Page 1 of 2
"halpoja" suuttimia
Posted: Wed Apr 19, 2006 19:40
by iiro
Kovasti tuntuu olevan foorumilla keskustelua sekä suuttimista ja bensapumpuista ja niiden hinnoista, joten ihan vaan vinkkinä kaikille, käykääpä tutustumassa paikkaan, johon törmäsin surffaillessa.
http://www.injectorsonline.com/
Matalaimpedanssinen 660 cc suutin 85 australian dollaria (eli noin 51 euroa), ei kauhean paha mun mielestä......
Samasta putiikista saa myös bensapumppuja, joiden hintojen kilpailukykyisyyttä en osaa kommentoida.
En ole ollut tuohon firmaan yhteydessä, tai sieltä mitään tilannut, mutta jos joku tilaa, niin kovasti kiinnostaisi tietää, että miten homma onnistuu.
Posted: Thu Apr 20, 2006 11:35
by Mr.Crossfire
Edullisia kamoja ovat kaikki, näemmä. Bosch motorsport pumput alkaa ~100€ hinnat, kun Suomessa tavan Bosch pumppu maksaa kait likemmäs pari sataa.
Sitten jos vielä lähettävät "gift"inä tai "product sample"na niin avot!

Posted: Thu Apr 20, 2006 12:46
by plagu
Mr.Crossfire wrote:Edullisia kamoja ovat kaikki, näemmä. Bosch motorsport pumput alkaa ~100€ hinnat, kun Suomessa tavan Bosch pumppu maksaa kait likemmäs pari sataa.
Sitten jos vielä lähettävät "gift"inä tai "product sample"na niin avot!

ei auta toi gift/sample juttu yhtään mitään kokemusta on.
Posted: Thu Apr 20, 2006 21:26
by Jankos
kaikkivaltias wrote:Mr.Crossfire wrote:Edullisia kamoja ovat kaikki, näemmä. Bosch motorsport pumput alkaa ~100€ hinnat, kun Suomessa tavan Bosch pumppu maksaa kait likemmäs pari sataa.
Sitten jos vielä lähettävät "gift"inä tai "product sample"na niin avot!

ei auta toi gift/sample juttu yhtään mitään kokemusta on.
Auttaa sen verran ettei tarvii maksaa tullia/alvia rahdeista, kokemusta on

Posted: Thu Apr 20, 2006 22:47
by plagu
Jankos wrote:
Auttaa sen verran ettei tarvii maksaa tullia/alvia rahdeista, kokemusta on

ei todellakaan auta, tuurilla ne kamat saattaa välillä tullakkin läpi, mutta oon ite joutunu maksamaan tulleja "gifteistä". muutamanki kerran
Posted: Fri Apr 21, 2006 5:25
by risu
Samaa kuullut itsekin, giftinä tai varsinkaan product samplena ei ole varmaa ettei tulleja makseta, jälkimmäisessähän paketin mukana toimitetaan käsittääkseni nimenomaan tullin takia lähete missä näkyy tuotteiden arvo toimituskuluineen laskentaa varten. Eihän tuossa lähetteessä tarvitisi muutoin näkyä edes samplejen arvoa.
Posted: Fri Apr 21, 2006 9:04
by iiro
Itse olen kymmeniä paketteja tilaillut jenkkilästä ja muutamia Australiasta ja tullittomaan kotiin saapumiseen vaikuttaa mun kokemuksen mukaan paketin koko (pienempi tulee todennäköisemmin) ja lähettäjän ilmoittama tavaran arvo.
Jenkkilästä mulle tuli uudet suutimet suoraan kotiin postilaatikkoon, kun ne olivat matalassa laatikossa rinnakkain ja lähettäjä oli hoksannut kirjoittaa niiden arvoksi melko pienen summan.
Posted: Fri Apr 21, 2006 10:54
by Jankos
kaikkivaltias wrote:Jankos wrote:
Auttaa sen verran ettei tarvii maksaa tullia/alvia rahdeista, kokemusta on

