Page 1 of 2
Suotuisa paineensäädin turbokäyttöön
Posted: Mon Apr 04, 2005 13:55
by Hessu
Niin, mitenkäs on: Ei taida normaali vaparikoneen Bosch-bensanpaineensäädin tunnistaa ahtopainetta? Periaatteessa matalilla ahdoilla tilanteen voisi korjata vain VE:tä kasvattamalla mutta ei taida olla kovin suositeltava vaihtoehto...
Mitäs edullisia vaihtoehtoja on olemassa asian hoitamiseksi? Toinen regu sarjaan alkuperäisen kanssa vai kokonaan uusi?
Posted: Mon Apr 04, 2005 13:57
by JesseT
Kyllä pääsääntöisesti ihan perus paineensäätimet käyvät turbokäyttöön jos niissä on vain imusarjapaineelle liitäntä.
Posted: Mon Apr 04, 2005 14:50
by Ykä
kannattaa hommata suoraa vaikka malpassin kertova säädin vaan sinne

Posted: Mon Apr 04, 2005 16:04
by flektivitonen
ei kertovaa säädintä, eikä malpassia/FSE:tä. paineet heittelee, eikä pysy kohdallaan vaikka paineet on tiettyyn arvoon ruuvattu.
Posted: Mon Apr 04, 2005 16:17
by Hessu
Jaaha, äänet siis alkuperäiselle säätimelle? No, se on toki mahdollisimman halpa ja helppo tapa

Posted: Mon Apr 04, 2005 16:40
by flektivitonen
mun tietääkseni kertova ja säädettävä säädin on 2 eri asiaa. säädettävällä säätimellä voidaan perusbensanpainetta nostaa, johon tulee lisäksi ahtopainereferenssi.
kertova säädin on taas ymmärtääkseni sellainen, jossa peruspaine on "vakio" ja vain ahtojen alaiseen bensanpaineeseen saadaan lisäystä ruuvaamisella.
ikävä kyllä, FSE on edullinen ja kaikkien tiedossa, mutta se ei oikein toimi niinkuin sen pitäisi toimia.
Posted: Mon Apr 04, 2005 17:17
by SamiH
Sain ainakin yhden vapariin tarkoitetun vakio paineensäätimen jumiin hetken ajeltuani. Ei säätänyt enää painetta suuntaan taikka toiseen, vaan lähes tasainen 3 bar.
Siinä nyt ei tosin mitään menetä jos alkuperäisellä aloittelee, vaihtaa sitten jos tarvetta ilmenee.
Posted: Mon Apr 04, 2005 17:20
by KariM
Mietiskelin tuota bensanpaineensäädintä sitä kautta että mikä sen tehtävä on: Pitää bensanpaine halutun määrän X imusarajan painetta ylempänä.
No, kalvon toisella puolella on:
imusarjanpaine + bensanpaine
ja toisella puolella:
ahtopaine + jousi
Nyt kun todetaan että imusarjanpaine=ahtopaine, säätimen "yhtälö" typistyy muotoon bensanpaine vs. jousi. Eli tuonmallinen bensanpaineensäädin toimii aina myös ahtopaineenalaisena.
Ja nyt irroittamaan FSE:tä, jo aiemmin mainituista syistä

Posted: Mon Apr 04, 2005 17:46
by kynsi
En paljo tosta viestistä ymmärtäny, mutta yläpuolella on imusarjantaine+ perus paine-eron määräävä jousi. Alapuolella on bensakiskon paine ja paluureikä.
Mites tuo vakiosäätimen kasaan puristamalla saatu paineen nousu...
Siis oletteko tehneet ja miten suurille paineille asti? Ajattelin sellaista 4bar peruspainetta.
Posted: Mon Apr 04, 2005 18:04
by Ykä
flektivitonen wrote:ei kertovaa säädintä, eikä malpassia/FSE:tä. paineet heittelee, eikä pysy kohdallaan vaikka paineet on tiettyyn arvoon ruuvattu.
no ihme kyllä mutta kyllä mulla vaan pysyy bensanpaine siinä mihin se on säädetty

ja mulla on juuri tuo Progressiivisesti säätyvä malpassin 3 kalvoinen bensanpaineen säädin

