Page 1 of 2

VR-anturin testaus

Posted: Fri Jun 09, 2006 17:50
by cockjerry
nonni! Nyt olis se hetki käsillä kun pitäis käynnistää..

mutta.. VR-anturi ei vissiin anna signaalia/voltteja?

Eikös sahaus vaiheessa pitäisi megatunessa näkyä "cranking" valo.. eikä anturilta näytä tulevaan mitään.

miten ton voi testata, mitä sieltä tulee? AC voltteja?

Piuhat pitäis olla oikeinpäin.. tai aika varmasti onkin, tai sit ei oo 8) Eli oranssi signaali ja vihreä maihin. Päättelin siitä kun DRn orggis pakassa oranssi on virtalukon +12v.

Posted: Fri Jun 09, 2006 19:31
by cockjerry
anturi skulaa jotenkin.. näytti tulevan 1.00 kun mittari oli ACV 2 asennossa..

eli yksi kokonainen voltti.. luin megamanuaalista, että yleensä antaa 0.6v, että pitäishän sen nyt huomata toi jo !

Eli tossa yleismitskussa on ACV vaihtoehdot.. 200m, 2, 20, jne..

Asetuksetkin pitäisi olla "sinnepäin", pitäishän siellä jotain elämää näkyä vaikka ei ihan just olisikaan!? :shock:

Kipinän muuten pamautaa kun runkkaa virtalukkoa on/off tyylillä, eli puola+vahvistin skulaa ainakin..

Tää homma on nyt kiinni tosta perkele.. oon liian innoissani, pitää rauhottua.. jos pystyis taas ajattelemaan :lol:

Posted: Fri Jun 09, 2006 21:09
by fsohc
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html

"First start up - IMPORTANT
When you have completed all of the required wiring and are ready to go you need to make some checks. Many people have made simple mistakes that have stopped their installs from working.
First off, disconnect the Megasquirt. We do not need it yet and want to keep it out of the equation.
Remove a plug lead and rest near the engine or pull a spark plug. Turn on the ignition and crank the engine on the starter. You should get a reliable strongs spark.
If you get no spark then STOP. The most common problem is the VR sensor wired backwards. Swap the wires and try again.
If still no spark then check you +12v is live when cranking and wired to the coil(s) and EDIS module. Check the EDIS module has a good ground wire.
If you still have no spark then possibly one of the components is faulty, they are pretty reliable though. During cranking the VR sensor should put out an AC voltage of say 5-10V. "

Posted: Sat Jun 10, 2006 7:55
by cockjerry
njaa..

ms sivuilla taas oli:

"At idle the output is approximately 0.6 volts, at mid-RPM it is close to 3 volts, and at very high RPM it can go as high as ~50 volts. This type of sensor produces an alternating current (AC) wave output."

Piuhat on tsekattu.. menee megalle asti.. Koklasin myös kääntää anturin, ei vaikutusta.

Pitää vielä tsekata, että megan levyltä on varmasti jumpperoitu VR-anturi oikein.. pitäis kyllä olla

Anturinkin testasin suzukin huoltokirjan mukaan.. on ok!


Eikai tossa enään ole vaihtoehtoja edes jäljellä 8)

Posted: Sat Jun 10, 2006 12:26
by Antti L.
Kuinka yleensä VR-anturin voi testata irtaallaan? Entäs sitten Hall-anturin? On noita irrallisia antureita jokunen, pitäis vain joskus tutkia mitkä ovat ehjiä..

