Page 1 of 3

Trigger angle & säätöä

Posted: Mon May 08, 2006 18:32
by cockjerry
njoo, eli miten ton sais mitattua järkevästi tai helpolla ? 8)

Anturi on magneeton kopassa kiinni ja ykk merkki taas koneessa. Astelevyllä on vaikea kikkailla kun se anturi on tosiaan siinä kopassa.

Tossa kuva vähän selventää about miten anturi on ja pyörimissuunta.

Image

Posted: Mon May 08, 2006 21:04
by Jankos
Eikös tuon saa melko tarkasti mitattua rullamitalla.

Mittaat siis pyörän halkaisijan ja kerrot lukeman pii:llä eli 3,14... Näin sait kehän mitan.

Sitten mittaat matkan yläkuolokohdasta anturiin.

Tämän lukeman jaat edellisellä ja kerrot 360 niin tuo kulma on selvillä.

Posted: Mon May 08, 2006 22:46
by MrFairlane
Kampiakselille merkkasin paikat näin...

Otin kupariteippinauhaa pätkän, pyöritin dampperin ympärille, otin pois, suoristin pöydälle, mittasin pituuden, merkkasin pulttien paikat, liimasin teipin takaisin dampperille ja siirsin merkit.

Pultit ovat arviolta millin toleranssilla kohdallaan.
Aste sinne tänne, ei haittaa kärkijakajan jälkeen.

Posted: Wed May 10, 2006 18:51
by cockjerry
Tsiigailin tarkemmin tota magneeton pyörää, niin siinä anturin kohdalla on sellanen 14mm kolo, eli siitä se tunnistaa asennon..

Eli eikös sen mestan voi mitata siitä pyörästä suoraan.. YKK merkistä siihen koloon noiden ym. ohjeiden mukaan? Pitäis tulla vielä helvetin tarkasti? 8)

EDIT: ei noi kolot oo lähelläkään anturia.. 8)

Posted: Thu May 11, 2006 15:12
by cockjerry
Noniin.. eli magneeton halkaisija about 153mm x PII = 480,67mm

matka YKK merkistä --> anturiin 105mm / 480,67mm x 360 = 78,64

Onko tossa nyt suoraan ne asteet 8) Matematiikka ei oo mikään erityisen hyvä mulla! 8)

Posted: Thu May 11, 2006 16:32
by HanhiEmo
cockjerry wrote:Noniin.. eli magneeton halkaisija about 153mm x PII = 480,67mm

matka YKK merkistä --> anturiin 105mm / 480,67mm x 360 = 78,64

Onko tossa nyt suoraan ne asteet 8) Matematiikka ei oo mikään erityisen hyvä mulla! 8)
Kyllä minä ainakin samaa tulosta saan amismatikalla jota piti uusia 2 kertaa :lol:

Posted: Thu May 11, 2006 20:04
by Jankos
Missä muuten kolo on kun merkki on yläkuolokohdassa?

Ajattelin nääs uudemman kerran ja pitää siis mitata anturista koloon, eikä anturista yläkuolokohtaan.

Posted: Fri May 12, 2006 8:00
by cockjerry
Jankos wrote:Missä muuten kolo on kun merkki on yläkuolokohdassa?

Ajattelin nääs uudemman kerran ja pitää siis mitata anturista koloon, eikä anturista yläkuolokohtaan.
Noniin nyt on tsekattu taas, eli noista koloista se ei luultavasti tunnista mitään koska niitä on 2 kpl 8)

Mutta siitä "patista" se taas tunnistaa kun on vaan 1 kpl ja se on n. 30mm pitkä ja se alkaa n. 109mm YKK-merkin jälkeen.

Eli se anturi tunnistaa sen patin noin 34mm ennen YKK ??


Muuten samalla kaavalla mutta käytän tota YKK --> ton patin alkuun ?

