Page 1 of 1
Saako MS:n pelkäksi lisäruiskuksi kahdella anturilla?
Posted: Sun Jul 23, 2006 17:38
by Saren
Yritin lueskella noita manuaaleja ja hakuakin yritin mutta en löytänyt sellaista vihjettä, että onko joku tehnyt MS:stä lisäruiskun?
Eli olemassa olevan järjestelmän rinnalle tulisi MS ja lisäsuuttimet ja ainoa tieto mitä MS:lle annetaan on ahtopaine ja kierrosluku.
Eli siis jälkeenpäin turbottamisesta on kyse. Yksinkertaisimmillaan ahdon ja kierrosluvun funktiona availlaan suuttimia ja rikastetaan sen verran, että vehkeet ei sula heti kättelyssä.
Onhan tuon varmasti joku jossain tehnyt mutta josko linkkivinkkiä löytyis...
Ihmetteleepi
Marko
Posted: Sun Jul 23, 2006 17:54
by MrFairlane
Menee vissiin tuolle osastolle...
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... witch.html
Eli jos vakiokartan laittaa nollille ja kakkoskartan vaihtumaan, sitten halutulla paikallaan, niin eiköhän se sillein.
Tosin tuohon tarvitsee kaikki hilut, mitä normi bensanohjaus vaatii, joten miksi ei sitten ohjaisi koko konetta Megalla?
Tai no, jos jättää lambdan ja TPS:n pois ja pistää lämpötila-antureiden tilalle vastukset, niin voisi ehkä toimia?
Posted: Sun Jul 23, 2006 19:19
by iiro
hmmmmm.....
Eikös tuo käy ihan normaalisti, juuri tuolla kahdella anturilla, ilman mitään tableswitchejä ?
Alin rivi taulusta vaan esim 100 kpa tasolle ja täyteen nollia. Aina kartan ulkopuolelle mentäessä (eli tässä tapauksessa aina alipaineella) mega käyttää käsittääksenin viimeisimmän ruudun arvoa. Eli ei antaisi tippaakaan bensaa ja alkup. ruisku hoitaisi homman.
Sitten vaan ahtopaineen puolella kartta kuntoon, niin että seokset pysyy.
Näin se mun mielestä pitäisi onnistua.
Posted: Sun Jul 23, 2006 19:33
by Saren
ok eli onnistuu! ei muuta kuin osasia keräämään niin saa talvella kolvailla!
Marko
Posted: Sun Jul 23, 2006 19:56
by MrFairlane
Voi vaan säätäminen olla aika mielenkiintoista ilman lambdaa ja mitkään korjaukset tai lisärikastukset eivät toimi ilman lämpötilatietoja, mutta kyllä kai sen toimimaan saa.
Toisaalta turbokone ei juuri ohutkaistalambdalla mitään tee ahtoalueelle, jos olen ymmärtänyt asian oikein?
Ja korjaukset ja rikastukset liittyvät useimmiten normaali käyttöalueille ja tyhjäkäynnille.
Posted: Sun Jul 23, 2006 20:00
by Saren
Tiedon keruuta varten on PLX-500R jossa saa samalla pakokaasujen lämmöt ja laajakaista lambdan ja nakutus + kaksi digitaalista kanavaa ja 5 analogista. Eiköhän tuota tietoa analysoimalla saada vehkeet soimaan.
Noi sais varmasti myös MS:ään jos asiaan perehtyy mutta tarkoitus on "harjoitella" tämän projektin kanssa ja joskus palauttaa se alkuperäiseksi... ehkä.
Eikai kukaan turbo laitteita ala kylmänä kiusaamaan?
-Marko
Posted: Mon Jul 24, 2006 7:36
by KariM
Imu(/ahto-)ilmanlämpö ei ole pelkkä lisärikastuselementti, vaan yksi oleellinen perustekijä MS:n bensalaskuissa.
Kelvollinen anturi sille ei paljoa maksa, kannattaa asentaa. Pysyypähähän säädöt kohdallaan ympäristönmuutoksista riippumatta.
Posted: Tue Jul 25, 2006 11:04
by Saren
juu tarvii varmaan tuo imuilman lämpötila siihen ympätä kuitenkin samalla...
oikeastaan alkaa kiinnostaa koko järjestelmän ohjaaminen tuolla MS:llä. Varmaan tarvii kuitenkin säilyttää alkuperäinen boksi niin saa mittariston sun muut toimimaan ilman mitään virittelyjä...
Noh kun ensilumi sataa niin päästään kunnolla ruuvaamaan... motskarista kun on kyse niin ajokausi pitää käyttää loppuun ensin!
Marko