Page 1 of 1

Opel OHC sytkän ohjaus Megalla?

Posted: Sat Jun 10, 2006 17:22
by rantune
Yritin katsella vanhoja mut en löytäny mitään, eli pitäisi sytkä ohjata tuolla ruutalla. Vielä on alkuperäinen setti.

Kone on ahdettu 20SEH, suuttimet kahdessa pankissa. Kaikki muu hoidetaan jo mekaruutalla paitsi tuo sytkä.

Eli jakajassa hallikainen ja sytkämoduuli puolan alla. Eli 18E koneen sähköt.

Nyt vinkkejä miten saan mekaruutan säätämään sytkää?

Re: Opel OHC sytkän ohjaus Megalla?

Posted: Sat Jun 10, 2006 22:10
by villek
rantune wrote:Yritin katsella vanhoja mut en löytäny mitään, eli pitäisi sytkä ohjata tuolla ruutalla. Vielä on alkuperäinen setti.

Kone on ahdettu 20SEH, suuttimet kahdessa pankissa. Kaikki muu hoidetaan jo mekaruutalla paitsi tuo sytkä.

Eli jakajassa hallikainen ja sytkämoduuli puolan alla. Eli 18E koneen sähköt.

Nyt vinkkejä miten saan mekaruutan säätämään sytkää?
Alotetaas taas täältä. Osaatko sanoo mikä syttymoduuli siinä on? OHC:ssa taitaa olla 60-2 pyörä mitä halli haistelee, en ole kyllä varma. Mut selaapas tuota sivua ekana, jos selviäis lisää. Levylle voit joutua tekemään pieniä muutoksia riippuen anturin tyypistä sekä siitä mitä lähtöä käytät sytkän ulostulona (oletuksena kait fidle).

Re: Opel OHC sytkän ohjaus Megalla?

Posted: Sun Jun 11, 2006 2:00
by rantune
villek wrote: Alotetaas taas täältä. Osaatko sanoo mikä syttymoduuli siinä on? OHC:ssa taitaa olla 60-2 pyörä mitä halli haistelee, en ole kyllä varma. Mut selaapas tuota sivua ekana, jos selviäis lisää. Levylle voit joutua tekemään pieniä muutoksia riippuen anturin tyypistä sekä siitä mitä lähtöä käytät sytkän ulostulona (oletuksena kait fidle).
Niin siis kampiakselin hallikainen ei oo käytössä, vaan se jakajan sisäinen vempele josta lähtee kolme johtoo sytkä moduulille. +0- , eli eikös tuo 0 ole signaali?

Siis nää megasquirtit on mulle aikas hepreaa, setti oli valmiina autossa kun sen hommasin ja myyjä sanoi että sytkän sais megan hallintaan kun laittais pari johtoo. :?

Sytkä moduuli on juurikin tämän tyylinen, myös 7napainen bosch:
Image

Osaatteko suoraan sanoo että oisko tehollista/toiminnallisia etuja muuttaa tuo sytkä megalle?

Entäs sitten kun koneen kierrokset menee n.5000 paikkeille, niin tuntuis että tehot uupuu, mutta kun hieman höllää kaasua niin taas mennään. Oisko tämä mekaruutalla korjattavissa? Laajakaista lambdaa ei ole.
Autogaugen seos mittari on kokoajan Optimal-Rich rajamailla, eli onko passeli turbo vehkeeseen vai sopisko olla hieman laihemmalla? Hankala itse sanoo kun ei ole mitään muuta asteikkoa kuin vilkkuvat ledit, turboillehan suositellaan kai n. 0.86 seosta vai?

