Page 1 of 1
DOHC vai OHC?
Posted: Tue Jun 27, 2006 13:22
by j-k
Olisi kaksi vaihtoehtoa tarjolla tuunattavaksi: Sierrat 2.0 DOHC -90 ja 2.0iS OHC -88. Sekä sytkä (hukkakipinä) että bensa megan hoitoon, ahtaminenkin myös mahdollista. Kumpi parempi?
Posted: Tue Jun 27, 2006 13:29
by Sultzi
OHC

Posted: Tue Jun 27, 2006 14:39
by koskar
OHC

Posted: Tue Jun 27, 2006 14:52
by j-k
Perusteita

Posted: Tue Jun 27, 2006 16:03
by Sultzi
OHC virittelyn kannalta parempi, hyvä osien saatavuus, myös halvat osat. Ja mitenkä 8v dohc kestäisi turboa, kun vakionakin kansi ei kestä? Osat lisäksi maksavat enemmän kuin ohc ja tuplanokista ei ole mitään hyötyä tuossa tapauksessa. OHC ehdottomasti.
Edit: Ja taitaa olla rajalla, ettei tuo mainitsemasi -90 Dohc ole jo vähäpäästöinen??
Edit2: Ja varsinkin sun tapauksessa OHC, kun näyttää ruiskupeli olevan valmiiksi.
Posted: Tue Jun 27, 2006 19:16
by j-k
Jehna... näin olen muualtakin lukenut jotta DOHC olisi huonompi kestämään. Aluako sen kansi on? Tuolla on tallissa 205-pata varakoneena (oli vielä viikko sitten 1.6 Sierra pihassa mutta möin poikke) jota koitin ensin tyrkyttää myyntiosastolla mutta sitten järki palasi pätkittäin
Diili on sitten papereita vaille valmis eli OHC-Riesa 2.0iS Ghia kotiutuu viikonloppuna ja alkaa squirtin rakennus mittatilaustyönä.
Varmistin vielä myyjältä ettei ole kattia alla, urpottamisen jälkeenhän se taitaa olla välttämättömyys että menee muutoskatsastuksesta läpitte?
Foordeja on ollut vuosien saatossa montakin, mutta tähän mennessä vain yksi niinkin tuore kuin -88, loput oli -69 ja -77 väliltä

Posted: Tue Jun 27, 2006 19:50
by mazajns
Meneekös tuohon dohc iin rs 2000 escortin( 16v näitä viimeisiä escoja) kansi paikalleen? joskus kuullut juttua että se menisi suoraan kiinni? Sillähän saisi jo vähän pirteyttä lisää ja sitten ahdinta?
Posted: Tue Jun 27, 2006 20:26
by Aatu
mazajns wrote:Meneekös tuohon dohc iin rs 2000 escortin( 16v näitä viimeisiä escoja) kansi paikalleen? joskus kuullut juttua että se menisi suoraan kiinni? Sillähän saisi jo vähän pirteyttä lisää ja sitten ahdinta?
Kansi menee suoraan doch:n päälle mutta hieman muuta ongelmaa sinnä tulee eteen (termarin koppa ja vesiletkut)
Eikä noita 2000 kansia pahemmin ole ollut tarjolla muutenkaan.
Mutta jos ahdinta haluaa niin suoraan ohc:n kimppuun.Pelkän RS:n kannen hinnalla saa jo paljon tuohon.
Posted: Wed Jun 28, 2006 6:19
by fsohc
Ehdottomasti ohc, varsinkin jos aiot ahtaa
Posted: Sat Jul 01, 2006 20:42
by j-k
Riesa on pihassa, 2.0i Ghia mallia -88 (OHC) eli ei tullut kumpaakaan alussa mainituista. Käy ja kukkuu, kaikki pollet tuntuu olevan tallella
Pääsee tekemään tuolle nyt ohjainta. Onko tuossa se TPS kytkimellä vai potikalla kun näytti niin pieneltä osalta? Pitänee mittailla..
Posted: Sat Jul 01, 2006 21:06
by Sultzi
Eikös se ole on/off tyyppinen sierrassa

Posted: Sat Jul 01, 2006 22:40
by cortna
tps 2.0 is:ssä ainakin potikka
Posted: Sun Jul 02, 2006 5:18
by fsohc
Ruuta sierra on todella helppo muutta megasquirtille. Kokemusta on, siis ohc efi:stä. Pääsee samalla ahdistavasta maf:sta eroon, silloin tosin tietenkin tarvii laittaa erillinen iat-anturi
Posted: Sun Jul 02, 2006 10:55
by Sultzi
Joka tosin maksaa vain ~10e uutena, joten todella peace of cake

