä suojadiodille mikäli kytketty kuten alla:
Kyllähän se trankulla oleva diodi kuitenkin siellä on vaikka yhteys katkaistaan ulkopuolelta.
Eli ei se jännite mielestäni voi trankun yli nousta liian suureksi.
Piirräpä kytkentä paperille ja katso uudelleen

Jos virtalukon katkaisee niin ei se piikki pääse purkautumaan sen diodin kautta.. On toki sen diodin takana kuormaa joka purkaa energiaa, mutta sen impedanssi on sen verran suuri, että saattaa hakea paremman reitin..
Posted: Thu Aug 03, 2006 13:18
by harrastaja
Vaikka katsoin

uudelleen, niin kuitenkin...
Sen diodin takana on toinen diodi ja 22V zeneri (ynnä 33uF konkka) maihin.
Kyllähän se "parempi" olisi jos sen esim. ottais Mainrelayn jälkeen.
Posted: Thu Aug 03, 2006 15:36
by j-k
harrastaja wrote:Vaikka katsoin

uudelleen, niin kuitenkin...
Sen diodin takana on toinen diodi ja 22V zeneri (ynnä 33uF konkka) maihin.
Kyllähän se "parempi" olisi jos sen esim. ottais Mainrelayn jälkeen.
Otetaas uudelleen ja ihan v2.2 kytkiskaavan ja yllä olevan piirroksen mukaan. Seuraa silmukkaa: Q3 kollektori-D-liitin nasta 37-Fuel Pump Relay-Main Relay-maa-Q3 emitteri. Ymmärtääkseni piikki saattaa lyödä tuossa vaikka yht'aikaa päästävien releiden vastakkaiset jännitepiikit osittain toisiaan syövätkin mutta releiden eroilla kait voi tuonkin selittää. MR käämi ei ole turhan iso, kävin sierran pääreleen mittaamassa ja oli 60 ohmia. Jostakin boschilaisesta mittasin 35 ohmia. Tuolla ohmimäärällä ei paljoa vielä jarrutella, 100V rikkoo äkkiä heikon trankun.
Mainittu suojadiodi D7 ei paljoa auta kun virtalukko avataan jos FP-rele on sen takana ja diodin katodi jää toiselle puolelle.
Omassa virityksessäni käytän noiden trankkujen tilalla hexfettiä IRLZ44N jossa lisäksi oma sisäinen zeneri rajoittamassa 55V tuon piikin. Trankku kestää jatkuvaa ajoa 47A joten voi laittaa vaikka pumpun suoraan jos siitä tykkää
Kannattaa muuten se diodi tunkea käämin rinnalle/käyttää diodisuojattua relettä. Abikohommissa diodin voi puristaa piuhan kanssa suoraan liittimeen. Valmiissa johtosarjoissa ehkä hankalaa, mutta skemoja katsomalla selviää. Omassa Sierrassa mainrelayn jälkeen tulee pumpun rele joten se boksin diodi on aina suojaamassa ohjainta. Kyllä voortilla osataan sähköhommat..
Muuta en keksi tuohon ainakaan tällä hetkellä

Posted: Fri Aug 04, 2006 6:46
by harrastaja
Ja vielä uudelleen v2.2 kuvien kanssa

.
Jos lähteekin silmukalle Q3 koll. - D7 - V12 - D13 - D15(C15) - MAA - Q3 emitt.
Mielestäni tässä tulee Q3:n kollektori-emitteri välille noin 23V:n rajoitus.
Siellä releellä oleva diodi tietysti hoitaa asian parhaiten ja on ilman muuta suositeltava.
Posted: Fri Aug 04, 2006 9:07
by j-k
harrastaja wrote:Ja vielä uudelleen v2.2 kuvien kanssa

.
Jos lähteekin silmukalle Q3 koll. - D7 - V12 - D13 - D15(C15) - MAA - Q3 emitt.
Mielestäni tässä tulee Q3:n kollektori-emitteri välille noin 23V:n rajoitus.
Mjoo.. Tuo diodiketku vastaisi clamppikytkentää, mutta miksei se sitten toimi?

Eli mikä rikkoo trankun? Paree laittaa kunnon kivet heti alkuunsa vaikka menisi viis erkkii. Kalliimmaksi tulee tilata taksi kun kosla jää tienposkeen

Posted: Thu Aug 10, 2006 11:45
by Sivonen
Kiitoksia vastauksista.
Tuli mieleen että onkos kukaan kokeillut kytkeä matalaohmisia suuttimia sarjaan? Kolme kappaletta kolmeohmisia tekisi yhteensä yhdeksän ohmia, jota Mega jaksaa ohjata hienosti. Minä en ainakaan näe estettä moiselle, vaan onko käytännön kokemuksia kellään? Jos ei, niin kohta on.

Posted: Thu Aug 10, 2006 12:12
by ArttuH
Eihän tuolle sarjaankytkennälle ole mitään periaatteellista estettä. Siihen liittyy kuitenkin yksi melko paha haittapuoli. Nimittäin resistanssin lisäksi myös induktanssi lisääntyy tuossa, mikä taas hidastaa virran kasvunopeutta. Tämä taas kasvattaa suoraan aukeamisaikaa. Kolmen suuttimen sarjassa induktanssi kolminkertaistuu, jolloin virran nousunopeus putoaa kolmasosaan. Avautumisaika ei varmaankaan ihan kolminkertaistu, mutta voi hyvinkin tuplaantua. Kannattaa ennemmin käyttää etuvastuksia, niiden kanssa induktanssi pysyy samana.
Posted: Thu Aug 10, 2006 13:48
by harrastaja
Tässä yksi, jossa kaksi suutinta sarjassa.
Posted: Fri Sep 01, 2006 18:37
by turbocelica
Täytyykö laittaa jonkinlaiset vastukset väliin jos kytkee megaan 4kpl 2.7 ohmisia suuttimia? eli 2 suutinta per pankki.
Posted: Fri Sep 01, 2006 20:34
by cockjerry
No nyt skulaa!! Suuttimet eivät olleet paskana, vaikka mittaus näytti +12v kummastakin piuhasta.
Koodin päivitys versiosta 24 jotain --> 29s auttoi!
Mistäs johtuu, että kun auto käy, niin ei sammukkaan enää virta-avaimesta! Joutuu nappaamaan pääsulakkeen irti.
Posted: Fri Sep 01, 2006 21:34
by Sivonen
Ei taida katketa ruutalta sähkö kun käännät virrat pois?

Posted: Fri Sep 01, 2006 23:07
by cockjerry
Sivonen wrote:Ei taida katketa ruutalta sähkö kun käännät virrat pois?

njoo siis megassa virrat vaikka kääntää virrat pois