Posted: Sat Jun 10, 2006 16:29
by cockjerry
njep ja nyt tuli tsiigattua toi megakin.. on oikein laitettu vr-anturi sieltäkin..

umpikujassa ollaan! Pullakahvit kuka auttaa ulos sieltä.. 8)

Posted: Sat Jun 10, 2006 16:47
by joop
Minkälainen se hammastus on mitä sillä anturilla luetaan, noissa pienemmissä suzukeissa on muistaakseni vain pellinpalanen hitsattu magneton päälle joten "hampaan" korkeus ei ole kuin luokkaa pari mm. Veikkaan että noin pienellä hampaalla ei magneettipiirin reluktanssi muutu yhtä voimakkaasti kuin isolla hammastuksella->heikompi signaali. Jos ei mitään muuta keksi niin itse ehkä koittaisin ensin siirtää anturia lähemmäs hammaskehää mikäli mahdollista tai sitten viritellä paksumpaa hammasta siihen(mikäli se nyt on tuollainen pieni), tästä tosin seuraa tasapainotusongelma. Oletko koittanyt pyörittää esim. akkuporakoneella jotain hammasratasta siinä anturin vieressä että näyttääkö megatune sitten mitään?

Posted: Sat Jun 10, 2006 17:25
by cockjerry
joop wrote:Minkälainen se hammastus on mitä sillä anturilla luetaan, noissa pienemmissä suzukeissa on muistaakseni vain pellinpalanen hitsattu magneton päälle joten "hampaan" korkeus ei ole kuin luokkaa pari mm. Veikkaan että noin pienellä hampaalla ei magneettipiirin reluktanssi muutu yhtä voimakkaasti kuin isolla hammastuksella->heikompi signaali. Jos ei mitään muuta keksi niin itse ehkä koittaisin ensin siirtää anturia lähemmäs hammaskehää mikäli mahdollista tai sitten viritellä paksumpaa hammasta siihen(mikäli se nyt on tuollainen pieni), tästä tosin seuraa tasapainotusongelma. Oletko koittanyt pyörittää esim. akkuporakoneella jotain hammasratasta siinä anturin vieressä että näyttääkö megatune sitten mitään?
njoo se on sellanen about 3mm korkea patti!

Täytyy yrittää siirtää anturia lähemmäksi! Ainut vittumainen tossa hommassa on se, kun magneetto ui öljyssä. Täytyy yrittää kallistaa, ettei tarvis laskea TAAS veke niitä. 8)

Testaan samalla ton anturin, eli heiluttelen metallin palasta siinä edessä.

palataan taas hetken päästä! 8)

Posted: Sat Jun 10, 2006 18:40
by cockjerry
Eipä näytä megatune mitään.. vaikka huidoin sellasella voimakkaalla magneetilla siinä, ym. raudanpaloilla ja lopuksi vielä pyörittelin eturatasta siinä :roll:

ei mitään.. volttimitsku käteen.. näytti antavan 0.1-0.3v

Mitähän eilen sekoilin.. luin että olis antanut 1v.. :roll: Tosta on kyllä saatanan vaikea nähdä, sen verran nopeesti ne voltit siinä pomppii.. Tosin palikat paikallaan toimii tietysti paremmin kun ne heilu..

Voimakkaampi anturi? Nykyinen anturi on kokoluokkaa 21mm x 19mm.. lähemmäs on vähän vaikea laittaa kun pultinreikiä ei pysty oikein suurentamaan. Vähän epäilen, että auttaako mitään.. jos ei kerta nytkään ollut MITÄÄN elämää..

Pitäisi kestää öljyä, kuumuutta, vähän gasoa 8) Tosin jos se suzukin cdi havaitsee tosta, niin miksi mega ei.. joku vahvistin väliin?

Pitääkö laittaa jonkun bilikan orggis anturi vai saako noita ihan jostain lafkasta?

Posted: Sat Jun 10, 2006 20:30
by fsohc
cockjerry wrote:Eipä näytä megatune mitään.. vaikka huidoin sellasella voimakkaalla magneetilla siinä, ym. raudanpaloilla ja lopuksi vielä pyörittelin eturatasta siinä :roll:

ei mitään.. volttimitsku käteen.. näytti antavan 0.1v

Mitähän eilen sekoilin.. luin että olis antanut 1v.. :roll: Tosta on kyllä saatanan vaikea nähdä, sen verran nopeesti ne voltit siinä pomppii.. Tosin palikat paikallaan toimii tietysti paremmin kun ne heilu..

