Page 1 of 1

vw jetta 1.8 16v megaruutta pitäs asentaa?

Posted: Sat Feb 26, 2005 19:18
by meo.sukuvaara
Juu eli olisi tarkoitus heivata toi k-jetti pois ja asennella sen tilalle toi megauutta. kyselisin nyt sellaisia asioita, et mitä osia pitäs alkaa hommaileen tohon, jotta saan systeemin pelaan? ku ei huvittas ostaa repullista osia jotka sitten ei kuitenkaan passaa.

Posted: Sun Feb 27, 2005 19:53
by meo.sukuvaara
ny on selvinny jotain:

1.megaruutta*
2.PG:n suuttimet*
3.PG:n holkit*
4.omavalmiste(sorvautettu) suutintukki & PG:n pa.paineen säädin* (tukki ei käy suoraan)
5.imuilma lämpötila-anturi* (volvo 440)
6.moottorin lämpötila-anturi*
7.map. anturi (megaruutan boxin mukana)*
8.lambda* (kolmijohtoinen saab 9000)
9.omatekoinen johtosarja*
10.kaasuläpän asentoanturi* (volvo 440)


E: nyt vain osia hommaileen :)
Tähdellä merkityt osat hankittu, eli hommahan etenee :)
Osat kokonaisuudessaan saatu hommattua!

Posted: Sun Feb 27, 2005 20:21
by TVH
Imuilman lämpötila anturi (Ford Sierra Cosworth halpa) Motonetistä

Tuo käy varmasti tuohon projektiin. Katso tuo matin juttu pösön squirttaamisesta, siinä on mm. imuilman lämpöanturin kiinnitys imuputkeen ym. viewtopic.php?t=26&start=0&postdays=0&p ... highlight=

Posted: Sun Feb 27, 2005 20:35
by matti
Kas tässä
Tuo on kiinnitetty tiivisteliimalla ja hyvin pysyy, jollain silikonilla tms paras, mutta kaikkein paras laittaa suoraan imusarjaan.

Posted: Sun Feb 27, 2005 21:43
by meo.sukuvaara
Tuo on kiinnitetty tiivisteliimalla ja hyvin pysyy, jollain silikonilla tms paras, mutta kaikkein paras laittaa suoraan imusarjaan.
onko sillä väliä onko anturi ennen vai jälkeen kaasuläpän?
onkos tossa cossun anturissa jenga?

Posted: Sun Feb 27, 2005 21:57
by matti
On jenka, jos oikein muistan niin 12mm mutta en mene takuuseen koosta. Ihan stanu millinen tais olla, muistan kokeilleeni ainakin.. ;D

Periaatteessa ei ole väliä mutta imusarjahan itessäänkin lämpenee niin se vähän huijjaa. Oikein jos haluaa toihan pitää saada kanavan sisään mutta joojoo.. ;)

Kannattaa kyllä imusarjaan laittaa jos ei oo esteitä.

Posted: Sun Feb 27, 2005 22:16
by meo.sukuvaara
no katellaan ku saan eka hommailtua osaset. :)

Posted: Mon Feb 28, 2005 8:59
by JesseT
Suosittelen laittamaan imuilman anturin paikkaan, jossa se ei lämpeä moottorin lämpenemisen takia. Imusarja on tämän takia varsin huono paikka. Ongelmia voi tulla esimerkiksi lyhyen sammuttamisen jälkeen.

Posted: Mon Feb 28, 2005 20:57
by meo.sukuvaara
juu ajattelin laittaa tohon imuilma putkeen, heti suodattimen jälkeen. sopivasti rosteria se putki niin voi hitsata oikeen jengan sille. oiskohan kellään tietoo tarviiko volkkari vielä ton megaruutan kans sitä lisäilma venttiiliä

Posted: Mon Feb 28, 2005 20:58
by matti
meo.sukuvaara wrote:juu ajattelin laittaa tohon imuilma putkeen, heti suodattimen jälkeen. sopivasti rosteria se putki niin voi hitsata oikeen jengan sille. oiskohan kellään tietoo tarviiko volkkari vielä ton megaruutan kans sitä lisäilma venttiiliä
Luultavasti tairvii, jos haluaa kylmäkäyntiä, ellei oo jotain muuta joka antaa kylmänä kaasuläpän ohi ilmaa että kone kävisi..

Posted: Wed Apr 06, 2005 18:21
by meo.sukuvaara
nyt ois vanha ruisku purettu pois ja osia hommailtu, vielä ku sais boxin ja loput nipelit niin pääsis asentelemaan :)

Posted: Wed Apr 06, 2005 19:18
by JesseT
meo.sukuvaara wrote:juu ajattelin laittaa tohon imuilma putkeen, heti suodattimen jälkeen. sopivasti rosteria se putki niin voi hitsata oikeen jengan sille. oiskohan kellään tietoo tarviiko volkkari vielä ton megaruutan kans sitä lisäilma venttiiliä
Jätä se K-jetin lisäilmaventtiili ja kytke sähköt bensapumpun kanssa rinnakkain.

Posted: Wed Apr 06, 2005 20:25
by meo.sukuvaara
Jätä se K-jetin lisäilmaventtiili ja kytke sähköt bensapumpun kanssa rinnakkain.
saattaa kuullostaa tyhmältä, mutta miksi se pitää niin kytkeä?

Posted: Wed Apr 06, 2005 21:37
by matti
Koska sähkö lämmittää sitä myös koneenlämmön mukana. Esim pösön xu5/9 lohkosissa toi on termarikotelossa, josta se saa tiedon moottorin fyysisestä lämmöstä ja sähkö taas lämmittää jotenkin sitä että on auki ja lämmitessä sulkeutuu hitaasti.

