Page 1 of 1
suuttimet 1500cc
Posted: Sat Apr 02, 2005 18:17
by jussix
Onkohan tuollaiset bosh 1500cc suuttimet liian suuret,auto on 4 sylinterinen ja tehot noin 600hv..Elikkä saako niitä säädettyä niin että toimii vielä normaali katu käytössä

Posted: Sun Apr 03, 2005 21:12
by Nova400
En tiedä, mutta arvaan: haastavaa voi olla. Jos sulla on noita 4 kpl käytössä, äkkiä arvioiden noiden pitäs riittää ainakin tuhannen hepan ruokkimiseen. Ilmeisesti kyseessä on ahdettu moottori? Tuolloin helposti täyden tehon sekä tyhjäkäynti- ja matka-ajotehon suhde tulee aika suureksi, joten ohjauksen resoluutio alkaa olla jo riittämätön, lisäksi suurilla suuttimilla pienten polttoainemäärien ruiskuttaminen tarkasti ja toistettavasti lienee hankalaa, vaikka ohjaus olisikin tarkka (MS-II tai HR-code noin esimerkiksi). Itse harkitsisin tuollaisessa tapauksessa kaksia, puolta pienempiä vuorotahtiin ohjattuja suuttimia, jolloin "dynamiikkaa" saa kasvatettua kaksinkertaiseksi.
Omassa autossani on 8kpl noin 300cc:n suuttimia, joiden pitäisi riittää kovilla polttoaineen paineilla vajaan viidensadan kaakin ruokkimiseen. Aukioloaika kevyellä kuormalla on reilu millisekunti, joka alkaa lähestyä uhkaavasti suutinten aukeamisaikaa, vaikka ruiskutus tapahtuu vain joka toisella sytytyspulssilla vuorotahtiin.
Mutta, kuten sanottu, tämä oli vain pohdiskelua. Kokemusta mulla ei ole noin suurten suutinten käytöstä.
Posted: Sun Apr 03, 2005 22:29
by SamiH
Hyvän tyhjäkäynnin aikaansaaminen saattaa olla hankalaa / mahdotonta. Itsellä oli jonkin verran isot suuttimet käytössä, tyhjäkäynnillä tuli helposti tilanne jossa aukiolo vaihteli 1.3ms ja 1.4ms välillä ja se aiheutti tyhjäkäynnin melkoista ajelehtamista välillä 700-1200. Pienemmillä suuttimilla ei enää ongelmia. Tyhjäkäynnillä aukiolo hieman päälle 2ms nyt.
Posted: Mon Apr 04, 2005 7:50
by petteriu
Omaa kokemusta asiasta ei minullakaan ole, mutta noilla numeroilla lähtisin itse tutkimaan kahta erillistä neljän suuttimen sarjaa ! Eli pienempiä suuttimia käyttöön vaiheittain.
Petteri
Re: suuttimet 1500cc
Posted: Sat Nov 05, 2011 13:06
by slant sickness
Ihan "omatekemä" ohjaus mielessä.
Kuuspyttyseen koneeseen tulee kuusi kappaletta suuttimia. Suuttimet olivat "Bosch", mutta mallia tuntematon virtaus, peräisin Cadillac V8 koneesta. Mittasin Industolia käyttäen virtaamaksi 190cc/min @3bar. Kone tulee käymään RE85:llä, joka on suurimmaksi osaksi tuota samaa kamaa (viskositeetti). Tehotavoite on sellainen, että joudun ilmeisesti hieman nostamaan painetta, ettei tulisi 100% aukioloaika vastaan.
Ekaksi ajattelin että tulis sekventiaalinen ruiskutus, kullekin vuorollaan, mut onkohan tolla kovinkaan paljoa etuja JOS suuttimet on kaasu pohjassa käytännössä koko ajan auki? Se ja sama vaikka kaikki kuus napsuis samaan tahtiin?
No sit näin mitoitettuna, jos tommoset Boschin suuttimet (12ohm, voi ajaa jatkuvalla kelavirralla) ja nostettu paine. Mikähän tommosessa suuttimessa (ennen kuin mittaan senkin) vois olla minimi saavutettava aukioloaika (jonka saavuttaa sekä kuumalla että kylmällä suuttimella).
Pystyiskö ohjaimella (nyt on mielessä erilaisia elektroniikkakytkentöjä) lyhentämään tuota minimiaukioloaikaa? Avaus hieman korkemasta jännitteestä, sulkemiseen joku villi kytkentä katkaisemaan kelavirta nopeammin?
Re: suuttimet 1500cc
Posted: Sat Nov 05, 2011 19:11
by teg
Hyvillä suuttimilla, hyvällä ohjausjärjestelmällä ja hyvillä suuttimen tiedoilla (asiaa löytyy tältäkin foorumilta "dead time" hakusanalla) homma onnistunee.
Re: suuttimet 1500cc
Posted: Mon Nov 07, 2011 10:54
by ArttuH
Siis mikä nyt oli varsinainen tavoite? Käyttää sen verran isoja suuttimia, että ruiskutus ehditään tekemään imuventtiilin aukioloaikana myös täydellä teholla?
