Page 1 of 2

suorasytty

Posted: Thu May 18, 2006 21:37
by smoke
elikkä olen aloittelija tässä jutussa ja toivoisin että neuvoisitte pikkasen alkuun että pääsen jutusta jyvälle.

joten olenko ymmärtänyt oikein kun haluaa ohjata bensansuihutuksen lisäksi sytytystä EDIS4:lla tarvitaan vain seuraavat osat: EDIS4 moduuli, triggeri pyörä(mitkä materiaalit kelpaavat?) hall-anturi ja hukkakipinä puola.

niin ja noiden osien kytkennästä voi kanssa kertoa. olen kyllä yrittänyt hakea aiheesta tietoa mutta on se tieto ollut vaikeasti selitettyä.

jos tähän voisi yksin kertaistaa asian.

Posted: Fri May 19, 2006 5:37
by JaniM
Edis4 tarvii sen moduulin, sen oman VR-anturin, ei hallia. Triggeri pitää olla rautaa ja hampaita 36-1 ja setin oma hukkakipinä puola mielellään. Elikkäs nyppäät nuo kaikki Fordista, mikäli ei ole ennestään.

MSEfi.com extra sivuilla löytyy ediksen kytkennät aika selkeesti ja miten toimitaan.

Posted: Wed May 24, 2006 20:25
by smoke
olenko ymmärtänyt oikein että partcon piirilevyyn ei tarvitse tehdä muutoksia sytytyksen säätö mahdollisuutta varten, vaan lisää sille prosessorille vaan sen squirt'n spark edis koodin?

Posted: Wed May 24, 2006 20:34
by Masi_K
Päinvastoin. Eli muutokset ja koodi.

Posted: Wed May 24, 2006 21:03
by JesseT
Siis itse levyyn ei tarvitse tehdä mitään muutoksia. Trigger input piirin komponenttien asennus tehdään kuitenkin EDIS-ohjeiden mukaisesti, eikä alkuperäisten Megasquirt ohjeiden mukaan.

Posted: Wed May 24, 2006 21:11
by smoke
JesseT wrote:Siis itse levyyn ei tarvitse tehdä mitään muutoksia. Trigger input piirin komponenttien asennus tehdään kuitenkin EDIS-ohjeiden mukaisesti, eikä alkuperäisten Megasquirt ohjeiden mukaan.
missä olisi tosta trigger input piiri jutusta lisää?

Posted: Wed May 24, 2006 21:52
by cortna

Posted: Wed May 24, 2006 22:39
by smoke
pitääkö ylä kuolokohdan ja vr sensorin kulman olla joku tietty kulma vai riittääkö se että vr sensorin ja sen puuttuvan hampaan kulma on 90 astetta? toisin sanoen mikä määrää vr sensorin kohdan yläkuolokohtaan nähde? vai onko sillä mitään merkitystä?

saattaa tulla typeriä kysymyksiä mut minkästeet ku ei tiiä.

Posted: Thu May 25, 2006 2:01
by koskar
smoke wrote:vai riittääkö se että vr sensorin ja sen puuttuvan hampaan kulma on 90 astetta?
Noista asteista en tiedä, mutta anturin asennolla YKK:n suhteen ei kyllä mitään merkitystä ole kunhan triggeripyörä on vaan anturin suhteen oikein.

Posted: Thu May 25, 2006 9:45
by smoke
eli pitääkö tuossa edis hommelissa vain siirtää tuo vastus?

Posted: Fri Jun 02, 2006 20:26
by smoke
tai siis siirtää vastuksen toinen lanka tuohon kuvan osoittamaan kohtaan ja vetää hyppylanka?:oops:

Posted: Fri Jun 02, 2006 22:03
by teg
koskar wrote: Noista asteista en tiedä, mutta anturin asennolla YKK:n suhteen ei kyllä mitään merkitystä ole kunhan triggeripyörä on vaan anturin suhteen oikein.

Ilmeisesti tässä ajettiin sitä takaa, että pitääkö myös sen triggeripyörän on oltava oikeassa asennossa YKK:aan nähden. Mielestäni pitää.