Voimakkaampi anturi? Nykyinen anturi on kokoluokkaa 21mm x 19mm.. lähemmäs on vähän vaikea laittaa kun pultinreikiä ei pysty oikein suurentamaan. Vähän epäilen, että auttaako mitään.. jos ei kerta nytkään ollut MITÄÄN elämää..

Pitäisi kestää öljyä, kuumuutta, vähän gasoa 8) Tosin jos se suzukin cdi havaitsee tosta, niin miksi mega ei.. joku vahvistin väliin?

Pitääkö laittaa jonkun bilikan orggis anturi vai saako noita ihan jostain lafkasta?
Enpä muista paljonko itsellä yleimittari näytti kun testailin samalla tyylillä anturia, muistaakseni (huom.) samantyyppisiä lukemia. Ei siitä kerennyt mitään maksimiarvoa saada, mutta ilmeisesti sulla on jossain muualla ongelma

Posted: Sat Jun 10, 2006 21:23
by cockjerry
fsohc wrote: Enpä muista paljonko itsellä yleimittari näytti kun testailin samalla tyylillä anturia, muistaakseni (huom.) samantyyppisiä lukemia. Ei siitä kerennyt mitään maksimiarvoa saada, mutta ilmeisesti sulla on jossain muualla ongelma
njoo alkaa vähän tuntumaan siltä.. eli melkein pakko olla megan levyssä jotain.

löysin MSEFI foorumilta topicin missä on samantyylistä probleemaa.. Toi 200mv näyttäisi olevan aika normaali..
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=19458

R56&R52 potikat? pitää olla täysin käännettynä päinvastaseen suuntaan?
sitten jos ton Q22 ja Q23 tsekkais ja muutenkin onko mitään ihmeellistä..

viimeks tsekkasin vain jumpperoinnin ja se oli ookoo..

--------------------------------------

megan sivuilta:

"(Note that if you have installed the VR input circuit jumpers in step #52, the stim is not currently designed to put out the sort of signal (AC) the VR circuit expects. However, by adjusting the pots at R52 and R56, you might be able to get a useable signal into MegaSquirt. The RPM may not be stable at each end of 1000-6500 range, but it should be workable over that range, at least. Then you'll know that the rpm input circuit is functioning at it should."

---------------------------------------

jos noi potikat on tosiaan unohtunut väärään asentoon testaus vaiheessa, noh huomenna jos tutkis ton

Posted: Sat Jun 10, 2006 22:01
by SamiH
Onko simulaattoria käytössä? Ainakin mulla noi potikat käännettynä ihan vastapäivään tulee simulaattorilla kierroluku megatuneen, joten sillä kannattaa kokeilla, jos mahdollista.

Kuinka läheltä sitä pattia anturi menee? Oma toimii ainakin tuollaisella 0.20-0.30 välillä ihan ok.

Posted: Sun Jun 11, 2006 12:39
by cockjerry
SamiH wrote:Onko simulaattoria käytössä? Ainakin mulla noi potikat käännettynä ihan vastapäivään tulee simulaattorilla kierroluku megatuneen, joten sillä kannattaa kokeilla, jos mahdollista.

Kuinka läheltä sitä pattia anturi menee? Oma toimii ainakin tuollaisella 0.20-0.30 välillä ihan ok.
Noniin.. mega tsekattu! Näyttää hyvältä, ei mitään siltoja yms. Potikoidenkaan kääntely ei auttanut. 8)

Luulisi, että tollasella magneetilla heiluttelu aiheuttaa edes jotain elämää, mutta EI MITÄÄN!

