Page 1 of 1

900 cbr

Posted: Tue Jun 13, 2006 16:35
by petrib1
Kaippa tätä jo voi jonkunlaiseksi "menestys tarinaksi" kutsua.Pyörä on siis vm:96 900 cbr honda.Mitsun td04-t16 ahtimella.Läppärunkoina toimii 750 gsxr rungot.Peli lähti käyntiin aika helposti,pienien alku ongelmien jälkeen,jotka johtuivat omasta tietämättömyydestä.Pyörällä on ajettu nyt muutamia säätö lenkkejä pienillä paineilla ja melko hyvin tuntuu toimivan.

Posted: Sat Sep 02, 2006 16:15
by petrib1
Nyt takana reilu 1500km 0.5 bar paineilla.Pientä hienosäätöä ollut,kun opetuttaa tuo säätäminen,mutta alan pikkuhiljaa luottaa tuohon megan toimintaan.Hyvin tuntuu tuo staged injection toimintokin toimivan. alipaineella käytössä 4 pääsuutinta ja paineilla 4 lisäsuutinta lähtee mukaan.Pikkuhiljaa voisi paineita nostaa ja penkissä käyttää.

Posted: Sat Sep 02, 2006 18:02
by Jasen2624
Miten sulla on asetukset nuitten suuttimien käyttöön?? Ite kokeilin et kierosluvun mukaan tulee 2 pankki matkaan mut se tiputtaa 1 kokonaan pois? Pitääkö se both condition olla valittuna ja onnistuuko tuo kierosluvun mukaan vaikka siinä pitää olla se MAP based.. Aika heikkoa nuitten tietämys ku kaikki sanat menee arvauksen puolelle mitä ne tarkottaa..

Posted: Tue Sep 05, 2006 19:57
by petrib1
Injector staging mode kohdassa mulla on MAP-Based.
Staging point:125 kpa.
Staging off : 100kpa
Staged scaling:255
Noilla arvoilla itselläni toimii.

Posted: Sat Mar 03, 2007 22:23
by petrib1
Päivitelläämpä tännekkin.Pari tonnia tuli ajettua kesällä.Mega toimi hemmetin hyvin.Loppu kesästä aukaisin padan,reilun öljyn kulutuksen vuoksi.Aloin ihmetellä kun moottori on porattu muutama tuhat kilometriä sitten ja sen jälkeen on öljy maistunut.No pata levälleen ja ruvettiin ihmettelemään sylintereitä.Joka pytyssä oli vastakkaisilla puolilla koko sylinterin pituudella n.5mm leveät poikittaiset jäljet,muualla nätti hoonauksen jälki.No käytin sylinterin duuni paikalla mittauksessa jossa selvisi että joka pytty on melkein kympin soikea..Selvisi öljyn kulutuksen syy.Jäljistä päätellen nimeltä mainitsematon koneistamo oli porannut sylinterit päin #ittua!!Samalla huomasin lohkon kyljessä pienen vajaa 10mm pitkän hius halkeaman vesitilan reunassa,josta tihkui nestettä konetta paikallaan kierrättäessä.No hitsailtiin halkeama umpeen ja eikun koneistamolle kyselemään asiaa.Siellä oli oikein negatiivinen vastaanotto,että mitenkä se pora voi soikeaa tehä jne..No aikani kinasteltuani lupasivat korjata virheen..Meni pari päivää ja koneistamolta tuli puhelu.Tätä sinun lohkoahan on hitsattu..niin mitäs sitten?Se on se hitsaus vääntänyt kaikki sylinterit soikeksi joten ei korvata sulle mitään..Kun mitattiin lohko ennen hitsausta niin miten se hitsaaminen on muka voinut vääntää sen lohkon?..No jokatapauksessa tee sylinterillä mitä haluat me ei sitä korvata.Kyselin ,että onko se hitsaaminen aiheuttanut myös nuo jäljet tuonne sylinterin seinämiin niin eivät osanneet mitään sanoa..Jotta tämmöstä..No nyt on pata uudella poratulla lohkolla kasassa ja heti kun olen moottorin ajanut sisään niin sitten penkkiin niin näkee mitä sieltä irtoaa..Tämän tapahtuman johdosta kannattaa aina koneistamon tekemän työn jälkeen tarkistus mittauttaa osat.Niin ei tarvitse jälkikäteen taistella jos tulee jotain ongelmia.

