Page 1 of 1
Mega "RESETOI" kesken ajon??!!
Posted: Wed Apr 26, 2006 18:12
by Mikes9000
Missähän mahtaisi olla vikaa, kun ms käyttäytyy aika epäluotettavasti??
Sattui tuossa tänään taas sellainen juttu että mega meni jumiin kesken kiihdytyksen. Ajelin tiedonkeruu päällä ja tein kiihdytyksiä, kunnes yhtäkkiä ei tapahtunut enää mitään. Hetken jo luulin että jotain meni moottorista rikki, mutta sit huomasin että megatunen näyttökin näyttää nollaa. Auto hyrräsi sopivasti pysäkille ja startilla kokeilin, mutta ei lähtenyt käyntiin. Läppäri ei saanut yhteyttä purkkiin ollenkaan.
Outo juttu oli että bensapumppu jäi pyörimään koko ajan vaikka sammutti virratkin!?
Tämä vika on tullut muutaman kerran aikaisemminkin, ja muutaman kerran PWM-Idle säätöjä muutellessa. Kaikki palautuu taas normaaliksi kun käyttää megasta liittimen irti.
Kyseinen kokoonpanohan on siis:
ms2.2, Megatune 2.25 Release + extra024s13c
Autona saab 2.0 turbo.
Posted: Wed Apr 26, 2006 21:05
by hedelma
Vaihappa koodia? itellä kans tapahtu tollain tuolla koodilla..

Posted: Wed Apr 26, 2006 21:40
by Mikes9000
Mikä koodi kannattaisi laittaa?
En ole oikein perillä noista 024--> uudemmista koodeista.
Miten ne eroaa noista 024 sarjan koodeista? (Alpha?)
Posted: Wed Apr 26, 2006 21:58
by MrFairlane
Nykyään ei taida olla enään muuta, kuin 029q jaossa.
Posted: Thu Apr 27, 2006 7:10
by kapperi
Omissa testeissä huomasin että prossu kannattaa laittaa kantaansa kiinni jollain esim. liimalla, tai sitten juottaa suoraan korttiin.. prossun heilahtaminen aiheuttaa jumimisen ja ulostulojen päälle jääntiä. Omassa oli samaa vikaa, jonka aiheutti just tuo väljä kanta..
Posted: Sun Apr 30, 2006 1:03
by olafu
Miten bensapumppu voi jäädä päälle vaikka virrat sammuttaa, jos se on oikein kytketty ja pumpun releeltä katkeaa virta samalla kun sytytysvirta katkaistaan?
Ja jos releeltä EI katkaista virtaa samalla, kun megan jännitteensyöttö katkaistaan, niin systeemi jää johonkin puolivetelään tilaan siten, että megan käyttöjännitelinjaan "ajelehtii" releen kelan ja ohjaustransistorin suojadiodin kautta jokin epämääräinen jännite. Itsellä se riitti pitämään megasquirtin jatkuvasti "hereillä".
Päivitystä
Posted: Wed May 03, 2006 16:16
by Mikes9000
Nyt on prossussa 029q päivitys ja pääsin eroon tuosta jumittumisesta.
Jumittumisen sijaan tuli esille toinen ongelma, joka voi liittyä tuohon samaan juttuun.
Ajelin tiedonkeruu päällä ja kun rpm=n.4500 ja map=n.205 tuli ihme "katko". Meno loppui ja AFR putosi n. 13 --> 18. Hetken päästä, meno jatkui taas. Samanlaisia katkoja tulee aina välillä kiihdyttäessä. Kartta pitäisi olla ok, eli se ei aiheuta varmaankaan noita katkoja, koska toisinaan ronski kiihdytys onnistuu ihan ok.
Ajon jälkeen tutkiskelin lokia ja siinä näkyi juuri noiden katkojen kohdalla punainen pystyviiva, ja kohdisimen ollessa siinä kohtaa lukee "RESET001" tai jotain vastaavaa. Tämä resetin syntyminen kesken ajon vähän ihmetyttää?
Missähän mahtaisi olla vikaa??
Posted: Wed May 03, 2006 20:08
by MrFairlane
Ettei olisi kysymys sytytyspuolen häiriöistä?
Meneekö afterstart tilaan katkoksen jälkeen?
Jos Hall-signaalipiuha saa häiriöjännitettä, niin Mega katkaisee menon, joksikin millisekunniksi.
Koodikin voi mennä sekaisin, jos häiriötä tulee liikaa.
Lievimmillään häiriöt esiintyy jollakin kierrosnopeudella, kuulemma.
Posted: Wed May 03, 2006 22:51
by Mikes9000
Mun projektissa mega ohjaa vasta pelkkää bensansyöttöä. Sytytystä ohjaa saabin oma jakaja ja originellisysteemi.
Pitää vielä tarkistaa tuo afterstart juttu..
Sen punaisen viivan kohdalla syttyy muistaakseni cranking kohta. Tarkistan asian huomenna.
