Page 1 of 1
Kierroslukumittari ei pelaa..
Posted: Fri Jun 30, 2006 15:52
by Jaska
Kertokaahan viisaammat, miten saan mittarin pelaamaan, kun signaali tulee x2 pinnistä mittarille.
Asetukset kait pitäis olla oikein, kun signaali tulee, mutta mittari on mykkä.
Tein oheisen kytkennän..
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/tachopin.html
Pitäisikö olla ton vastuksen tilalla kela?
Niin ja auto on pösö 205 gti.
Posted: Fri Jun 30, 2006 15:59
by Turbiini
Joo ainakin oma autogauge vaati sen kelan kuvan ylemmän vastuksen tilalle.
Posted: Sun Jul 02, 2006 11:18
by Jaska
Turbiini wrote:Joo ainakin oma autogauge vaati sen kelan kuvan ylemmän vastuksen tilalle.
Minkähänlainen se kela pitäisi olla?
Jotain arvoja vai onko väliä?
Posted: Sun Jul 02, 2006 17:28
by Turbiini
Ei sillä kovin suurta mekitystä ole joku puretun releen kela on aika hyvä, eli siis kaikki rautaosat (mitkä helposti irtoaa) releen sisältä pois.
Posted: Tue Jul 04, 2006 15:37
by Jaska
Nonni..
Nyt purin yhen releen ja laitoin sen ton vastuksen tilalle ja lopputulos:
Nyt on eloa mittarissa, mutta näyttää 3000 kierroksella n. 1000 kierrosta ja liikkuu yhtä nopeesti, ku lämpömittari, eli reagonti on erittäin hidasta..
Mitäs sitten tehdään?
Posted: Tue Jul 04, 2006 16:22
by Jaska
Sen verran on tutkittu, että mittarille asti tulee kyllä signaali ja kierroluku oikein, mutta mittarin päässä on nyt jotain omituista..
Mittariin tulee 4 napainen liitin, josta 1. virta, 2. maa, 3. signaali, 4. signaali?
Pitäisiköhän noi 3 ja 4 napa olla rinnakkain vai?
Kyseessä siis pösö 205 gti.
Ei jummarra?

Posted: Wed Jul 05, 2006 14:19
by Jaska
Eikö kellään ole mitään hajua ongelman selvittämiseksi??
Posted: Wed Jul 05, 2006 17:02
by Turbiini
Mitenkäs nuo on vakiona kytketty?
Posted: Thu Jul 06, 2006 7:58
by Jaska
Turbiini wrote:Mitenkäs nuo on vakiona kytketty?
1. +12v
2. maa
3. signaali (korjausoppaan mukaan johto nro 112)
4. ? (johto nro 112A)
Puolan miinuksesta alunperin ohjaa mittaria.
Nyt on hukkakipinäpuola ja signaali megan x2:sta.
Posted: Thu Jul 27, 2006 19:24
by Jaska
No nyt on päästy pikkasen eteenpäin..
Eli mittari toimii, sillon kun laittaa mittarille menevään signaalijohdon liitokseen SORMEN.
Lähes kaikkea on kokeiltu mahdollista on kokeiltu, mutta oma tai kaverin sormi on paras..
Siis häh?!
Mitä siis "ruumis" tekee tolle kytkennälle??
Niin ja sormi antoi yleismittariin 2 nanofaradia varausta..