Posted: Mon Apr 04, 2005 20:30
by PE-LE
täältä löytyy toinen FSE säädin joka ainakin toistaiseksi on toiminut moitteetta, käytössä on juuri tuo kolme-kalvoinen versio jossa säätösuhde on 1--1,7.
P_L
Posted: Tue Apr 05, 2005 5:32
by Hessu
Onko tuo 3-kalvoinen nyt sitten semmoinen "rising rate regulator"? Miksi sellaista pitäisi käyttää ohjelmoitavan ruiskun kanssa?
Posted: Tue Apr 05, 2005 9:07
by Kaahari
Kertovaa säädintä voi yleensä säätää ihan niin kuin muitakin, mutta se kerroin esim. 1.2-1.5 vaikuttaa siihen kuinka paljon bensanpaine nousee suhteessa imusarjan paineeseen. 1.5-kertova nostaa 0.4bar imusarjapaine-erolla 0.6bar bensanpainetta.
Posted: Tue Apr 05, 2005 10:17
by Hessu
Niin niin, mutta eikös tuollaiset viritykset ole tarkoitettu lisäämään soppaa siinä tapauksessa että ruiskun säätöihin ei muuten päästä puuttumaan? Ohjelmoitavan polttoaineensuihkutuksen kanssa siis tarpeeton ominaisuus.
Posted: Tue Apr 05, 2005 13:21
by Kaahari
Eipä sitä tarvihe.
Posted: Tue Apr 05, 2005 14:25
by JJ
Itsellä fse:n 3-kalvoinen säädin ja näyttää että paineet ei pysy välillä samoina ja moottorin sammuttua aika nopeasti paineet tippuvat.
Posted: Tue Apr 05, 2005 20:57
by olski
Mulla on malpassin 3-kalvoinen säädin, vähän kans ollu onkelmia sen kans.Paineet pudonnu pari kertaa 2baariin.
Posted: Tue Apr 05, 2005 22:01
by Half time
olski wrote:Mulla on malpassin 3-kalvoinen säädin, vähän kans ollu onkelmia sen kans.Paineet pudonnu pari kertaa 2baariin.
eihän vaan lopu pumpun tuotto tämmösissä tapauksissa? eli onko pelkän paineensäätimen vaihtamisella korjaantunut??
Posted: Wed Apr 06, 2005 0:49
by olski
Half time wrote:olski wrote:Mulla on malpassin 3-kalvoinen säädin, vähän kans ollu onkelmia sen kans.Paineet pudonnu pari kertaa 2baariin.
eihän vaan lopu pumpun tuotto tämmösissä tapauksissa? eli onko pelkän paineensäätimen vaihtamisella korjaantunut??
Voihan se tietysti pumppukin olla.Epäilen kuiteski kun paine tippu tyhjäkäynnnillä.Katon tolla vakio säätimellä tekeekö se viä noin.
Posted: Wed Apr 06, 2005 7:59
by Japso
Kaahari wrote:Eipä sitä tarvihe.
Tarvii, jos loppuu suuttimien tuotto kesken vakiopaineilla

.
Tuntuu olevan melkoisia yksilökappaleita nuo FSE/Malpassit, tähän mennessä olleista säätimistä kaksi on toiminut moitteetta, yksi pudotti paineita todella pahasti.
Posted: Wed Apr 06, 2005 23:16
by Mr.Crossfire
Heh, ensimmäinen viesti tälle foorumille...
Eikös se ole niin, että jos moottorissa on riittävän pienet suuttimet, jotta tyhjäkäynti/alakierrokset saadaan säätöihin, mutta täyskuormallakaan ei tuotto lopu kesken niin silloinhan kertova paineensäädin on tarpeeton?
Jos taas on semmoinen kone, että vakiobensanpaineilla tuotto loppuu kesken ja isommat suuttimet aiheuttaisivat tyhjäkäyntiongelman, niin silloin olisi kertova säädin paikallaan?
Posted: Thu Apr 07, 2005 6:54
by arpati
JJ wrote:Itsellä fse:n 3-kalvoinen säädin ja näyttää että paineet ei pysy välillä samoina ja moottorin sammuttua aika nopeasti paineet tippuvat.
Minkä kokoinen paluulinja tankkiin? Ettei meinaan menisi niin että paluulinja ahdistaa ja säädöt perseellään sen takia... Ihan vaan toi sammuttamisen jälkeinen paineiden tippuminen kuulostais siltä