Eipä oo simua käytössä.. onko jollain PK-seudulla, jos pystyis testaamaan?

näköjään uus koodi tullut 2.36, jos epätoivosena dumppais sen vielä sisään.. nyt 2.33 8)

Tai no mitäs sillä simulla, kaikki muu skulaa paitsi toi VR.. millähän sais helposti dumpattua ac noihin piuhoihin.. jollain labravirtalähteellä? Muistaakseni kaverilla tais olla semmonen..

Posted: Sun Jun 11, 2006 16:17
by cockjerry
Anturissa näyttäis olevan vika.. sain KUNNON yleismitskun käteen, niin alko tulemaan järkevämpiä lukuja..

20-100mv MAX, tohon 100mv saa jo lätkiä kovaa sitä rautabiittiä.

ei muutakuin hakemaan uutta kelaa..

Nyt vois suositella mikä olis hyvä, voimakas ja suht. pieni! 8)

Posted: Mon Jun 12, 2006 11:35
by cockjerry
Jep.. ei oo anturi skeida! Hommasin jonkun alfan vr-anturin, niin antaa vielä heikompaa jänää kuin dr oma!

Toi rauta biitti testaus ei varmaan anna oikeeta tulosta, koska olin näkevinä n. 0.5v-1v kun dr on vr-anturi oli padassa kiinni!

Posted: Mon Jun 12, 2006 12:26
by 205
Otappa kuva tosta miten tuo vr anturi on asennettu ja sitten tarkempi kuva
tuosta vr-anturista, vaikka tonne sun www sivuille.
Jos pystyis jotenkin auttamaan.

Posted: Mon Jun 12, 2006 12:51
by cockjerry
205 wrote:Otappa kuva tosta miten tuo vr anturi on asennettu ja sitten tarkempi kuva
tuosta vr-anturista, vaikka tonne sun www sivuille.
Jos pystyis jotenkin auttamaan.
ok, täytyy yrittää ottaa tolla kamerakännyllä läheltä foto. Parempaa ei saa :)

nappaan tossa illemalla sen foton!

"The VR input circuit should be capable of triggering in the milliVolt region, if it requires one or more volts to trigger reliably then you should suspect a component or inadequate soldering. Trace the signal thru the input stage and thru the PNP transistor with a scope and compare with the set threshold transistor signal, an trace into the opamp."

Täytyy lainata kaverilta skooppia..

Tai no prkl, enhän mä luultavasti osaa sitä skooppia käyttää kun oon niin käsi vielä näiden kanssa! 8)

Posted: Mon Jun 12, 2006 16:24
by cockjerry
Kuvat on vähän munasta, mutta ei voi mitään!

anturi
Image

Triggaus "patti"
Image

ja kone ykk! Anturi about oikeessa mestassa, ei pysty laittaa tarkasti kun toi anturi on kiinni sivukopassa.

Image

Pullakahvit sille joka selvittää vian (pk-seudulla 8) )

Posted: Mon Jun 12, 2006 17:39
by 205
Meneekö siihen anturiin 3 kpl johtoja ?
jos menee mu-pu-vi niin on se hall anturi !

Posted: Mon Jun 12, 2006 17:52
by cockjerry
205 wrote:Meneekö siihen anturiin 3 kpl johtoja ?
jos menee mu-pu-vi niin on se hall anturi !
2 kpl lähtee.. ellei toi ole taas joku japanin ihme malli? 8)

Aika omituista kyllä.. ei mitään elämää megatunessa! Siis ei yhtä ainutta pulssia tai mitään.

Tossa on DRn huoltomanuskan testausohje tolle anturille:
http://njaa.pp.fi/ServiceManualDR750/El ... tem/07.jpg

Kyllä se taitaa nyt olla megassa wikaa! Onkohan täällä PK-seudulla possea joka pystyis testaamaan nopeesti ton VR-piirin? Korvausta vastaan tietty, kunhan pysytään järjen rajoissa :lol:

Posted: Mon Jun 12, 2006 19:58
by cockjerry
Nyt olis skooppi:
Image

mutta miten helvetissä tota käytetään.. vertical, horizotianiagal wtf :lol:

Tolla pystyn siis testaamaan megankin vr-piirin ?