ei todellakaan auta, tuurilla ne kamat saattaa välillä tullakkin läpi, mutta oon ite joutunu maksamaan tulleja "gifteistä". muutamanki kerran
Kuten kirjotin EI TARVITSE MAKSAA RAHDEISTA!!!!
Eli ihan normaalisti joutuu maksamaan tuotteesta tullin ja alvin mutta ei tarvitse maksaa sen lähetyskuluista. Eipä se tuollasissa pienissä jutuissa mitään merkkaa mutta mikäli on kyseessä vaikka 40$ tavara ja siihen rahti saattaisi olla samanverran niin sitten on merkitystä onko gift vaiko ei. Eli jos ei olisi gift niin lasketaan tuotteen hinta + rahdin hinta ja jää tulliin. Mutta Jos on gift niin sitten lasketaan pelkästä tuotteen arvosta ja kun arvo on niin pieni niin ei tarvitse maksaa.
On kyllä tullin sivuillakin joskus ollut tämä käytäntö mutta en nyt löytänyt.
Posted: Fri Apr 21, 2006 13:58
by plagu
Jankos wrote:
Kuten kirjotin EI TARVITSE MAKSAA RAHDEISTA!!!!
ok, luin huolimattomasti tuon viestisi.
Posted: Sat May 20, 2006 14:19
by antonmies
Parin kaverin kanssa tilattiin jenkkilästä delphi style -suuttimia(niitä MSD näköisiä paksulla rungolla). Hinta oli kohdallaan. Kokonaismäärä oli 30kpl, jossa suuttimet kahteen kasikoneeseen, yhteen kutoseen ja kahteen neloseen. Suutinteen koot 52lbs(8kpl), 75lbs(18kpl) ja 95lbs(4kpl)
Menin sitten Hariselle mittaamaan ne, ihan varmuuden vuoksi, koska kalleista moottoreista on kyse. Ossin kanssa siinä mittailtiin ja todettiin, että paskaa kädet täynnä. 8kpl 52lbs(n.16ohm) tuotti 462-510cc. Niistä tuli KOLME erilaista sarjaa(2+3+3)(=jätettä). 75lbs olikin sitten "vähän" parempi sarja. 18kpl suuttimia tuli 4 erilaista sarjaa. Tuotot muistaakseni 720-760cc. 760cc 6kpl, 780cc 4kpl, 740cc 3kpl ja 750cc 5kpl. Nämä meni ihan ok, eli 740 ja 750cc päätettiin käyttää toisessa kasikoneessa, koska heitto vain n.1%. 95lbs olikin sitten taas mielenkiintoinen sarja. 3x975cc ja 1x915cc(=jätettä).
Lopputulos on, että 52lbs ja 95lbs suuttimet on koiran leikkikaluna. Niillä myös heitetään tarvittaessa naapurin kakaraa, niin kauan kuin tavaraa riittää.... Oppirahaa tuli taas maksettua. Ajattelin tehdä saunaan löylyveden ruiskutuksen. Poljinta kun painaa, niin korvia alkaa kuumottamaan

Posted: Sat May 20, 2006 14:36
by Höylä
antonmies wrote:Parin kaverin kanssa tilattiin jenkkilästä delphi style -suuttimia(niitä MSD näköisiä paksulla rungolla). Hinta oli kohdallaan. Kokonaismäärä oli 30kpl, jossa suuttimet kahteen kasikoneeseen, yhteen kutoseen ja kahteen neloseen. Suutinteen koot 52lbs(8kpl), 75lbs(18kpl) ja 95lbs(4kpl)
Menin sitten Hariselle mittaamaan ne, ihan varmuuden vuoksi, koska kalleista moottoreista on kyse. Ossin kanssa siinä mittailtiin ja todettiin, että paskaa kädet täynnä. 8kpl 52lbs(n.16ohm) tuotti 462-510cc. Niistä tuli KOLME erilaista sarjaa(2+3+3)(=jätettä). 75lbs olikin sitten "vähän" parempi sarja. 18kpl suuttimia tuli 4 erilaista sarjaa. Tuotot muistaakseni 720-760cc. 760cc 6kpl, 780cc 4kpl, 740cc 3kpl ja 750cc 5kpl. Nämä meni ihan ok, eli 740 ja 750cc päätettiin käyttää toisessa kasikoneessa, koska heitto vain n.1%. 95lbs olikin sitten taas mielenkiintoinen sarja. 3x975cc ja 1x915cc(=jätettä).
Lopputulos on, että 52lbs ja 95lbs suuttimet on koiran leikkikaluna. Niillä myös heitetään tarvittaessa naapurin kakaraa, niin kauan kuin tavaraa riittää.... Oppirahaa tuli taas maksettua. Ajattelin tehdä saunaan löylyveden ruiskutuksen. Poljinta kun painaa, niin korvia alkaa kuumottamaan