Itekin tarttis tollanen hommata joten laitteen toimivuudesta en tiedä sanoa

Posted: Fri Apr 08, 2005 8:11
by Turtana
itsellä axussa 3 kalvoinen progressiivinen säädin, tuo kertova säätöhän tietysti vaikuttaa kumpaankin suuntaan yli ja alipaineella.
itsellä tämä ainakin on hyvä juttu koska ajan 400cc suuttimia 1400cc koneessa, jolloin tyhjänäkäynnillä bensanpaine on noin 2bar ja saadaan tuotto tippumasan ja pidennettyä suuttimen aukiolo aikaa ja tämä taas parantaa säätöresoluutiota alakierroksilla ja matka ajossa (paremmat kulutuslukemat) täyskaasulla vaparina säädin ainakin piti säädetyssä 3bar asetuksessa ihan hyvin, ja painepuolella pitäisi kertoa sitten sen 1.5 tai jotain mutta kuitenkin tasoittaa tuota bensakarttaa sen avulla. Kertova on siitä mukava että sen avulla jos normaalisti olisi staattinen säädin niin ei oteta huomioon ahtopainetta joka puskee bensanpainetta vastaan.
Kuitenkin itsellä on lähinnä sen takia että saa pudotettua tuon kanssa suuttimien duty-cycle arvon niin että pysyy alle 85% jolloin ollaan koko ajan hyvällä hyötysuhteella ja yli tuon 85% ei kannata mennä koska suuttimien tuotto voi pinentyä välillä 85-95% jolloin suutin voi jäädä ns. leijumaan eikä virtaa kunnolla.
Posted: Fri Apr 08, 2005 8:59
by KariM
Turtana wrote:Kertova on siitä mukava että sen avulla jos normaalisti olisi staattinen säädin niin ei oteta huomioon ahtopainetta joka puskee bensanpainetta vastaan.
Ei kai kertovan ja lineaarisen säätimen toiminta eroa toisistaan mitenkään tuossa kohtaa. Sama imusarjan paine vaikuttaa kalvon kummallakin puolella joten sen vaikutus bensanpaineeseen
imusarjasta katsottuna kumoutuu. Vai tarkoititko staattisella säätimellä jotain muuta kuin tuollaista olettamaani bensakiskon ja paluulinjan välissä majailevaa imusarjanpaineohjattua lineaarista säädintä?
Perustelusi kertovalle säätimelle ovat tietenkin oikein. Mulla FSE toimi muuten ok, mutta bensanpaine muuttui noin -0.1bar/10°C eli aina kelin vaihtuessa sai käydä ruuvaamassa paineen uudestaan kohdalleen.
Posted: Sun Apr 17, 2005 11:57
by Benkku
JesseT wrote:Kyllä pääsääntöisesti ihan perus paineensäätimet käyvät turbokäyttöön jos niissä on vain imusarjapaineelle liitäntä.
Nimenomaan. Kunnossa oleva säädin.
Järjestelmää rakennettaessa pitää muistaa, ettei rullakennopumpun tuotto välttämättä riitä, sillä tuotto alenee paineen funktiona. Yleensä tuotto on ilmoitettu 3 kg/cm2 vastapaineeseen. Ahdetuissa linjapainetta nostaa ahtopaine l. 1.5 kilon ahdoilla linjapaine on 4.5 kg/cm2.
'Vakio'pumpuissa on painerajaventtiili, joka yleensä avautuu n. 5 kg/cm2 paineella. Jos nostat linjapainetta ahdetussa 4 kg/cm2 suuttimien 'virtausta kasvattaaksesi', joudut todennäköisesti vaihtamaan pumpun jossa enemmän tuottoa ja painerajaventtiilin avautumispaine korkeampi.
Posted: Fri Jun 17, 2005 11:42
by rontuj
Millä te tuota besanpainetta mittaatte? Jos pistää normaalin painemittarin bensalinjaan niin eihän se kerro mitään siitä paine-erosta joka on bensalinjan ja imusarjan välillä.
Posted: Fri Jun 17, 2005 20:45
by jimi
Pistä ahtopainemittari siihen bensanpainemittarin viereen vaikka seuraavasti (niin se jossa lukee OIL on oikeesti bensanpaine)
Ja paine-anturi T-liittimellä polttoainelinjaan
(kuvat lainattu
http://www.subaruclubfinland.net -sivulta)
Tämä ei ole aivan tarkin mahdollinen, mutta varmasti halvin ja helpoin toteuttaa
-Jimi-
Posted: Sat Jun 18, 2005 20:33
by JTbo
Heetkonen, pelaako bensapaineen mittaus öljynpaine anturilla? Helpottaisi asiaa kummasti. Tuosta viskositeetin vaikutuksesta paineen mittaukseen kun en ole ihan selvillä, vaikuttaako se edes?
Posted: Sat Jun 18, 2005 21:01
by PE-LE
JTbo wrote:Heetkonen, pelaako bensapaineen mittaus öljynpaine anturilla? Helpottaisi asiaa kummasti. Tuosta viskositeetin vaikutuksesta paineen mittaukseen kun en ole ihan selvillä, vaikuttaako se edes?
ei se paine anturi välitä aineesta mitä mittaa,,, omassakin autossa voi katsoa bensan paineen ÖP-mittarista , välissä on vaihtokytkin jolla valitaan kumpi anturi on kytketty, mutta ainakin VDO.lla on mittareita/antureita sekä 7bar ja 10 bar asteikolla, en tiedä voiko niitä sekottaa keskenään ,ainakaan kiinteään asennukseen en suosittelisi bensaputken vetoa ohjaamoon, mekaaniset isolaattorit on aika kalliita
Posted: Sat Jun 18, 2005 21:11
by JTbo
PE-LE wrote:JTbo wrote:Heetkonen, pelaako bensapaineen mittaus öljynpaine anturilla? Helpottaisi asiaa kummasti. Tuosta viskositeetin vaikutuksesta paineen mittaukseen kun en ole ihan selvillä, vaikuttaako se edes?
ei se paine anturi välitä aineesta mitä mittaa,,, omassakin autossa voi katsoa bensan paineen ÖP-mittarista , välissä on vaihtokytkin jolla valitaan kumpi anturi on kytketty, mutta ainakin VDO.lla on mittareita/antureita sekä 7bar ja 10 bar asteikolla, en tiedä voiko niitä sekottaa keskenään ,ainakaan kiinteään asennukseen en suosittelisi bensaputken vetoa ohjaamoon, mekaaniset isolaattorit on aika kalliita
Kiitoksia tietopaketista
Tulipa sitten hankintoja lisää.