Page 1 of 1

Volvo C303:n turbotus

Posted: Thu Jul 06, 2006 16:34
by Kooee
On tainnut helle tehdä tepposiaan, kun tuollainen ajatus on alkanut kypsyä mielessä. :) :)

Ruiskun asennus vaatisi jo uuden pakosarjan tekemisen niin voisi samalla askarrella turbolle pakosarjan niin tulisi kaivattua vääntöä lisää.
Mistä saisi tettettyä laipat kanteen ja turbolle? (etelä-suomessa)

Millainen ahdin? Kone on Volvon B30A joka on siis 3 litranen suora kutonen. Tehoa vakiona huimat 117 hp/4000 rmp ja väätöä 206 Nm/2500rmp :)

Tavoite olisi että ahdot saisi mahdollisimman alhaalta. Huipputehoja en ole hakemassa vaan vääntö olisi ensisijainen tavoite. tehot max. 160 - 190 hp (Suljetulla alueella ja tiellä 140 hp ;) )

Puristuksia varmaan kannattaa pudottaa, vakio puristukset 9,3:1. Palotiloista tavaraa pois hieman. Olisiko joku 8,5:1 hyvä kun ahtoja olen ajatellut max 0,5 bar. Nakutustunnistin olisi myös tarkoitus asentaa ja siten vielä että nakuttaessa ahtoja piennennetään. Ahtojen ohjaus muutenkin MegaSquirtin sorkittavaksi. (Onko kellään käytössä? Toimiiko?)

Välijäähdytin jää haaveeksi, koska kone on etupenkin alla ja aika takana, joten ahtoputkista tulisi todella pitkät. Toisaalta jäähdyttimen edessä ei ole tilaa, kun siellä asustaa jo vinssi. Puuttuvaa välijäähdytintä voisi koettaa "paikata" vesiruiskutuksella, Mega vissiin osaa ohjata pumppua. Miten vesiruiskutus talvella mitä sekaan ettei jäädy? Onko vesiruiskusta todella apua? Tosin sopivan pumpun löytäminen vois olla työlästä ja kallista, on meinaan 24 voltin sähköjärjestelmä.

Sytkää hoitaa Edis joten se tarvitsee vain uudet kartat.

Imusarjasta tulee sekoitus marine-moottoria ja omaa sävellystä. Suutin jokaiselle sylinterille kumminkin.

Koneelle ei ole tarkoitus tehdä kun tuo puristusten laskeminen, jos edes sitäkään. Kestää varmaankin kohtalaisesti. Toivottavasti :) Kilometrejä takana koneella on 90 000.

Metsä ajelua ajatellen remmiahdin olisi varmaan parempi ratkaisu mutta konehuone on niin ahdas ettei sinne remmiahdinta saa mahtumaan. Ohjaustehostimenpumpussakin on tarpeeksi suunnittelemista.

Kaikkea se helle teettää ;)

Järkeä tässäkään projektissa ei taas ole tippaakaan mutta mitäs sitten :D

Posted: Fri Jul 07, 2006 0:32
by I_me
Varmaankin joku isohko VNT ahdin olisi käypäinen, jos alavääntöjä olet lisää hakemassa. Puristuksia ei mielestäni välttämättä tarvi laskea, jos ahdot malttaa vain pitää maltillisina ja koneeseen on tarkoitus laittaa nakutunnistus.

(edelliset osin mutua, varsinkin rutistuksien osalta)

Posted: Fri Jul 07, 2006 10:28
by volvoman
Juu, puristukset pitäisin 9:1 kieppeillä, ehkä vähän voi laskea, mutta jos et edes 200hv tehoja hae, niin ne irtoaa jo jollain ihan pikkupaineilla, kunhan saat megan ohjaamaan bensansyöttöä. Ja kantta jos vähän edes siistii, ni saattaa tehdä jo paljon

Varsinkin vääntö tossa on aika kehno, tosin alavääntöä näyttää olevan reilusti. Saattaa ihan megalla jo ruveta irtoamaan 250-260Nm samoilla kierroksilla, kun saadaan oikea määrä soppaa. :)

T03:sen jos laittaisi, niin varmasti lähtisi jo TODELLA alhaalta mukaan, ahtoja varmaan olisi jo tuolla 2000rpm kieppeillä. :) Mutta sitten tehot rajoittuvat sinne 200-220hv tietämille, mutta sehän riittäisikin.