Joku saa tarkentaa jos näkee tarpeelliseksi.. ;)

edit: siis kun bensapummpu alkaa pyöriä niin alkaa myös venttiili hitaasti kylmänä sulkeutua.

Posted: Thu Apr 07, 2005 7:58
by kalsket
Volsussa ei oo opel/bmw-tyyppistä lämmitettävää lisäilmareikää vaan solenoidiventtiilli, jota pystyy extra-versiolla ohjaamaan suoraan. Itellä tuo käytössä. Tuota ei siis todellakaan kytketä b-pumpun rinnalle vaan ihan sen miinus megan fidle-lähtöön ja plussa kytkettävään virtaan.

Posted: Thu Apr 07, 2005 9:10
by Kaahari
Joo toi dummymalli löytyy vain VW 8V k-jeteistä.

Posted: Thu Apr 07, 2005 20:03
by jukkaj
[quote="Matti"]On jenka, jos oikein muistan niin 12mm mutta en mene takuuseen koosta. Ihan stanu millinen tais olla, muistan kokeilleeni ainakin.. ;D


Jenka 14X1,5 elikkä mutsku kauppaan ostaa mutteria!

Posted: Wed Apr 13, 2005 20:08
by meo.sukuvaara
juu mä vähän arvelinkin, ettei tule toimiin noin tolla venttiilillä.
Koska sähkö lämmittää sitä myös koneenlämmön mukana. Esim pösön xu5/9 lohkosissa toi on termarikotelossa, josta se saa tiedon moottorin fyysisestä lämmöstä ja sähkö taas lämmittää jotenkin sitä että on auki ja lämmitessä sulkeutuu hitaasti.

Posted: Thu Apr 21, 2005 18:18
by meo.sukuvaara
Nyt olis kaikki osat. Asenneltu on holkit, suuttimet, kaasuläpätunnistin anturi ja imuilman lämpöanturi. suutintukkia ku rupesin asenteleen, niin huomasin, ettei se osu sinnepäinkään.

Nyt olis hyvä kysymys tietäjille: suutintukki on vw:n 8v sähköruisku moottorista, jonka vuoksi suuttimien jako ei käynyt 16v moottoriin. purin tukista kaiken purkaantuvan irti, katsoakseni voiko sitä työstää pitemmäksi, eli keskeltä kahti ja jatkopala väliin. Tukin sisällä kuitenkin menee jokin alumiinitanko jonka vuoksi en uskaltanut katkaista sitä.

onkohan se tanko sisällä mikä? uskaltasko katkaista?

Posted: Tue Apr 26, 2005 9:48
by miki
mä tein omaani pitkistä kuusiokolo pulteista siis( 120 mm ) suutintukin putket .sit sorviin kiini ja reikää pulttiin ja tarkka sovitus upotus suuttimelle ja hitsaten kiini.hyvä tul.jos käytät alkuperästä 16v:een imusatsia niin tee suutintukille kiinnitys tapit imusarjan alkumutkaan mihin suuttimet tulee.varmistaa ettei tukki lähde tärisemään irti

Posted: Thu Apr 28, 2005 19:24
by meo.sukuvaara
miki
Lähetetty: Tii Huh 26, 2005 9:48 Viestin aihe:
mä tein omaani pitkistä kuusiokolo pulteista siis( 120 mm ) suutintukin putket .sit sorviin kiini ja reikää pulttiin ja tarkka sovitus upotus suuttimelle ja hitsaten kiini.hyvä tul.jos käytät alkuperästä 16v:een imusatsia niin tee suutintukille kiinnitys tapit imusarjan alkumutkaan mihin suuttimet tulee.varmistaa ettei tukki lähde tärisemään irti

meo.sukuvaara
Lähetetty: Tor Huh 21, 2005 18:18 Viestin aihe:
Oisko sulla kuvaa tosta sun projektista?

Posted: Sat May 14, 2005 19:42
by meo.sukuvaara
no nyt ois anturit asenneltu ja johtosarja rakennettuna. boxin asentelu ja sen liittimen asennus pitäs suorittaa seuraavaksi

Posted: Fri Jun 17, 2005 16:06
by meo.sukuvaara
kaikki asennettu ja rakennettu nyt pitäs saada vielä autoon tulet tavalla tai toisella :lol:

Posted: Sat Jun 18, 2005 22:41
by kalsket
Onnea matkaan. Lopputulos on vaivan arvoinen.
Aloita pelkällä bensalla ja orkkissytkällä. Sitten kun ne toimii niin sytkän säätöön.

Posted: Mon Jun 20, 2005 11:03
by meo.sukuvaara
Onnea matkaan. Lopputulos on vaivan arvoinen.
Aloita pelkällä bensalla ja orkkissytkällä. Sitten kun ne toimii niin sytkän säätöön.
kiitos!
näin ois tarkoitus sytkäri osatkin jo löytyy! heti tuntuu pelaavan paremmin vaikka ei ole vielä edes kunnolla säädöissä. löytyskö kalsketikta vinkkejä?

siirrytty tonne säätötopikkiin, eli onkelmia on ekana tyhjäkäynin löytäminenki tekee jo tiukkaa

Posted: Wed Oct 19, 2005 23:02
by meo.sukuvaara
viewtopic.php?t=972&start=0&postdays=0& ... highlight=
nyt ollaan siirytty tonne säätöpuolelle:) kaikki hyvin tähän mennessä ei oikeestaa takapakkeja vielä.