Posted: Sun Jun 04, 2006 18:09
by smoke
missä asennossa sen sitten pitäisi olla YKK:aan nähden? :oops:

Posted: Sun Jun 04, 2006 20:58
by cortna
konee olessa ykk asennossa

edestäpäin katsottuna

puuttuva hammas vr anturista

nelos moottorissa 9 hammasta eteenpäin

kutosessa 6 hammasta

kasissa 5 hammasta

anturin paikalla ei ole väliä

kunhan etäisyys tyhjään hampaaseen on kohdallaan ykk:ssa

Posted: Sun Jun 04, 2006 21:00
by Kimmo's
Triggeripyörän ei tarvitse suoranaisesti olla missään tietyssä asennossa kampiakselin suhteen, vaan nimenomaan sen pitää olla suhteessa siihen anturiin jolla sitä luetaan.

Eli ensin kannattaa katsoa anturille sopiva kiinnityspaikka. sitten kun anturi on kiinni, pyöritetään kone yläkuolokohtaan. Tämän jälkeen triggeripyörä kiinni siihen asentoon, että puuttuva hammas on 90 astetta anturin jälkeen. jos siis kyseessä neloskone, kutosissa asteet oli muistaakseni 60 ja kaseissa 45 astetta.

Joku jolla on nuo tuoreessa muistissa, niin voi varmaan vahvistaa asteet, mutta pointti joka tapauksessa on siinä, että anturi ja triggeripyörä pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden...

- Kimmo

Posted: Sun Jun 04, 2006 21:18
by fsohc
Edelleenkin mielestäni kaikista selvin kuva on jo edellämainitulla sivulla
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html

Posted: Mon Jun 05, 2006 18:48
by smoke
Kimmo's wrote:Triggeripyörän ei tarvitse suoranaisesti olla missään tietyssä asennossa kampiakselin suhteen, vaan nimenomaan sen pitää olla suhteessa siihen anturiin jolla sitä luetaan.

Eli ensin kannattaa katsoa anturille sopiva kiinnityspaikka. sitten kun anturi on kiinni, pyöritetään kone yläkuolokohtaan. Tämän jälkeen triggeripyörä kiinni siihen asentoon, että puuttuva hammas on 90 astetta anturin jälkeen. jos siis kyseessä neloskone, kutosissa asteet oli muistaakseni 60 ja kaseissa 45 astetta.

Joku jolla on nuo tuoreessa muistissa, niin voi varmaan vahvistaa asteet, mutta pointti joka tapauksessa on siinä, että anturi ja triggeripyörä pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden...

- Kimmo
juuri tuota vahvistusta haeskelin. kiitos!

Posted: Mon Jun 05, 2006 19:57
by teg
Kimmo's wrote:Triggeripyörän ei tarvitse suoranaisesti olla missään tietyssä asennossa kampiakselin suhteen, vaan nimenomaan sen pitää olla suhteessa siihen anturiin jolla sitä luetaan.

Eli ensin kannattaa katsoa anturille sopiva kiinnityspaikka. sitten kun anturi on kiinni, pyöritetään kone yläkuolokohtaan. Tämän jälkeen triggeripyörä kiinni siihen asentoon, että puuttuva hammas on 90 astetta anturin jälkeen. jos siis kyseessä neloskone, kutosissa asteet oli muistaakseni 60 ja kaseissa 45 astetta.

Joku jolla on nuo tuoreessa muistissa, niin voi varmaan vahvistaa asteet, mutta pointti joka tapauksessa on siinä, että anturi ja triggeripyörä pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden...
Hmm.. kyllähän juuri tuon selostuksen mukaan sen triggeripyörän ja anturin PITÄÄ olla tietyssä asennossa kampiakseliin nähden. Eli puuttuva hammas 90 astetta TDC:n jälkeen.

Posted: Tue Jun 06, 2006 6:52
by KariM
Eli puuttuva hammas 90 astetta TDC:n jälkeen.
Mutta tuota astelukua ei tarvitse alkaa laskemaan koneen ajoitusmerkeistä, vaan siitä kohdasta missä anturi on. Ja kun anturin paikan saa vapaasti määritellä, myöskään kiekon asento ei ole mitenkään riippuvainen kampiakselin asennosta, niin pitkään kun se pysyy TDC:ssä.

