Page 1 of 1

Lambda säätö kysymys??

Posted: Mon Jul 24, 2006 12:38
by petrib1
Yksi asia askarruttaa tuon lambda säädön kanssa.Eli tuohan pyrkii säätämään seosta lambdan mukaan sopivaksi.Kun laitan tuo säädön päälle niin korjaako se ve-taulukon lukemia automaattisesti vai kuinka se toimii?
Miten saan sen korjauksen tallennettua??Hankalaa kun ei pysty ruutua seuraamaan ajossa pyörällä.

Posted: Mon Jul 24, 2006 13:16
by Dr.Pioneer
Tarkoitatko nyt autotune vai EGO asetusta. Autotune pyrkii säätämään seoksen sille asetettuun arvoon muuttaen ve karttaa. EGO tehtävä on pitää seos sille asetetussa arvossa joka määritetään jännitteenä tuonne exhaust gas settingsiin. EGO ei muuta karttaa vain aina lähtee prosentti prosentilta uudelleen etsimään oikeaa arvoa ja open loop moodin jälkeen lähtee uudelleen nollasta.

Jos tahdot karttaa säätää autotunella sinun tulee tehdä se AFR table kohdalleen pistää autotune päälle, kannettava reppuun, ajaa lenkki ja polttaa se kartta sitten piirille kun pysähdyt.

Posted: Tue Jul 25, 2006 9:45
by petrib1
Dr.Pioneer wrote:Tarkoitatko nyt autotune vai EGO asetusta. Autotune pyrkii säätämään seoksen sille asetettuun arvoon muuttaen ve karttaa. EGO tehtävä on pitää seos sille asetetussa arvossa joka määritetään jännitteenä tuonne exhaust gas settingsiin. EGO ei muuta karttaa vain aina lähtee prosentti prosentilta uudelleen etsimään oikeaa arvoa ja open loop moodin jälkeen lähtee uudelleen nollasta.

Jos tahdot karttaa säätää autotunella sinun tulee tehdä se AFR table kohdalleen pistää autotune päälle, kannettava reppuun, ajaa lenkki ja polttaa se kartta sitten piirille kun pysähdyt.
Tuo autotune siis seuraa tuota AFR tablea.Eli tuohon AFR taulukkoon halutut seokset ja autotune päälle.
Pitääkö mitään muita asetuksia laittaa päälle tuota autotunea käyttäessä?

Posted: Tue Jul 25, 2006 10:36
by Dr.Pioneer
Sinulla varmaankin laajakaistalambda on, muuten et pysty kuin tasakaasualueet säätämään lambda 1 arvoon autotunella. Car1 kansiossa löytyy custom.ini josta löytyy raja-arvot autotunen vaikutukselle. Niitä rumppaamalla tune pitäisi saada toimintaan.

Posted: Tue Jul 25, 2006 11:45
by petrib1
Dr.Pioneer wrote:Sinulla varmaankin laajakaistalambda on, muuten et pysty kuin tasakaasualueet säätämään lambda 1 arvoon autotunella. Car1 kansiossa löytyy custom.ini josta löytyy raja-arvot autotunen vaikutukselle. Niitä rumppaamalla tune pitäisi saada toimintaan.
Laajakaista löytyy.Pitääpä alkaa testailemaan.

Posted: Wed Jul 26, 2006 11:09
by petrib1
Muutin ne arvot täältä:C:/ProgramFiles/MegaSquirt/car1/mtCfg/custom.ini
Aluksi tällä tavoin.
xLimits = 1500, 6000 ; RPM
yLimits = 40, 100 ; MAP
zLimits = 10, 200 ; VE

Autotune herjaa tällaista:
Auto-tune: Tuning point not near vertex

Mikähän tässä nyt mättää???
Vai onko tuo vertex joku toleranssi noille autotunen säätö pisteille???
Hitto kun ei englanti taivu kunnol :shock:

Posted: Wed Jul 26, 2006 22:55
by Dr.Pioneer
http://www.megasquirt.info/ms2/tune.htm tuolta löytyy aika hyvin autotunen käyttö. Tosiaankin kyllä vain englanniksi. Muista säätää oikeasta kohdasta

#else ; Actually only good for DualTable, MSnS-Extra and MegaSquirt-II.

"Auto-tune: Tuning point not near vertex", which indicates that the operating point is inside the global window, but it is not near enough a vertex (as defined by the "radius" parameters), and so no action will be taken. These messages are intended to help you figure out why the algorithm is not changing a vertex on the table, and allow you to modify the xLimits, yLimits, xRadius and yRadius parameters accordingly.

Lyhykäisyydessään kierrokset ja paine on säätöalueella muttei tarpeeksi lähellä kulmapistettä joten säätöä ei tapahdu. Voit tuolta parametreistä säätää ; Vertex tolerance parameters
xRadius = 200 ; RPM
yRadius = 7 ; MAP
jotta säätö tapahtuu laajemmalta alueelta.

