Page 1 of 1

Hassu "vika"

Posted: Wed May 24, 2006 15:00
by kemes
Onkos muilla ilmennyt vastaavaa. Kun autosta kääntää virrat avaimella pois jää silti megaan jotenkin virrat. Kun polkaisee jarrupoljinta moottori sammuu. Muutamalla kaverilla ihan sama homma megan kanssa..

Posted: Wed May 24, 2006 15:52
by teg
Oliskohan kenties asennukset tehnyt sama kaveri tai vihjeet saanut samalta kaverilta?

Mikä MS versio?

Posted: Wed May 24, 2006 19:44
by JesseT
Itse kuulun tähän porukkaan. En ole tähän omituisuuteen jaksanut sekuntiakaan perehtyä, mutta virransyöttö on oikein tehty, eikä jaksa oikein järki selittää miksi rele jää päälle 50% varmuuudella kun sen ohjausjännite viedään. Sitten kun koskee melkein mihin vaan sähkölaitteeseen, niin rele päästää. Jarrupoljin (jarruvalo) on vain yksi näistä. Joku joskus sanoi, että paskat releet voi tehdä moista. Itsellä on ainakin Bilteman laatureleet :). Joskus koitin vaihtaa releet keskenään, niin mikään ei muuttunut.

Posted: Wed May 24, 2006 19:56
by Veskunderi
Onpas melkoinen pähkinä. Ehdotan että kaikki virtajohdot irti ja yleismittari käteen.

Posted: Wed May 24, 2006 20:07
by Jankos
Onko näissä tapauksissa tehty sähköt täysin tuon megamanualin kuvan mukaisesti?

http://www.megasquirt.info/v22manual/extwir.gif


Ihmetyttää kyllä jos kaksi relettä on samanaikaisesti vetäneenä.

Posted: Wed May 24, 2006 20:16
by Masi_K
Jos käytetään apurelettä mikä maadottaa esim auton alkup päärelettä. Voi jännite jäädä kiertämään. Diodi jeesaa silloin.

Posted: Wed May 24, 2006 21:00
by JesseT
Masi_K wrote:Jos käytetään apurelettä mikä maadottaa esim auton alkup päärelettä. Voi jännite jäädä kiertämään. Diodi jeesaa silloin.
Ei ole moisia virityksiä, vaan kaavion mukaan on tehty.

Posted: Wed May 24, 2006 22:48
by Turbiini
Ota laturin mekkivalon johto irti ja koita sitten, jos oikein herkästi vetävä rele on käytössä niin se saattaa pitää kärjet kiinni merkkivalon läpitulevalla sähköllä. Jos se auttaa niin pistä diodi väliin niin ei pääse sähkö väärään suuntaan.

Posted: Thu May 25, 2006 0:07
by teg
Outoa.. Koskaan ei moista ongelmaa ole tullut vastaan?

Jääkö päävirta-rele vetäneeksi vai mitä kautta virta kiertää?

Posted: Thu May 25, 2006 23:22
by Pecan
Sieltähän se laturin merkkivalon kautta tulee.. itekin huomasin joskus saman ilmiön, kun laitoin kaasarivehkeessä releen sytytysvirralle.

Posted: Fri May 26, 2006 8:09
by JesseT
Ensimmäinen järkevä selitys. Eiköhän se tuo sitten ole. Pitää kokeilla hieman jäykempää relettä tai lisätä kelaan tuo 0.7V kynnystä.

Posted: Fri May 26, 2006 10:57
by 205
Pistä diodi esim 1N4007 laturin merkkivalo johtoon johtosuunta laturiinpäin

Posted: Fri May 26, 2006 11:19
by Turtana
se että mega jää päälle johtuu bensapumpun transistorille tulevasta sähköstä joka löytää tiensä releen kelan läpi ja siitä takaisinkytkentädiodin kautta megan +12v syöttöön. trc levyssä tämä korjattu vetämällä tältä ja idle lähdön suojadiodilta ihan oma takaisnkytkentä 30A sulakkeen kautta akkuun.

monessa autossa bensapumpun releelle tulee suoraan sähköt jatkuvasti sulakeboxin kautta.

Posted: Fri May 26, 2006 13:49
by KariM
Turtanan mainitsema bensapumpun releen shunttidiodi on B&G 2.2:n ongelma, 3.0:ssa tuo on vaihdettu 22V zeneriksi (gnd:stä) jolloin se ei voi ruokkia Megan 12v-linjaa. Sama muutos koskee Fidle-lähtöä.

Ts. jos vaiva ilmenee myös 3.0-levyllä, niin silloin sähkö tulee jostain muualta, esim. sieltä latauksen merkkivalolta.

Posted: Fri May 26, 2006 14:58
by Masi_K
Sähkö on joskus "kivaa". :!:

Posted: Tue May 30, 2006 10:54
by JesseT
Vaihdoin tuon shunttidiodin 22V zeneriksi maahan eikä mikään muuttunut. Kai se täytyy sit tuota latausvaloa kokeilla vaikka en sinne ylimääräistä 0.7V kynnystä haluaisi.

Posted: Wed May 16, 2007 16:21
by jushi69
käykö diodi 1N4004 tohon laturinvalon väliin?