Page 1 of 1

36-1 pyörän ja anturin asennusongelmia

Posted: Sun Jul 23, 2006 0:09
by ast
Eli otin käyttöön missing tooth wheel decoderin ja laitoin anturin ja triggeripyörän kampiakselille. Sytytys tulee vielä tällä hetkellä toisen järjestelmän kautta megasta riippumatta, mutta megan kierroslukutieto siis kampiakselilta. Tuli kuitenkin ongelma, kierroskulu pomppii kahden arvon välillä. Tutkin ongelmaa ja totesin että anturilta megalle tuleva kama näyttää oudolta. LM1815 tulkitsee sen täysin oikein skooppausten mukaan, mutta wheel decoder ei ymmärrä pulssijonoa koska pulssi puuttuvan hampaan kohdalla tulee erikoisesti.

Megan logia:
Image

VR-signaali skoopattuna, ei merkitystä onko johto megassa kiinni vai ei.
Image

VR-anturin ja pyörän asennus:
Image

Eikös signaalin pitäisi olla jotain muuta kuin ihan siniaaltoa? Tässä tapauksessa skoopin kaista riittää eli se ei pyöristä signaalia. Loivempi lasku VR-signaalissa on puuttuvan hampaan kohdalla.

Kuvittelisin että megan dekooderi toimisi jos tulisi ensin 35 pulssia tasavälein, sitten tauko ja taas 35 pulssia tasavälein. Koska LM1815 tunnistaa signaalin kun se menee nollakohdan ali mega näkee minulla 34 pulssia tasavälein, sitten hieman pidempi tauko, yksi pulssi, yhtä pitkä tauko kuin ennen tätä yhtä pulssia ja taas 34 pulssia tasavälein.

Kierroslukutieto on siis melkein oikein, mutta ei kuitenkaan. Sen verran oikein joka tapauksessa että kone käy jotenkuten kun megan vastuulla on vain polttoaineen syöttö. Sytytysajoitus olisi epäilemättä aivan metsikössä.

Mutta mistäs tämä sitten johtuu? Siirsin anturia lähemmäs pyörää, mutta sain vain isomman amplitudin ilman muutosta signaalimuodossa. Pyörä on Fordin oma ja anturi Motonetin tarvike johonkin Fordiin.

Voiko syynä olla triggeripyörän asennus hihnapyörän päälle koska siinä sattui olemaan käyttämättä toinen puolisko? Matkaa triggeripyörän ja hihnapyörän välillä lienee sentti. Tämä on ainoa järkevä syy minkä itse keksin eli pyörä pitäisi kääntää toisin päin ja anturille tehdä uusi teline.

Posted: Sun Jul 23, 2006 7:11
by Turbiini
vr-anturin johdot ristissä.

Posted: Sun Jul 23, 2006 9:24
by KariM
Kyllähän tuo näyttää ihan riittävän oikealta, vrt. allaolevaan kuvaan. Pl. signaalin suunta, eli Turbiinin vinkistä vaari?

http://www.megamanual.com/ms2/sum1.jpg

Posted: Sun Jul 23, 2006 13:29
by Benkku
Kyllä VR-anturin tuottama signaali onpi sini-aaltoa.

Skooppikuvassa kuitenkin havaittavissa vielä eräs ongelma (esiintyy noilla peltipyörillä ja useinmiten myös itsetehdyillä) - nimittäin puuttuvan hampaan kohdalla signaalin amplitudi suurempi - voipi aiheuttaa LM piiriä käytettäessä joitakin ongelmia.

Kyseinen ongelma on ainakin joissakin alkuperäisissä (Boschin jne.) pulssipyörissä hoidettu siten, että puuttuvan hampaan kohdalla hampaan korkeus matalampi (eli hampaan pohja korkeammalla).

Posted: Sun Jul 23, 2006 15:34
by ast
Kiitoksia neuvoista, käänsin johdot ja nyt pulssijono LM1815:lta prosessorille näyttää oikealta eli 35 pulssia tasavälein, pidempi tauko ja taas uusi rundi. Olisihan tuo pitänyt tajuta itsekin ihan LM1815 datoja lukemalla ja skooppikuvaa katsomalla.

Mutta ongelma ei kuitenkaan ratkennut tällä. Kierrosluku heiluu edelleen villisti kahden arvon välillä. Esim jos kierrätän autoa 4000 rpm auton mittarin mukaan saattaa megassa heilua 3600 ja 4400 rpm paikkeilla olevia arvoja. Ei mitään siitä väliltä vaan kahta eri arvoa pienellä variaatiolla eli +/-50 kierrosta maksimissaan.

USBscope50 on aika rupuinen ja siksi mahdollisten puuttuvien tai ylimääräisten pulssien etsiminen on melkoista hakuammuntaa. Triggeriominaisuudet eivät vaan riitä siihen. Monta minuuttia kuitenkin tuijotin sitä megan kierroslukumittarin heiluessa ja en nähnyt mitään omituista eli kierroslukutieto näyttää ihan ehjältä ja oikealta prosessorin nastassa, ei näkynyt ylipitkiä välejä, liian usein olevia puuttuvia hampaita tai ylimääräisiä pulsseja.

