Page 1 of 1

Prätkien orggis puolat

Posted: Fri May 19, 2006 18:33
by cockjerry
Njoo, eli onko esim. noissa katuvehkeissä, gsxr, zxr, fzr jne. normaalit 12v puolat? 8)

Muistaakseni ainakin entissä -89 zxr tais olla normaali 12v, eikai se mikään cdi laite ollut... vai oliko? 8)

Posted: Fri May 19, 2006 21:57
by ArttuH
Yleensä on joo. Ja aika monissa on vielä noin 3 Ohmin ensiöresistanssilla olevat puolat, eli niiden kanssa ei tarvitse pahemmin huolehtia dwell-ajasta, kunhan sitä on tarpeeksi. Mutta kannattaa kuitenkin tarkistaa aina tapauskohtaisesti. Ainakin vanhemmissa GSX-R:issä pitäisi olla tuollaiset puolat.

Posted: Tue Jun 20, 2006 13:16
by cockjerry
Varmistetaan vielä toi kytkentä kun noissa ei lue mitään + ja -

Toinen on tumman vihreä ja toinen musta!

Eli varmaankin MIINUS MUSTAAN!!!!!!!!! nyt mulla on + siinä mustassa!

Mitä toi aiheuttaa? Tietty kaikki johtuu tosta?

VOI VOI VOI VOI VOI VOI.. tallissa on niin paska valaistus, niin näytti kummatkin mustalta

Posted: Tue Jun 20, 2006 17:24
by ArttuH
Ei sillä pitäisi olla mitään väliä kummin päin sen ensiön kytkee. Kipinä taitaa vaihtaa hyppäyssuuntaa, mutta silläkään ei pitäisi olla käytännön merkitystä. Sitten jos jompikumpi ensiön navoista on kiinni puolan rungossa, niin se muuttaa tilannetta, mutta yleensä näin ei ole.

Posted: Tue Jun 20, 2006 21:50
by Smokie
Jos oikein pilkkua fiilaa niin kipinäteho tipahtaa jonkun parikymmentä prosenttia kun johdot on väärinpäin, lisäksi tulpan maa-elektrodi kuluu nopeammin.

Homman voi kuulemma testata silleen että laittaa lyijykynän tulpanjohdon päähän ja tsiikailee siitä maata vasten hyppääkö kipinä kynästä vaiko kynään. En ole ikinä testannut, mutta kerro miltä näyttää jos kokeilet!

Posted: Thu Jun 22, 2006 8:23
by ArttuH
Smokie wrote:Jos oikein pilkkua fiilaa niin kipinäteho tipahtaa jonkun parikymmentä prosenttia kun johdot on väärinpäin, lisäksi tulpan maa-elektrodi kuluu nopeammin.
Näinhän sitä väitetään ja varmaan tuossa on jotain perääkin. Toisaalta tavallisessa hukkakipinäsysteemissä on aina toisella tulpalla väärä suunta, joten tuskin tuolla on kovin suurta käytännön merkitystä.

Posted: Thu Jun 22, 2006 11:27
by teg
ArttuH wrote:Toisaalta tavallisessa hukkakipinäsysteemissä on aina toisella tulpalla väärä suunta, joten tuskin tuolla on kovin suurta käytännön merkitystä.
Onko näin? Onko niissä toinen puola käämitty "väärin päin"?

Posted: Thu Jun 22, 2006 12:08
by Turbiini
teg wrote:
ArttuH wrote:Toisaalta tavallisessa hukkakipinäsysteemissä on aina toisella tulpalla väärä suunta, joten tuskin tuolla on kovin suurta käytännön merkitystä.
Onko näin? Onko niissä toinen puola käämitty "väärin päin"?
Ei kun yksi puola hoitaa kahta sylinteriä, eli käämin molemmissa päissä on tulppa. Tasaisen tulppien kulimisen aikaan saamiseksi tekisi välillä hyvää vaihtaa johtojen paikat keskenän.

Posted: Thu Jun 22, 2006 13:13
by teg
Turbiini wrote: Ei kun yksi puola hoitaa kahta sylinteriä, eli käämin molemmissa päissä on tulppa. Tasaisen tulppien kulimisen aikaan saamiseksi tekisi välillä hyvää vaihtaa johtojen paikat keskenän.
Äh.. niinpä tietenkin.. Ajattelin sitä _toista_ tulppaparia. :)

Eli se ei ole rakennettu siten, että yhdessä käämissä on 2 tulppaa käämin samassa päässä?

Posted: Thu Jun 22, 2006 15:32
by ArttuH
teg wrote: Eli se ei ole rakennettu siten, että yhdessä käämissä on 2 tulppaa käämin samassa päässä?
Ei, tuolla tavalla se ei toimisi kunnolla. Kipinä tulisi ainoastaan siihen tulppaan, joka tarvitsee vähemmän jännitettä kipinän synnyttämiseen. Nyt kun tulpat ovat ikään kuin sarjassa, niin kumpaankin tulpaan on tultava kipinä, ennen kuin puola pääsee purkautumaan.

Posted: Thu Jun 22, 2006 20:39
by teg
Aivan.. näinhän se on.

Posted: Tue Jul 11, 2006 11:58
by cockjerry
Käyn hakemassa ACCELIN puolan tohon ja niitä on 0.7ohm versiota ja 3.0.

Kumpi olis parempi?

EDIT: Taidan ottaa noi 0.7ohm, dwell vaan sopivaksi. Jos ymmärsin oikein, niin liika dwell 0.7ohm puolalla polttaa sen. Mikähän on sopiva? 3msec max.?

Mikä hyöty/haitta tossa pienemmässä/suuremmassa ensiövastuksessa sitten on?