Posted: Thu Jul 27, 2006 20:42
by AnttiR
Jaska wrote:Mitä siis "ruumis" tekee tolle kytkennälle??
Maadottaa??
Posted: Fri Jul 28, 2006 7:59
by Jaska
AnttiR wrote:Jaska wrote:Mitä siis "ruumis" tekee tolle kytkennälle??
Maadottaa??
Sitä tässä kanssa mietittiin, mutta ei kait siinä ole mitään järkeä pistää signaalia maihin?
Sama homma vaikka seisoo ulkona "irti" autosta. Siis kun laittaa sormen siihen signaalijohdon liitokseen.
Voiko sitä edes laittaa maihin?
Mitä kärähtää vai kärähtääkö mitään?
Posted: Fri Jul 28, 2006 8:21
by Make_1
Eihän sormi signaalia oikosulje maahan, vaan toimii suuriresistanssisena vastuksena.
Posted: Fri Jul 28, 2006 15:21
by Jankos
Käytännössä se sormi toimii vastuksen ja konkan yhdistelmänä.
Koita laittaa tulevaan piuhaan vaikka 1k0 vastus ja joku 10-100nF konkka sitten maihin.
Mielummin vähintään konkalla 100 volttia jännitekestoa.
Posted: Mon Jul 31, 2006 10:35
by Jaska
Jankos wrote:Käytännössä se sormi toimii vastuksen ja konkan yhdistelmänä.
Koita laittaa tulevaan piuhaan vaikka 1k0 vastus ja joku 10-100nF konkka sitten maihin.
Mielummin vähintään konkalla 100 volttia jännitekestoa.
Nyt ollaan taas "sorvin" ääressä..
Eli siis mihin "tulevaan" piuhaan toi kytkentä tehdään?
Posted: Mon Jul 31, 2006 10:40
by Jankos
Siihen kierrosluvun signaalipiuhaan.
Posted: Mon Jul 31, 2006 11:23
by Jaska
Jankos wrote:Siihen kierrosluvun signaalipiuhaan.
ok.
Eli siis ennen tota transistori-kela-vastus viritelmää?
Posted: Tue Aug 01, 2006 21:02
by Jaska
Ei pelaa ei..
Minkäslaista signaalia yleensä tulee puolan miinusnavasta?
Eroaako toi x2:sta extran kytkennällä toteutettu signaali jotenkin tosta
originaalista?
Rupee ideat jo loppumaan..

Posted: Wed Aug 02, 2006 12:52
by Jaska
Eiks kellään oo mitään ratkaisua ongelmaan?
Eli siis tolla extran kytkennällä kelan kanssa toimii jotenkin, mutta näyttää liian vähän ja on reagoinniltaan hidas.
Pitäsiskö sinne mittarille saada vieläkin tehokkaampi pulssi?
Ja jos tarvii, niin millä se toteutetaan??
Posted: Wed Aug 09, 2006 12:27
by Jaska
Tästä on ilmeisesti tulossa ratkaisematon ongelma..
Kaikkea älyllistä ja älytöntä on kokeiltu paitsi dynamiittia..
Sormi signaalijohtoon on tähän asti parhaiten toimiva "kytkentä"
Mitäs sitte?
Posted: Fri Aug 11, 2006 6:29
by MToiv
Jaska wrote:Tästä on ilmeisesti tulossa ratkaisematon ongelma..
Kaikkea älyllistä ja älytöntä on kokeiltu paitsi dynamiittia..
Sormi signaalijohtoon on tähän asti parhaiten toimiva "kytkentä"
Mitäs sitte?
Mikäs rauta sulla on käytössä? Mulla on samanlaisia ongelmia kun ei tuo kiekka mittari taho toimia millään.
Käytössä turtanan piirtämä yksipuolinen levy.
Mittari on Opel Corsa gsi:n ja nyt testattu Auto Gaugen mittarillakin.
Posted: Fri Aug 11, 2006 7:46
by j-k
Kokeilkaas ihan peruskytkentää niin, että +12V ja kollektorin välille 470 ohmin vastus ja kollektorin ja mittarin väliin 1...2µF konkka. Ehkä konkan jälkeen maihin vielä parin kilon kuormavastus, kokeilee ensin ilman. Silloin pitäisi lähteä sakara-aaltoa eli käy negatiivisellakin puolella. Jospa onkelma on siinä?
Posted: Fri Aug 11, 2006 16:32
by Jaska
Toimii toi kytkentä kahella eri mittarilla, muttei tolla pösön omalla.
Meni hermot ja ostin tarvikemittarin ja otan siitä sisuskalut tonne pösön mittari taulun taakse.
Posted: Tue Aug 15, 2006 19:24
by Jaska
Jaska wrote:Toimii toi kytkentä kahella eri mittarilla, muttei tolla pösön omalla.
Meni hermot ja ostin tarvikemittarin ja otan siitä sisuskalut tonne pösön mittari taulun taakse.
Nyt Toimii!!
Pistin uuden koneiston orkkistaulun taakse.
Posted: Tue Aug 15, 2006 21:09
by j-k
Uusi mittari saattaa olla joskus se oikea ratkaisu. Mulla riesassa toimi joskus, yleensä ei. Siis ihan puolalla ollessaan. Varaosa-auton kun ostin niin siitä sain uuden ja jo toimii. On ne kivoja vikoja tuommoiset
