Page 1 of 1

Suuttimien toiminnasta vielä, yhdessä vai vuorotellen

Posted: Sun May 21, 2006 22:38
by Supa^
Tätä asiaa tuli pohdittua hieman aikasemminkin mutta en saanut järkevää vastausta asiasta. Joten, jos koneena on rivikutonen niin kumpaa tilaa kannattaa tai on järkevää käyttää. Niin että suuttimet ruikkaavat polttoaineen yhtäaikaa vai vuorotellen. Onko vuorottelusta paljonkin etua vakiomoottorissa? Mitkä sylinterit tällöin pitää kytkeä A pankkiin ja mitkä B:hen? Oletetaan että moottorin sytytysjärjestys on 1-5-3-6-2-4.

Entäpä sitten tämä että monta ruiskausta per tahti? En varmaan tällä tiedolla muuta tee mutta olis kiva tietää mitä käytännössä tapahtuu. Eli jos suutin vaikka ruikkaa 3 kertaa tahdin aikana niin missä kohdassa ruikkaukset tapahtuvat? jakautuvat tasaisesti aikaan nähden vai heti peräperään vai miten? Hieman pihalla asiasta vieläkin. Mutta mikäli kaikki suuttimet ruikkii yhtäaikaa niin tällöin 3 ruikausta per tahti ois hyvä vai, näin kuulin toisaalla? Mutta mitä se ruikkauksien määrän nostaminen auttaa asiassa?

Ja sytkää ohjaa mega kanssa, jakajan kautta. Tyhmiä kysymyksiä mutta asia on jäänyt vähän epäselväks. :?

Posted: Mon May 22, 2006 16:12
by Masi_K
Mega laskee sytytyspulssien perusteella ruiskutusta. Ryhmässä sumuttavat kaikki ja alternatissa vuorotellen. Vuorottelevassa pitää sumut jakaa 2 eri pankkiin. Esim 4cyl olisi 1-3-4-2 järjestyksellä 1-3 ja 2-4. Ykkönen kun tarvitsee, saa myös 3, tosin väärän aikana. Tällöin 2-4 ovat pimeenä. 4. syl kun tarvitsee saa myös kakkonen. Koska saman pankin "huti" sumu ruikkaa aika väärään aikaan, pitää tästäsyystä suuttimien ruikkaus määrää tuplata. Eli 4cyl 2 per kierros -> 4 per kierros. Olinko ihan väärässä ?

Re: Suuttimien toiminnasta vielä, yhdessä vai vuorotellen

Posted: Mon May 22, 2006 18:41
by Benkku
Supa^ wrote: - koneena on rivikutonen niin kumpaa tilaa kannattaa tai on järkevää käyttää. Niin että suuttimet ruikkaavat polttoaineen yhtäaikaa vai vuorotellen.
Riippuu käyttämästäsi moottorinohjaimesta eli osaako laite ajoittaa suihkutuksen loppuvaksi kampikulmalla.
Supa^ wrote: - Onko vuorottelusta paljonkin etua vakiomoottorissa?
Kyllä on, kulutus hieman pienillä suuttimien aukiolo-ajoilla (esim. kruisatessa pintakaasulla) pienenee, myös emissioteknisesti auttaa asiaa.
Supa^ wrote: Mitkä sylinterit tällöin pitää kytkeä A pankkiin ja mitkä B:hen? Oletetaan että moottorin sytytysjärjestys on 1-5-3-6-2-4.
Imutahti alkaa sylinterissä 3. sylinterin 1 sytyttäessä (työtahti) eli täysin sequentiaalinen suihkutus menee em. mainitun sytytysjärjestyksen mukaan seuraavasti:

sytytys: 1, 5, 3, 6, 2, 4
suihkutus: 3, 6, 2, 4, 1, 5
Supa^ wrote: Entäpä sitten tämä että monta ruiskausta per tahti? En varmaan tällä tiedolla muuta tee mutta olis kiva tietää mitä käytännössä tapahtuu. Eli jos suutin vaikka ruikkaa 3 kertaa tahdin aikana niin missä kohdassa ruikkaukset tapahtuvat? jakautuvat tasaisesti aikaan nähden vai heti peräperään vai miten? Hieman pihalla asiasta vieläkin. Mutta mikäli kaikki suuttimet ruikkii yhtäaikaa niin tällöin 3 ruikausta per tahti ois hyvä vai, näin kuulin toisaalla? Mutta mitä se ruikkauksien määrän nostaminen auttaa asiassa?
Korkeapaineisissa (luokkaa 120 kg/cm2) suorasuihkutteisissa ottomoottoreissa käytettyä tekniikkaa, megasquirtilla ei mahdollista. Monivaiheinen suihkutus alentaa mm. palolämpötilaa ja siten typen oksidien (Nox) päästöjä.

