Page 1 of 1
Ford Fairlane '59
Posted: Mon Apr 17, 2006 17:11
by MrFairlane
No niin...
Nyt voi vihdoinkin kehua, että tuo minunkin romu on squirtattu, kun se kävi tänään tyhjäkäyntiä ilman temppuiluja, vihdoin viimein 9 kuukauden jälkeen.
Autohan on siis vuoden 1959 Ford Fairlane alkuperäisellä 292 kuutiotuumaisella maamoottorilla.
Olisi ollut helvetin paljon järkevämpää vaihtaa koko tekniikka uudemmasta autosta, mutta päädyin elvyttämään vanhaa malmia tietokoneajan saavutuksilla.
Imusarja on laikattu auki ja siihen on sovitettu Chevy Astron TBI läppärunko suuttimineen ja TPS antureineen.
Tyhjäkäyntiä säätelee Volvon tyhmä bimetalliventtiili.
Bensaputket on 10mm Feston uretaaniletkua.
Bensapumppu on joku halpa tarvikehärveli, jossa tuskin riittää tuotto tositoimiin.
On nuo suuttimetkin varmaan aika rajoilla ilman paineiden nostoa.
Lämpötilat haistellaan Boschin-antureilla ja pakoputken hapet jollain Renaultin nelijohtoisella.
Tarkoitus oli alunperin ajaa pelkällä bensanohjauksella, mutta en saanut kärjiltä tulevaa signaalia toimimaan millään, niin siirryin suoraan kampiakselilta triggaukseen pulttaamalla neljä 6mm pulttia dampperille, Honeywell 1GT-anturilla ja 900:n Saabin sytkäyksiköllä(Bosch 139).
Läpi on käyty melkein kaikki mahdolliset sytytyskytkennät ja vielä pitää yrittää vaihtaa tulpanjohdot paremmin suojattuihin, jos saisi tuon resetoimisen kuriin.
Hamassa tulevaisuudessa pitäisi vielä mahdollisesti siirtyä...
-8 pisteruiskuun(mitenhän onnistuu, kun on aina kaksi päällekkäistä imukanavaa?)
-Jakajattomaan sytytykseen
-Ylivaideautomaattiin
-Kaksinopeus flektiin
-Koneen viritykseen
-ja squirtata tuo toinenkin harrasteauto(63 Fairlane)
Projekti on ollut varsin opettavainen ja tuskin tulee enään siirryttyä noihin kansanperinteellä säädettäviin kaasareihin.
Posted: Mon Apr 17, 2006 22:46
by TRD
Mielenkiintosta seurata edistymistä. Vähän erilainen projekti! Kirjottelehan miten ajossa pelittelee sitten kun siinä vaiheessa mennään. Joo se on totta et kaasarivehkeet alkaa kyllä oleen historiaa mitä squirtin kanssa pelannu.
Posted: Fri Apr 21, 2006 14:52
by Hessu
Mielenkiintoinen projekti. Eräs pointti noihin bensaletkuihin liittyen. Ruiskutin kerran yhden Audin ja asensin bensaletkut PUR-pneumatiikkalinjaa. Ajossa painepuolen letku kesti ehkä kaksi päivää ennenkuin räjähti (keskellä vilkasta risteystä). Muovi oli todella pehmeän oloista oltuaan bensan kanssa tekemisissä. Vaihdoin tämän jälkeen suosiolla samankokoiset PVC-muoviset linjat. Ovat samannäköistä tavaraa mutta jäykempää eli ei voi taivuttaa kovin tiukalle mutkalle. Ne kestivät sitten ainakin sen 1½ vuotta mitä auto minulla oli.
Posted: Sat Apr 22, 2006 15:25
by MrFairlane
Tuolla Feston letkulla pitäisi huhun mukaan olla aika hyvä kemikaalien kestoisuus ja bensanpainekin on tällä hetkellä alle kilon luokkaa.