Posted: Tue Jun 06, 2006 7:12
by teg
KariM wrote:
Eli puuttuva hammas 90 astetta TDC:n jälkeen.
Ja kun anturin paikan saa vapaasti määritellä, myöskään kiekon asento ei ole mitenkään riippuvainen kampiakselin asennosta, niin pitkään kun se pysyy TDC:ssä.
Äh. Korjataan:

Puuttuva hammas on oltava 90 astetta anturin jälkeen, kun kampiakseli on yläkuolokohdaassa.

EDIS moduli olettaa että puuttuva hammas tulee 90 ATDC, joten ihan mielivaltaisesti sitä kehää ja anturia ei voi sinne akselille asettaa.

Kaikki 3 - anturi, hammaskehä ja kampiakseli täytyy olla toisiinsa nähden oikeassa asennossa - vai väittääkö joku muuta?

Posted: Tue Jun 06, 2006 7:28
by kalsket
jos/kun tirggeripyörää ja anturia molempia kääntää yhdessä, voivat ne olla missä asennossa tahansa, anturin kuitenkin pysyessä oikeassa paikassa suhteessa yläkuolokohtaan. Eli ajoitusteknisesti kaikki on oikein, anturi vain ei ole 90 asteessa suhteessa kampuran ajoitusmerkkiin. Tätä Kari yritti sanoa.

Posted: Tue Jun 06, 2006 8:09
by Anssi
teg wrote:
Kimmo's wrote:Triggeripyörän ei tarvitse suoranaisesti olla missään tietyssä asennossa kampiakselin suhteen, vaan nimenomaan sen pitää olla suhteessa siihen anturiin jolla sitä luetaan.

Eli ensin kannattaa katsoa anturille sopiva kiinnityspaikka. sitten kun anturi on kiinni, pyöritetään kone yläkuolokohtaan. Tämän jälkeen triggeripyörä kiinni siihen asentoon, että puuttuva hammas on 90 astetta anturin jälkeen. jos siis kyseessä neloskone, kutosissa asteet oli muistaakseni 60 ja kaseissa 45 astetta.

Joku jolla on nuo tuoreessa muistissa, niin voi varmaan vahvistaa asteet, mutta pointti joka tapauksessa on siinä, että anturi ja triggeripyörä pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden...
Hmm.. kyllähän juuri tuon selostuksen mukaan sen triggeripyörän ja anturin PITÄÄ olla tietyssä asennossa kampiakseliin nähden. Eli puuttuva hammas 90 astetta TDC:n jälkeen.
Huomaatko, että Kimmo puhui triggeripyörän asennosta ja sinä triggerin ja anturin asennosta? Pelkän triggeripyörän asennolla kampuran suhteen ei ole mitään merkitystä. Eli tuo Kimmon eka lause on ihan looginen ja oikein, eikä siinä ole ristiriitaa muun selostuksen kanssa.

Posted: Tue Jun 06, 2006 9:00
by Kimmo's
teg wrote: Kaikki 3 - anturi, hammaskehä ja kampiakseli täytyy olla toisiinsa nähden oikeassa asennossa - vai väittääkö joku muuta?
Olet oikeassa, kaikkien kolmen pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden. Anturin ja triggeripyörän ei vain tarvitse olla missään tietyssä kulmassa kampuraan nähden, vaan niitä voidaan käännellä vapaasti, kunhan niiden keskinäinen suhde säilyy oikeana.

Tarkoitin tuolla selostuksella juuri sitä mitä kalsket & Co myös painottaa, eli anturin voi sijoittaa vapaasti ja triggeripyörän asento määräytyy sitten sen anturin sijainnin mukaan.

Eli:

1: Anturi siihen kohtaan johon se on mukava kiinnittää.
2: Kone yläkuolokohtaan.
3: Triggeripyörä kiinni kampuraan siten, että puuttuva hammas on 90 astetta anturin jälkeen.

Noiden temppujen jälkeen kaikki kolme on oikeassa asennossa toisiinsa nähden.

- Kimmo

Posted: Wed Jun 07, 2006 17:03
by smoke
vielä tuosta trigger input piiristä sen verran että onko siinä kaikki tarvittava toimenpiteet kun siirtää vastuksen toisen langan viereiseen reikään ja laittaa hyppylangan vastuksen alta olevasta reijästä siihen vastuksen vanhaan reikään? kertokaa mitä muuta pitää tehdä esim megatunen asetuksista jne ja oliko tuo lähellenkään oikein ymmärretty?