Posted: Mon May 22, 2006 18:45
by KariM
Ruiskutushetkien ajoituksia ei tarvitse pohtia, ne tulevat megalla käytännössä ihan milloin sattuu jos kampiakselin kulmaan yrittää verrata.

Muuten tilannetta selostaa ko. ruudun helppi:
Values for injector staging are simultaneous or alternating. If you wish for all your injectors to fire at once, select simultaneous. More likely you will choose alternating, as this helps even out the pressure fluctuations in the fuel rail. If you use too many squirts per cycle, you might run out of time for all the injection events, since each one has the overhead of injector opening and closing. Likewise, raising the number of squirts effectively reduces the size of your injectors, since more time must be dedicated to the less-than-full-flow injector opening time.

Two squirts alternating is the same as one squirt simultaneous, except that the injector banks are fired out of phase.


Staging ja injections per cycle -asetuksia voi käyttää myös tavoiteltaessa Megamanuaalissa suositeltua req_fuelin aluetta 8..12ms.

Posted: Mon May 22, 2006 20:55
by villek
Masi_K wrote:Mega laskee sytytyspulssien perusteella ruiskutusta. Ryhmässä sumuttavat kaikki ja alternatissa vuorotellen. Vuorottelevassa pitää sumut jakaa 2 eri pankkiin. Esim 4cyl olisi 1-3-4-2 järjestyksellä 1-3 ja 2-4. Ykkönen kun tarvitsee, saa myös 3, tosin väärän aikana. Tällöin 2-4 ovat pimeenä. 4. syl kun tarvitsee saa myös kakkonen. Koska saman pankin "huti" sumu ruikkaa aika väärään aikaan, pitää tästäsyystä suuttimien ruikkaus määrää tuplata. Eli 4cyl 2 per kierros -> 4 per kierros. Olinko ihan väärässä ?
Kait se tuplamäärä tarvitaan alternating-modessa siksi että muuten mega suihkisi vain tosen pankin per kaksi kierrosta, vuorotellen näin, eli puolet pytyistä jäisi kuiviksi. Ei se bensa siis mitenkään hukkaan mene.. eihän se "oikealla" hetkellä todennäköisesti tule kuitenkaan. Toimiihan se vaikka kaikki riukkaa yhtäaikaa ja sillon gasoa tulee kahden kierroksen tarkuudella :lol:

Posted: Tue May 23, 2006 5:33
by j-k
Masi_K wrote:Mega laskee sytytyspulssien perusteella ruiskutusta. Ryhmässä sumuttavat kaikki ja alternatissa vuorotellen. Vuorottelevassa pitää sumut jakaa 2 eri pankkiin. Esim 4cyl olisi 1-3-4-2 järjestyksellä 1-3 ja 2-4. Ykkönen kun tarvitsee, saa myös 3, tosin väärän aikana. Tällöin 2-4 ovat pimeenä. 4. syl kun tarvitsee saa myös kakkonen. Koska saman pankin "huti" sumu ruikkaa aika väärään aikaan, pitää tästäsyystä suuttimien ruikkaus määrää tuplata. Eli 4cyl 2 per kierros -> 4 per kierros. Olinko ihan väärässä ?
Minä laittaisin tuolla sytytysjärjestyksellä suuttimet 1-4 ja 2-3 koska seos olisi silloin tasalaatuista joka kanavassa. Aiemmin mainitussa pankkimallissa ykkösen jälkeen kolmonen saa tuoreen seoksen, mutta kun kolmonen ottaa sen toisen ruutan niin ykkönen saa ensimmäisen omansa muhimaan ja toisen vasta kahden tahdin jälkeen. Sama stoori koskien 3-4 pyttyjä. 1-4,2-3 -mallissa jokaiseen kanavaan suihkutetaan tasavälein eli suurin piirtein aina kun mäntä alkaa mennä alaspäin.

