Page 1 of 1

Ledimittari 0-100 ohm? pensamittariksi

Posted: Fri Jul 14, 2006 12:06
by wex4
Onko kukaan tehnyt 6-10 ledistä mittaria 0-100 ohm alueelle.
itse yritin tehdä LM3914 avulla,huonolla menestyksellä :oops:

Posted: Fri Jul 21, 2006 15:49
by wex4
Tuli ilmoitus sähköpostiin vastauksesta.Kummassakaan ei näy mitään.
Eli jos vastasit tähän, voisitko yrittää uudestaan. KIITOS

Posted: Tue Jul 25, 2006 14:35
by joop
En ollut minä mutta vastataampa nyt kuitenkin. Kyllä sen pitäisi tuolla LM3914:lla onnistua ihan hyvin. Itse lähtisin toteuttamaan tuota ehkäpä niin että tekisin tuon bensamittarin vastuksella ja kiinteällä ulkoisella vastuksella jännitejaon ja mittaisin LM3914:lla jännitettä siitä välistä. Esim. bensamittarin 100ohm vastuksen toinen jalka maahan ja toinen vaikkapa 400ohm vastukseen, tämän 400ohm vastuksen vapaaseen jalkaan sitten regulaattorilta(tai vaikka megalta jos autossa sellainen on) +5V jännite. Nyt jos bensamittarin resistanssi on 0ohm saadaan tuosta välistä 0V ja bensamittarin vastuksen resistanssin ollessa 100ohm välissä on +1V jännite. Tuohon sitten vaikka se perus seosmittarikytkentä ilmaisemaan jännitettä. Tuohon toteutukseen tietysti vaikuttaa se onko se resistanssi 100ohm tankin ollessa täysi vai tyhjä, jos käyttää LM3914:aa dot-modessa niin sitten ei ole väliä kummin päin toimii.

Posted: Tue Jul 25, 2006 15:44
by j-k
Mainitulla lutikalla on ollut kytkentä alan lehdissä jo toistakymmentä vuotta sitten. Mitään muutoksia ei tehty alkuperäiseen vaan mitattiin jännite tankki tyhjänä/täynnä mittarin navasta ja laskettiin luteelle sopivat vastusarvot. Lisänä kytkennässä oli se, että käytettiin 2-värisiä ledejä ja kun jännite oli pudonnut 10% täydestä arvosta niin vaihdettiin etuvastusta (kasvatettiin herkkyyttä dekadilla) ja samalla syötettiin ledien toista nastaa ja väri vaihtui vihreästä punaiseksi 8)
Ei ole lehteä enää tallella, mutta kyllä tuosta joku kytkennän vääntää kun reunaehdot tietää :twisted:

On tuota juttuva mualimalla:
http://www.edaboard.com/ftopic130310.html

Hmm.. kaikki mittarit samalla luteella? MPX4250 anturina ja ahtopainemittari :P ?

Posted: Sat Aug 05, 2006 14:56
by wex4
Kiitoksia ideoista. mittari(t) on kehitteilä ja uusille ideoille aina tilaa.
j-k muistatko lehden nimeä?

Posted: Tue Sep 25, 2007 12:35
by j-k
wex4 wrote:Kiitoksia ideoista. mittari(t) on kehitteilä ja uusille ideoille aina tilaa.
j-k muistatko lehden nimeä?
Hmm.. enpäs huomannut vastausta. Joo, "Elektroniikkauutiset" ja kytkentä peräisin Elektorista. Vaikea löytää, mutta jos tämä auttaisi?

Ajattelinpa rakentaa tuolla piirillä ahtopaine- kierrosluku- ja lambdamittarin niin on keskikonsolissa samanlaiset gauget.. :lol:.
Riittäisköhän varvikelloon 3 piiriä jolloin saisi 850...8000 rpm 250rpm välein?

Mallia ahtomittariin tästä

Posted: Wed Sep 26, 2007 5:29
by wex4
Pensa mittarin sain toimimaan,kiitoksia vielä.
Itselläni on ahtopaine mittari 20 led.illä ja MPX 4250.lla muokattuna "lambda" mittarista.
Nyt pitäisi tutkia ,miten ahtomittarin sais toimimaan megan omalla map.illa ja onnistuuko mitenkään saada nolla kohtaa palaa yksinään.
Eli valo pylväs liikuisi "vaguumin ja ahdolle" kestäisikön piiri pintaliitos diodeja.