Niin ja tuo megahan saa triggauksen samasta lähteestä kuin vakio LH-Jetronicikin, eli puolalta ja välissä on sytytyspulssinvahvistin.
Posted: Wed May 03, 2006 23:53
by MrFairlane
Samalla tavalla se resetoi pelkällä bensansyötölläkin, jos kierroslukutieto saa häiriöitä.
Posted: Thu May 04, 2006 7:54
by 205
Seuraahan realtime näytöltä miten tuo 12V jännite käyttäytyy,
yleensä tuo reset tulee kun käyttösähköt on poskellaan.
Posted: Thu May 04, 2006 22:40
by Mikes9000
Ei noissa jännitteissä pitäisi mitään outoa olla.
Testasin taas tänään tuota ja noita resettejä tuntuu tulevan lähes jokaisessa rajummassa kiihdytyksessä. Yleensä ne tulee yli 4000 kierroksen jälkeen.
Selatessani logia juuri "pykälää" ennen resetin viivaa käy kaikki arvot nollilla, esim lämmöt ym. Rpm käy hetkellisesti n.800 kierroksessa ja afterstart ja warmup palaa.
Aivan ihme vika kyllä!?
Voiskohan tuo vika johtua jotenkin tuosta triggauspulssin tulosta ja optoerottimesta?
Saabissa käytetty sytytyspulssinvahvistin antaa ulos puhdasta 12 Voltin kanttiaaltoa.
Alkaakohan opto tai jokin sekoilla tuolla jännitteellä kun taajuus kasvaa??
Posted: Fri May 05, 2006 7:15
by 205
Tuo opton 4N25 tulopuoli pitäisi toimia 10 mA:lla [max. 100mA] ja
testitaajuus on 1 MHz, joten ei pitäisi ihan heti käydä hiihtämään
Posted: Fri May 05, 2006 7:20
by hedelma
Tekee samaa vaikka Pc ei olisi kiinni?
Posted: Fri May 05, 2006 7:43
by Turtana
orkkis 2.2 levyssä bensapumpun releen ohjauksen takaisinkytkentä menee megan +12v linjaan, joissain tapauksissa voi puskea häiriötä tai ripeliä releen kelan läpi ja sieltä se sitten löytää tiensä megan jännitteen syöttöön, auheuttaa juurikin tätä pätkimistä vedolla. trc levyssä tätä tuli pohdittua ja bensapumpun ohjauksesta ja fidle lähdöltä tulee ihan omalla lähdöllään johto suoraan akkuun suojaukseksi ettei pääse häiritsemään.
helppohan ko. asia on kokeilla laittamalla bensapumpun ohjauksen tilalle ihan katkaisija megan ohjauksen sijaan.
tietysti riippuu myös paljon mistä mega saa sähkönsä ns. samassa linjassa tai lähellä mistä puola saa sähkönsä mega ei saa olla, mieluiten oma johto virtalukolta suoraan jos häiriöt tekee kiusaa.
Posted: Mon Sep 04, 2006 16:44
by Wesq
Onkos tähän resetointiin löytynyt jotain selkeää vikaa.
Mulla tekee samaa ,resettejä voi yhden 1h ajon aikana tulla jotain reilut 200.
Välillä softa herjaa matalasta jännittestä..Mittari näyttää 14.3V.
Posted: Mon Sep 04, 2006 17:14
by nohkis
Tulpat/kärkiväli? Mitä sytkäosaa löytyy? Onko kipinässä tarpeeksi tehoa?
Posted: Mon Sep 04, 2006 17:42
by Wesq
Tulpat NGK BP8ES
syttypoxi on joku marellin BKL3BD ja puola kans marellin, kyseessä siis fiat.
Kipinässä on tarpeeksi tehoa.
Tänään huomasin ,että resetoi vaikka auto ei ollut edes käynnissä.
Vain virrat oli kuitenkin päällä, johtuiskohan toi sit pa-pumpusta.
Tosin en hoksannut kattoa oliko pa-pumppu silloin käynnissä.
Posted: Thu Oct 19, 2006 11:13
by slappala
Logista kannattaa katsoa että mitkä pomppii samaan aikaan kun resetit tulee ja mitkä anturit näyttää mitäkin. sieltä voi nähdä paljon..jos on pelkkä rpm tieto virhe niin sitten sitä tutkimaan, mutta jos kaikkien antureitten viivat pomppaa tai tippuu niin johdotuksissa ja maissa probleemaa...
jos se tekee sitä aina jonkun anturin tietyllä arvolla niin sitten sieltä kattelee josko syyllinen löytys..

Logista näkee paljon kun kattelee ajatuksella.
Posted: Tue Oct 24, 2006 11:17
by lordofgreed
Sanokeehan kannattaako saapikkaassa ottaa kiekkatieto puolalta vai saako sitä järkevämmin esin sytkäboksista? Kyseessä siis T16 ja orkkissytkä jakajalla.