Benkun mainitsema ongelma liittyy ilmeisesti LM1815:n peak detectoriin eli konkka ei välttämättä ehdi purkautua ennen seuraavaa pulssia jos yksittäisen pulssi onkin korkeampi kuin muut ja siten seuraavat hampaat voisivat jäädä huomaamatta. Pitää kokeilla piirin eri toimintatiloja, niissähän ilmeisesti peak detector ohitetaan kokonaan. En kuitenkaan nähnyt skoopilla mitään mikä viittaisi tällaiseen ongelmaan.

Voisiko pulssi LM1815:lta prosessorille olisi liian lyhyt? Nyt se näyttää olevan 40us luokkaa. Riippuu varmaan siitä ovatko keskeytykset taso- vai reuna-aktiivisia. Voisi ehkä kokeilla säätää RC-piiriä myös ja muuttaa pulssin pituutta.

Tai sitten siellä on vaan joku softavipu väärässä asennossa, mutta en kyllä ymmärrä mikä se voisi olla.

Posted: Sun Jul 23, 2006 16:38
by ast
Ongelma löytyi!

Toinen trigger position oli asetettu väärin, ykkösessä oli 3, kakkosessa 19 kun piti olla 21. Nyt kierrosluku on paikallaan stabiili ainakin 6000 rpm saakka :)

029 extrakoodin Trigger Logging johdatti oikeille jäljille.

Kiitokset kaikille vastanneille. Nyt vaan kytkemään puolaa megaan.

Posted: Sun Jul 23, 2006 19:47
by Benkku
ast wrote:Benkun mainitsema ongelma liittyy ilmeisesti LM1815:n peak detectoriin eli konkka ei välttämättä ehdi purkautua ennen seuraavaa pulssia jos yksittäisen pulssi onkin korkeampi kuin muut ja siten seuraavat hampaat voisivat jäädä huomaamatta. Pitää kokeilla piirin eri toimintatiloja, niissähän ilmeisesti peak detector ohitetaan kokonaan. En kuitenkaan nähnyt skoopilla mitään mikä viittaisi tällaiseen ongelmaan.

Voisiko pulssi LM1815:lta prosessorille olisi liian lyhyt? Nyt se näyttää olevan 40us luokkaa. Riippuu varmaan siitä ovatko keskeytykset taso- vai reuna-aktiivisia. Voisi ehkä kokeilla säätää RC-piiriä myös ja muuttaa pulssin pituutta.
Kyllä, puuttuvan hampaan jälkeisen tunnistus voi muodostua peak detector kytkennällä ongelmaksi. 40 us pulssi lienee turvallisella alueella eli riittävän pitkä.

Posted: Sun Jul 23, 2006 23:29
by ast
Nyt on yksi puola kytketty megaan ja tuntuu toimivan ihan mukavasti. Kipinä jaetaan pyörijän kautta, mutta muuten jakaja ei osallistu sytytystapahtumaan. Puolaa ohjaa VB921.

Kun paikkatiedon kampiakselilta sai toimimaan oikein auto pärähti laakista käyntiin ja trigger angle heitti kokonaiset 2 astetta siitä mitä olin laskenut sen olevan.

Jostain syystä ennakko näyttää heiluvan ja vaeltavan kun antaa kaasua vaikka megatunesta olisi asetettu fixed angle, mutta ei kai se käytännössä voi johtua kuin halvasta säädettävästä ajoituslampustani tai sitten anturin kulma pyörään nähden on väärä ja tunnistushetki jotenkin muuttuu kierrosten mukana. Lainaan normaalin ilman säätöä olevan lampun niin selviää tämäkin asia. Joka tapauksessa ajossa kiersi ainakin 6000 rpm ilman pätkimisiä joten näyttää ihan hyvältä. Luultavasti tuo amplitudiltaan isompi pulssi ei siis aiheuta ongelmia minun tapauksessani.

Posted: Mon Jul 24, 2006 7:40
by KariM
ast wrote:Jostain syystä ennakko näyttää heiluvan ja vaeltavan kun antaa kaasua vaikka megatunesta olisi asetettu fixed angle
Spark out invert -valinnan väärä asento aiheuttaa tyypillisesti tuollaista, kannattaa varmistaa.

Posted: Mon Jul 24, 2006 14:48
by ast
Spark inverted on asennossa yes, koska puolaa ajaa VB921 esimerkkikytkennän mukaisesti. Eikös tämän pitäisi olla oikein? Ainakaan puola ja VB921 eivät kuumene mikä luultavasti tapahtuisi jos asetus olisi väärin.

Perusmallisella lampulla sytytyshetki muuttuu noin 4 astetta myöhäisemmälle pikkuhiljaa kun kone kiertää 5000 rpm verrattuna tyhjäkäyntiin ja megatunesta on asetettu 10 astetta fixed angle. Mahtaako olla todellista vai lampun aiheuttamaa?

Ääh dyno olisi huomenna ja vielä on tällaisia epävarmuustekijöitä :(

Koodi on 029q2 ja trigger angle 62 astetta.

Posted: Tue Jul 25, 2006 21:33
by ast
Dynossa on käyty ja hyvä tuli. Vähän ihmetyttää tuo 4 asteen viivästyminen kierroksilla, mutta kompensoituuhan se kartassa, joten sama sinänsä jos vaan pysyy vakiona.