Page 1 of 1
kone ei kierrä yli 4000
Posted: Sun May 07, 2006 9:57
by evolution
ongelma on seuraava:
kone nappaa kierrokset tohon 4000 asti hienosti ja vetää todella hyvin mutta tuossa kohdassa alkaa hyytyminen ja muutama sata kierrosta ylempänä sekoaa lopullisesti.
rupeaa paukuttamaan putkeen ja seokset alkaa heitellä mihin sattuu.
koneena on ford OHC 2.0 turbo ic ja boksissa 025g6 jolla ohjataan ruuttaa ja sytkää
sytty puolella on boschin jakaja antamassa kipinän oikeaan pyttyyn ja sytty yksikkönä on unipointin tekemä mikä vastaa sitä boschin 0227100137 yksikköä.
triggaus tulee kampiakselin päästä honeywellin HALL anturilta
sytkää on koitettu kääntää aikaisemmalle ja myöhäsemmälle ei vaikutusta.
puolan latausaikoja on muuteltu mutta niilläkään ei ole saatu parannusta aikaan, tällä hetkellä kulkee tolla 75% fixed dutyllä parhaiten juuri tuohon sekoamiseen asti.
kokeiltu on tälläisia arvoja cranking dwell 15ms, running dwell 6ms, minimum discharge period 0.1ms, tämän viimeisen luin jostain netistä että noin laittaa.
koitan saada tänään ajettua jotain käppyrää tosta koneesta ulos
Posted: Sun May 07, 2006 19:44
by evolution
http://www.kolumbus.fi/huuhka.racing/veto.xls
tossa olisi dataa siitä kiihdyttelystä, siinä on veto mikä lähti 2 vaihteelta ja päätty 4 vaihteelle, vaihto tapahtu silloin kun oli ropeltanut hetken aikaa
Posted: Sun May 07, 2006 19:52
by turbosbc
Tyhmä ajatus mutta eihän sulla oo jääny kierrosten rajoitin päälle???
Posted: Sun May 07, 2006 20:44
by evolution
kierros rajoitin on tällä hetkellä 6000rpm kohdalla joten ei sen pitäisi ainakaan ahdistaa
Posted: Sun May 07, 2006 20:48
by teg
Bensansyöttö katkeaa megan ohjaamana, eli asetuksissa jotain vikaa. Laitappa msq tiedostosi vielä tänne - tai kokeile uudempaa koodia.
Posted: Sun May 07, 2006 20:52
by bmwe21
Mites noi suuttimien aukioloajat? Jos kartalla menee n. 100% ja ylikin, niin suuttimet ei pelaa enää! Itsellä leikkas kanssa n. 4000 rpm, kun oli turhan pienet suuttimet, nyt on sopivat suuttimet kartalla maks. 85% ja kiertää jo liikaakin

Posted: Sun May 07, 2006 21:07
by evolution
http://www.kolumbus.fi/huuhka.racing/sierra.msq
tossa on asetukset mitä on nyt käytetty.
suuttimet on 370cc joten ne tuskin vielä loppuvat kesken kun vakio ruiskulla ja suuttimillakin kiersi ongelmitta ton yli ja sai aivan liikaa soppaa
Posted: Sun May 07, 2006 21:25
by mazajns
mulla tekee just samalla tavalla... tosin se taitaa johtua suuttimista/bensapaineesta.
Vaparinbensapaineen säädin ja ahdoilla ei jaksa vetää ollenkaan. kierrokset rajoittuu siihen missä ahdin herää. Painetta ei tarvitse tulla kuin 0.1-0.2 bar niin hyyty.
No huomenna varovasti töihin ajella ja sitten iltapäivällä etsimään sopivaa säädintä.
Posted: Sun May 07, 2006 21:49
by teg
bmwe21 wrote:Mites noi suuttimien aukioloajat? Jos kartalla menee n. 100% ja ylikin, niin suuttimet ei pelaa enää!