Mutta pitää katsoa sillä silmällä noita linjoja.
Posted: Tue May 02, 2006 18:29
by MrFairlane
Syttyjohtojen vaihtaminen auttoi pätkimiseen.
Copper core-johdot todellakaan eivät toimi elektroniikan kanssa.
Auto kävi jokusen päivän hienosti, tyhjäkäynti tasaista 550 kierrosta ja kartan säätöjä aloittelin, mutta...
Säätölenkin jälkeen sammui bensapumppu uudelleen käynnistäessä->pumppupiirin transistori kyrvähti->vaihdettu TIP122->toimii.
Samalla katosi kipinä->ostin Mobiletronin 138002 mallin->kipinä sekoilee.
Siis alkuperäisillä Boschin 139:llä ei lähde käyntiin ollenkaan(kahta kokeiltu) ja tuolla tarvikemallilla rytää, välillä putkessa ja välillä imusarjassa, vaikka lokissa ja MegaTunessa ei näy mitään ihmeellistä, paitsi O2:sen ajoittaisen tippumisen(johtuu ilmeisesti vain tuosta kipinän puutteesta).
Kaiken lisäksi noi kaikki kolme yksikköä toimii Saabissa moitteettomasti.
Olisiko jollakulla jonkinlaista vihjettä, että missä olisi vika?
Posted: Tue May 02, 2006 18:33
by teg
Ehkä se 139 ei toimi sen sun puolasi kanssa?
Posted: Wed May 03, 2006 20:23
by MrFairlane
Toimi se sen muutaman päivän ihan hyvin ja toi Mobiletron on 139:n korvaava tuote.
Kuinka tarkka toi pääte on puolasta?
Nyt meni yksi puola pimeeksi.
Varapuolalla kone käy, mutta käy aika raskaasti.
Joutui laittamaan normaalia rikkaammalle kartan.
Välillä lyö tulta imarissa oikein kunnolla ja välillä putkessa, vaikka syytä ei ole.
Fixed duty 50%:lla kävi vielä huonommin.
Oskilloskooppi-ohjelmalla tutkailin(sen minkä ymmärsin tutkailla), niin ei homma valjennut ollenkaan.
Signaalia tuli, välillä isompaa ja välillä pienempää.
Edit:
Työnsin virranjakajan sisuskalut takaisin ja taas toimii.
Jo kuolleeksi julistettu puolakin sai eloa vakiohiluilla.
Elikkäs trikkaus tulee kampuralta ja kipinä kärjiltä.
Edit:
Läppäri, perkele lopetti toimintansa.
En olisi kymmenen vuotta sitten uskonut, että tietokoneen hajoaminen voi vaikeuttaa auton rakentamista.
Edit:
Kierrosluku-kiihdytysrikastuksia pääsin vihdoin säätelemään ja auto tuntuisi nyt toimivan suht' mukavasti.
Tyhjäkäynti on parempi, kuin ikinä kaasarilla.
Kulutuslukemissa ei ole tapahtunut merkittävää muutosta ja tehoista en tiedä, koska laatikko alkoi luistelemaan ja perstuntumakin on unohtanut parin vuoden takaiset tehot.
Vielä syttypuoli takaisin, niin...
Posted: Mon Jun 26, 2006 22:01
by MrFairlane
Sytytyksen ohjausta ihmetellessäni huomasin, että Fixed angle-arvolla 29 kone kävi suht normaalisti tyhjäkäyntiä.
Kaikki asiat tuntuisivat olevan kohdallaan paitsi koko kartta tuntuu olevan parikymmentä astetta pielessä.
Vakiojakajalla kone toimii edelleenkin hyvin ja jakajan pyörijä osoittaa oikeaan pyttyyn päin.
Ja konehan sentään toimi jonkun aikaan hyvin.
Mikä ihme tuon aiheuttaa?