Posted: Sun Jun 11, 2006 16:08
by smoke
no voiko joku kertoa suomeksi miten tuo levy valmistellaan suorasyttyä varten?

Posted: Sun Jun 18, 2006 20:08
by smoke
ei toi englanti oikeen suju niin voisko joku olla ystävällinen ja vääntäisi rautalangasta miten tuo kaytännössä muutetaan edis ohjaukselle?

Posted: Sun Jun 18, 2006 21:38
by cortna
1b) If using LED17 output:
. Solder 1k resistor between the (-)leg of D17 and the right hand end of R23 (+5v). Run a length of wire from the (-) leg over to X11.
. Connect DB37 pin 25 (X11) to SAW on the EDIS module

jos käytät led 17 ulostulona

jouta 1Kvastus - jalan ledi17 ja oikealle puolelle r23sen (+5V) väliin

ja ota ulostulo edikselle led 17 -jalasta littimelle

2)
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]

poista D5, D8 ja R10
poista jupperi XG1-XG2 välistä
yhdistä hyppylangalla XG1 ja oikea puoleine D5 reikä
yhdistä hyppylangalla R10 alapää ja oikea puoleiseen päähän D9:siä
juota 1.3K-2k vastus D8:sin paikalle

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-edis.html

tosa extra koodin säädöt

juttua koodista tuolta
viewtopic.php?t=10

jotenkin näin :?:

Posted: Mon Jun 19, 2006 15:56
by smoke
cortna wrote:1b) If using LED17 output:
. Solder 1k resistor between the (-)leg of D17 and the right hand end of R23 (+5v). Run a length of wire from the (-) leg over to X11.
. Connect DB37 pin 25 (X11) to SAW on the EDIS module

jos käytät led 17 ulostulona

jouta 1Kvastus - jalan ledi17 ja oikealle puolelle r23sen (+5V) väliin

ja ota ulostulo edikselle led 17 -jalasta littimelle

2)
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]

poista D5, D8 ja R10
poista jupperi XG1-XG2 välistä
yhdistä hyppylangalla XG1 ja oikea puoleine D5 reikä
yhdistä hyppylangalla R10 alapää ja oikea puoleiseen päähän D9:siä
juota 1.3K-2k vastus D8:sin paikalle

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-edis.html

tosa extra koodin säädöt

juttua koodista tuolta
viewtopic.php?t=10

jotenkin näin :?:
olen erittäin kiitollinen tuosta suomennoksesta ja se selvensi tuon jutun.
kiitos vielä!

Posted: Mon Jun 26, 2006 8:41
by smoke
cortna wrote:1b) If using LED17 output:
. Solder 1k resistor between the (-)leg of D17 and the right hand end of R23 (+5v). Run a length of wire from the (-) leg over to X11.
. Connect DB37 pin 25 (X11) to SAW on the EDIS module

jos käytät led 17 ulostulona

jouta 1Kvastus - jalan ledi17 ja oikealle puolelle r23sen (+5V) väliin

ja ota ulostulo edikselle led 17 -jalasta littimelle

2)
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]

poista D5, D8 ja R10
poista jupperi XG1-XG2 välistä
yhdistä hyppylangalla XG1 ja oikea puoleine D5 reikä
yhdistä hyppylangalla R10 alapää ja oikea puoleiseen päähän D9:siä
juota 1.3K-2k vastus D8:sin paikalle

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-edis.html

tosa extra koodin säädöt

juttua koodista tuolta
viewtopic.php?t=10

jotenkin näin :?:
ja eikös se partcon levy ollut samanlainen kuin si B&G levy? sitä vaan että käykö tuo sana ohje partcon levyyn? :oops: :oops:

Posted: Sun Jul 02, 2006 20:58
by smoke
ei nyt ei oikeen ymmärrä tota led17 kytentää. voisko joku laittaa kuvan sellaisesta piirilevystä missä on sytytys otettyu led17 kautta molemmilta puolilta levyä kuva jos mahdollista? :oops:

kiitos etukäteen jos joku laittaa kuvat!


jos ei tähän onnistu laittamaan niin jos viitsiitte laittaa kuvan s-postiin osoite on cossuesco@jippii.fi

edit: Höylä sullahan on tehty tuo sytytys led17 kautta eikö niin? jos sinä viitseisit neuvoa vähäsen mua tossa jutussa?