Page 1 of 1

Suorasytytys vitoskoneeseen?

Posted: Sat May 13, 2006 22:37
by 90tq
Mitenkähän onnistuu vai onnistuuko lainkaan suorasytytys 5-sylinteriseen eli oma puola joka pytylle. Extran sivuilla ei ainakaan ylimalkaisesti katsottuna tästä puhuta. Uusimmissa extran versioissa näyttäs output-asetuksissa olevan mahdollista valita kuusi sytkän ulostuloa? Jos joku nähnyt aiheesta keskustelua tai muuta hyvää sivua niin heittäkää linkki.

Posted: Sun May 14, 2006 3:53
by I_me
Cop onnistuu myös viisi sylinteriseen, tarvii vain viidellä jaollisen tiggeri pyörän. muuten kaikki niinkuin 4 ja 6 sylinterisissä koneissa.

Posted: Sun May 14, 2006 19:43
by 90tq
foorumia selatessa törmäsin tähän:

viewtopic.php?t=111&highlight=cop

Turtana kirjoitti:
HC908 suorittimen prosessoriteho ei riitä COP tyylisen sytytyksen hoitamiseen.
Joudut odottamaan MS-2:sta ja että joku tekisi sen siihen koodiin.

Eli mikä nyt on lopullinen totuus asiasta?

Posted: Sun May 14, 2006 20:53
by KariM
Tuo on vuoden takainen kirjoitus, sen jälkeen tosiaan on extraan jo tehty lähdöt kuudelle sytkäsignaalille sekä tulo 2nd triggerille.

Esim. tämä topikki kertoo että sequental COP toimisi:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?p=118431

Muistaakseni audeissa käytetään 135-hampaista hammaskehää orkkisruiskulle. Tuo on kyllä liikaa megalle, eli uuden rattaan se tarvitsee.

Posted: Sun May 14, 2006 21:27
by kalsket
vems pureskelee audi-triggerit sellaisenaan.
Itellä moinen testiajossa.
Maksaa toki enemmän mitä mega

Posted: Sun May 14, 2006 22:17
by 90tq
Kiitoksia tiedoista

Omassa kotelossa on -87 200 turbon MC-kone K-jetillä. Siinä orkkis boxi ohjaa sytytystä, ahtopainetta, seoksensäädön tahdisdistusventtiiliä ym. Pyörimistunnistimia on kaikkiaan kolme. Kaksi vauhtipyörällä, toinen lukee starttikehältä pelkän pyörintänopeuden ja toinen tunnistaa yläkuolukohdan, lisäksi jakajassa on ylsilovinen hall-tunnistin sytkän tahdistusta varten. Ajatuksena onkin vaihtaa jakajan hallille 5-lovinen sakaralevy Megan asennuksen myötä. Eikös sytkän COP-ohjaukseen silloin riittäisi pelkästään tämä?

Posted: Mon May 15, 2006 14:52
by KariM
Tarkoititko että olisi pelkkä 5-lovinen sakaralevy jakajassa? Se riittää perinteiseen jakajasytkään; COP:n tapauksessa mega ei tuosta vielä tietäisi että mihin pyttyyn pitäisi kipinöidä.

Posted: Mon May 15, 2006 19:41
by 90tq
Tarkoitin joo. Perinteiseen jakajasytkään riittää kyllä, näin sytkä onkin aluksi tarkoitus hoitaa. Taikka ihan alkuun on tarkoitus laittaa pelkkä bensapuoli ja yrittää saada se toimimaan kelvollisesti ennen sytkäohjauksen laittoa. Alkuperäinen sytkä nakutustunnistimineen on sinällään ihan toimiva systeemi. Koko keskuskustelun aiheena olikin kartoittaa COP-sytkän mahdollisuutta ko. moottoriin. Eli minkälaisen muun tunnistimen COP tarvitsee? Kampiakselitunnistimen kierrosluvun ja YKK:n tunnistukseen ja jakajan hallin tahdistukseen? Tähän tyyliinhän noi autonvalmistajat asian toteuttavat, tahdistus niissä hoidetaan nykyisin nokka-akselitunnistuksella tai ionisaatiovirtamittauksella, jolloin riittää pelkkä kampiakselitunnistin. Mutta miten COP toteutetaan KÄYTÄNNÖSSÄ MEGAN KANSSA? En ole asiaan vielä erityisemmin viitsinyt perehtyä. Joten jos jollain aiheesta vaikka kytkentäkaavio olisi helpottaisi se käsittämistä.

Posted: Mon May 15, 2006 19:57
by 90tq
Lisäys edelliseen: KariM olet kyllä täysin oikeassa. Eihän Mega pelkän jajajan tunnistimen perusteella tietenkään tiedä mikä pytty kulloinkin on työtahdissa. Höh! Olimpa kömpelö :oops:

Posted: Mon May 15, 2006 20:14
by 90tq
Eikös neloskoneessa kuten myös kutosessa ja kasissa suorasytkä toteuteta Magan kanssa kaksoiskipinäpuola-periaatteella, eli neloskoneessa ykkösen ja nelosen sekä kakkosen ja kolmosen puolat räiskivät samaan aikaan. Tämähän ei käy vitoskoneessa.

Posted: Mon May 15, 2006 20:24
by Turbiini
Voi sytkä hoitaa myös joka pytylle erikseen, se minkä takia käytetään hukkakipinää on yleensä hinta (2 puolaa on halvempi ku 4). Helpoiten onnistuu 5 koneeseen nokalle tai jakajan paikalle 10-1 hampaisella pyörällä, sitten jos haluu hienostella niin kampiakselille 5 tai 10 hampainen pyörä ja nokalle tai jakajaan 1 hampainen 2nd trikkeriksi. Onnistuu tietysti myös 10-1 pyörällä kammelta mutta sitten joutuu antamaan ylimääräisen kipinän pakotahtiin (kuten hukkakipinässä). Itse tekisin 10-1 anturoinnin nokalta, koska se on yksinkertaisin.

Posted: Mon May 15, 2006 20:58
by 90tq
No niin! Tämähän selvensi asian kertaheitolla. Kiitokset vaan Turbiinille. Se yksilovinen hallihan jakajassa on jo vakiona, joten sikäli voisi sitäkin sitten hyödyntää. Toisaalta kampiakselille pitäisi tehdä kuitenkin uusi triggeri-pyörä, joten jos homma toimii tolla 10-1 nokkapyörä triggerillä niin on se, kuten todettua, kaikkein yksinkertaisin ja siten helpoin vaihtoehto.

Posted: Tue May 16, 2006 12:12
by KariM
Etuna kampuratriggeröinnissä (ja apuna se synkkasignaali nokalta) olisi täsmällisempi kipinä, kun jakopään ja mahdollisen jakajavaihteen mekaaninen klappi ei ole mukana.

Mutta hyvin monihan tuota nokalta/jakajasta triggausta käyttää, ei se niin huono sekään ole. Ja yksinkertaisempi toteuttaa.

Neli-/kuusipyttyisessä hukkakipinäjärjestelmällä on etuna anturoinnin yksinkertaisuus, triggauksessa ei tarvitse synkata nokan asentoon. Mutta viitoskoneessahan tämä siis ei onnistu.

Posted: Thu May 18, 2006 20:05
by 90tq
No onhan tossa sitten vaihtureita mietittäväksi. Tarvii niitä pähkäillä sitten kun se ajankohtaisempaa. Kun nyt saisi ruutan edes kiinni autoon. Purkki on kyllä jo partcon setistä kasattu ja stimulaattorilla leikkiessä toimivaksi havaittu.