Posted: Sat Mar 03, 2007 23:16
by cockjerry
Luultavasti poranneet liian kireäksi ja siitä sitten kulunut soikeeksi, oliko sulla takomännät? Eikai mikään koneistamo soikeaksi poraa suoraan :lol: Mikä se koneistamo muuten oli?

Sullahan oli vissiin pelkkä gasopuoli käytössä? Mitähän kone diggaa vakio ennakoista ahtopaineilla, millä paineilla ajat? :roll:

Posted: Sun Mar 04, 2007 0:05
by petrib1
Paineita oli hetkellisesti parhaimmillaan 1.3 bar.Mutta en ole mistään kuullut ,että CBR:rän sylinteri putkissa olisi ollut kestävyyden kanssa olisi ongelmia.Tosiaan tuo öljyn kulutus oli heti ensikilometreistä lähtien litra/1000km.JE:n tako männät 8:sin puristuksilla.Kansia höylätty jonkin verran.Mitattu/laskettu puristus-suhde oli 8.5.Ei ole kulumalla menneet soikeaksi koska mittakuvissa soikeus oli juuri noitten jälkien kohdalta suurimmillaan.Luultavasti ovat työstäneet liian kovalla syötöllä poratessa jolloin sylinterin seinämä on antanut periksi tai pöytään kiinnittäessä on jäänyt jotain lohkon ja pöydän väliin ja kun lohko on vedetty pöytään kiinni niin lohkossa on tapahtunut vääntymistä..Noista ennakoista mitä olen lukenut niin vakio sytkällä pitäisi pelata varsin hyvin.Ovat RB:racingillä ottaneet 360Hv:tä koneesta vakio sytkällä käsittääkseni.Oikaiskaa jos olen saanut väärää informaatiota..Toisaalta kun mietii niin sytytyksellähän ei taida olla mitään tekemistä sylinteri putkien soikeutumisen kanssa.Ja tuosta porauksesta.Ikinähän ei täysin pyöreää sylinteriä saada poraamalla.Vaan koneistamoilla on tietyt tolerassit mihinkä mittoihin sylinterit pitää saada.Joko valmistajan tai koneistamon oman toleranssin mukaan käsittääkseni.Ikinähän ei täysin pyöreää muotoa saada.Aina löytyy muotovirhettä jonkin verran.Tämä uusi lohko on mitattu koneistamon porauksen jälkeen mittakoneella.Sylintereissä oli soikeutta suurimmillaan 2 satasta koneistamon jäljiltä ja työn jälki on hyvä.Ei löydy samanlaisia jälkiä,kuin edellisen koneistamon jäljiltä.Kyseessä oli Savonlinnan moottorikoneistamo,joka teki tuon edellisen lohkon hutiloimalla.

Posted: Sun Mar 04, 2007 9:47
by cockjerry
njoo.. kysyin muuten vaan noista ennakoista. 8) Omassa laitteessa joutuu kyllä myöhästämään sytkää jonkun verran "rasitushuipun" kohdalla, tosin siinä on melkein 10:1 puristukset ja samanverran ahtoa tai enemmänkin, mutta se nyt on aika erinlainen konekin. :roll:

Oli se kyllä aika hutiloimalla sitten duunattu, enpä oo tollasesta tosiaan vielä kuullut.

Pistä dynokäyrää tänne kun käyt penkissä.. pitäis itsekin kohta!

Posted: Sun Mar 04, 2007 12:51
by petrib1
cockjerry wrote:njoo.. kysyin muuten vaan noista ennakoista. 8) Omassa laitteessa joutuu kyllä myöhästämään sytkää jonkun verran "rasitushuipun" kohdalla, tosin siinä on melkein 10:1 puristukset ja samanverran ahtoa tai enemmänkin, mutta se nyt on aika erinlainen konekin. :roll:

Oli se kyllä aika hutiloimalla sitten duunattu, enpä oo tollasesta tosiaan vielä kuullut.