Täytyy mitata vielä tarkemmin, mutta on noi mitat aika lähellä (parin millin sisällä)

eli.. anturista tohon pattiin pitäis olla about se 34mm eroa? Täytyy kelata illemmalla, nyt meen ihan sekasin.. :shock:

Posted: Fri May 19, 2006 11:21
by cockjerry
Nyt on tarkempia mittoja:

- Patti (mistä se siis tunnistaa) on 33mm pitkä.
- Magneeton halkaisija 150mm
- YKK --> patin alkuun 110mm
- YKK --> VR ~105mm (vittumainen mitata)

En oikein hiffannut tota patista --> anturiin mittaa, mutta pystyykö noiden perusteella laskemaan nyt sen kulman? :roll:

Posted: Tue May 23, 2006 10:48
by cockjerry
Piirsin kuvan noiden mittojen perusteella 8) Tossa on nyt mestat kun kampura on YKK.
Image

Jos joku vois jeesata, oon lukenut tota englanninkielistä ms manuaalia, mutta ei oo oikein ehtinyt syventyä. Se siis tunnistaa tosta ekasta kulmasta, jolloin anturi lähtettää pulssin, mutta sitten tossa oli jotai sekoilua.. 8)

Eli v3 levy + bosch sytytysyksikkö..

DRn koneen vakio ennakot muuten:

5 astetta B.T.D.C below 2200rpm
28 astetta B.T.D.C above 4800rpm

jos anturista pattiin on trigger angle, niin aika pieneks jää ennakot.. voi saatana ! Pitää vissiin siirtää tota anturia.. huoh

Posted: Wed May 24, 2006 7:59
by Jankos
Niin mun mielestä on että tuo trigger angle on noin 5 astetta. Eli kannattaa siirtää anturi.

Posted: Thu May 25, 2006 20:23
by cockjerry
Sori siis tosta jälkimmäisestä "noususta" sehän tunnistaa.. eli max ennakot jotain 30 asteen luokkaa?

prkl nyt täytyy lukee vielä ajatuksella toi ms manuaali

eli.. tossahan voi valita trigataanko nousevaa vai laskevaa kulmaa, jos sytytyksen triggaus tulee tosta "ensimmäisestä", eli "falling edge", niin sillonhan max. ennakot on ihan helvetisti?

korjatkaa oonko ihan metsässä?

Posted: Thu Jun 15, 2006 10:46
by cockjerry
Voisiko joku vääntää rautalangasta tän trigger offsetin?

Mistä helvetistä mega repii ton 4.9 siihen Trigger Wizardiin. Ihan kuin se tietäisi missä on ton koneen YKK :roll: Ihan sama mihin sitä trigger offsettiä runkkaa, ei vaikuta tohon mitenkään.

Tosta englannin kielisestä megamanuaalista en kyllä tajua yhtään mitään. Ignition advance näyttää olevan se 4.9 käynnistys hetkellä, mikä olisi just hyvä, JOS se on oikea.

Mun mielestä noiden laskelmien perusteella trigger offset olisi n. 29ast.


Kone lupas jo kerran, mutta nyt hyyty taas vaihteeks akku.

EDIT: noniin.. lupaa aina kerran mutta heti sammuu ja kone "iskee takaisin". Johtuu siita, etta mega sekoaa jotenkin?

Starttauksessa n. 4-600rpm, ignition advance 5.2ast, aukioloaika 2msec. Eli starttaus on ihan ok kunnes se sekoaa. Sitten RPM hyppaa ylos about 4000-25000rpm, suuttimen aukioloaika maximille ja sytka 28ast. Samantien kone potkaisee takaisin ja homma tyssaa siihen. Luonnollisesti jos ennakot pomppaa 28ast..

Eli lupaa kunnes sekoaa.. mistahan toi johtuu?

Tein testeja ilman toista tulppaa (ei puristusta), mega ei sekoa mitenkaan! Tollanen 760cc 1-mukinen ottaa aika saatanasti kusoa startatessa, voisiko starttaus virrat jotenkin sekottaa megan?