olisko teille vielä jäänyt noita n. 760 cc suuttimia vielä 6 kpl:n sarjaa, kun sain viestistä sen käsityksen, että vain nuo 740cc ja 750 cc tuottoiset on saatu hyödynnettyä (pitää ensin selvittää vielä, josko ne vielä sopis tuohon mitsun koneeseen

)
Posted: Sat May 20, 2006 14:56
by antonmies
Ne menee siihen 6syl koneeseen. Ainakin aluksi. Taitavat vaan jäädä pieniksi siinä...

Voin kyllä kysyä, olisiko hän halukas myymään ne
Kaikki muut paitsi 52lbs ovat matalaohmisia.
Omasta mielestäni kannattaa ostaa suuttimet, jotka ovat tarkastettuja MYYJÄN toimesta, ei valmistajan toimesta. Kannattaa harkita myös, jos ostaa esim. yksityiseltä, joka sanoo suuttimen hänelle myyneen tahon ne mitanneen. Mittauspöytäkirjaa kehiin! Sellaiset maksaa ehkä vähän enemmän, mutta ovat turvallinen ja pitkäikäinen sijoitus.
Tiedän kyllä, että kukaan teistä ei ota tätä messua vakavasti, mutta varoitinpahan kuitenkin.
Ajatella, jos olisin laittanut nuo 52lbs mittaamatta valmisteillaolevaan tuplaturbo v8 venekoneeseen, johon on haalittu takoroinat sisään yms. Olis pian v...ttanut. noi 52lbs taitaa siinäkin jäädä pieniks

Posted: Sat May 20, 2006 17:08
by ArttuH
antonmies wrote:
Omasta mielestäni kannattaa ostaa suuttimet, jotka ovat tarkastettuja MYYJÄN toimesta, ei valmistajan toimesta. Kannattaa harkita myös, jos ostaa esim. yksityiseltä, joka sanoo suuttimen hänelle myyneen tahon ne mitanneen. Mittauspöytäkirjaa kehiin! Sellaiset maksaa ehkä vähän enemmän, mutta ovat turvallinen ja pitkäikäinen sijoitus.
Tiedän kyllä, että kukaan teistä ei ota tätä messua vakavasti, mutta varoitinpahan kuitenkin.
Ja jos vähänkään epäilyttää, niin suuttimien tuotto on aika helppo testata itsekin. Eli mielestäni ei kannata paljoa arpoa ja ihmetellä käytettyjen tai muuten tuntemattomien suuttimien todellista tuottoa, mittaus on kuitenkin kohtuullisen helppo ja nopea homma. Sitten tietää todellisen tilanteen käytössä olevalla paineella.
Mutta hyvä tietää, että uusissakin suuttimissa voi olla noin laadutonta tavaraa. Olen kuvitellut, että valmistustekniikka olisi kaikilla valmistajilla niin hyvällä tasolla, että ilmoitettuihin arvoihin uskaltaisi luottaa. No, jos joskus tulee hommattua uusia suuttimia, niin tietääpähän testata nekin.
Posted: Sat May 20, 2006 17:27
by MrFairlane
Ja mites ne sitten testataan kotioloissa?
Ajetaan vakiopaineella lasipurkkiin tietyn aikaa?
Posted: Sat May 20, 2006 19:00
by ArttuH
Juurikin niin. Ja kun aikana käyttää yhtä minuuttia, niin välttyy vaikeilta laskutoimituksilta, saa suoraan tuloksen cc/min

Vaikein osa on löytää hyvä mittakippo. Keittiöön tarkoitetut mitat eivät aina ole kovin tarkkoja eivätkä välttämättä kestä bensaa. Tänään kävin hakemassa Bebekistä labrakäyttöön tarkoitetun 500ml mittalasin, saa nähdä kuinka kauan pysyy ehjänä