Pistä dynokäyrää tänne kun käyt penkissä.. pitäis itsekin kohta!
Juu pitää laittaa.Tuolta löytyy jotain rojekti kuvia ja myös Dyno käyrä vaparina.
http://www.mp-foorumi.com/gallery/galle ... rib1&gid=0

Posted: Mon Mar 05, 2007 19:26
by mazajns
Taitaa olla samasta koneistamosta kyse kun itse teetin kansirempan siellä... suzuki gsx f 750 oli kapistus ja ennen remonttia kävi nätisti vaikka 500 kierroksilla ja remontin jälkeen ei enään käynyt alle 3000 tyhjää ja saattoi yhtä-äkkiä sammua kuin seinään... mp-mestan heikkinen kattoi pyörää eikä keksinyt vikaa...

muutakin pahaa kuullut tästä... mm. että olivat jonkun harvinaisen auton lohkon poranneet liian isoksi eikä siihen saanut sopivia mäntiä...

yhteenkään minun laitteeseen ei tämä koneistamo enään koske...

Posted: Sun Jul 08, 2007 12:17
by petrib1
Tehopenkissä tuli käytyä.Säädöt saatiin hyvin kohdalleen.Ylä kierrosalue jäi hieman mietityttämään...Vääntö käyrä pysähtyy kuin seinään 7000.. kohdalla.Ajossakin tuntuu ettei konetta kannata kierrättää yli 8000:nin kun veto ei enää parane.Pitää vielä kokeilla ilman vaimenninta.Turbolta lähtee 60mm putki ja vaimentimessa halkaisija supistuu näköjään 50mm:iin.Voisikohan tuo vaimennnin ahdistaa tuota yläpäätä..
http://www.mp-foorumi.com/gallery/galle ... rib1&gid=0
Säädössä speed density vaihdettiin hybrid alphaan.Tuolla saatiin hyvin toimimaan,myös kiihdytys rikastukset.Samalla cranking pulse widht temps:asetus vaihdettiin pelkän coolantin sijaan käyttämään clt ja mat arvoa yhdessä.Tuo auttoi tuohon imuilman lämpenemisestä johtuvaan seoksien laihenemiseen.Nyt käy hyvää tyhjäkäyntiä kuumanakin eikä seos seilaa.

Posted: Tue Jul 24, 2007 11:10
by cockjerry
petrib1 wrote:Tehopenkissä tuli käytyä.Säädöt saatiin hyvin kohdalleen.Ylä kierrosalue jäi hieman mietityttämään...Vääntö käyrä pysähtyy kuin seinään 7000.. kohdalla.Ajossakin tuntuu ettei konetta kannata kierrättää yli 8000:nin kun veto ei enää parane.Pitää vielä kokeilla ilman vaimenninta.Turbolta lähtee 60mm putki ja vaimentimessa halkaisija supistuu näköjään 50mm:iin.Voisikohan tuo vaimennnin ahdistaa tuota yläpäätä..
http://www.mp-foorumi.com/gallery/galle ... rib1&gid=0
Säädössä speed density vaihdettiin hybrid alphaan.Tuolla saatiin hyvin toimimaan,myös kiihdytys rikastukset.Samalla cranking pulse widht temps:asetus vaihdettiin pelkän coolantin sijaan käyttämään clt ja mat arvoa yhdessä.Tuo auttoi tuohon imuilman lämpenemisestä johtuvaan seoksien laihenemiseen.Nyt käy hyvää tyhjäkäyntiä kuumanakin eikä seos seilaa.
Testasitko jo tota vaimennin hommaa? Mulla on vähän samantyylistä probleemaa, vaikka on täysin erinlainen pata. Ahtimelta lähtee 60mm putki ja supistuu vaimentimessa aika paljon pienemmäksi (900cbr micron vaimennin)

Eli tuntuu ajossa, ettei kande kierrättää yli 6500rpm, vaikka rajoitin on vasta 8000rpm. Ottaa maksimi paineet jo tossa 6500rpm. Kaiken järjen mukaan pitäis vetää nokan takia iloisesti tonne 7500-8000rpm. Silloinkun kytkin luisti, niin kiersi iloisesti loppuun asti. :lol:

Jos ei mitään suurta eroa tullut, niin en taida jaksaa testata. Antaa matalat soundit. Ei jaksa sellasta älytöntä lekalla takomista.

