Page 1 of 1

ongelmia käyntiin saamisessa (ratkaistu)

Posted: Wed May 17, 2006 17:46
by Bozi
Autona on 2.5 16v mersu 190 + turbo, sytkänä vakiojakaja + boschin moduli. Piirilevy on v2.2 ja koodina extra, lukee hall anturilla kampuran tietoa (itse tehty 2 anturitappia). Sytkä otetaan fidle:stä, johon kytketty 10kohm ylösvetovastus 12voltista.

Kävi siis niin, että auto lähti pyörimään.. Noin vartin säädön jälkeen rupesi pyörimään tyhjäkäyntiä vähän reilun 1000rpm kantturoissa jne. kuten normaalisti. Siinä sitten aikani säätelin, auto sammuili välillä.. Säädin, ja jossain vaiheessa huomasin että auto ei lähde enää käyntiin. Rykii imusarjaan ja paukuttaa putkessa, lähtee myös välillä pyörimään väärinpäin..... Eli sytkä tuntuis olevan aivan kuutamolla. Koitettiin heittää sitä jopa 50 astetta (trigger anglella) molempiin suuntiin, toiminta ei juurikaan muutu :shock:

Säätöjä kokeiltiin pari tuntia suuntaan ja toiseen, ei vaikutusta.. Laitoin myös oman autoni kartan siihen ja yritin, taas ei mitään. Alunperin se lähti tuolla kyseisellä kartalla lupaamaan heti ekalla yrittämällä..

Piirilevyltäkään en löydä mitään vikaa. Sellainen mysteeri oli tosin rakentaessa, että bensapumpun ohjaus maadottaa kun boksista kytkee virrat pois? Se tosin hoitui sillä, että kytkin bensapumpun releen virrat kulkemaan pääreleen kautta.. Vaan tuskinpa nämä ongelmat toisiinsa liittyvät?

Eli mikä siis voisi tuon vian aiheuttaa? Softatkin on ajettu boksiin uusiksi, kipinää tulee ns. normaalin näköisesti kun tulppa irrallaan. Suuttimet aukeaa startatessa, bensapumppu pyörii ja bensapainettakin on.. Auto on kylläkin seisonut talven yli samoilla bensoilla, joten voisikohan siitä johtua? Itsellä tosin ei ole ollut ongelmia vuodenkin seisoneen bensan kanssa..

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, pitäisi tuo auto saada pikapuoliin liikenteeseen :oops:

Posted: Wed May 17, 2006 23:22
by olafu
Olethan kokeillut sitä klassista jakajankääntötemppua, eli 1-4 sytytysjohdot ristiin ja 2-3 ristiin. Kuullostaa oireet ihan siltä, että sytytys olis 180 astetta pielessä, lukuunottamatta sitä että yrittää käydä takaperin. Miten sitten on päässyt muuttumaan, mene ja tiedä. Mutta itse kokeilisin tuolla tavalla.

Sylinteriluku oikein?
Entä, mitä mahtaa tapahtua, jos vahingossa valitsee odd-fire asetuksen päälle tavallisessa moottorissa.?

Bensapumpun releähdössä on diodi, joka päästää sähkön megan 12V linjaan päin. Se suojaa transistoria jännitepiikeiltä. Lähtö toimii oikein vain, kun releen kelalta katkaistaan virta samalla kun megaltakin.

Posted: Thu May 18, 2006 5:22
by Bozi
Sytytysjärjestys on kyllä pariinkin otteeseen tarkistettu, mutta vois kai sen vielä kertaalleen.. :)

Samoin tarkistetaan sylinteriluku & oddfire, mutta en oikein jaksa uskoa että ne olis muuttunut.. Etenkin kun heitin suoraan oman auton kartan siihen.

Posted: Mon May 22, 2006 19:10
by Bozi
Noniin.. vika löytyi, kampuran asentotunnistin jäänyt löysälle ja värinästä kääntyi sivuun. Outoa että megatunessa rpm silti näytti 100-300rpm lukemia startatessa, paitsi tänään rupesi näyttämään pyöreää nollaa.

No, jatketaan harjoituksia...