Maltillisella viritysasteella tämän pitäisi onnistua vielä kohtuullisen helposti ilman mitään erityiskikkailuja. Maltillinen tarkoittaa vaparikonetta kohtuullisella kierrosalueella, ehkä jotain 100hp/l tai vähemmän. Hyvillä suuttimilla ja kohtuullisen fiksulla ohjauksella pitäisi olla mahdollista käyttää ainakin tuplaten isompia suuttimia kuin maksimiteho edellyttäisi. Tällä pääsee sitten jo kohtuullisen lyhyeen ruiskutusaikaan myös täydellä kaasulla.
Asia erikseen on sitten se, että hyötyykö tuosta käytännössä oikein mitään. Olen ymmärtänyt, että sekventiaaliruiskutuksen edut löytyvät lähinnä paremmasta taloudellisuudesta ja päästöistä kevyellä kuormalla, eikä siinäkään välttämättä ole kovin suurta etua luvassa. Tietty tilanne saattaa vaihdella runsaastikin koneesta ja muusta kokoonpanosta riippuen. Ja lisäksi kannattaa huomioida, että hyötyjen saavuttamiseen saatetaan tarvita melko iso määrä järjestelmällistä testausta ja säätämistä. Eli näkisin, että ruiskutushetkien pohtiminen ja optimointi ei ole ihan ensimmäisiä juttuja, joista keskimääräisen harrastajan kannattaa olla huolissaan. Mutta jos aikaa ja mielenkiintoa riittää mennä asioissa syvemmälle, niin onhan tuo varmaan yksi ihan mielenkiintoinen tutkimuskohde.
Suuttimien ohjauselektroniikalla pystyy toki vaikuttamaan avautumisaikaan ja pienimpään käyttökelpoiseen ruiskutusaikaan. Jännitteen nostaminen lyhentää avautumisaikaa suoraaan, eli joku kytkentä, joka tuottaa suuremman jännitepulssin (esim. 30-60V) suuttimien avaukseen auttaisi tässä. Sulkeutumiseen auttaa vähän, kun kytkentä sallii tarpeeksi korkean flyback-jännitteen ohjauksen loppuessa.
Re: suuttimet 1500cc
Posted: Mon Nov 07, 2011 13:34
by Benkku
Kyllähän siitä hyötyä on ja välttämättä avonaisen venttiilin taakse ei aina kannata suihkuttaa. Suihkutuksen optimaalinen ajoitus riippuu missä suutin sijaitsee (wall wetting, ilman virtausnopeus, transienttinen vaste kaasuun), lämpötiloista (höyrystyminen), kuormituksesta (höyrystymiseen käytettävissä oleva aika suhteessa suihkutusaikaan), suutintyyppi onko mallia 'kastelukannu' vaiko pienen hyvin höyrystyvän pisarakoon muodostava (EV14) yms.
http://www.google.fi/search?q=effects+o ... %20-diesel
Hakua tarkennettu.
Re: suuttimet 1500cc
Posted: Mon Nov 07, 2011 15:06
by ArttuH
Toki hyötyä on, eipä tuota sekventiaalista ruiskutusta ihan huvikseen käytetä kaikissa nykyaikaisissa moottoreissa. Mutta kuinka paljon ja millä osa-alueilla on sitten mielenkiintoisempi kysymys. Itse en ole tähän löytänyt mitään kovin selkeää infoa.
Löytyykö Benkulta konkreettisia esimerkkejä minkälaisia ja kuinka suuria etuja on saavutettu (oikein) ajoitettuun sekventiaaliseen ruiskutukseen siirryttäessä? Tuolla google-haulla tuli lähinnä linkkejä diesel-koneilla tehtyihin tutkimuksiin. Pikaisesti katsoen löytyi yksi johdanto epäsuoralla ruiskutuksella varustetulla bensakoneella tehtyyn tutkimukseen. Siinä oli tutkittu ajoituksen vaikutusta 1200rpm nopeudella osakuormalla ja saatu tehollisen keskipaineen maksimieroksi 10%.
Re: suuttimet 1500cc
Posted: Mon Nov 07, 2011 19:30
by harrastaja
Suuttimen minimiaukioloajalla ei sinänsä ole merkitystä, kun minimi ruiskutettava polttoainemäärä ("lineaarisella" alueella) ratkaisee.
Aukeamista pystyy nopeuttamaan jännitettä nostamalla, mutta se isompijännitteinen aika pitää olla selvästi alle pienimmän käytettävän ruiskutusajan, ettei pienemmälle jännitteelle siirtymisen kohdalle osu.
Pienemmän jännitteen ollessa alle normaalin (14V) saa tietty sulkeutumisaikaa hiukan pienennettyä.
Pikaisesti kokeiltuna ei tuntunut kovinkaan hyödylliseltä vaivaan nähden.
Kannattaa nyt aluks miettiä se sekvetiaalinen ruiskutus käyttöön, se kuitenkin vaikuttaa tarvittavaan minimiaukioloaikaan oleellisesti.
Ja/tai hommata myös kunnolliset suuttimet

.