EDIT: Aika nopeestihan ton oppi.. Näyttää tulevan samantyylinen aalto kuin megasivuilla. Hieman terävämpi ja pidempi vain.

Siis drn orggis anturi..

Laitoin piuhat siihen "vertical" hässäkkään, horizitionatdbvsd tuli vähän omituista 8)

noniin, tässä kuvaa DRn omasta signaalista kun startilla pyörittää konetta, mun mielestä helvetin hyvä ! Eli vika megassa!

Image

Posted: Mon Jun 12, 2006 21:52
by aki70
Mittaa tuleeko Q22 kannalle signaalia ja lähteekö signaali transistorilta eteenpäin. Tarkista ovatko vr-piirin komponentit oikeilla paikoillaan.
Mittaa saako op-vahvistin käyttöjänniteen
Image

Posted: Mon Jun 12, 2006 22:15
by 205
Hyvä käppyrä tulee, missä kohtaa on verticalin tulotaso namiska volts/div eli volttia/ruutu
niin saat selville nuo huippu jännitteen

Posted: Tue Jun 13, 2006 10:38
by cockjerry
205 wrote:Hyvä käppyrä tulee, missä kohtaa on verticalin tulotaso namiska volts/div eli volttia/ruutu
niin saat selville nuo huippu jännitteen
Totanoin.. siinä on se vertical input namiska x100 / x10 / x1, mulla oli tolla x10. Sitten on Vectical gain, joka jotenkin skaalaa isommaksi, Gain nollilla, piikki nousee +1v; Gain 20, aallon koko melkein tuplaantuu jne.

Huippu yletti noin +1v ja gain nollilla.. eli meinaako se nyt +100mv vai peräti 1v? x100 näky pieni nyppylä ja x1 tulee aika levoton piikki!

mutta.. tosta Q22. Vähän testailin YKSIN, mikä on erittäin vaikeaa 8)

Q22 ei näytä tulevan mitään, 3 nastaa ja mittasin ulommaisista. Keskimmäisestä ei tullut oikein mitään järkevää ja oli TODELLA vaikeaa saada ne piikit pysymään yksin siinä. Täytyy tehdä uusinta testaus heti kun akku latautuu. :roll: ja jos vaikka saisin jonkun painamaan starttia.. :lol:

Vr-piirin komponentit näyttää olevan ok.

OP-vahvistin ?

Posted: Tue Jun 13, 2006 11:20
by 205
Jos Q22:een ei tule mitää niin mittaappa R45:n kummaltakin puolelta miinusta vasten mitä näkyy, ja pistä kuvaa jos saat jonkun auttamaan.
Mikä on muuten tuon skoopin valmistaja ja tyyppi numero, jos löytäis netistä naama taulukuvan niin pääsis kärryille sen tulo tasoista.

Posted: Tue Jun 13, 2006 12:58
by cockjerry
205 wrote:Jos Q22:een ei tule mitää niin mittaappa R45:n kummaltakin puolelta miinusta vasten mitä näkyy, ja pistä kuvaa jos saat jonkun auttamaan.
Mikä on muuten tuon skoopin valmistaja ja tyyppi numero, jos löytäis netistä naama taulukuvan niin pääsis kärryille sen tulo tasoista.
Siis anturin (-) vasten, vai ihan maata esim. rungosta? R45, maita vasten ei anna mitään järkevää, tulee sellasta sotkuista vuoristorataa, mutta ei mitään signaalia. Se pysyy vain paikallaan, kokeilin kummaltakin puolelta! Eli liittimen jälkeen / R45 ennen on jotain hämärää?

Jos taas edes kokeilen anturin (-) vasten, scoopin miinuspiuhalla, niin gasopumpunrele ja päärele? napsahtaa ja tulppaan jysähtää kipinä!

