Page 1 of 1
RPM hyppii
Posted: Fri May 19, 2006 16:13
by Volkkarijermu
Mää oon asian ymmärtäny ettei tällanen kiekkamittarin pomppiminen oo normaalia:
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/megatune2.avi
Siinä päätteeks painoin kaasua ja sytytysennakko pomppas hiukan aikaselle ja PAM!!
Tossa yhden tunnin reissulla mega resetoi n. 5 kertaa. Mitäs keksittäis?
Posted: Fri May 19, 2006 18:45
by 205
Jos noi resettejä tulee niin jostain tulee 5V:iin jännitteeseen "piikkejä",näyttäis siltä että jostain sytkäpuolelta tulee läpi, kulkeeko megan
johtosarja läheltä puolan johtoja.
Onhan megan 12V omana johtona päävirta releeltä jos suuttimet samassa johdossa niin ainakin 4 mm2 päävirta releeltä suuttimille. Mitä näyttää realtime näytössä akkujännite.
Jotain muutakin mättää kun ei näytä veden eikä ilman lämpöjä, ei kannata aikanakaan hirveesti yrittää säädellä kun MAT ei toimi.
Posted: Fri May 19, 2006 19:11
by JesseT
Muutenkin ihmetytti nuo arvot. RPM 1000, MAP 90kpa, PW 25.5. Ei oikein käy nuo arvot yksiin mun päässä, eli että miten tuollaisen yhdistelmän oikein saa aikaan, vai onko jotakin vikaa? Muut mittarit sitten vielä aivan pimmeänä.
Posted: Fri May 19, 2006 19:44
by KariM
Akkujännitettä voi logata lisäämällä ini:in kohtaan [datalog] rivin
Code: Select all
entry = batteryVoltage, "BATT", float, "%.1f"
Onko MAP-anturia kytketty ollenkaan, kun näyttää tasaista 95 vaikka lopussa kone sammuu? Vai oliko niin että käytätkin megaa vain sytkän ohjaukseen alpha-n -tilassa?
Muuten tuo kierrosmittarin vaeltelu ei näytä mitenkään epänormaalilta, varsinkin kun moottorin ääntä kuuntelee. Toisaalta onko koneen kierrosten vaeltelu syy vai seuraus, se ei tuosta aukea.
Posted: Fri May 19, 2006 20:12
by Volkkarijermu
Mappianturia ei oo kytketty. Eikä liioin ilmanlämpöö eikä vedenlämpöö. Mutta Partcon mega aikoinaan pelas ihan ilman kyseisiä komponentteja normaalisti. Hall-anturin johdot on vedetty mahdollisimman kaukaa sytkäjohdoista. Megahan on ittessään auton sisätiloissa. Bensapuolta ei oo käytössä kun on vielä luotettavimmaksi ruiskuksi osoittautunut k-jet. Sytkäkartan oon tehny niin että oon laittanu map arvoksi 90 yhdelle rivile ja toiselle riville 110. Näille kahdelle riville laitoin samat arvot jolloin käytössä on vain kierroslukuun perustuva ennakonsäätö. Tuolla systeemillä pelasi jakajasytytyksellä. Nyt hukkikseen siirryttyäni alko nuo ongelmat. Täytyypi taas kirota ettei oo läppärissä äänikorttia jolla vois kenties saada paljonkin(?) asioita selville. Tietenkin niistä megan johdotuksista led17 ja led19 menee sytkäboksin päässä ihan samassa nipussa kun 7-napaseen liittimeen yhdistyvät puolanjohdot ja signaalijohdot. Mihinkäs iniin se jännitteen loggaaminen kirjotetaan? C:\Program Files\MegaSquirt\car1\mtCfg\settings.ini ??
Mutta kun bensapuolta ei oo käytössä, niin voiko jotkin bensapuolen asetukset sitten aiheuttaa sytkäpuolelle outoja ilmiöitä?
Taitaa olla speed density käytössä. Tarttisko se laittaa alpha-ännäksi?
Olisko hyvä kellokide liimata piirilevylle?
Posted: Fri May 19, 2006 20:44
by 205
Tekikö tuo partcon lauta noita resettejä silloin, jos kytkentä ei oo muuttunut muuta kuin megan päästä niin
vikaa kannattaa etsiä megan päästä.
Kide kannattaa kiinnittää silikonilla tai joustavalla kuumaliimalla jos ei ole foliopintaa mihin tinata kiinni.
Posted: Fri May 19, 2006 20:50
by KariM
Volkkarijermu wrote:Taitaa olla speed density käytössä. Tarttisko se laittaa alpha-ännäksi?
Jos tps-anturi on asennettu, niin tuolla saisi myös kuormituksesta jotain tietoa. Mutta jos anturia ei ole, niin anna olla speeddensitynä.
Posted: Fri May 19, 2006 20:52
by KariM
Volkkarijermu wrote:Mihinkäs iniin se jännitteen loggaaminen kirjotetaan?
Datalog-kohta on msns-extra.inin lopussa, olisi pitänyt tarkemmin tietenkin mainita.
Posted: Fri May 19, 2006 20:53
by Volkkarijermu
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina ... ka029q.msq
Huomasin äsken, kattokaapa ve table

Tuommosia numeroita sinne en ole laittanu! Onko asia vaan niin että häiriöt sekottavat vaan yksinkertaisesti megan.
Paljokos muuten ton opton sisääntulon läpi olis hyvä päästää virtaa ettei oo ihan rajoilla syttyykö lamppu vai ei.
22.05.06 edit...
Megan jännite pysyy aika vakaana, se on joko 14,12 tai 14,24 (muistaakseni...). Siinä se veivaa noita kahta lukemaa ruudulla tasaseen. Katsellessani konetilaa huomasin aika mielenkiintoisen jutun. Hall-anturi ei ollu millään ruuvilla telineessään kiinni. Ihan vapaasti killu reiässään, van kitka ja johdon"jännitys" piti sitä jollakin tapaa paikallaan! Se oli karannu aika kauas jo 12-1 -pyörästä. Pistin ruuvin siihen ja 10min tyhjäkäynnillä ei ainakaan heittäny resettiä kertaakaan. Toivottavasti tässä oli vika. Jumaliste on ihme että yleensä tolla autolla pääsi eteen ja taaksepäin edes metriäkään...
26.05.06 edit...
EI ainakaan oo toistaseks heittäny resettiä mutta äskön taas huomasin että ve-table ja engine constants 1 oli heittäny ihan häränpersettä. Taas lukemat ihan sekasin. Sylinteriäkin oli 1 kappale ja myös suuttimia. Koodi menee sekasin tuolta osalta. Kuinka ihmeessä 4 pyttynen auto edes käy jos siellä on määritelty koneeksi 1 sylinterinen...