Page 1 of 3

suuttimet ei toimi vaikka kipinää tulee

Posted: Sat Jul 15, 2006 9:57
by mk2 16v
Moottori on rs2000 escortin 16v efi kone. Konetta yrittää ohjailla megasquirt extra koodilla. Sytytysmoduuli on edis 4. Ongelma on että suuttimet ei sano mitään , mutta kipinää tulee. Jossain kirjoiteltiinki että kipinää tulisi ediksellä ilman megaakin... Mega ohjaa bensapumppua aivan oikein. VR anturin piuhoja on pyöritelty kaikissa mahdollisissa asennoissa eikä vaikutusta. Mistähän tuon vikaan keksisi ratkaisun? Olisko vika megassa vai ediksessä vai jossain muualla?

Posted: Sat Jul 15, 2006 10:11
by cortna
tuleeko megalle pöyrintä tietoa

onko pip ja saw kikkailtu oikein
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html

onko megan asetukset oikein
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-edis.html

vr anturi toimii oikein jos edis antaa kipinää
luultavasti mega ei saa pip signaalia

Posted: Sat Jul 15, 2006 10:32
by mk2 16v
megatunelle ei tule pyörintätietoa. Täytyy vielä tarkistaa lankun muutokset, mutta olen niistä kyllä aika varma että ovat oikein. Vr toimii100% ja edis kipinöi. pip lähtee vr:stä menee edikseen ja siitä megalle? niinku tuossa linkin kytkentäkaaviossakin on? Voisko tuo edis silti olla rikki ja pip jäisi sinne?=))

Posted: Sat Jul 15, 2006 11:30
by cortna
vr anturin kytkentä vain edikselle joka lukee 36-1 pyörää

ja edis antaa megalle kaksi 12v pulssia yhdellä kierroksella

http://www.megamanual.com/ms2/sum4.jpg

onko kytketty tuon mukaisesti

Posted: Sat Jul 15, 2006 13:47
by mk2 16v
Juuri noin on kytketty. Olisikohan tuo edis sitte rikki ku megalle menevistä johdoissa ei tapahdu mitään.

Posted: Sat Jul 15, 2006 14:28
by cortna
edis nastasta nro 1 pitäs näkyä startatessa 12v kantti aaltona

itse aikoinaan testasin tuon kopukynällä megan päästä

Posted: Sat Jul 15, 2006 14:35
by mk2 16v
n3.8v tulee startatessa. tarkistin johdot oli oikein. tarkistan vielä tuon lankun ja asetukset, jospa se vika jo sitte löytyisi... ps kipiniä oli tosi hyvä

Posted: Sat Jul 15, 2006 15:00
by cortna
tarkista toi 4n25 optoerotin

itseltä hajos aikoinaan

Posted: Sat Jul 15, 2006 15:54
by mk2 16v
kiitos neuvosta, mutta miten se tarkistettaan? Katselin tuota lankkua ja mietin tuota sytkän muutosta. Eli onko oikein kun led 17 miinusjalasta menee 1kohm vastus r23 oikeaan jalkaan ja hyppyjohto led17 miinusjalasta x11:n.
led17 on käytössä sytkän ulostulona.

sitte nuo muut muutokset eli diodit mitä piti poistaa on poistettu ja diodi8 paikalla asennettu vastus ja r10 oikeasta jalasta hyppyjohto d9 oikean puolen jalkaan sekä xg1 hyppy d5 oikean puolen jalkaan.

Posted: Sat Jul 15, 2006 18:21
by cortna
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... /4N25.html

tuolta näkee piirin sisäisen kytkennän

yleensä palaa tuo diodi jonka pystyy mittaamaan yleismittarilla

Posted: Sun Jul 16, 2006 21:08
by mk2 16v
cortna wrote:edis nastasta nro 1 pitäs näkyä startatessa 12v kantti aaltona

itse aikoinaan testasin tuon kopukynällä megan päästä
Jos edikseltä ei tule 12v kanttiaaltona niin se on varmaanki sitte rikki? Ihmetyttää vain ku se kuitenkin kipinää antaa.

Posted: Sun Jul 16, 2006 22:20
by cortna
edis antaa kipinää 10 asteen ennakolla
vaikka ei ole poksiin kytketty
muuttaa ennakkoa poksilta tulevalla saw signaalilla

Posted: Mon Jul 17, 2006 8:17
by Masi_K
cortna wrote:edis antaa kipinää 10 asteen ennakolla
vaikka ei ole poksiin kytketty
muuttaa ennakkoa poksilta tulevalla saw signaalilla
Juu, tämä 10asteen ennakko on se nilkutus himaan -moodi. Kokoajan 10 astetta kierroksista riippumati.

Posted: Tue Jul 18, 2006 18:45
by mk2 16v
Nyt megatune näyttää että startatessa n. 150rpm mutta pulse widht on vielä nollilla. Mikähän mahtaa olla hätänä kun suuttimet ei vieläkään pelaa? En oikein vielä älynnyt tuota cortnan antamaa linkkiä tai miten sen vian saa mitattua. Mistä sen tietää onko tuo optoerotin rikki tai se diodi.

Posted: Tue Jul 18, 2006 19:06
by Jankos
Onko cranking settings valikossa Cranking/priming PW table kohdissa muuta kuin nollia? Jos, niin laitat alkuarvoiksi vaikka 2 mS niin pitäisi alkaa lupailemaan.

Posted: Tue Jul 18, 2006 19:09
by mk2 16v
tarkistan. toivottavasti olisi vika siellä.

