Page 1 of 1

Suuttimien ohmien valinta

Posted: Sun Apr 03, 2005 10:37
by iiro
Kaipaisin hieman neuvoja, miten valita suuttimet.
Suuttimien koko ei ole mikään ongelma, siihen löytyy laskureita useampiakin, mutta miten valita ohmit suuttimille.

Olen ajatellut suuttimet tilata projektiini jenkkilästä, missä erä valmistaja kehuu tekevänsä erikokoisia (200 - 1600 cc) suuttimia asiakkaan toiveiden mukaan joko matala- tai korkeaohmisena.

Normaalisti isot suuttimet ovat matalaohmisia, mutta miksi ?

Eikö olisi megasquirtin kannalta parempi ottaa korkeaohmiset suuttimet, mutta toimivatko ne "mekaanisesti" huonommin kuin matalaohmiset ?

Iiro

Posted: Sun Apr 03, 2005 11:19
by Guest
matalaohminen suutin ilmeisesti aukeaa nopeammin

Posted: Sun Apr 03, 2005 12:26
by TVH
Korkeaohmiset on helpompi kytkeä megasquirttiin, yleensä suurituottoiset suuttimet on matalaohmisia juuri sen nopeamman avautumisen ja sulketutumisen takia.

Posted: Sun Apr 03, 2005 15:20
by iiro
Kiitokset tiedosta.

Täytyypä tässä nyt sitten miettiä mitkä valitsisi.
Moottorin kannalta nopea aukeutuminen ja sulkeutuminen olisi varmaan toivottavaa, eli ehkä sitten koitan elää matalien ohmien aiheuttamien "vaikeuksien" kanssa.

Onko muuten mahdollista (tai yleensä mitään järkeä) laittaa Megasquirttiin isompia komponentteja niihin kohtiin jotka ovat matalaohmisten suuttimien käytössä kaikkein kovimmalla ?
Tai jotain pientä alumiinikampaa parantamaan niiden osien jäähdytystä ?

Posted: Sun Apr 03, 2005 16:36
by Half time
Hmm mitä on sitten raati mieltä kannattaako ottaa korkea ohmiset vai matalaohmiset???? siis matalaohmiset ilmeisesti sulkeutuvat nopsemmin ja tyhjäkäynti on esim helpompi saada isoilla suuttimilla. näin olen ymmärtänyt. olenko väärässä?? mitä mieltä kummat kannattaisi valita????

Posted: Sun Apr 03, 2005 16:41
by TVH
Mä laittaisin kyllä korkeaohmiset. Ei tartte välittää PWM:stä, etuvastuksista tai mistään. Suuttimien tuoton kanssa ei kannata laittaa hommaa överiksi, Megasquirtin perusversio kun kontrolloi suuttimia vain 0.1ms tarkkuudella, mistä seuraa ongelmia jos suuttimet on liian isot, tyhjäkäyntiä ei saa kohdallleen, tai ainakan päästöihin. Ongelmia voi tulla jo erittäin korkeaviritteisillä koneilla vaikka suuttimet oliskin oikein mitotetut. Megasquirt II sen sijaan kontrolloi suihkutusta 1000-kertaisella tarkkuudella, pitäisi helpottaa tähän ongelmaan...

Posted: Sun Apr 03, 2005 19:00
by KariM
Matalaohmisten tapauksessa, mikäli haluaa varmistaa sekä luotettavuuden että hyödyntää suuttimien nopeuspotentiaalin(*), kannattaa tällöin rakentaa flybackboard. Osat maksavat noin 5e.

http://www.megasquirt.info/manual/minj.htm#fb

(*) TVH:n mainitsemasta syystä tuo nopeusetu ei välttämättä toteudu MS:n tapauksessa.