Posted: Sun May 21, 2006 1:57
by Benkku
ArttuH wrote:Vaikein osa on löytää hyvä mittakippo. Keittiöön tarkoitetut mitat eivät aina ole kovin tarkkoja eivätkä välttämättä kestä bensaa.
Suutimien suihkutusmäärän mahdollisen eron voi todeta ilman tarkkoja mittalasejakin - vaikkapa 1.5 litran tyhjiä viroitusjuomapuolloja käyttäen... Tyyliin - ensimmäisen pullon täytyttyä virrat pois pumpulta, pullon halkaisijasta, pinnan korkeuksien eroista ja pullon täyttymiseen käytetystä/mitatusta ajasta voi myös kalkuloida 'suuntaa antavan eron suihkutusmäärissä' - joita jossain määrin esiintyy kaikissa suuttimissa - myös niissä hintavissa ns. 'kalibroiduissa' tai paremminkin ns. 'matched setissä'.
Suuttimissa on eroa jo luonnostaan (valmistustoleranssit). Valmistuksen yhteydessä tehtävässä mittauksessa lajitellaan sarjoihin joissa erot ovat valmistajakohtaisen toleranssin sisällä.
Lisäksi mitä suurempi suutin tuotoltaan - sen suuremmat ovat erot - lajitelluissakin sarjoissa.
Posted: Sun May 21, 2006 2:41
by antonmies
Pitäisi niiden silti +-2% sisään olla, tuossa meikäläisen tapauksessa aika shaittia tuntuivat olevan... Myyjä sanoi, että valmistajalta tulee heille 2%: sisään lajitellut suuttimet. bullschaissea... Jos ei olis valtameri välissä, niistä tulis anaalitappeja

Posted: Sun May 21, 2006 12:33
by teg
Joku puhuu kyllä lööperiä, joko myyjä tai ostaja.

Suuttimia ei kyllä 2% tarkkuudella myy kukaan - ostaa ehkä kyllä voi.
Työn puolesta tiedän, että edes teetetyt ja kalibroidut suuttimet, eivät ole 2% sisällä. Ja jos sellainen vahinko sattuu, niin sekin korkeintaan jollain tietyllä aukioloajalla. Aika kyllä korjaa tuonkin sattuman...
Posted: Sun May 21, 2006 20:23
by antonmies
teg wrote:Joku puhuu kyllä lööperiä, joko myyjä tai ostaja.

Suuttimia ei kyllä 2% tarkkuudella myy kukaan - ostaa ehkä kyllä voi.
Työn puolesta tiedän, että edes teetetyt ja kalibroidut suuttimet, eivät ole 2% sisällä. Ja jos sellainen vahinko sattuu, niin sekin korkeintaan jollain tietyllä aukioloajalla. Aika kyllä korjaa tuonkin sattuman...
Tuossa tuleekin maksimieroksi 4%...
Posted: Sun May 21, 2006 20:44
by ArttuH
Aiheeseen niukasti liittyen: Mittailin juuri 4kpl sarjan joku aika sitten hommaamiani käytettyjä suuttimia. Tulokseksi tuli 280, 280, 270 ja 250 ml/min. Ei oikein hyvä. Ilmeisesti nuo ovat keränneet jotain moskaa sisuksiinsa. Vähiten virtaavassa suihku oli myös hiukan epämääräisen mallinen.
Valitettavasti suuttimet ovat ulkomitoiltaan vähän erikoisemman malliset ja oikeastaan tarvitsisin noita, joten niitä pitäisi yrittää puhdistaa jollain konstilla. Löytyykö hyviä ehdotuksia? Alustavasti ajattelin pistää ne ultraäänipesuriin ja pumpata samalla pesulientä läpi.
Posted: Fri Sep 08, 2006 11:45
by juu
Itse ostin uudet volvon suutimet
paketissa tiedot VOLVO 9454557 made in germany
suuttimessa bosch ja numero 0 280 155766
mittautin ne "asian tuntialla" heittoa 3% uusissa!!!!
hauskaa oli etta samalla pesetin 4 vanhaa opel 150hp koneen suutinta
viiteen kertaan ja ne tuotti sen pesun jälkeen tasan kaikki keskenään...
olis pitänyt vaan ostaa kahdeksan uutta eikä vaan neljää... ja valkata niistä tasa tuottoisimmat..
no se tämä nuukuus aina kostaantuu..
Posted: Fri Sep 08, 2006 12:03
by j-k
Jos mahdollista, niin kaikki suuttimet jakotukkiin ja kertavedolla kaikista erillisiin astioihin, esim <500ml suuttimilla litran kannuihin 2 minuuttia, litran suuttimilla sen minuutin