Posted: Tue Jul 24, 2007 11:55
by Höylä
minä taas en näe mitään ihmeellistä tuossa vääntökäyrässä :roll:

tottakai turbokone käyttäytyy noin, kun ahdot nousee ensin "pystysuoraan" ja väännöt myös, niin tuntuu ajossa tietysti, ettei vedä enää kummemmin turbon lähdettyä kunnolla mukaan...

tehothan nousi kuitenkin kokoajan kierrosten myötä, eli ihan ok säädöissä ja muutenkin tuo kone tuntuis olevan :roll:

moottorin paras hyötysuhde näyttäis olevan tuossa 8000 rpm:n paikkeilla (vaparin laposta päätelty), mutta johtuisko turbosta, että ei pysty samaan turbotettuna (turbon hyötysuhde jo liian huono tms. :roll:), eli turbotettuna paras "mekaaninen VE" oli 7000 rpm paikkeilla.

sitten taas kaikki hukkaportin viiveet ym. asiat vaikuttaa tuollaisiin asioihin, ahdot on voineet olla hieman suuremmat tuossa 7000 rpm paikkeilla, kuin 8000 rpm :roll:

mistään "hälyttävästä" tuossa ei kuitenkaan pitäisi olla kyse, eikä mistään pakoputken ahdistamisesta.

Posted: Wed Jul 25, 2007 10:42
by petrib1
Höylä wrote:minä taas en näe mitään ihmeellistä tuossa vääntökäyrässä :roll:

tottakai turbokone käyttäytyy noin, kun ahdot nousee ensin "pystysuoraan" ja väännöt myös, niin tuntuu ajossa tietysti, ettei vedä enää kummemmin turbon lähdettyä kunnolla mukaan...

tehothan nousi kuitenkin kokoajan kierrosten myötä, eli ihan ok säädöissä ja muutenkin tuo kone tuntuis olevan :roll:

moottorin paras hyötysuhde näyttäis olevan tuossa 8000 rpm:n paikkeilla (vaparin laposta päätelty), mutta johtuisko turbosta, että ei pysty samaan turbotettuna (turbon hyötysuhde jo liian huono tms. :roll:), eli turbotettuna paras "mekaaninen VE" oli 7000 rpm paikkeilla.

sitten taas kaikki hukkaportin viiveet ym. asiat vaikuttaa tuollaisiin asioihin, ahdot on voineet olla hieman suuremmat tuossa 7000 rpm paikkeilla, kuin 8000 rpm :roll:

mistään "hälyttävästä" tuossa ei kuitenkaan pitäisi olla kyse, eikä mistään pakoputken ahdistamisesta.
Jees.300hv:hen pitäisi ahtimen riittää.Tuli vaan mieleen tuo pakoputken halkaisija kun tuo vaimennin on tuollainen mehupilli..Taidan vielä kuitenkin kokeilla avarammalla putkella niin siitähän sen näkee onko vaikutusta,suuntaan taikka toiseen :?

Posted: Sat May 15, 2010 21:14
by petrib1
Pyörä seissyt pari vuotta. Nyt olisi tarkoitus päästä taas ajamaan. Pieni epäilys oli , että mitenhän tuo purkki lähtee taas käyntiin. Kun on ollut ilman virtoja pitkän aikaa. Uusi akku paikoilleen, ilman tulppia öljyn paineet koneeseen (yläkerta oli auki), tulpat kiinni ja samalla sekunnilla tärähti käyntiin kun starttia painoin. Alkaa luotot kasvamaan tuota purkkia kohden :)

Posted: Wed May 19, 2010 9:44
by Hannu / Revontulet
Nokan ajoitusta kannattaisi kokeilla muuttaa, jos jotenkin kohtuudella toteutettavissa. Vaparin nokkien ajoitus on usein miten liian aikainen ahto-käyttöön.

Hiljattain testasin dynossa yhden projektimme vaparin nokkakortin arvoa myöhäisempiä ajoituksia. 8 astetta myöhästettynä irtosi 129 kW kun nokkakortin arvoilla sai 106 kW eli +22%. Kyseessä ahdettu 1600cc 8v moottori.