Trigger angle 60+0
Time based
Cranking adv. 6
Hold ign. 0
No inverted
No oddfire
Fixed angle -10
Trim angle 0
Posted: Tue Jun 27, 2006 9:08
by jani
tsekkaapaa sytkälampulla pitääkä tuo megaan ohjelmoitu ennakko paikkaansa ja vastaako ennakon säätöön oikein.
Posted: Fri Jun 30, 2006 19:07
by MrFairlane
Ei pidä paikkaansa.
kartta on pielessä jotain 17 astetta ja auto tuntuu toimivan oikein, jos vääntää kartan arvot tuon verran ylöspäin.
Ei luulisi kiinni porattujen/liimattujen pulttien siirtävän paikkaansa dampperilla ja Hallikin on tukevasti oikealla paikallaan.
Posted: Fri Jun 30, 2006 19:56
by teg
Muuta trigger anglea niin että sytkä on kohdallaan.
Posted: Tue Jul 04, 2006 15:53
by MrFairlane
Trigger anglea väännetty.
Ihmetyttää kyllä miten se voi tuollain muuttua, mutta nyt sain alkuun sytkäkartan säädön...tai oikeastaan arvonnan.
Onko tuohon sytkän säätöön mitään hyvää, perstuntumaa parempaa konstia vai onko dynosäätö ainoa vaihtoehto?
Posted: Tue Jul 04, 2006 16:40
by jani
Laita tuohon sytkäkarttaan ne ennakot mitä tuommoinen kone käyttää jakajalla ja sitten säädät bensakartan kohdilleen sen jälkeen muutan sytkä kartaa niin että saat koneeseen "sielun" ja lopuksi hinosäädät bensakartat kohdalleen ja moottorijarrut sun muut asetukset
Posted: Thu Jul 20, 2006 15:35
by MrFairlane
Sytkässä on häiriöitä 1500-1800 rpm alueella, eli juuri tärkeimmällä ajoalueella.
Häiriöt esiintyy ainoastaan tasakaasulla tai lievällä moottorijarrutuksella.
Siis ei korkeammilla MAP-arvoilla.
Häiriöitä esiintyi myös TPS-linjassa, mutta se ei ole enään käytössä.
Triggeripuolella ei minusta häiriöitä ilmene.
Ei resetoimista, vain kipinän hukkumista.
Onko jollain ehdotuksia, että missä mättää?
HeRRRmo menee...
Posted: Thu Jul 20, 2006 19:42
by KariM
Onhan pyörijä oikean pytyn johtotornin kohdalla?
Posted: Thu Jul 20, 2006 20:11
by MrFairlane
Joo toi kävi mielessä aikaisemmin, mutta kyllä se oikeassa paikassa oli.
Nyt on trigger angle 30, vaikka tarkoitettu paikka oli 60.
Toimii, joten jätän sen sillein.
Itse asiassa ajoin vähän aikaa normaali alipaine/keskipakojakajalla ja sytytyksenohjauksella.
Toimi sekin jotenkin.
Oli helpompaa hakea karttaa kohdalle ja kun piti pitemmälle ja tärkeämmälle reissulle lähteä, niin piuhojen vaihto ja perusennakon säätö kohdalleen ja vakiojakaja oli toiminnassa.
Auto, kun sattuu olemaan ainoa ajoauto tällä hetkellä, niin toiminnan täytyy olla taattua.
Nyt vain mietityttää, mikä muu paikka voi ottaa häiriöitä, kuin triggerin johto.
Edit:
Häiriö tulee jostakin Megalankun sisältä.
Triggeri signaali oli hyvä ja vasta ulosmenevässä linjassa oli vajaata piikkiä.
Posted: Sun Aug 06, 2006 13:38
by MrFairlane
Niin...
Prosessorin triggerinastassa on signaali tasaista, mutta IDLE-nastassa, eli minun sytkä-lähdössä puuttuu jo käppyrästä hampaita.
