Page 1 of 1

Sähköinen ahtopaineen ohjaus & flekti

Posted: Fri Jul 28, 2006 20:35
by cockjerry
HOI!

Kysellään jo valmiiksi vähän talven juttuja varten.. eli kyseessä MS2 & V3.

Tossa kun on toi 4 pin Stepper IAC / askelmoottorin systeemit valmiina, niin meniskö toi sähköisenä ahtopaineen ohjauksena?

Mitäs mieltä posse? Joku viritellyt jo itselleen?


Sitten asia2:

Flekti, sen vois ottaa tosta Fidlestä, pitäis olla aika simppeli juttu. Mutta mites rautapuoli? Muistaakseni näin täällä joskus flekti kytkiksen, mutta en löytänyt sitä haulla. Vai voiko tolla suoraan ohjata relettä?

Toi flekti pitäisi saada skulaamaan, mutta taidan ehkä jäädä venailemaan GPIO ton boost controllin kanssa.

Posted: Fri Jul 28, 2006 21:37
by SamiH
Fidlen kytkennällä pystyy ohjaamaan suoraa flektin relettä, joten sen ei rauta muutoksia pitäisi tarvita.

Boost controlliin odottelisin myös GPIO tai MS2-Extra koodin valmistumista. Jää nähtäväksi tuleeko tuota ominaisuutta ihan ensimmäisiin versioihin tosin, mutta eiköhän jossain vaiheessa joku senkin ota käsittelyyn.

Posted: Sat Jul 29, 2006 2:09
by Benkku
SamiH wrote:Fidlen kytkennällä pystyy ohjaamaan suoraa flektin relettä, joten sen ei rauta muutoksia pitäisi tarvita.

Boost controlliin odottelisin myös GPIO tai MS2-Extra koodin valmistumista. Jää nähtäväksi tuleeko tuota ominaisuutta ihan ensimmäisiin versioihin tosin, mutta eiköhän jossain vaiheessa joku senkin ota käsittelyyn.
Induktiivisen kuorman ohjaukseen/kytkentään kannattaa lisätä flyback diodi (esim. 1N4003 tai 1N4007), muuten voipi virrat releeltä katkaistaessa ns. toimintasavu poistua.

Posted: Sat Jul 29, 2006 7:43
by SamiH
Benkku wrote: Induktiivisen kuorman ohjaukseen/kytkentään kannattaa lisätä flyback diodi (esim. 1N4003 tai 1N4007), muuten voipi virrat releeltä katkaistaessa ns. toimintasavu poistua.
Tarvitseeko tuolla piirilevyllä oleva Fidlen kytkentäkin tuon? Sehän kuitenkin on identtinen polttoainepumpun releen kytkennän kanssa?
http://www.megamanual.com/ms2/v3pcb_5.gif

Posted: Sat Jul 29, 2006 12:16
by Benkku
Kuvan kytkennöissä D 4 ja D 8 ovat flyback suojauksena - jännitekesto saisi vain olla suurempi esim. luokkaa 60-100 volttia.

Nykyautojen puolijohteilla ohjattavissa relekytkettävissä kohteissa käytetään usein vieläpä suojattuja releitä eli suositeltavampaa piikin tappo käyttölaitteen päässä - toki ohjauspään suojauskin on hyvä olla.

Posted: Sat Jul 29, 2006 17:05
by KariM
Nuo D4 ja D8 ovat zenerdiodeja, joiden zenerjännite on 22V. Mitä tarkoitat jännitteenkestolla tässä yhteydessä?

Posted: Sat Jul 29, 2006 21:18
by cockjerry
SamiH wrote:
Benkku wrote: Induktiivisen kuorman ohjaukseen/kytkentään kannattaa lisätä flyback diodi (esim. 1N4003 tai 1N4007), muuten voipi virrat releeltä katkaistaessa ns. toimintasavu poistua.
Tarvitseeko tuolla piirilevyllä oleva Fidlen kytkentäkin tuon? Sehän kuitenkin on identtinen polttoainepumpun releen kytkennän kanssa?
http://www.megamanual.com/ms2/v3pcb_5.gif
Luulis skulaavan, kun on kerta samanlainen piiri kuin gasopumpun releen ohjauksella! Ei ainakaan mitään "toimintasavuja" vielä oo tullut! :shock:

Noissa releissä taitaa olla diodit vielä sisällä estämässä piikkejä.. Eli kytken suoraan?

Posted: Sun Jul 30, 2006 2:07
by Benkku
KariM wrote:Nuo D4 ja D8 ovat zenerdiodeja, joiden zenerjännite on 22V. Mitä tarkoitat jännitteenkestolla tässä yhteydessä?
Diodin Vrpm arvoa eli magneettikentän romahtaessa esiintyvää käänteisen jännitteen huippuarvoa(peak repetitive reverse voltage). 'Normi' releellä kyseinen piikki voi hyvinkin olla jopa 100 volttia.

esim. 1N4001 jännitekesto (50 V) lienee hiukan alakanttiin.

viewtopic.php?t=1970
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/outputs.htm

Posted: Sun Jul 30, 2006 8:21
by KariM
Benkku wrote:Diodin Vrpm arvoa eli magneettikentän romahtaessa esiintyvää käänteisen jännitteen huippuarvoa(peak repetitive reverse voltage).
Ok. Miten tämän arvon sait selville esimerkkikytkennän zeneristä? V3:n BOM:in mukaan osa on 1N4748ADICT, datalehti.