Tämä väite ei taida pitää paikaansa...
Posted: Sun May 07, 2006 22:05
by Höylä
teg wrote:bmwe21 wrote:Mites noi suuttimien aukioloajat? Jos kartalla menee n. 100% ja ylikin, niin suuttimet ei pelaa enää!
Tämä väite ei taida pitää paikaansa...
niin, VE karttahan ei ole sama asia, kuin suuttimien aukiolo aika prosenteina, sitä vain ei sanota selvästi missään.
vai oliko tästä asiasta edes kyse

Posted: Mon May 08, 2006 4:34
by bmwe21
Kyllä tuo sitä juuri koski, kuulin tuon yhdeltä kaverilta, joka säätelee hestecejä. Luulin itse, että mulla on sytkässä vikaa tai kipinä on heikko. Isommat suutttimet ja bensakartta uusiksi, ei muita muutoksia ja toimii. Tiedän kyllä että bensakartta ei kerro suoraan suuttimen aukioloaikaa, mutta vaikuttaa juuri siihen. Ei sitä turhaan suositella säätämään maks 85%...
Posted: Mon May 08, 2006 8:00
by teg
No niin.. tulihan se sieltä - eli essonbaari-osastolle meni. Kannattaa lukasta megamanuaali läpi, niin tiedät miksi se voi ihan vapaasti mennä yli 100%.
Posted: Mon May 08, 2006 8:10
by teg
evolution wrote:
tossa on asetukset mitä on nyt käytetty.
suuttimet on 370cc joten ne tuskin vielä loppuvat kesken kun vakio ruiskulla ja suuttimillakin kiersi ongelmitta ton yli ja sai aivan liikaa soppaa
Juu suuttimissa ei ole vika, eikä näyttäisi olevan mekaanisesti missään, vaan vika tuntuisi olevan softa-puolella.
Katsoin nuo asetuksesi läpi pikaisesti, enkä mitään outoa nähnyt. Suosittelisin laittamaan tuoreimman koodin sisään ja testaamaan josko sillä paranisi.
Posted: Mon May 08, 2006 16:24
by Turbiini
Miten kierros tieto on otettu megalle? kyllä tuo saattais olla häiriötä pyörimis signaalissa vaikka ei isoja piikejä näkyisikään.
Posted: Mon May 08, 2006 17:12
by KariM
Nuo Unipointin 137/139 -"yhteensopivat" ovat olleet kohtuuttoman huonoja, kahdessa tapauksessa pätkivä veto on korjaantunut vaihtamalla Unipointin tilalle 20v vanha bosch.
Oikea dwell-asetus tuollaiselle smart-dwell moduulille on 75% fixed.
Posted: Mon May 08, 2006 20:09
by evolution
Turbiini wrote:Miten kierros tieto on otettu megalle? kyllä tuo saattais olla häiriötä pyörimis signaalissa vaikka ei isoja piikejä näkyisikään.
siellähän ekana se lukee jo, eli kampiakselin päästä honeywellin HALL anturilla, ja johdot on häiriösuojattu.
tänään laitoin boksiin sisään sen 029q2 koodin ja ei auta yhtään sekään mutta sitten kun tuli koiteltua niitä puolan latausaikoja muunnella niin huomasin että 8ms asetuksella röpöttää alle 2000 mutta kun siitä pääsee yli niin kierokset lähtee kuin ohjus sinne 6000 eikä pätki ylhäällä yhtään
tuli vain mieleen että voisiko olla mahdollista että fordin oma alkuperäinen puola ei ehdi latautua tossa ajassa kun jostain olin kuulevinani että olisi alkuperäisenä 14ms latausaika
Posted: Mon May 08, 2006 20:40
by ossy
mulla ei lähteny volvo tulille ollenkaan ennen ku nosti dwellit johonki 8ms:iin... kasteli tulpat.

