Page 1 of 1
PWM idle closed loopíssa, turtana 160-103 ei tottele ?
Posted: Tue Jun 20, 2006 17:56
by Masi_K
Eikai lankulle tarvitse tehdä mitään muutosta kun virrat kääntää päälle, vetää moottori oikeaoppisesti täysin auki 2 sekunniksi? Senjälkeen se jää kiinni asentoon loppu elämäksi. Miksi näin ? Asetukset megatunessa eivät tunnu vaikuttavan. Moottori on boschin 2 napainen. Onneksi kone käy, kun moottori on sitä tyyppiä että sille pitää antaa jännitettä jotta se menee täysin kiinni.
PWM gaugea sekä IAC stepper asentoa on kokeiltu settings.inissä
koodi on 029q2
Edit: Niin ja jos tps tresholdia nostaa yli sen minimi arvon minkä TPS antaa, alkaa käynti humpaa ja accel triggaantuu kokoajan map arvon kautta. Tarkoittaako tämä tilanne juuri sitä että silloin venttiili olisi käytössä ??
Posted: Tue Jun 20, 2006 19:44
by Masi_K
Hakemalla sain humpauksen pikkuhiljaa vähenemään, mutta ei vieläkään noudata target rpm ää. Fidle valo vilkkuu tyhjäkäynnillä ruudun alalaidassa ajoittain.
Jos joku osais vähä jeesaa ?
Posted: Wed Jun 21, 2006 14:56
by Masi_K
Ettei nyt vaan puutu joku ylös/alasveto tms tai olis särki? Fetti on kuitenkin irlz34 jonka keskijalassa on kytkiksen mukaan r43 yhteydessä +5V.
Moottorina on
http://www.tuneparts.co.uk/prod/is2.jpg tuommoinen bochsin numerona 0 280 140 516
Posted: Thu Sep 14, 2006 16:56
by Tapsa84
Masi_K wrote:Ettei nyt vaan puutu joku ylös/alasveto tms tai olis särki? Fetti on kuitenkin irlz34 jonka keskijalassa on kytkiksen mukaan r43 yhteydessä +5V.
Moottorina on
http://www.tuneparts.co.uk/prod/is2.jpg tuommoinen bochsin numerona 0 280 140 516
Itsellä sama moottori, mutta fettinä on TIP122.
Vielä ei ole käyntikuntonen, ennen kuin saan uuden puolan. Auki 0, kiinni 25% DC.
Posted: Thu Sep 14, 2006 20:43
by teg
Ainakin tuo dead band sallii 100 rpm:n virheen
Posted: Sun Sep 17, 2006 10:47
by Timo_
Itselläni myös tuo levy, ohjelmaversio, boschin tyhjäkäyntiventtiili ja sama vika. Muutetut arvot eivät tunnu tallentuvan. Hetkellisesti muistaa säädetyt arvot mutta unohtaa ne pian...
Posted: Wed Sep 20, 2006 12:37
by cybo
Masi_K wrote:Hakemalla sain humpauksen pikkuhiljaa vähenemään, mutta ei vieläkään noudata target rpm ää. Fidle valo vilkkuu tyhjäkäynnillä ruudun alalaidassa ajoittain.
Jos joku osais vähä jeesaa ?
Kannattaa kokeilla josko tuon x arvon muuttaminen auttaisi. Jos pwm vena ei pysy kyydissä ja mega sekoaa sen takia?
X ei ole taajuus vaan laskennallinen, itse käytän 40 ->250hz.
(muistaakseni itsellä sama ongelma kun testailin ensikertoja).
Jos x arvo on liian iso voi venttiili alkaa pitämää bzzz ääntä.
Helppoa on kokeilla venan toimintaa niin että ottaa sen irti autosta, laittaa auton käymään ja katsoo mitä eri arvot tekevät. Oikealla taajuudella ventiili liikku kauniisti ja tasaisesti, ei rämpyttämällä.
Posted: Thu Sep 21, 2006 14:06
by Supa^
Topicia lainaten, liittyen tuohon pwm venttiiliin. Miten kylmäkäynistystä pitäs alkaa säätää, meneekö näin: Auto ensin lämpimäks, kartat kohdilleen tyhjäkäyntialueella, lisäilmaventtiilin säädöt kohdilleen että käy hieman kovempaa kylmänä ja sitten vasta warmup rikastukset, vaiko toisinpäin?