Posted: Tue Jul 18, 2006 20:29
by mk2 16v
Jankos wrote:Onko cranking settings valikossa Cranking/priming PW table kohdissa muuta kuin nollia? Jos, niin laitat alkuarvoiksi vaikka 2 mS niin pitäisi alkaa lupailemaan.
Eka arvo oli 100, sitte eri asteille oli kaikissa 0,1. olisiko näihin pitänyt laittaa kaikkiin tuo 2mS?

Posted: Tue Jul 18, 2006 22:37
by country sedan
Tossa oon vastaavan asian kanssa paininut jo tovin. Kun akku on sanotaan vaikka yön yli latauksessa lähtee suht vaivattomasti tulille, mutta jos joutuu enemmän sahailemaan tippuu jännite startatessa jonnekkin 8.5v tasolle ja vaikka rpm näyttää 160-180 kierroksia ei suuttimet enää aukea. Liekö normaalia vai onko v**ussa matoja?

Posted: Tue Jul 18, 2006 22:53
by teg
Mitkä suuttimet? Onko kenties etuvastukset ja ne liian suuret?

Laita ms/V korjausta suuremmaksi...

Posted: Wed Jul 19, 2006 10:04
by country sedan
Suuttimet on korkea vastuksiset.

Nyt rupesi sitten lämpimänä kiukkuamaan. Kylmänä toimii OK, mutta kun koneen sammuttaa jonkun 20min käyttämisen jälkeen ja yrittää uudestaan tulille ei suuttimet enää pelitä. Megatunessa kaikki muu näyttää normaalille paitsi Pulse Width ja Duty Cycle pysyy mykkinä. Myös Ledit pysyy pimeänä.

Kone Ford OHC+Edis. Koodi 029q2.

Posted: Wed Jul 19, 2006 20:19
by teg
Sulla on cranking pw väärin.. tsekkaappas se. Eli polttoaineen määrä käynnistettäessä lämpöisenä on varmaan nolla. Laita siihen vaikka 4ms.

Posted: Thu Jul 20, 2006 17:04
by country sedan
teg wrote:Sulla on cranking pw väärin.. tsekkaappas se. Eli polttoaineen määrä käynnistettäessä lämpöisenä on varmaan nolla. Laita siihen vaikka 4ms.

Nojuu, ei ollut ihan nollilla mutta alle 1ms kuitenkin.
Kukahan hemmetti senkin on käynyt muuttamassa....?
Taas pelaa.

Posted: Thu Jul 20, 2006 18:57
by mk2 16v
country sedan wrote:Tossa oon vastaavan asian kanssa paininut jo tovin. Kun akku on sanotaan vaikka yön yli latauksessa lähtee suht vaivattomasti tulille, mutta jos joutuu enemmän sahailemaan tippuu jännite startatessa jonnekkin 8.5v tasolle ja vaikka rpm näyttää 160-180 kierroksia ei suuttimet enää aukea. Liekö normaalia vai onko v**ussa matoja?
Mulla on ihan uusi akku, että ei pitäisi olla vaikutusta. Pitäisi äkkiä löytää vika tähän omituiseen ongelmaan. Eli miksi mega ei ohjaa suuttimia. Mistähän tuota vikaa alkaisi etsimään. Epäilen että piirilevyltä on jokin osa rikki

Posted: Sat Jul 29, 2006 20:26
by mk2 16v
Suuttimet eivät vieläkään toimi. Kaikki ylläolevat korjausehdotukset on käyty läpi, mutta vika ei ole korjautunut. Kipinää tulee, led 17 palaa kun starttaa. ja kun lopettaa startin suuttimien ledi palaa hetken, suuttimien ledi ei kuitenkaan pala startatessa. Realtime displayssa näyttää kaikki olevan kunnossa kun starttaa, cranking syttyy ja running syttyy yms.

Eikö kenelläkään ole ollut vastaavaa vikaa? Pitäisi saada auto jo käyntiin.... Mistä kohdasta megaa alkaisin etsimään vikaa?

Niin ja Pin 24:n tulee katkomalla maita startatessa, eli sekin puoli pitäisi olla OK?

Posted: Sun Jul 30, 2006 9:36
by teg
Paljonko PW on startatessa, silloin kun ei lähde käyntiin?

Posted: Sun Jul 30, 2006 20:17
by mk2 16v
teg wrote:Paljonko PW on startatessa, silloin kun ei lähde käyntiin?
Ei ole kertaakaan käynnistynyt. PW= 2mS
Suuttimet on korkeavastuksiset rs2000 escortin omat suuttimet

Posted: Sun Jul 30, 2006 21:55
by teg
Millaiset asetukset sulla on suuttimille? Onhan virranrajoitus pois ja threshold 25.4ms?

Onhan tankissa bensaa? ;)

Posted: Mon Jul 31, 2006 19:00
by mk2 16v
Asetukset on laitettu megamanualin mukaisesti noille suutimille tosin kyseessä on ms'extra sytkän ohjauksella joten tuo manuaalin asetukset ei taida aivan riittää että saa käyntiin? Bensaakin on jonkin verran, pumppu pyörii ja bensanpaineet on OK :?

Posted: Mon Jul 31, 2006 19:32
by Jankos
Siis näyttääkö megatune niissä mittareissa että PW on 2 kun starttaat?

Mikäli, niin sitten voisit tarkastaa että sinne suuttimille tulee akkusähkö.

Posted: Mon Jul 31, 2006 19:57
by teg
Niin ja tarkista että suuttimille tulee sähkö myös silloin kun starttimoottori pyörii