Posted: Wed Sep 26, 2007 6:12
by j-k
wex4 wrote:Pensa mittarin sain toimimaan,kiitoksia vielä.
Itselläni on ahtopaine mittari 20 led.illä ja MPX 4250.lla muokattuna "lambda" mittarista.
Nyt pitäisi tutkia ,miten ahtomittarin sais toimimaan megan omalla map.illa ja onnistuuko mitenkään saada nolla kohtaa palaa yksinään.
Eli valo pylväs liikuisi "vaguumin ja ahdolle" kestäisikön piiri pintaliitos diodeja.
Kytkentä omaan mappiin onnistuu ihan hyvin, impedanssi lienee riittävän suuri mittarilla ettei häiritse megan mittauksia. Pylvästä et saa toimimaan 'väärinpäin' eli jos dot-modeen voi laittaa niin kannattaa. Itse en suosi pylväsnäyttöä joten omani laitan dot-modeen eli yksi ledi palaa kerrallaan. Muuten olisi häiritsevää kovassa ajossa kun vajaa sata lediä palaisi kirkkaana.. :lol:

20 lediä riittää varmaan ihan hyvin ahtomittariin välille 60...250kPa jolloin asteikko olisi -0,4...+1,5 bar. Riittäis ainakin mulle...

Posted: Thu Sep 27, 2007 12:16
by koskar
Calibrated Digital fuel gauge (sivun lopulla). Jos jotain apua olis.

Posted: Thu Sep 27, 2007 13:21
by j-k
koskar wrote:Calibrated Digital fuel gauge (sivun lopulla). Jos jotain apua olis.
Jos tuollaisen linearisoinnin tekee, niin kannattaa mieluummin mitata jännitteet halutuissa kohdin ja laskea kiinteät vastusarvot komparaattoreille. Tuota voi käyttää myös NB-lambdan käyrän korjaukseen 8)

Posted: Fri Sep 28, 2007 17:49
by wex4
j-k wrote:
Pylvästä et saa toimimaan 'väärinpäin' eli jos dot-modeen voi laittaa niin kannattaa. Itse en suosi pylväsnäyttöä joten omani laitan dot-modeen eli yksi ledi palaa kerrallaan. Muuten olisi häiritsevää kovassa ajossa kun vajaa sata lediä palaisi kirkkaana.. :lol:

20 lediä riittää varmaan ihan hyvin ahtomittariin välille 60...250kPa jolloin asteikko olisi -0,4...+1,5 bar. Riittäis ainakin mulle...
Alku -0.4..+0.5 on dot-modessa,loppu +0.6..+1.5 pylväänä.Ihan käytännön syistä,en pystynyt yöllä seuraamaan missä ahtopaineet menee. :( "kävely ja purkan syönti samaan aikaan ei onnistu" :roll:

Posted: Fri Sep 28, 2007 18:01
by wex4
2-väristen Led.in käytöstä.Niillähän on yhteinen miinus,enkä ainakaan itse saanut LM 3914.llä plus ohjausta toimimaan.

Posted: Fri Sep 28, 2007 19:03
by j-k
wex4 wrote:2-väristen Led.in käytöstä.Niillähän on yhteinen miinus,enkä ainakaan itse saanut LM 3914.llä plus ohjausta toimimaan.
2N3906-transistorilla syöttää anodia ja ohjaus tuolle logiikalla. Katodi normaalisti LM3914:lle

Posted: Fri Sep 28, 2007 20:08
by wex4
j-k wrote:
2N3906-transistorilla syöttää anodia ja ohjaus tuolle logiikalla. Katodi normaalisti LM3914:lle

Trankkua itsekkin miettinyt, mitsku kiinni autossa eikä jaksannut irroittaa,jäänyt suunnittelu asteelle.Talvella taas ihmetellään.
Nyt "vain" 5Ledillä dot-modessa,tyhjän tankin ledin vois laittaa 2-väriseksi.