Page 1 of 1

Lambda-arvo heittelee täälläkin

Posted: Tue May 09, 2006 21:26
by MrFairlane
Lambda ja PW heiluu ylös ja alas
Voiko PW:n yhden yksikön alueella tapahtuva heilunta johtaa noin dramaattiseen Lambdan pomppimiseen vai johtuuko tuo jostain sytkäpuolen pätkimisestä?
Liian pieni/iso kärkiväli?
Keskipakoennakoita olen säätänyt, mutta se tuntunut vaikuttavan.
Puristuspaineissa ei ollut järkyttäviä eroja

Ford vakio 292cid Y-lohko
Chevy TBI läppärunko suuttimineen
5.7 ohmin etuvastukset
MT2.25
029Q
Kapeakaista-lambda
Sytkäohjaus on käytössä, mutta vakio kärkijakaja ohjailee sytkää nyt.
Hall kampiakselilla, josta saa kierrosluvun
Image
Image
http://www.yourfilehost.com/media.php?c ... 081427.txt

pitääkin heitellä!

Posted: Fri May 12, 2006 21:14
by 90tq
kun kone käy lämpimänä closed loop-modessa säätää ruutta keskimääräistä stokiometristä seossuhdetta juuri noin. oheisen skooppi-kuvan mukaan lambda näyttää toimivan kuten pitääkin ja piirtää juuri oikeanlaista käppyrää

Posted: Fri May 12, 2006 22:11
by MrFairlane
Hyvä tietää, että jokin toimii oikein.
Kiitoksia.

Tuntuu tuo Closed Loop ja AutoTune sekoittavan karttaa välillä oikein kunnolla.
Joka säätöajolla erilaiset karttapisteet.

Olisiko jollain antaa hyväksi havaittuja arvoja Kapeakaistalle Autotunen kanssa?
Megan vakio 0.51 vai 0.45?

Pitäisiköhän kohta investoida laajakaista-lambdaan...
Uskoin aluksi, että kapeakaista olisi riittävä minulle, mutta tuntuu ihan hakuammunnalta.

Posted: Sat May 13, 2006 1:07
by JTbo
Kyllä se aika hyvin toimii tuolla kapeakaistallakin kunhan muistaa sen rajoitteet, eli säätö alkamaan vasta jostain 1200-1300 kierrosta ja ainoastaan osakaasualueet, eli pikkuvedosta sinne puoleen väliin ehkäpä. Tuokin riippuu vähän koneesta.

Itselläni muistaakseni oli map 45-70kpa ja kierrokset 1300-4500, koneen kierrosalue 800-6000+ ja map tyhjäkäynnillä muistaakseni tuon 45, pikkuvaihteilla pintakaasulla jopa vähemmän, mutta siellä tahtoi tulla tuota sekoilua, joten karkean säädön tein lamballa ja sitten tarkemmin käsipelissä.

Mielestäni muutenkin tuo säätö kapeakaistalla on vain apuväline ja lopullinen kartta pitäisi tehdä sitten käsin. Lambdakorjaukseen sitten olen tehnyt korjaus prosentin 10 ja kartan olen sitten muokannut siten, että tuo ei pääse laihentamaan karttaa siitä minkä olen käsin säätänyt. Oma kone kun alkaa nykimään heti jos vähänkin menee alle 14.7:1 ja joillain rasitus/kierrosluvuilla pitää pysyä vähän rikkaallakin.

Luvuissa saattaa olla pientä heittoa, kun en ole reiluun kuukauteen edes käynyt autolla :P

Posted: Sat May 13, 2006 22:02
by 90tq
voisi ajatella, että jos muuttaa lambdan jännitteen rikas/laiha-vaihtokohtaa suuremmalle jännitteelle niin seos on silloin keskimäärin rikkaammaalla ja päinvastoin. kokemukseni mukaan katilla varustettujen autojen vakioruiskuissa vaihtokohta on 0.45V käytettäessä "perinteistä" lambdaa. näissä lammbda-säätö pysyy aktiivisena yleensä tyhjäkäynnilläkin. tavallinen yksijohtoinen lämmittämätön lambda ei silloin saa olla liian etäällä moottorista jotta pysyy toimintalämpöisenä. korkeavitteisemmissä kireällä nokalla varustetuissa koneissa on kyllä järkevää kytkeä lambda-säätö pois tyhjkäynnillä ja rikastaa seosta tyhjäkäynnin parantamiseksi. todellinen seoshan on tyhjäkäynnillä ja jyrkällä nokalla sylinterissä laiha, koska osa polttoaineesta menee palamattomana pakosarjaan.