Noilla tehoilla voi olla että nakutunnistin on liioittelua, kun haetaan vaan raakaa vääntöä alhaalta. Ihan perus mekaaniset systeemit vois olla ne parhaat.

Posted: Fri Jul 07, 2006 12:52
by mazajns
Laippojen tekoon ehdotan ammattikoulua. Ainakin joensuussa on plasma leikkuri amiksella. Aika halpaa leikata ja ei niin kauheita jonoja yleensä. Tosin omani olen tehnyt ilmaiseksi kun oppilaana olin.

entäs vesi-ilma tyyppinen välijäähy? eikös sen saisi rakennettua sinne konehuoneeseen ja siitä sitten vesiletkut kauemmaksi?

Puristuksia en minäkään menisi pienentämään kun ei kuitenkaan kauheita ahtoja ole tarkoitus käyttää.

Entäs ahtimeksi joku mitsubishi tai joku muu vähän nykyaikaisempi kuin tuo t03? Käsittääkseni nämä t03:set alkaa olemaan aika vanhaa tekniikkaa.. tosin halpoja varsinkin käytettynä.(tästä syystä omastakin löytyy...)

Ps. mistään en tiedä mitään joten heittelen vaan jotain ehdotuksia :D

Posted: Fri Jul 07, 2006 13:05
by ArttuH
Nuo puristukset on puolen barin ahdoille vähän siinä ja siinä, voi toimiakin tai sitten ei. Riippuu monesta asiasta, kuten palotilojen muodosta, ennakoista, ilman lämmöstä jne. Mulla on tuossa mopossa puristukset jotain 9,5:1 tai vähän päälle. Se ei ainakaan vielä ole porsinut reilun puolen barin ahdoista enkä ole ainakaan havainnut mitään nakutusta. Toisaalta se ei koskaan pääse nauttimaan noista ahdoista kovin montaa sekuntia kerrallaan, sun tapauksessa tilanne voi olla vähän toinen.

Itse ehkä kokeilisin aluksi vakiopuristuksilla, jos kantta ei ole tarkoitus avata muuten. Maltilliset ennnakot ja ahdot vaan aluksi ja siitä kokeilemaan. Mutta jos kansi on tarkoitus avata muutenkin, niin sitten avartaisin palotiloja hiukan samalla.

Posted: Mon Jul 10, 2006 10:47
by Kooee
Eipäs tullut tuo ilmasta veteen välijäähy mieleen, sellainen voisi johonkin mahtuakkin. Ei tarvitsisi alkaa kikkailemaan vesiruiskun kanssa.

Puristuksia saisi alemmaksi vaihtamalla F-koneen kannentiivisteen, sillä puristus on 8,7:1. Samalla kun kansi on irti voisi katsella kanavia vingun kanssa.

Millainen hässäkkä tulollaisesta 6-1 peltisarjasta tuleekaan :) Olisko kellään kuvia vastaavanlaisista?

Posted: Mon Jul 10, 2006 13:12
by tty
Tuolta kohta pakosarjat => aiemmin valmistetut...
http://www.proturbo.fi/index_fin.htm


Tuolla irto osaa:
http://www.martelius.com/

Posted: Fri Jul 28, 2006 13:23
by reve
B30e koneessa löytyy nätit ja hyvin toimivat 3-1 pakosarjat. Näistä saa helposti mutkat ahtimelle. Jos ahdin on jaetulla pakopesällä niin aina vaan parempi ja helpompi toteuttaa.

En tiedä B30 koneesta, mutta ainakin B20 koneessa F-moottorin alempi puristussuhde on saatu aikaa korkeammalla kannella, ei paksummalla kannentiivisteellä.

9,5 on varsin korkea puristussuhde b20/30 koneiden ahtamiseen, varsinkin jos ahtopaine tulee alhaisilla kierroksilla. 8,5 varmaankin menee mutta sytkän kanssa kanttaa olla todella tarkkana, varsinkin jos ahtoa tulee jo alakierroksilla eikä välijäähdytintä ole.

Posted: Mon Jul 31, 2006 14:00
by Kooee
Juu tollaset pakosarjat olisi kyllä kivat mutta niitä ei kasva puussa. :)
Olen yrittänyt etsiä mutta huonolla menestyksellä.

Kannentiivisteestä... Katselin tuolla ruotsin puolella olevaa KG Trimming-putiikkia ja siellä oli 2 eri kannentiivistettä, A- ja E-moottoriin 0,8 mm ja F-moottoriin 1,2 mm. Tiedä sitten miten paljon 0,4 mm vaikuttaa puristuksiin, jokuhan tuon tietysti laskisi mutta itse en osaa.

Posted: Tue Aug 01, 2006 5:24
by JaniM
Mikäs o pytyn halkaisija?

Posted: Tue Aug 01, 2006 9:17
by Kooee
Pytty näyttäisi olevan 88.90 mm.

Posted: Tue Aug 01, 2006 10:17
by JaniM
Oletetaan että palotila olis vaikka 50cc ja tiiviste on dekki.
0,8mm-->10,49:1
1,4mm-->9,88:1
Ton verran eroa.
Tuolta voi laskeskella http://www.dwl.fi/xls/engine.xls

Posted: Tue Aug 01, 2006 10:35
by ruiskuttaja
kyl pitäs onnistuu, kyl pystyy ahtaa viel kympin puristuksilla tosin 0.3 o iha maksiimi ja kyse oli b200k koneesta.
v70 2.4t koneessa on puritukset 9 ja niistä koneista on otettu vähän yli 250hp, mutta onhan se n.40 vuotta uudempaa tekniikkaa :roll:

Posted: Mon Aug 07, 2006 17:43
by JTbo
Volvon T6 koneessa olisi pikkuahtimet, lähtisi jo alhaalta mukaan, mutten tiedä soveltuuko kuinka hyvin vanhemman kutosen kanssa käytettäväksi ?

Pienet ahtimet olisi tilojenkin puolesta kätevät, mutta onhan kahdessa aina omat murheensakkin.

Posted: Tue Aug 08, 2006 22:07
by pygmy
b20 palotiloista kyllä kärsii vaikka lapiolla ottaa tavaraa pois joten uskoisin että kutosenkannesta myös, siis puristuksia voi tiputtaa melkoisen alas jos tarvetta. Tuo imusarja/pakosarja voi tuottaa hiukan ongelmia.. Onhan nuita b30 turboja ruattin pojat tehneet yhdellä ja kahdella turbolla. :shock:

Posted: Wed Aug 09, 2006 9:15
by Kooee
Edistystä sen verran että sain hommattua pakosarjat ja ruiskun kannen. Nyt saa suuttimet kanteen kiinni, niin ei tarvitse alkaa imusarjaa puhkomaan.

Nyt kun kerran on tulossa toinen kansi, niin palotilosta voi ottaa tavaraa pois, niin ei tarvitse alkaa kikkailemaan kannentiivisteen kanssa. Meinaan jättää kyllä aika korkeat puristukset 8,5-9 paikkeille. Jää sitten vähän paremmin vääntöä tyhjäkäynnin tuntumaan.

Turbo on edelleen hukassa :) kun ei oikeen tiedä minkä kokoinen sen pitäisi olla.

Posted: Wed Aug 09, 2006 10:04
by Wesq
No jos kerran pieniä alle 200hv:n tehoja haluat niin eikös sellanen garretin t25 ole aika passeli ahdin,heräilee varmaan jossain 1500rpm kohdilla ja kyllä vetoja löytyy ylöskin jos ahtopaine ei ole korkea.
Vaikka sellanen mitä on 1.8 nissaneissa.
Kyllä perus t3:kin on käypä, mutta se on selvästi jo museo tavaraa.
Heräilee huonommin ja yläpäässä riittänee samaan kuin tuo t25.

Posted: Tue Aug 15, 2006 17:06
by Kooee
Dodii.. Nyt on verstaan lattialle ilmestynyt mitsun TD04L-14T pikku fööni. Tuli van sellainen ongelma kun käänsin pakopesää 90 astetta niin hukkaportin kello ei osu kohdalleen. Joutuu virittämään kellon kiinni jotenkin muuten.

Nyt pitäisi löytää 250 cc/min suuttimia 6 kpl, halvalla :)

Posted: Wed Aug 16, 2006 5:55
by Kooee
Kannen mukana tulleita suuttimia tutkittuani huomasin, että Volvo ei ole ainakaan säästellyt suutimien koossa: Bosch 0 280 150 015. Eli nettitietojen mukaan tuottaa n.380 cc/min. Luulisi riittävän :)
Kokeilin miten mahtaa olla tyhjäkäynnin kanssa noilla suuttimilla ja megalla. Laitoin boxiin suutin tiedot ja loin kartan, tyhjäkäynnillä aukioloaika on noin 2,2 ms joten pitäisi onnistua.

Mittausten mukaan näyttää olevan matala ohmiset 3.1 ohmia, joten esivastukset pitää hankkia.