Posted: Tue May 23, 2006 6:57
by Höylä
itse olen tuos omas V6 koneessa kytkenyt sylinterit 1,3 ja 5 ykkös pankkiin ja 2,4 ja 6 kakkos pankkiin, sytytysjärjestys tuos mun konees on niinkin monimutkainen, kuin 123456 :D

joskus kokeilin kans näitä alternating ja simultaneous säätöjä, en mitään mainittavampaa eroa huomannut (en muista kumpi nyt on käytössä, mutta enemmän ne säädöt tuntui liittyvän siihen, että sai sen reg_fuel arvon sovitteua tyhjäkäynnille siihen 8 ja 15 ms väliin :roll: )

ainakin teoreettiseti tuosta alternating säädöstä saadaan myös se hyöty, että bensan jakotukissa paine pysyisi tasaisempana, kun kaikkia suuttimia ei auota yhtä aikaa (varsinkin suuremmilla suuttimilla)

tämähän lukee näin tuolla megamanuaalissa...

"Injection per Engine Cycle (Ruiskutuksia per täysi tahti(=2 kampiakselikierrosta)) on kuinka monta ruiskutusta haluat yhden täyden tahdin aikana. Haluat tämän olevan laitettuna niin että tyhjäkäynnillä suuttimien aukioloaika ei ole vähemmän kuin 2.0 ms ja Req_Fuel on pienempi kuin 12-15 ms, mutta enemmän kuin 8 ms. Nämä arvot mahdollistavat oikeaoppisen säädön tyhjäkäyntiseokselle ja mahdollistavat lisärikastukset (kiihdytys, lämmitys) täydellä kaasulla.

Injector Staging ovat suuttimille samanaikaiset(Simultaneous) tai vaihtelevat/(Alternating). Jos haluat että kaikki suuttimesi ruiskuttavat samaan aikaan, valitse samanaikaiset(Simultaneous). Jos haluat puolet suuttimistasi ruiskuttavan jokaisella ruiskutustapahtuman aikana, ja puolet toisen aikana, valitse vaihtelevat/(Alternating).

Huomaa että jos suuttimet sijaitsevat imukanavissa, sinun on valittava vähintään 2 ruiskutusta per engine cycle, jos käytät alternating-ruiskutusta, muuten joka toisella ruiskutuksella sylinteriin ei tule bensaa ja moottori käy todella huonosti.

Hyötynä 2 ruiskutusta/vaihteleva olisi, että kun vain puolet suuttimista ruiskuttavat kerrallaa, bensakiskossa tapahtuva painepudotus laskee ja saanti on yhtenäinen."

Posted: Tue May 23, 2006 7:05
by teg
Höylä wrote:itse olen tuos omas V6 koneessa kytkenyt sylinterit 1,3 ja 5 ykkös pankkiin ja 2,4 ja 6 kakkos pankkiin, sytytysjärjestys tuos mun konees on niinkin monimutkainen, kuin 123456 :D
Onko tosiaan näin? Tuohan aiheuttaa suunnattomat värähtelyt kampuralle ja koko moottoriin? Koko V6 koneen idea romuttuu tuossa...
Kummallisia ovat mitsun tehtaanpaapat.

Posted: Tue May 23, 2006 7:14
by Höylä
teg wrote:
Höylä wrote:itse olen tuos omas V6 koneessa kytkenyt sylinterit 1,3 ja 5 ykkös pankkiin ja 2,4 ja 6 kakkos pankkiin, sytytysjärjestys tuos mun konees on niinkin monimutkainen, kuin 123456 :D
Onko tosiaan näin? Tuohan aiheuttaa suunnattomat värähtelyt kampuralle ja koko moottoriin? Koko V6 koneen idea romuttuu tuossa...
Kummallisia ovat mitsun tehtaanpaapat.
no, riippuu taas siitä kuinka se sylinteri järjestys on ilmoitettu ;)

eli tuos on sylinteri järjestys niin, että 1 sylinteri on edesta katsoen eka vasemmalla, 2 sylinteri eka oikealla, 3 sylinteri toinen vasemalla jne...



Image