Mikahan auttais? Sormen paksuista kaapelia akun (-) koneen kylkeen? Kai se sinne just hikiseen vois mahtua..

Tossa kuva starttaus vaiheessa ILMAN PURISTUKSIA.
Image

Nyt jos ruuvaa toisen tulpan kiinni, niin pyöräyttää muutaman kerran konetta ja lupaa. Sen jälkeen megalla tilttaa --> kone kenkäisee takaisin ja kastelee tulpat

Posted: Thu Jun 15, 2006 17:33
by cockjerry
Datalogia...

http://njaa.pp.fi/uus_setti_06/Datalog2.xls

Heittää jonkun RESETIN ja sitten vasta sekoaa. Ennen resettiä homma skulaa hienosti!

No sen ymmärtää, että on resetin jälkeen sekaisin..

mutta miksi se heittää ton resetin?

Täytyy ainakin nostaa cranking rpm johonkin 800.. näyttää menevän 750 ase tilaan jo..

EDIT: vähän ennen resettiä menee nollille.. siis virrat lähtee?

Maakontakti taitaa koneeseen kusta.. Tutkimaan huomenna :arrow:

Posted: Thu Jun 15, 2006 20:29
by jani
Oletko mitannut starttivaiheen aikaisen jännitteen.

Posted: Fri Jun 16, 2006 10:02
by cockjerry
jani wrote:Oletko mitannut starttivaiheen aikaisen jännitteen.
n. 9.5-10v, ilman buusteria.

Mulla on buusteri käytössä joka pumppaa sitä virtaa, että ei pitäis olla jännitteestä kiinni.

Melkein lähti, kävi jo oikeestaan, mutta sitten toi saatana resetoi itsensä. :(

Tosiaan, jos sahaa konetta ilman toista tulppaa, niin ei mitään sekoiluja & resettejä. Muilla tälläsiä ongelmia?

Posted: Fri Jun 16, 2006 12:03
by aki70
Kokeile säätää vr-piirin herkyyttä pienemmäksi.

Posted: Fri Jun 16, 2006 14:09
by cockjerry
aki70 wrote:Kokeile säätää vr-piirin herkyyttä pienemmäksi.
Näin tein ja tuntui rauhottuvan.

Sahailin puristusten kanssa, mutta ilman sytkän sulaketta.. ihan ookoo! Ei mitään resettejä ja takaisin potkuja.

Logia startista puristusten kanssa ilman sytkän sulaketta:

http://njaa.pp.fi/uus_setti_06/Datalog2.xls


Startti ei vaan kauaa kestä tollasta, alkaa piuhat kuumenemaan aika perkeleesti kun tulee tollanen äkkipysähdys.

Tässä on nyt jotain tosi outoa...

Posted: Fri Jun 16, 2006 18:40
by fsohc
Outo kun map-arvo heilahtaa datalogin mukaan tuossa rpm piikin paikkeilla? Luulisi että olisi pois koko arvo jos ei käytössä

Posted: Fri Jun 16, 2006 19:09
by cockjerry
fsohc wrote:Outo kun map-arvo heilahtaa datalogin mukaan tuossa rpm piikin paikkeilla? Luulisi että olisi pois koko arvo jos ei käytössä
Mappi on käytössä!

Startista meni hiilet ja muutama hammas rattaista.. noh hiilet on nyt kondiksessa! mutta en viitsi enään sahailla konetta kun iskee takaisin

Sitten noi starttaus kierrokset on vähän epäilyttänyt, voiko tollanen 1-pyttynen tosiaan sahata 8-900rpm!

Posted: Fri Jun 16, 2006 19:46
by fsohc
Autossani muistaakseni alkaa mapin arvo vatkaan heti kun starttaa ja käynnistys rpm on n.200-300. En kyllä usko tuota käynnistys rpm lukemaasi, eikös tuollaisessa ole puristuksiakin reilusti ja starttimoottori todella pieni? Niin tosiaan autossani on tyhjäkäynnillä n.900rpm n.40kPa:n map-arvo.