Re: 900 cbr

Posted: Tue Jun 19, 2012 19:39
by petrib1
Päivitelläämpä tännekkin. Boksi pelaa hyvin. Kytkintä shimmailtu tiukemmaksi talven aikaan. Nyt luistaa kytkimen sijaan taas takarengas. :)

Re: 900 cbr

Posted: Tue Jun 19, 2012 19:45
by snowproboost
Vanhaa asiaa mutta tuli tuosta lohkosta mieleen että eikös sulla ole pinnoitettu sylinteri ryhmä siinä Hondassa? vai muistanko ihan väärin. Oliko siis koneistamolla putkitettu pata joka väänti pytyt soikeeks?

Re: 900 cbr

Posted: Tue Jun 19, 2012 20:59
by petrib1
Ei ole pinnoitetut sylinterit tuossa moottorissa. Ensimmäiseen ylikokoon on porattu. Seuraavaan joutuu putkittamaan.

Re: 900 cbr

Posted: Wed Jan 28, 2015 19:40
by hermis
nostellaas.. itellä sama rojekti joten ois mukava tietää minkä vuotisesta gikseristä on noi läppärungot.

Re: 900 cbr

Posted: Tue Feb 03, 2015 20:28
by petrib1
En ihan tarkkaan enää muista noiden vuosimallia. Oisiko ollu 00-02vm.. :roll: Ei ainakaan uudemmat.
Nuo on siis 4 erillisellä rungolla. Uudemmissa taisi olla 2 kurkkua per runko.

Re: 900 cbr

Posted: Thu May 29, 2025 10:35
by petrib1
Se pitäisi cebaria herätellä taas tulille. Pariin kesään ei oo ajettu. Katotaan vieläkö purkki toimii. Sen verran pitäs selvitellä, kun tuo vanha kannettava millä olen tuota megaa säädellyt tuli tiensä päähän eli ei enää pelaa.

Saakohan uudella tunerstudiolla yhteyden tuohon vanhaan 2.2 megaan? Onko tuossa jotain tiedosto muoto kikkailua edessä?
Kun on purkissa ainoat kartat mitkä pelaa hyvin etten nyt vahingossakaan niitä hävittäisi.

Re: 900 cbr

Posted: Thu May 29, 2025 11:12
by Masi_K
Saa yhteyden kun ei sillä piirilevyversiolla ole merkitystä. Prosessori oli sama 2.2 ja 3.0 levyissä ms1 llä. Hyvä kun joku toinenkin herättää vanhan squirtatun pelinsä henkiin. :)

Re: 900 cbr

Posted: Thu May 29, 2025 15:58
by petrib1
No hyvä homma ettei heti ala homma tökkimään. Pitääpä tosiaan alkaa tutkailemaan jos tuohon purkkiin vielä yhteyden saisi.
Kunhan ensin muut perus huollot saa tehtyä. Näköjään melkein 20 vuotta on ketjun aloittamisesta..:)

Re: 900 cbr

Posted: Sun Jun 01, 2025 19:38
by petrib1
Sieltäpä se käyntiin tärähti ja boksiin sai yhteyden kertalaakista. Ainut mikä pitää vielä tutkia oli tuo moottorin lämpötila anturi se näyttää omiaan.
Vaatiikohan Tunerstudio tuon anturin kalibrointi tiedoston että näyttää oikein? Anturi pitäisi kyllä olla ehjä. Tunerstudion valikossa ei näy tuota kalibrointi mahdollisuutta.

Re: 900 cbr

Posted: Mon Jun 02, 2025 6:00
by Masi_K
Tunerstudiossa ei ole kalibraatio kohtaa kun sitä ei purkissakaan ole. Tunerstudio vaatii samat kalibraatio tiedostot itsekkin millä olet kääntänyt koodin uudelleen omille antureillesi. Tämä ei ole tunerin syy vaan ms1 oninaisuus.

Ja ne väittää että mekarötä on huono ku ei toimi. Seisoo pitkään ja käyntiin taas vaan. :mrgreen: