Page 1 of 1

Mikä on duty cycle?

Posted: Tue Mar 29, 2005 15:51
by rontuj
Mikä on duty cycle?

Posted: Tue Mar 29, 2005 17:38
by Hessu
Suuttimen suhteellinen aukioloaika. 0% tarkoittaa, että suutin on aina kiinni eli bensaa ei tule. 100% tarkoittaa koko ajan auki olemista, mutta suutin ei sitä kestä. Käytännössä joku 85% voisi olla hyvä yläraja. Jos virtaus ei riitä moottorin tarpeisiin tuolla Duty Cyclellä, pitää hankkia isompi suutin (tai nostaa bensanpainetta).

Posted: Tue Mar 29, 2005 18:31
by Half time
eli siis sillä ei ole väliä onko korkea tai matala ohmiset suuttimet?? vai?
vai pitääkö suuttimien virtaa rajoittaa silti??

Posted: Wed Mar 30, 2005 7:26
by viljami
Nyt on varmaan mennyt bensa virta ja sähkövirta sekaisin. Siis tuo dutycycle tarkoittaa sitä kuinka monta prosenttia ajasta suutin suihkuttaa bensaa ja sillä taas ei ole tekemistä sen kanssa miten paljon sähkövirtaa virtaa suuttimen läpi. Varmaankin tajusit jo itsekin, mutta ajattelin varmistaa..
Ja kuten sanottu niin suutin ei kestä jatkuvaa auki oloa vaan "palaa"..

Posted: Wed Mar 30, 2005 23:47
by rontuj
Niin siis mistä ajasta tuo prosenttilukema on? Onko se yhdestä kampiakselin kierroksesta vai kahdesta?

Posted: Wed Mar 30, 2005 23:55
by Jarno.V
Siis tuo on suomeksi pulssisuhde, eli tarkoittaa kanttiaallossa positiivisen puolijakson suhdetta jaksonaikaan. Hankala selittää.
50% pulssisuhde tarkoittaa että positiivinen ja negatiivinen(tai nolla) puolijakso on yhtä pitkä, eli esim. suutin on puolet ajasta auki.

Posted: Thu Mar 31, 2005 0:09
by rontuj
Juujuu, mutta onko jaksonaika näissä ruiskutusasioissa 1 kampiakselin kierros vai kaksi.

Posted: Thu Mar 31, 2005 6:30
by harrastaja
Jaksonaika on kahden ruiskutuksen välinen aika (oli se sitten vaikka kuinka monta kierrosta).