Posted: Thu Sep 21, 2006 14:13
by cybo
Supa^ wrote:Topicia lainaten, liittyen tuohon pwm venttiiliin. Miten kylmäkäynistystä pitäs alkaa säätää, meneekö näin: Auto ensin lämpimäks, kartat kohdilleen tyhjäkäyntialueella, lisäilmaventtiilin säädöt kohdilleen että käy hieman kovempaa kylmänä ja sitten vasta warmup rikastukset, vaiko toisinpäin?
Ensin sun kannattaa ottaa pwm pois toiminnasta kokonaan ja säätää auto muuten valmiiksi; warm up ja ase ja tasainen joutokäynti lämpimänä.
Sitten pwm toimintaan, arvoja hakemaan niin että moottori käy joutokäyntiä kunnolla. Kylmäkäynnistys vaatii vain isomman prosentin. Esim jos jt on 10% niin kylmäkäynnistys avautuma 15% luokkaan ja start up delay 0,5ms luokkaa (aika jona joutokäyntiä ei säädetä= moottori tasaantuu).
Posted: Wed Mar 07, 2007 19:45
by Timo_
Onkos tähän löytynyt mitään ratkaisevaa tietoa? Pitäs nyt saada tuo humppaava tyhjäkäynti korjattua että pääsee lumien sulettua ajelemaan?

Posted: Thu Mar 08, 2007 13:27
by Benkku
Säädön dynamiikkaa/resoluutiota saattaisi flyback diodi (kytkentä säätimen + ja - pinnien väliin) parantaa (ellei ole jo levyllä tai johtosarjassa). Auttaa ainakin Boschin 2 pinnisten jousella varustettujen säätimien tapauksessa.
Posted: Sat Mar 10, 2007 9:42
by Masi_K
Benkku wrote:Säädön dynamiikkaa/resoluutiota saattaisi flyback diodi (kytkentä säätimen + ja - pinnien väliin) parantaa (ellei ole jo levyllä tai johtosarjassa). Auttaa ainakin Boschin 2 pinnisten jousella varustettujen säätimien tapauksessa.
Aijahas.. No kuitenkin daihatsussa käytetty venttiili toimii warmup modessa mainiosti. Closed looppia siinä ei tarvitse. Pitänee koittaa diodia joskus tohon volvon 2nap bosch venttiiliin.
Posted: Sat Mar 10, 2007 9:44
by Masi_K
Niin ja tarkistin tossa aikaa sitten että resoluutio pwm ohjauksessa ei vaan yksinkertaisesti riittänyt ainakaan siihen venttiiliin mikä mulla oli kokeilussa. Yks pykälä lisää, käänti venttiiliä ihan liikaa. Nosti about 500-700rpm kerralla. Sentakia ei saanut säädettyä.
Posted: Sun Mar 11, 2007 16:58
by Timo_
Törmäsin msextra.com sivuilla tuommoiseen topiciin
http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=23072
Aika hyvin selitetty mikä arvo vaikuttaa mihinkin. Kokeilin vielä lopussa olevia taulukon arvoja niin kävi paremmin kuin koskaan tyhjäkäyntiä, mutta vaatii vielä pientä säätöä. Noudattaa nätisti target rpm:ää mutta kaasuttelun jälkeen tuppaa sammumaan tai heijaa vähän aikaa ennenkuin käynti tasaantuu. Mutta eiköhän noiden ohjeiden avulla ja kokeilemalla siitä selviä

Posted: Sun Mar 18, 2007 17:56
by cockjerry
Onkohan muilla samaa probleemaa, eli kun flekti lähtee käyntiin niin tyhjäkäynti laskee niin paljon, että kone sammuu.
Muuten toi Warmup skulaisi hienosti, mutta tyhjäkäynti kuumana laskee kun laittaa vaikka puhaltimen täysille
Boschin 2-nap venttiili ja asetukset:
frequency 100
Cranking 43 dc
Cold 39 dc
Warm 35dc
Jos laittaa esim. 45 dc, niin alkaa "surisemaan" jo.