Posted: Sun Jun 11, 2006 21:31
by villek
Eli sitten pitäis saada selville että onko hallin lähtö maissa silloin kun rauta on kohdalla vaiko tyhjän kohdalla (veikkaan ensimmäistä). Tämän perustella valitaan extra-saitilla olevista kytkennöistä schematic 1 tai 2 hall-anturin johdotukseen. Ja 0 on joo signaali. Sitten sytyssignaali pitää saada megalta sytkämoduulille. Helpoiten onnistuu fidle-lähdöllä (valitaan sitten megatunesta) (ison liittimen pinni 30). Siitä vain johto boschin seiskanapasen 6-pinniin. Ja sytkämoduulin ykköspinni maadoittaa puolaa.

Posted: Sun Jun 11, 2006 21:46
by rantune
Joo en mä tuosta edellisestä taas ymmärtäny varmaankaan sanaakaan :oops:

Ei oo tullu joo pelailtua noitte MegaSquirttien kanssa.

Voisinhan mä kuvat tänne ottaa ja voitte sit piirtää niihin että mistä vedän mihinkin piuhaa :lol:

Posted: Sun Jun 11, 2006 22:33
by villek
edit. Virheellinen kuva poistettu sotkemasta.

Posted: Mon Jun 12, 2006 22:10
by JJ
http://82.128.207.217/~jj/megasquirt/extwir-xe.gif

http://82.128.207.217/~jj/megasquirt/extwir-xe.jpg

http://82.128.207.217/~jj/megasquirt/boschsytkaavio.JPG

siinä muutama linkki

Mut 18e jakajassa 4-lovinen kiekko jota luetaan hallilla. Signaalipiuha kiertämään megan kautta niin toimii.

Posted: Tue Jun 13, 2006 7:34
by teg
villek wrote:väsäsin tuossa legendaarisella mspaintilla kuvan kytkennästä, voi olla että sekottaa vaan enemmän
En suosittelisi ottamaan sähköjä HALL-anturille bensapumpun releeltä. Rele ei nimittäin vedä, jos HALL-anturilta ei tule pulsseja - ja sieltähän ei tule, koska se ei saa sähköä.

Posted: Tue Jun 13, 2006 10:19
by villek
teg wrote:
villek wrote:väsäsin tuossa legendaarisella mspaintilla kuvan kytkennästä, voi olla että sekottaa vaan enemmän
En suosittelisi ottamaan sähköjä HALL-anturille bensapumpun releeltä. Rele ei nimittäin vedä, jos HALL-anturilta ei tule pulsseja - ja sieltähän ei tule, koska se ei saa sähköä.
Jaa, tuota en tiennykään, mihinkä tuo sitten perustuu?? Ajatuksena mulla varmaan oli että sytkämoduulille pumpun releeltä. Ei pitäs unissaan neuvoo ketään. Pahoittelut virheistä :oops:

Posted: Tue Jun 13, 2006 11:31
by teg
villek wrote: Jaa, tuota en tiennykään, mihinkä tuo sitten perustuu??
En ihan tarkalleen tiedä mitä tässä kysyt, mutta siis megasquirt käynnistää bensapumpun vasta kun moottori pyörii (pl. prime). Moottorin pyörimisen megasquirt päättelee rpm-signaalista ja tässä tapauksessa rpm mitataan tuolla HALL-anturilla.
Ajatuksena mulla varmaan oli että sytkämoduulille pumpun releeltä. Ei pitäs unissaan neuvoo ketään. Pahoittelut virheistä :oops:
Sytytysyksikölle voi ja kannattaakin ottaa sähkö releen takaa, jolloin moduli ei turhaan kuumene.

Posted: Tue Jun 27, 2006 17:28
by pjr
JJ wrote:Mut 18e jakajassa 4-lovinen kiekko jota luetaan hallilla. Signaalipiuha kiertämään megan kautta niin toimii.
ja 20SEH kampuralta taitaa löytyä 60-2 rilla jota luetaan vr-anturilla ?

eikös jossain ollu vieläpä kytkentä tuolle gm-hei7 tjsp modulille, että se
osaa tulkata vr-anturin signaalin megalle hallia vastaavaks vai olenko
ihan hakoteillä ?