Page 1 of 1
Päkeltämistä lämpimänä
Posted: Wed Jul 05, 2006 7:05
by mulewa
Mikähän mahtaa olla kun auto vetää hyvin kylmänä koko kierrosalueen ja kun ajaa noin 10 kilsaa että kone on lämmin niin rupeaa pätkimään noin 2300 kierroksen kohdalla ja seuraavan kerran pätkii 3000 kierroksen kohdalla. Muutaman kerran pätki niin paljon ettei pyörinyt kunnolla tyhjäkäyntiä. Auto on BMW E30 M20B25 turbotetulla koneella. 36 -1 triggeri pyörä, boschin 124 loppunen sytkämoduuli (saab 9000), vakio virranjakaja, megan softana on 029q2. Bensa ja sytty karttoja on muokattu ja ajeltu 400 kilometriä pelkkää säätöä tehden eikä tunnu muuttuvan päkeltäminen.
Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu....

Posted: Wed Jul 05, 2006 9:39
by jani
Oletko tutukinut että logissa ei näy mitään kierros piikkejä jotka tulee sytkäpuoln häiriöistä. Mitäs seokset sanoo sillä hetkellä kun päkeltää.Tarkista sytkälamulla että ennakot muuttuu oikein tuota megaa säätäesä.Ja tulpan johdot kannattaa katsoa että ei ole sattunut vastusjohdot ja vastustulpat. laita tänne toi sytkäkartta niin näkee mitä ennakoita käytät.
Posted: Wed Jul 05, 2006 10:00
by -Kalle-
Eihän sytytysmoduuli kuumene liikaa?
Posted: Wed Jul 05, 2006 11:10
by Tama
Elikkä olen ollut säätämässä tuota autoa itsekkin useita tunteja mutta mikään ei oikein tunnu auttavan.
Sytkämoduli ja puola pysyivät aivan viileinä ja latausaikojakin on säädelty.
Logissa ei näkynyt mitään kierrospiikkejä eikä tieto mitenkään pätkinyt. Itse en löytänyt tuosta logista mitään kummaa, mutta mulewa varmaan vois laittaa sen esille vielä. Seokset pysyy rikkaallaan muuten, mutta käyvät hekellisesti laihalla pätkimisen aikana. Auto ei myöskään kierrä paikallaan puhtaasti ----> syttypuolen vika?
Syttypuoli on invertedillä, laitettiin invertointi pois niin puola ja moduli ottivat huolella lämpöä ja ennakot kasvoivat väärään suuntaan. Eli inverted pitää siis olla päällä.
Syttykarttana on msnefi foorumilta kaiveltu vastaavan koneen syttykartta (tehty alkup. boschin karttaa jäljitellen) löytyy linkistä
http://www.msefi.com/viewtopic.php?p=11 ... m20#117726
Syttypuolta on myös koitettu säätää myös time based asetuksilla ja trigger return asetuksilla. ei apua...
Pitäskös tuo cranking advance angle olla 20 jos trigger return on 2 hampaan päässä liipaisukohdasta? Näin ainakin itse ymmärsin, mikäli siis on kyse 36-1 triggeristä.
Onko mahdollista että suuttimet ei hetkellisesti aukea jonkun komponentin lämpöhäiriön takia? Suuttimet on korkea ohmiset, että sen puoleen ei pitäs olla ongelmia.
Voi olla että kyse on jostain todella yksinkertaisesta jutusta mitä nyt ei vaan millään tajua..

Posted: Wed Jul 05, 2006 14:06
by jani
kerropas mitkä on ennakot kun kone pätkii ja mikä mylly on kyseessä. Nimittäin sama vika oli minullakin ja korjaantui sytkää säätämällä17 asteesta 23 asteeseen ja kysessä on saabin 2 litrainen ahdettu pata
Posted: Wed Jul 05, 2006 19:26
by KariM
Tota minäkin olen ihmetellyt, että kaiken tiedon mukaan bosch (0227100?)124 -syttymoduuli pitäisi olla inverted no, mutta kuitenkin tuolla asetuksella tässä tapauksessä lämpiää, ja ennakko elää kierrosten mukaan fixed anglellakin. Ja inverted yesillä pysyy ennakko kohdallaan eikä lämpene.
Posted: Wed Jul 05, 2006 20:08
by petteriu
Posted: Wed Jul 05, 2006 20:19
by mulewa
Okei! Eli nyt on se vielä että tuntuu tekevän kylmänäkin pätkimistä mutta ei ehkä niin rajusti.. Kysykää vaan jos jotakin tietoa haluatte vielä
Posted: Wed Jul 05, 2006 20:35
by jani
saatko ennakko karttaa tänne. Onko muuta koodia kokeiltu . entä ajaa tuota koodia uusiksi mikä on jo boksissa.
Posted: Thu Jul 06, 2006 6:26
by ArttuH
Eikös tuossa logissa ole ihan selkeitä kierroslukupiikkejä? Eli jotain häikkää triggeripuolella siinä tapauksessa.
Posted: Thu Jul 06, 2006 7:11
by Tama
jani wrote:saatko ennakko karttaa tänne. Onko muuta koodia kokeiltu . entä ajaa tuota koodia uusiksi mikä on jo boksissa.
Boksissa oli aikaisemmin 029j , ja se päivitettiin tuohon uusimpaan. ei auttanut yhtään.
Kierroksissa on tosiaan piikkejä, mutta selkeästi kierrosluku ei pätkäse sillei että menis nollaan. Tuo piikki voi lienee johtua siitä nykäsemisestä, sillä se on todella raju. Mutta mistähän tuo spark anglen nollaan meno voisi johtua?