Ei nuo varmastikkaan ole mitenkään vertailukelpoisia, mutta ei map saisi siltikään mielestäni näyttää tuossa 100kPa

Posted: Fri Jun 16, 2006 21:01
by cockjerry
fsohc wrote:Autossani muistaakseni alkaa mapin arvo vatkaan heti kun starttaa ja käynnistys rpm on n.200-300. En kyllä usko tuota käynnistys rpm lukemaasi, eikös tuollaisessa ole puristuksiakin reilusti ja starttimoottori todella pieni? Niin tosiaan autossani on tyhjäkäynnillä n.900rpm n.40kPa:n map-arvo.

Ei nuo varmastikkaan ole mitenkään vertailukelpoisia, mutta ei map saisi siltikään mielestäni näyttää tuossa 100kPa
njoo oot kyllä oikeessa.. ei saatana voi millään olla 800rpm! Vaikka toi 1-mukisen ääni hämää todella paljon kierrosnopeutta, mutta silti..

Jos kone sammuu esim. 4-vaihteella vauhdista, niin mustaa viivaa tulee! Puristuspaineet on tosiaan aika kovat, sen takia näissä on puolipuristimet. 8)

ja tässä olisi syykin, miksi "iskee takaisin" kun kipinä tulee miten sattuu.

Posted: Fri Jun 16, 2006 21:27
by tty
<<njoo oot kyllä oikeessa.. ei saatana voi millään olla 800rpm! Vaikka toi <<1-mukisen ääni hämää todella paljon kierrosnopeutta, mutta silti..

Olisiko näin:
Se anturi antaa signaalin / kampiakselin kierros ( 360 astetta), kun tarvitaan vain 1 signaali / 720 astetta
(Nelitahtisen työkierto = 720 astetta)
Eli ruiskuttaa tuplamäärän ja kierrokset tuplaantuu => sytytys ajoitukset pielessä, jos valittu tässä tapauksessa 1 syl. nelitahtinen Megatunesta.
Ylimääräinen kipinä ei haitanne mitään.( vrt. hukkakipinä systeemit)

Posted: Fri Jun 16, 2006 23:04
by fsohc
^Itse veikkaisin juuri tuota viaksi. Eikös tuon muuten silloin pitäisi toimia jos laittaa asetuksiin kaksisylinterisen (even fire)

Posted: Sat Jun 17, 2006 8:49
by tty
Yhden sylinterin req. fuel arvo pitää puolittaa, jos käyttää 2 syl. asetusta ja yhtä suutinta.
Eihän req fuel mene liian pieneksi, pitikö olla yli 8?
Kierrokset ainakin tulisivat oikein.

Posted: Sat Jun 17, 2006 12:49
by cockjerry
tty wrote:Yhden sylinterin req. fuel arvo pitää puolittaa, jos käyttää 2 syl. asetusta ja yhtä suutinta.
Eihän req fuel mene liian pieneksi, pitikö olla yli 8?
Kierrokset ainakin tulisivat oikein.
Noniin nyt on taas startti kondiksessa ja pääsin stedaamaan noita.

Eli laitoin 2 pyttyä ja puolitin REQ FUEL arvon = 12.4. 1-pytyllä laskettuna 28.4! Käytössä on siis 2 suutinta / pytty, pitääkö suutin lukumäärä muuttaa 4?

Nyt ei enään "ammu takaisin" ja jengatkin puolittui. Lupaa kokoajan mutta ei vaan lähde siitä..

Kierrokset on ilman puristuksia n. 290rpm tasasesti, puristusten kanssa n. 450rpm !!! Mistähän toi johtuu?


Kerrataas vielä tosta toisesta topicista. Pitääkö VR-pulssi tulla näin? Eli onko toi scoopin signaali "oikeinpäin"
http://njaa.pp.fi/uus_setti_06/vrsignaali.jpg

Posted: Sat Jun 17, 2006 14:03
by cockjerry
Kaikki probleemat taitaa johtua tosta RPM.. sellanen tunne perseessä! RPM melkein tuplaantuu sahatessa puristusten kanssa!