Posted: Thu Jul 27, 2006 9:18
by KariM
Autotune päällä: Alkaako säätö itsestään kun _tullaan_ tarpeeksi lähelle kulmapistettä?

Vai pitääkö ensin olla pisteen kohdalla ennenkuin autotunea edes voi käynnistää?

E: Nämä olivat siis tietämättömän kysymyksiä siitä että miten tuon pitäisi toimia.

Posted: Fri Jul 28, 2006 8:11
by cockjerry
Mulla sama probleema..

Tosin jos nyt koittais laittaa autotunen päälle AFR tablesta, eikä VE tablesta? 8)

Täytyy yrittää säätää noita radiuksia..

Posted: Fri Jul 28, 2006 9:45
by petrib1
KariM wrote:Autotune päällä: Alkaako säätö itsestään kun _tullaan_ tarpeeksi lähelle kulmapistettä?

Vai pitääkö ensin olla pisteen kohdalla ennenkuin autotunea edes voi käynnistää?
Autotune kyllä käynnistyy.Ajelin autotune päällä lenkin ja tallensin kartan.Vertasin aikasempaan karttaan niin mitään muutoksia ei ollut tapahtunut eli ei taida toimia.Tuossa paikallaan kun kierrättelin niin säätö alkaa mutta mitään ei tapahdu.Autotune correction: 0% muistaakseni tuli näyttöön.Afr-table on tehty ja on käytössä.Kumma juttu...

Posted: Sun Jul 30, 2006 12:25
by petrib1
Ei lähe pelittämään tuo autotune.Voisiko joku jolla tuo autotune toimii laittaa tänne megatunestaan:
EGO control(exhaust gas settings alasveto valikossa)
Lambda Sensor Targets(Lambda AFR settings alasvetovalikossa)
Open Loop Mode välilehdet.
Niin voisin verrata onko noissa omissa asetuksissa nyt jotain pielessä.Olisin ERITTÄIN KIITOLLINEN!!!

Posted: Sun Jul 30, 2006 14:43
by MrFairlane
Ego switch point 0.451
Ign Events 40 pulses
Step size 2
Authority 15
Active above rpm 1300

Open Loop
kpa
0
75

Näin alkuun...

Posted: Mon Jul 31, 2006 20:16
by petrib1
Tuossa on vielä nuo omat asetukset ei kai noissa mitään vikaa pitäisi olla??Lambdana on innovaten LC-1.

Ego switch point 2.352
Ign Events 16 pulses
Step size 1
Authority 10
Active above rpm 1500

Open Loop
kpa
0
100

Lambda Sensor Targets
Change Ego Limit Above(Kpa) 0
Change Ego Limit to (+-) 0

8x8 AFR Target Tables
For VE table 1 on
Use Target tables: Always

Posted: Tue Aug 01, 2006 19:26
by petrib1
Olkoot koko autotune..Kartat alkaa olla kohdallaan käsipelilläkin.Nyt pitäisi alkaa kiihdytys rikastuksia kokeilemaan.

Posted: Sat Dec 02, 2006 17:44
by I_me
Mikähän mahtaa olla asetuksissa pielessä kun vaikuittaisi että mega ei seuraa afr targettia, edes sinne päin. Open loop sensijaan tuntuisi toimivan kun sitä kokeilin.

Setuppina 029_hr8f2 koodi, 2.25Megatune, innovaten LC-1 lambda ja kaikki on kiinni yamahan FZR:ssä.
Lambda näyttää samaa arvoa sekä tunessa että LogWorksissa ja muutenkin pelaa hieniosti. Seos ei vain tunnu seuraavan, eikä edes yrittävän seurata afr targettia.

Joku ihan simppeli juttuhan tässä nyt varmasti on mutta eihän sitä huomaa kun on tullu veivattua nuita asetuksia edestakaisin.

Posted: Thu Dec 07, 2006 15:53
by I_me
Homma ratkesi. Vaihdoin kiihdytys rikastuksen tyypin tps perustaiseksi niin alkoi lambdakorjaus toimimaan. Korjasi aluksi vähän liikakin hanakasti ja kone otti ja sammu :D

Kukahan osaisi sanoa että mistä mahtaa moinen johtua, kiihdytys rikastukset on edelleen pois päältä niinkuin ne oli aieminkin.

Posted: Thu Apr 19, 2007 21:08
by MrX3M
mulla on sama laajakaista tulossa eli noi asetukset toimii mullakin?

Ego switch point 2.352
Ign Events 16 pulses
Step size 1
Authority 10
Active above rpm 1500

Open Loop
kpa
0
100

Lambda Sensor Targets
Change Ego Limit Above(Kpa) 0
Change Ego Limit to (+-) 0

8x8 AFR Target Tables
For VE table 1 on
Use Target tables: Always