Silloin näkee paremmin suuttimien keskinäiset erot jos haluaa eliminoida painevaihtelut erillismittaustilanteessa. Jokaisellahan on tietysti kotonaan oluttuoppeja (samanlaisia)

Niihin kokeilee lasketella..
Huono homma jos joku stobe vuotaa yli kun toinen on vasta puolillaan..

Posted: Fri Sep 08, 2006 16:15
by Make_1
Onko kukaan käyttänyt suuttimia Alppilan autohuollossa?
Weppisivun mukaan vaikuttaa asialliselta...
http://www.alppilanautohuolto.fi/gw/tra ... /index.php?
Posted: Fri Sep 08, 2006 19:02
by KariM
Ehkä hintavaa, mutta työ ennenjälkeen-mittauspöytäkirjoineen oli vakuuttavaa, ja niin nopeaa kuin suinkin postin kautta asioimalla mahdollista.
Posted: Sat Sep 09, 2006 8:31
by Make_1
Vanha kansa sanoo, jotta jos tahtoo hyvän ja halvan, pitää ostaa kaks...
Ajattelin kanssa suosiolla huollattaa suuttimet, jotka mopoon on tulossa. Ompahan yks epävarmuustekijä suljettu pois...
Posted: Wed Sep 13, 2006 0:40
by joop
ArttuH wrote:Juurikin niin. Ja kun aikana käyttää yhtä minuuttia, niin välttyy vaikeilta laskutoimituksilta, saa suoraan tuloksen cc/min

Vaikein osa on löytää hyvä mittakippo. Keittiöön tarkoitetut mitat eivät aina ole kovin tarkkoja eivätkä välttämättä kestä bensaa. Tänään kävin hakemassa Bebekistä labrakäyttöön tarkoitetun 500ml mittalasin, saa nähdä kuinka kauan pysyy ehjänä

Ja vielä tuosta mittaamisesta, itse hoitelin asian näin
1,
2,
3.
Eli mittakippona joku hillopurkki tms., mittausaika minuutti. Kipon kylkeen merkit mitä mikin suutin virtaa. Ja lopuksi suuttimen tuoton voi tarkastaa luullakseni jopa aika tarkasti keittiövaa-alla kun tiedetään että veden tiheys on(+4 asteisena) g/cc.
Nuo vähän vähemmän virtaavat suuttimet kannattaa varmaan laittaa keskimmäisille sylintereille ja enemmän virtaavat reunoille koska keskimmäiset käyvät vähän kuumempina? Muistelen että jossain mopossa oli ihan tehtaalla laitettu keskimmäisiin kaasareihin pienemmät suuttimet.
Posted: Wed Sep 13, 2006 6:40
by ArttuH
joop wrote:
Nuo vähän vähemmän virtaavat suuttimet kannattaa varmaan laittaa keskimmäisille sylintereille ja enemmän virtaavat reunoille koska keskimmäiset käyvät vähän kuumempina? Muistelen että jossain mopossa oli ihan tehtaalla laitettu keskimmäisiin kaasareihin pienemmät suuttimet.
Itse asiassa keskimmäisissä sylintereissä on yleensä käytetty isompia suuttimia, mikäli jotain eroa on ollut. Rikkaampi seos tuottaa vähän vähemmän lämpöä ja kompensoi eroa. Itse ainakin laitoin enemmän virtaavat suuttimet keskelle. Ja jos oikein halutaan ruveta hifistelemään, niin tuossa sunkin koneessa pitää laittaa se kaikkein vähiten virtaava suutin 1. sylinterille. Gurujen mukaan nimittäin nelonen käy kuumempana, koska ensiövedon kitkahäviöt lämmittävät sitä