Posted: Sun Jul 30, 2006 8:54
by ArttuH
Benkku wrote: Diodin Vrpm arvoa eli magneettikentän romahtaessa esiintyvää käänteisen jännitteen huippuarvoa(peak repetitive reverse voltage). 'Normi' releellä kyseinen piikki voi hyvinkin olla jopa 100 volttia.

esim. 1N4001 jännitekesto (50 V) lienee hiukan alakanttiin.
Niin, noilla zener-diodeilla tuossa se jännitekesto on 22V. Ja kun kyseessä on zener-diodi, niin ne myös kestävät estosuuntaisen läpilyönnin. Eli tässä tapauksessa noiden diodien "jännitekeston" pitää olla alhaisempi kuin trankkujen jännitekesto. Zenereillä rajataan jännitepiikki 22V tienoille.

Tyypillisemmin tuossa kohtaa käytetään käyttöjännitteeseen kytkettyä tavallista diodia, jolla jännitepiikki rajataan käyttöjännitteen tasolle. Ilmeisesti tässä tapauksessa on haluttu estää tilanne, jossa eri lähteestä otettu kuorman jännitesyöttö työntää virtaa ohjaimen käyttöjännitelinjaan kun ohjaimelta on katkaistu sähköt.

Posted: Sun Jul 30, 2006 17:17
by Benkku
Jaa, en kyllä lähtisi releen ohjauskytkennässä rajaamaan estosuuntaista jännitepiikkiä 22 volttin. Parempi estää piikki kokonaan.

Posted: Sun Jul 30, 2006 21:49
by Benkku
cockjerry wrote:Noissa releissä taitaa olla diodit vielä sisällä estämässä piikkejä.. Eli kytken suoraan?
Jos releet 'jotain halpisreleitä' niin suojausta niissä tuskin on - luonnollisesti homma kannatta varmistaa/todeta mittaamalla käämin jaloista.

Posted: Tue Aug 01, 2006 13:58
by cockjerry
Benkku wrote:
cockjerry wrote:Noissa releissä taitaa olla diodit vielä sisällä estämässä piikkejä.. Eli kytken suoraan?
Jos releet 'jotain halpisreleitä' niin suojausta niissä tuskin on - luonnollisesti homma kannatta varmistaa/todeta mittaamalla käämin jaloista.
Eipä noi nyt mitään kalliita oo (3egee) jotain unipointin releitä. Releen päällä näkyy kaavio ja siinä on kela suojattu diodilla. :roll:

Täytyy tänään kytkeä flektille systeemit valmiiksi!

Kiitoksia kaikille!

Posted: Tue Feb 20, 2007 19:42
by VesQ
Benkku wrote:
cockjerry wrote:Noissa releissä taitaa olla diodit vielä sisällä estämässä piikkejä.. Eli kytken suoraan?
Jos releet 'jotain halpisreleitä' niin suojausta niissä tuskin on - luonnollisesti homma kannatta varmistaa/todeta mittaamalla käämin jaloista.
Mitenkäs tuo mitataan

Posted: Tue Feb 27, 2007 16:46
by Sultzi
Eli pitäisi vetästä tuo flekti megan kautta, levynä v2.2 ja koodina 029t.

Ulostulona ajattelin käyttää x4. Voinko käyttää 1N4002 sijasta 1N4004 ja 2n2222 sijasta 2n2222a:ta? Eikös kytkentä mene tämän mukaan?

Posted: Wed May 02, 2007 20:59
by VesQ
Herätellääns tätä.

Eli jos teen tuon sultzin linkistä löytyvän kaavion mukaan tuon flektin ohjauksen niin jos releen navoissa 30 (releelle syötettävä "kova virta") ja 85 (releen käämin toinen napa) on koko ajan +12v niin sotkeeko tuo megan toimintaa samoin kuin vastaava tilanne bensapumpun releessä. Eli mega saa virtaa releen käämin kautta ja jää päälle yms

Eli pääseekö virta kulkemaan tuon transistorin läpi prossulle yms ja jos ei niin kulkee ilmeisesti piirilevyn maadoitetuissa osissa mutta haittaako tuo

Posted: Fri May 04, 2007 20:01
by VesQ
Mitä hä

Tietääkö joku vai pitääkö kokeilla

Posted: Fri May 04, 2007 22:18
by j-k
VesQ wrote:Mitä hä

Tietääkö joku vai pitääkö kokeilla
Otat releen virrat virtalukolta niin katkeaa kuin kanan lento kun avaimen kääntää offille..

Posted: Mon Mar 17, 2008 21:14
by powercontrol
Ahtojen ohjauksesta...
En juurikaan ymmärrä elektroniikasta mitää joten vastaukset suomeksi! :lol:
Kyseessä Mitzu galant vr4, joskus tulevaisuudessa pitäisi ahtoja voida ohjata megalla. Autossa on jo vakiona venttiilli joka ainakin ohjaa ns. "over boost protectionia" eli veto katkeaa jos paineet yrittää karata ylös. Isot pojat puhuu että sillä vois mahdollisesti ohjata myös hukkista???
Lueskelin yhdestä topicista joitaki solenoidikokeiluja mut vaikutti siltä ettei kovin hyvällä pohjalla ollu.. :?:

Posted: Mon Mar 17, 2008 23:22
by Vauhtivaunu
powercontrol wrote:Ahtojen ohjauksesta...
Kuvan kytkentää käyttämällä ainakin Saabin ahtopaineenohjausventtiili suostuu toimimaan ongelmitta.

Kun en tarkemmin tunne sen mitsun venttiiliä, niin en siitä sano mitään.

Posted: Tue Mar 18, 2008 18:56
by powercontrol
melko simppeli juttu näyttäis olevan..
Kiitos ja kumarrus!