Syttykartta löytyy tuolta ylempää linkistä.
Voiskos tuossa megan hall sisäänmenossa olla jotain mätää? RPM signaaliin tulee tuollaista säröä... Auttaiskohan joku signaalin vahvistaminen ylösvedolla? Miten sellainen ylösveto toteutettaisiin? Koitettiin laittaa anturilta tulevaan signaaliin ylösveto 5V 4.6kOhm vastuksella. ----> auto ei lähteny ees käyntiin.
Eli kun triggaus tulee, vetääkö se anturi silloin maihin? vai mitenpäin se toimii?
tuolla on jotain juttua tuosta sisäänmenosta.
http://www.megamanual.com/ms2/inputHEI.htm
ja sitten topic jossa vähän kait jotain samantyylistä ongelmaa? En oikein päässy jyvälle...
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=18691
Posted: Thu Jul 06, 2006 9:57
by ArttuH
Tama wrote:
Kierroksissa on tosiaan piikkejä, mutta selkeästi kierrosluku ei pätkäse sillei että menis nollaan. Tuo piikki voi lienee johtua siitä nykäsemisestä, sillä se on todella raju. Mutta mistähän tuo spark anglen nollaan meno voisi johtua?
Syttykartta löytyy tuolta ylempää linkistä.
Voiskos tuossa megan hall sisäänmenossa olla jotain mätää? RPM signaaliin tulee tuollaista säröä... Auttaiskohan joku signaalin vahvistaminen ylösvedolla? Miten sellainen ylösveto toteutettaisiin? Koitettiin laittaa anturilta tulevaan signaaliin ylösveto 5V 4.6kOhm vastuksella. ----> auto ei lähteny ees käyntiin.
Mun mielestä nuo piikit on niin isoja, että niiden on pakko tulla triggerisignaalin häiriöistä, koneen pyörimisnopeus ei voi mitenkään muuttua noin paljoa noin nopeasti. Ja jos kierroslukutiedossa on häiriötä, niin sen myötä koko muu toiminta menee poskelleen, bensamäärät, sytkäennakot yms. Eli ensimmäiseksi tuo triggerisignaalin syöttö kuntoon, ennen sitä on aika turha yrittää arpoa muita korjauksia. Lisäksi todellinen tilanne voi olla jopa pahempi kuin login perusteella näyttää. Mun kokemuksien mukaan kaikki kierroslukupiikit ei edes näy logeissa.
Minkälainen anturointi tuossa on triggeripyörää varten ja miten se on liitetty MS:ään?
Posted: Thu Jul 06, 2006 10:42
by Tama
Logissa tosiaan näkyy noita kierros piikkejä, siis myös tuolla excelissä.
esim. 4100,2800,4100,4300. Tuollainen saa pelit jo varmaan sekaisin..
Anturina on honeywellin hall ja se on liitetty boksiin suojatulla piuhalla joka on megan päästä maissa.. Tosin megan liittimeltä tulee normaalina n.15cm ja sitten muuttuu suojatuks. Me otetaan se pätkä huomenna pois siitä välistä.
Jännä että se tekee sen pätkäsyn aina samassa kohdassa? Ja kylmänä auto toimii huomattavasti paremmin. Pienellä kaasulla nykäsy on pienempi ja tapahtuu vain kerran. Kun kuormittaa reilummin niin nykii useammin ja kovempaa.
Posted: Fri Jul 07, 2006 13:34
by Tama
elikkäs nyt on piuhotus tarkistettu ja poistettu tuo suojaamaton osuus, ei vaikutusta. Ideoita kaivataan lisää. Voiko anturissa olla jotain vikaa? Tuntuu aika kaukaa haetulta, koska toimii muuten ja tekee nykäisyt aina samassa kohdassa..
Posted: Fri Jul 07, 2006 14:36
by jani
kokeiles mitata tuo anturin jännite pysyykö oikeissa arvoissa .Mittaa anturin ottama virta kaverilla otti honeywellin anturi yli speksien virtaa ja oireet oli samat.
Posted: Mon Jul 10, 2006 7:15
by Tama
Vika selvinnyt! Anturin jalka oli kait sen verran hepponen (tosin ihan jämerää kulmarautaa), että noilla tietyillä kierroksilla ilmeisesti resonoi jotenkin hullusti ja siks aiheutti häiriötä.
Nyt toimii!
Posted: Mon Jul 10, 2006 12:54
by petteriu
Miten tuohon vikaan loppujen lopuksi päädyitte ?
Petteri
Posted: Mon Jul 10, 2006 14:32
by Tama
no arvailtiin siinä ja sitten tuli mieleen että konehan resonoi ja tärisee aina tietyillä kierroksilla enemmän ja sitten vaan koitettiin parannella anturin kiinnitystä ja se autto. Tosin apu oli vaan hetkellinen, anturi pääs ilmeisesti aina vähän löystymään. Nyt mulewa on tehny siihen toimivan telineratkasun joka on toistakseks toiminu moitteetta.
Posted: Tue Jul 11, 2006 7:49
by mulewa
Joo tosiaan kone toimii nyt paremmin ku 100 jänistä ja vika oli yksinkertainen niin kuin minäkin.. Tein uuden anturin jalan ja sillä rupes toimimaan hyvin. Vinkkinä muillekin että ainakaan minulla tuo anturi ei saanut olla myöskään liian lähellä triggeri pyörää. Jos laittoi liian lähelle niin pyöri hyvin matalilla kierroksilla ja korkeammilla kierrosluvut heitteli. Kiitos kaikille jotka yritti auttaa!!