Posted: Wed Sep 13, 2006 7:13
by teg
joop wrote:
Ja vielä tuosta mittaamisesta, itse hoitelin asian näin
Käytitkö MS2:n testimodea tai MS1:n erityistä suuttimien testaamiseen tarkoitettua softaa vai millä kellotit?
Tuossa samallahan, ainakin testimodella, pystyy mittaamaan aika tarkasti avautumisajan ja jännitteen vaikutuksen tuottoon.
Posted: Wed Sep 13, 2006 10:17
by Unoprojekti
Gurujen mukaan nimittäin nelonen käy kuumempana, koska ensiövedon kitkahäviöt lämmittävät sitä
Eikös se vesipumpun sijaintikin vaikuta melko radikaalisti lämpöjen jakautumiseen

Yleensä kun pumppu on ykkösen päädyssä niin se käy viileämpänä.
Posted: Wed Sep 13, 2006 11:21
by joop
ArttuH wrote:Itse asiassa keskimmäisissä sylintereissä on yleensä käytetty isompia suuttimia, mikäli jotain eroa on ollut. Rikkaampi seos tuottaa vähän vähemmän lämpöä ja kompensoi eroa. Itse ainakin laitoin enemmän virtaavat suuttimet keskelle. Ja jos oikein halutaan ruveta hifistelemään, niin tuossa sunkin koneessa pitää laittaa se kaikkein vähiten virtaava suutin 1. sylinterille. Gurujen mukaan nimittäin nelonen käy kuumempana, koska ensiövedon kitkahäviöt lämmittävät sitä

Joo taisin tosiaan muistaa/päätellä väärin tuon suuttimen koko/lämpötila homman. Kuumempana käyväänhän kannattaa ne isommat tietysti laittaa. Nyt kun oikeen pinnistelee niin muistan itsekin kuulleeni jostain että tuo 4. kävisi lämpimimpänä, vähän kyllä ihmetyttää tuo kitkahäviöselitys. Pitäisi varmaan hommata ne erilliset pakokaasunlämpömittarit joka pytylle niin voisi optimoida suuttimien paikat

. Jos nyt vielä jauhetaan vähän lisää offtopicia niin tuossa i/ö koneessahan voi aika helposti säädellä noiden reunimmaisten ja keskimmäisten sylintereiden jäähdytyksen jakautumista ainakin sylinterikannen osalta. Tuossa venttiilikopan päädyissä olevien öljysuihkujen(
näkyy tässä kuvassa aika hyvin) suihkutusmäärään nimittäin vaikuttaa aika radikaalisti minkämittaisilla ruuveilla se kanava on tulpattu. Jos laittaa normaalia pidemmät niin reikä pienenee ja öljyä lentää kannen päihin vähemmän jos taas lyhentää ruuveja niin päihin tulee enemmän öljyä ja paine luultavasti laskee jolloin keskimmäisille sylintereille menee vähemmän niitä ohuita pillejä pitkin.
teg wrote:Käytitkö MS2:n testimodea tai MS1:n erityistä suuttimien testaamiseen tarkoitettua softaa vai millä kellotit?
Tuossa samallahan, ainakin testimodella, pystyy mittaamaan aika tarkasti avautumisajan ja jännitteen vaikutuksen tuottoon.
Eikun ihan sekuntikellolla katsoin ja tökkäsin hauenleukajohdon kiinni, olisihan tuo fiksumpaa tietysti käyttää jotain testimoodia mutta kun mitta-aika on noinkin pitkä kuin 1 min niin tuskin siinä joku sekunnin murto-osa paljoa vaikuttaa lopputulokseen. Jännitteen en usko 100% pulssisuhteella juuri vaikuttavan virtaukseen, eikös nuo virtaukset ole yleensä tapana ilmoittaa siten että suutin on kokoajan auki? Tuo avautumisaika olisi kyllä ihan kiva tietää.
Unoprojekti wrote:Eikös se vesipumpun sijaintikin vaikuta melko radikaalisti lämpöjen jakautumiseen

Yleensä kun pumppu on ykkösen päädyssä niin se käy viileämpänä.
Totta, tämä ko. kone on vaan siitä erikoisempi ettei tässä ole vesipumppua ollenkaan vaan jäähdytyskin on hoidettu öljyllä(2 öljypumppua).