Siellä on vissin joku puolijohdesulake, joka pätkäisee megasta virrat..? Koska toi kipinä jysähtää samaan tyyliin, jos runkkaan virtalukkoa on/off

Scoopissa lukee "Heathkit laboratory oscilloscope model 0-12", joku aika vanhahan toi on, mutta näyttää skulaavan ok.

Täytyy koittaa jos sais tosta naamataulusta tarkan kuvan! Jos kaverilla sattuis olemaan oikea kamera..

Posted: Tue Jun 13, 2006 13:49
by 205
Päävirtarele pitäisi vetää heti kun käännät sytkävirran päälle.
Tuo että kosketit skoopin miinus piuhalla niin vaikuttais että tolloin mega
saa liipaisu pulssin jolloin tärähtää kipuna ja PA-pumpun rele vetää joksikin aikaa.
Tarkasta vielä kerran miinukset megalle, +12V syöttö ja että vr-anturin miinus on kunnolla miinuksessa,
vaikka johdotettuna megan liittimen miinuksiin

Posted: Tue Jun 13, 2006 14:26
by cockjerry
205 wrote:Päävirtarele pitäisi vetää heti kun käännät sytkävirran päälle.
Tuo että kosketit skoopin miinus piuhalla niin vaikuttais että tolloin mega
saa liipaisu pulssin jolloin tärähtää kipuna ja PA-pumpun rele vetää joksikin aikaa.
Tarkasta vielä kerran miinukset megalle, +12V syöttö ja että vr-anturin miinus on kunnolla miinuksessa,
vaikka johdotettuna megan liittimen miinuksiin
njoo! Päärele vetää kun kääntää virrat päälle ja gasopumpun myös. Gasopumpun rele naksahtaa hetken päästä (priming)

Se tosiaan saa liipaisun, pistin megatunen päälle koklasin samaa! Rundimitsku heräs ensimmäisen kerran, dwellkin jotain sekoili. 8)

Rundimitsku herää myös, jos yhdistän sen VR-anturin (-) johdon megan maihin. Siis ihan hyppylangalla, ei skoopin.

+ johdossa sama juttu, jos skoopin (+) johdolla hipaisen VR-anturin (+) johtoa, niin rundimitsku herää.

Megan +12v on ok. Varmasti.
Miinukset on ok.
Vr-anturin miinus on ok. Liittimeen kun laittaa skoopin piuhat, niin pulssi tulee.

Juotin noi piuhat sillon aika huolella, että ei pitäis olla niissä. Lisäks niissä kutistesukka kantaan asti suojaamassa!

Ettei tossa nyt vaan olis jotenkin jonkun HALL anturin yms. asetukset. Siis sillonkun saa maita, niin saa liipasun! WTF? Jos VIELÄ kerran tsiigais ne jumpperit sikatarkasti! 8)

Posted: Tue Jun 13, 2006 15:23
by aki70
cockjerry wrote:Rundimitsku herää myös, jos yhdistän sen VR-anturin (-) johdon megan maihin. Siis ihan hyppylangalla, ei skoopin.
Jos kerran rundimittarissa näkyy muutosta kun teet hyppylangalla yhdistyksen maihin ei miinus ole megan maissa.
Yhdistä VR-anturin miinus megan maihin.
Mihin pinniin DB37:lla olet kytkenyt VR-anturin miinuksen?

Posted: Tue Jun 13, 2006 17:05
by cockjerry
Rock'n'roll! :D

Nyt tulee signaali ja hyvä tuleekin!

eli wika oli tossa minkä aki70 ja 205 sanoikin, MS-2 kytkiksessä vr tulee pin 24 ja 6, 6 tosin ei ole maissa missään. Se pitää erikseen liittää hyppylangalla.

Taas nähtiin miten probleemat johtuu stupidosta käyttäjästä! :oops:


Kiitoksia erittäin paljon kaikille ketkä jeesas.