Posted: Mon May 08, 2006 20:52
by Turbiini
Eli puola ei ole kyseiselle sytty poksille sopiva, ilmeisesti liian matala ohminen puola. kyllä nuo unipointit toimii hyvin mutta puola pitää olla semmoisesta autosta missä kyseisen numeroista bosch poksia käyteetään. Aito bosch ei ilmeisesti ole aivan yhtä herkkä. koska lataus ajan pienentäminen (kaippa tuo 8ms on alle 75%) niin voishan tuohon kokeilla ensi avuksi etuvastusta puolalle. Ja sytkän sisään tuloa kysellessäni tarkoitin lähinnä minkä moinen pyörä kammella on, mulla on ollupaljon ongelmia wheeldecoredin kanssa oireet hyvinkin saman tyyliset, mutta koska tuo latausajan säätö auttoi niin ei se sitten siitä johdu.
Posted: Mon May 08, 2006 21:01
by evolution
jaa pyörä. se on alkuperäinen rautapyörä mihin on tehty kierteet ja niihin on pistetty 2kpl pultteja pystyyn ja hepattu kiinni että pysyy, on tasa jaollakin jopa että ei tule toinen merkki ennemmin kuin toinen.
pyöri tossa mielessä jos koittaisi toyotan puolaa kun se kerkiää latautua jo alle 4ms kuulemma.
tallilla kyllä olisi valmiiksi 1 ducelierin tekemä puola, lähtöisin jostain 406peugeotista jos koittaisi sillä ensin, siinä on vain 4 napainen liitin johon on merkitty + ja- ja 2 muussa ei mitään merkkiä mutta eikös sen pitäisi toimia ihan normaalisti kun heittää vain ne + ja- johdot kiinni

Posted: Tue May 09, 2006 17:58
by KariM
Turbiini wrote:kyllä nuo unipointit toimii hyvin mutta puola pitää olla semmoisesta autosta missä kyseisen numeroista bosch poksia käyteetään.
Noihin omiin kokemuksiini lisäten, kummassakin tapauksessa puola oli numerolleen sama kuin mm. sellaisessa Saabissa jossa tuota 139:ä alkuperäisenä käytetään.
Posted: Tue May 09, 2006 20:25
by evolution
tänään koitettiin taas 2 eri puolaa ainoana erona oli vain niillä että toisella jytisi putkeen ja toisella pysähtyi nätimmin kierrokset sinne 4000.
tuli ruuvattua ihan kokeilumielessä sinne volvon etuvastus kun sellainen kerran lojui hyllyssä niin ei silläkään tuntunut olevan paljoa vaikutusta.
rupesi suoraan sanottuna vituttamaan niin paljon että tönäsin auton tallin perukoille ja kiskoin tulpat ylös ja kaikki kekäleet aivan mustia joten huomenna menen tulppa kaupoille ja kiertelen ehtoosta ne sinne siinä se ehtoo mukavasti meneekin kun on vähän ahdasta.
jos ne tulpat ei auta niin täytyy varmaan investoida siihen sytty yksikköön
jos tätä menoa jatkuu niin ei päästä ens sunnuntainakaan radalle
Posted: Wed May 10, 2006 20:26
by evolution
nyt tulittaa ihan täysillä
vika oli loppujen lopuksi sittenkin siinä unipointin yksikössä, se jotenkin leikkasi sen kipinän pois siinä 4000 paikkeilla, ja muutenkin käynti parani kun laitettiin toinen yksikkö ja tyhjäkäyntikään ei enään vaella.
"uudeksi" yksiköksi löysin työmaan romukopasta jonkin vanhan vw/audi telefunkenin joka toimii todella hienosti tässä käytössä. dwell settingsiin laitettiin fixed duty 75%, ja kun kokeiltiin ihan piruuttaan muitakin arvoja niin toimi kunnolla melkein millä tahansa lataus ajoilla
enään ei kuumene puola eikä se yksikkököön lämpene, puolia koitettiin tänään kaikkia mitä silloinkin kun röpötti niin joka puolalla toimii hienosti