Posted: Sun Jul 02, 2006 15:10
by JJ
kehitys mennyt vääräänsuuntaan och -> doch??
Posted: Mon Jul 03, 2006 0:15
by Aatu
JJ wrote:kehitys mennyt vääräänsuuntaan och -> doch??
Riippuu miten tuon haluaa käsittää.
DOCH-huoltovapaampi, pieniruokaisampi ja vääntävämpi alakierroksilla. Mutta ei jatko jalostuksessa niin helppo toteutteinen.
OHC-saa perus säädellä useammin, mutta helpolla lisähevosia saatavilla ja osat eivät ole kiven alla eivätkä maksa miljoonia.
Posted: Mon Jul 03, 2006 18:46
by Sultzi
Dohc
Meneehän tuo Dohc käyttöautona, jos kestää, mutta ohc pitää olla, jos vähääkään on virittelevä ihminen

Posted: Tue Jul 04, 2006 16:00
by AnttiR
Ja nythän siis puhutaan sierrassa käytetyistä moottoreista. Muissa merkeissä tuo sama tuskin pätee.
Posted: Tue Jul 04, 2006 21:36
by JJ
opelissa tuo on käsittääkseni jo toisinpäin. Dohc:iin saa paremmin osaa, tehoa saa helpommin irti jne. Lohkot on samoja.
Posted: Wed Jul 05, 2006 15:19
by AnttiR
JJ wrote:Lohkot on samoja.
Niin muistelisin, ainakin että calibrassa oli sama lohko OHC:ssa ja DOHC:ssa.
Posted: Wed Jul 05, 2006 23:43
by JJ
AnttiR wrote:JJ wrote:Lohkot on samoja.
Niin muistelisin, ainakin että calibrassa oli sama lohko OHC:ssa ja DOHC:ssa.
juu niin on ja kaikissa muissakin malleissa joissa "isolohko". Vanhat 1.6:t, 1.8 2.0 sama lohko, poraus vaan eri ja isku.
Uusissa ecotekeissä myös ja periaatteessa parempaan suuntaan, pikkumuutoksia alakerran osalta mutta kannen taso samaa...
Posted: Wed Jul 05, 2006 23:56
by Aatu
Eihän tuossa DOCH 16v versiossa ole mitään moitittavaa(päinvastoin kuin 8v mallissa)
Onhan tuo 16v malli kohtuu kovia lukemia antanut viritettyinä. F2 luokassa ottivat parhaimillaan niistä 285hv vaparina.
Posted: Thu Jul 06, 2006 10:49
by j-k
fsohc wrote:Ruuta sierra on todella helppo muutta megasquirtille. Kokemusta on, siis ohc efi:stä. Pääsee samalla ahdistavasta maf:sta eroon, silloin tosin tietenkin tarvii laittaa erillinen iat-anturi
Mites tuo sytkäpuoli näin alkuun? Jakajalta tulee tieto boksille ja sytkälle. Boksilta tulee piuha sytkälle. Osallistuuko vakioboksi tuohon millään lailla? Eli toimiiko sytkä normaalisti jos nykäsen orkkiksen irti ja laitan megan tilalle? Jatkossa tulee kampuralle 36-1 ja hukkakipinä sytkäksi.
Posted: Thu Jul 06, 2006 12:43
by Sultzi
Eikös tuossa ole hall-anturillinen jakaja? Joten melko vaivattomasti saa sytkää ohjattua vakio jakajallakin.
Posted: Tue Jul 11, 2006 23:35
by pygmy
Kuminauhat kuuluu housuihin eikä jakopäähän eli tikkukone se olla pitää.

Posted: Wed Jul 12, 2006 11:01
by omega
pygmy wrote:Kuminauhat kuuluu housuihin eikä jakopäähän eli tikkukone se olla pitää.

No kyl mulla ainakin dohc on ketjulla...
mut se ei olekkaan kakslitranen kone..

Posted: Sat Jul 22, 2006 0:17
by -tuomas-
Hihnahan se ohc moottorissa on, mutta kiinostaisko väsätä zetec megalla ja ahtimella
Posted: Wed Jul 26, 2006 21:31
by fsohc
j-k wrote:fsohc wrote:Ruuta sierra on todella helppo muutta megasquirtille. Kokemusta on, siis ohc efi:stä. Pääsee samalla ahdistavasta maf:sta eroon, silloin tosin tietenkin tarvii laittaa erillinen iat-anturi
Mites tuo sytkäpuoli näin alkuun? Jakajalta tulee tieto boksille ja sytkälle. Boksilta tulee piuha sytkälle. Osallistuuko vakioboksi tuohon millään lailla? Eli toimiiko sytkä normaalisti jos nykäsen orkkiksen irti ja laitan megan tilalle? Jatkossa tulee kampuralle 36-1 ja hukkakipinä sytkäksi.
Niin no helpoimmalla pääset tällä (todella helpolla):
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html
EDIS4 on sitten tämä:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html