Scoopilla kuvaa, PURISTEN kanssa kun sahaan! Aika sotkuseks menee signaali verrattuna ilman puristuksia! Eli signaali kuva ilman puristuksia on tossa edellisessä postauksessa.

Image
Image

Posted: Sat Jun 17, 2006 16:18
by fsohc
Kokeileppas siirtää tuota anturia lähemmäs/kauemmas onko mitään vaikutusta. Eihän tuo anturin kärki osoita suoraan magneettoa kohti, eli voisi ehkä ottaa häiriötä jos pyöriessä tunnistaa magneeton metallia jos noin asennettu ja nuo isommat piikit tulee siitä mutikasta mistä on tarkoituskin tulla... Piuhat olit vissiinkin jo tarkistanut että on oikeinpäin? Tuo reg_fuel muistaakseni piti olla 8-12, löytyy kyllä tuosta megamanualista. Samaa mieltä tuosta että kierrosluku heitto tulee tuosta anturin "sahalaidasta".

Meinasin autooni tehdä aluksi anturinkiinnikkeen missä anturi olisi osoittanut suoraan triggeripyörän keskiötä kohti, mutta tulin toisiin aatoksiin kun ajattelin juuri tuon tyyppistä ongelmaa ja tein kiinnikkeen sitten niin, että metalli pyyhkäisee anturin edestä, eikä muulloin ole mitenkään kosketuksissa/lähelläkään metallia (anturi tavallaan sivussapäin)

Posted: Sat Jun 17, 2006 17:52
by cockjerry
fsohc wrote:Kokeileppas siirtää tuota anturia lähemmäs/kauemmas onko mitään vaikutusta. Eihän tuo anturin kärki osoita suoraan magneettoa kohti, eli voisi ehkä ottaa häiriötä jos pyöriessä tunnistaa magneeton metallia jos noin asennettu ja nuo isommat piikit tulee siitä mutikasta mistä on tarkoituskin tulla... Piuhat olit vissiinkin jo tarkistanut että on oikeinpäin? Tuo reg_fuel muistaakseni piti olla 8-12, löytyy kyllä tuosta megamanualista. Samaa mieltä tuosta että kierrosluku heitto tulee tuosta anturin "sahalaidasta".

Meinasin autooni tehdä aluksi anturinkiinnikkeen missä anturi olisi osoittanut suoraan triggeripyörän keskiötä kohti, mutta tulin toisiin aatoksiin kun ajattelin juuri tuon tyyppistä ongelmaa ja tein kiinnikkeen sitten niin, että metalli pyyhkäisee anturin edestä, eikä muulloin ole mitenkään kosketuksissa/lähelläkään metallia (anturi tavallaan sivussapäin)
Req_fuel 8-12.. no sitten on mega laskenut reilusti yläkanttiin.

RPM signaali alkaa olemaan aika ok nyt! VRn piuhat meni orggis kokoonpanossa laturin ja "power source" coilin seassa!

Otin ne VRn piuhat siitä pakasta irti ja nyt näyttää sahatessakin n. 200rpm melkein sama kuin ilman tulppaa! Pitäis olla ok! Oon siirtänyt anturia hieman lähemmäksi myös.

Skoopilla tarkistin vielä, huomattavasti parempi!

mutta ei vaan starttaa.. Helvetin lähellä on, mutta ei vaan jää käyntiin. :roll:

Pk-seudun squirttaajat, jos on inspiksiä tulla tsiigaamaan espooseen, että mikä kusee ! Korvausta vastaan tietty! Ei kuitenkaan oo varaa huoltamo hintoihin :lol:

Posted: Sat Jun 17, 2006 20:05
by Samba
Minkäs kokoset ne suuttimet on? löytyykö uutta logia viimeisimmistä käynnistysyrityksistä?