Kahta prosessoria kokeiltu.
Voiko ohjelma tehdä tuommoista tai jokin muu?
Posted: Sun Aug 06, 2006 19:45
by teg
Millainen ylösveto sulla on 139-modulille? Tuossa törmäsin toiseenkin projektiin, joka pätkii sytytystä tietyn kierroalueen jälkeen. Aivan kuin 139 moduli haukkaisi enemmän virtaa pidemmillä dwell arvoilla myös ohjauksesta.
Tässä projektissa on 4,7K vedetty 5 volttiin. Toisessa (keskeneräisessä) projektissa ei ole havaittu ongelmia 1K ylösvedolla 5 volttiin.
Posted: Sun Aug 06, 2006 22:37
by MrFairlane
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
Using FIDLE to drive the spark output: No longer advised
Ilmeisesti pitää siirtää sytkälähtö LED17:lle.
Ja tehdä tuon kuvan mukaan, jos vaikka auttaisi...
Edit:
Nyt toimii pätkimättä Trigger anglekin saa olla 60.
Edit 1.10.06 Auto lähti seisomaan ja odottamaan koneremonttia.
Koko kesä ajeltu ja Megan puolesta ei mitään ongelmia omia säätelyjä lukuunottamatta.
Läppärunko ja suuttimet jäivät pieneksi, joten pitänee vaihtaa samalla monipiste ruiskuun, jos saisi reagointinopeutta lisää ja kiihdytysrikastukset pienemmäksi.
Edit: 20.6.07 Remontti jatkuu. Imusarjat hitsattu 600cc Gixxerin läppärungoille, nokka hiottu rankaksi, ylivaihdeautomaatti asennettu, jakaja katkaistu, Rellun COP-puolia sovitetaan paikoilleen ja kansien kanavia kairataan isommiksi. Seuraavaksi hitsataan peltisarjat ja asennetaan tiukempi perävälitys.
Edit: 11.1.2009 Kai tuo kohta tuosta käynnistyy
- 292 Y-Block
- Itehitsattu imusarja
- ECZ-G 1.3 milliä lasketut kannet, portattu, jäykillä 351W-jousilla
- 2X 600cc Suzuki GSXR (4 x 1½") läppärunkoa
- Megasquirt 2
- 750cc suuttimet kasivitoselle
- 2 Mustangin puolapakettia
- EDIS-sytkä
- JAW wideband + Bosch LSU
- Schneiderin 284 nokka
- Stroukki-chevyn Carrillo-veivit
- Proben tekemät +10cc takomännät molyrenkailla
- Chevy Pick-Upin peltisarjat ja iteveistetyt laipat
- Bendsen's AOD-adapteri
- Nelilovinen TCI Street Fighter AOD manuaali/automaatti-koneistolla
- TCI Street Fighter 3000 stall lukoton turbiini
- TCI Outlaw Pistol Grip Shifteri
- Kardaani '63 Fairlanesta
- 1:3.89 perävälitys Lock Rightin Offi-lukolla
http://i188.photobucket.com/albums/z132 ... 1231628317
Posted: Thu Sep 17, 2009 15:35
by MrFairlane
Lähtihän vihdoin käyntiin, kun oli vaihtanut kaiken ainakin kahteen kertaan paitsi koneen alakerta piti vaihtaa ainoastaan kerran.
Seuraavaksi pitää vaihtaa testikäytössä ollut lainajakaja Edikseen ja talven aikana pitäisi rakentaa lainalohkon tilalle takoalakerta Carillon pikkulohko-Chevyn stroukkiveiveistä ja Y-lohkon pattipäästroukkimännistä.
Iskutilavuudesta kaavailin noin 305 kuutiotuumaa.
Edit:
http://www.youtube.com/watch?v=F4yG5z6550k
Posted: Thu Sep 17, 2009 19:24
by jantunen
Komiat röhinät