Posted: Sun May 14, 2006 1:20
by JTbo
Kuinkas tuo vaihtokohdan muuttaminen narrow bandin kanssa oikein toimii, eli vaikuttaako aiheeseen mitään tuo, kun kapeakaista osaa näyttää seoksen oikein vain 14.7:1 seoksella ja siitä yli tai ali niin ollaan metsässä tai tosissaan metsässä?

Posted: Sun May 14, 2006 10:17
by Masi_K
Autotune on aikalailla turha, paitsi jos käyttää sitä vain kerran ja saman illan aikana. Muuten se vaihtaa taas kaikkea, varsinkin osakaasualueella. Esim 60kmh 4. vahteella @ 2000 rpm on eri kuin 2. vaihteella sama kierros köröttäen. Edellyttäen että on map sama. Eli apukuljettajan avulla kartta kohdalleen yhtenä iltana (lämpötilat samat kokoajan). Sitten afr kartta päälle closed loopissa. Soon siinä sit. Muuten joutuu hakee kartta kokoajan eestaas. Se mikä auttaa kanssa kovasti, on laittaa päälle iat corrected air density. Tältä foorumilta löytyy arvot.

Posted: Tue May 16, 2006 23:09
by olafu
Mulla tekee ihmeellistä piikkiä AFR... Ei näytä mun mielestä normaalilta. Voiko lambdaan tulla jotain häiriötä, vai mitä toi meinaa? Ei nypi ainakaan täyskaasukiihdytyksessä.
Nätisti kun ajelee tasakaasulla, niin näyttää aika normaalilta. http://koti.mbnet.fi/kolonen/tanari_stw/mega/ajo.GIF

Tai voisko se johtua siitä, että menee niin paksulle ettei syty aina? Luulis sen nykivän ainakin sillon kyllä... Tommosta ysin ja kympin välimaastoo kuitenkin rankassa vedossa toi seos.

Toinen mielenkiintonen on toi map-arvo. Voisko se heittely tehdä noi piikit tohon seokseen? Näyttää että se värisee aika paljon tietyillä kierrosalueilla. Pitää vissiin kokeilla laittaa suodatin tohon väliin, jos se tasais painepiikkejä.

Posted: Wed May 17, 2006 9:49
by teg
Piikit on misfireä, eli ei sytytä. Ja laitappas reilusti laihemmalle - 9-10 on liikaa. 12 on varmasti riittävä.

Posted: Wed May 17, 2006 17:23
by olafu
Säädin seoksen paineilla 12 paikkeille, edelleen tekee noita piikkejä. Sytkä on EDIS4, ja auto ei edelleenkään tunnu nyppivän yhtään vedossa.

Posted: Thu May 18, 2006 9:22
by teg
Näemmä sulla on vapaasti hengittävä, joten 12 voi olla edelleen liian paksu soosi, ehkä 12.5 antaa maksimitehon.

Mutta jos piikit eivät katoa, niin tarkasta nyt lambdan kytkentä.

Mikä lambda sulla on?

Posted: Thu May 18, 2006 22:51
by olafu
Innovaten LC-1, ja kone on kyllä ahdettu.
Vika löytyi, nelosen tulpanjohto meni vähän matkaa ihan lambdan johdon vierellä. Pari kertaa meni tilttiin se innovaten ohjainyksikkökin.

Vedin vähän paremmasta paikasta sekä lamdan johdon ja tulpan johdon, piikit katos samantien.

Posted: Mon Apr 28, 2008 14:39
by j.kangas
Mulla kanssa toi lambda heittelee esim. 14.8-14 tyhjäkäynnillä ja suunnilleen sama heitto koko alueella. On techedgen laajakaista. Eli jos säätää sen tohon 14.8:saan niin vetää kokoajan rikkaammalle. Muiden anturien tiedoissa ei ole heittoa, joten tiedustelisin että mistähän kannattaisi vikaa lähteä etsimään?