Page 1 of 1

kiihdytysrikastuksia hohhoi

Posted: Fri Mar 31, 2006 0:02
by Mi16x4
voiskos kaikkivaltias lähettää kuvat kiihdytysrikastus asetuksista siitä peugeotista..itellä aika hukassa et miten niitä kannattaa muutella ja mihin suuntaan kun menee jonkun verran yli hilseen noi arvot. joku helppo ymmärtämistapa ois ihan kiva :cry:
auto kyl ajossa ja toimii ainoo et nopeasti painettaessa kaasua seossuhdemittarin mukaan rikastuu sekunnin viiveellä,ainakin matalilla kierroksilla,mut ei hirveesti menoa haittaa.
KIITOS

Posted: Fri Mar 31, 2006 0:04
by Mi16x4
vai olikos se TVH vai kuka omistikaan .... :oops:

Posted: Fri Mar 31, 2006 11:11
by plagu
muoks

Posted: Fri Mar 31, 2006 11:40
by Mi16x4
joo ei vittu väkisellä...

Posted: Fri Mar 31, 2006 13:52
by axe
kaikkivaltias wrote:muoks
Mi16x4 wrote:joo ei vittu väkisellä...
Ai että tällaseks on meno sit menny... :roll:

anteeks vaan

Posted: Sat Apr 01, 2006 0:01
by Mi16x4
mutta ehkä siks kysyn kun kokeiltu on moneen ja moneen kertaan kaikkea mahdollista,mut joka kerta menee pahempaan suuntaan....ja sit loppujen lopuksi piti laittaa kesto ajaksi 0s kun ajaminen oli pahempaa ku kahdella pytyllä käyvällä 20 valmetilla.
Apua lähinnä vailla enkä pullamössöttäjäksi nimitetyksi.
:shock: ei hirveen kannustavaa se nimittäin oo.,ei millään pahalla vaikka kokenut oot tällä saralla..

Re: kiihdytysrikastuksia hohhoi

Posted: Sat Apr 01, 2006 2:04
by Benkku
Mi16x4 wrote:voiskos kaikkivaltias lähettää kuvat kiihdytysrikastus asetuksista siitä peugeotista..itellä aika hukassa et miten niitä kannattaa muutella ja mihin suuntaan kun menee jonkun verran yli hilseen noi arvot. joku helppo ymmärtämistapa ois ihan kiva :cry:
auto kyl ajossa ja toimii ainoo et nopeasti painettaessa kaasua seossuhdemittarin mukaan rikastuu sekunnin viiveellä,ainakin matalilla kierroksilla,mut ei hirveesti menoa haittaa.
KIITOS
Ottamatta kantaa 'ranttaamiseen' niin asioita ei useinkaan opi ilman niiden oivaltamista.

Siis vastaukset kysymyksiin 'mitä kannattaa muutella ja mihin suuntaan' löytyvät kyllä manuaalista ja tältä sivultolta, mutta avitetaan nyt 'oivaltamista' 'että elämä helpottuu'...

'Sekunnin viive' seossuhteen 'rikastumisessa' kertonee että seossuhde menee transienttisessa tilanteessa aluksi laihalle kunnes korjaantuu. -> Need to adjust initial enrichment mikäli 'muut asiat' ovat kunnossa.

No nyt tietysti korjaus voi aiheutua 'jo lambdan takaisinkytkennästä' sikäli mikäli anturi kytketty toimimaan jne. eli tämä on toinen kiihdytysrikastus parametrejä muutettaessa huomioitava asia.

Kolmas asia on VE taulukko (ts. seossuhde kartta) joka aivan aluksi on saatava 'edes lähelle' lopullisia arvoja, sillä VE taulukon ollessa moottorin toimintaparametreihin (VE jne.) nähden 'virheellinen' korjaat sitä kuitenkin 'kokemattomana' muuttamalla kiihdytysrikastuksen parametreja.

Rikastus voi mainitsemassasi tilanteessa olla - liian pieni tai liian suuri - nimittäin kummassakaan tapauksessa asiaa 'pelkästään lambda-arvosta katsottuna' ei voi päätellä.

Liian pieni - seossuhde 'oikeasti' laihalle.
Liian suuri -> seos syttymiskelvoton -> 'jäännöshapen' määrä suuri (palamista ei tapahdu)-> lambda näyttää laihaa seosta.

Kumpikin tilanne ilmenee vedon ts. moottorin tuottaman vääntömomentin heikkenemisenä, mutta 'perstuntumalla' todettuna 'hiukan' eri tavoin.

Toki voit olettaa - ettei rikastus riitä (=turvallisempaa), varsinkin mikäli suuttimet eivät ole tuotoltaan 'suuret' - katsoa taustapeiliin onko perässä kenties ketunhäntä ;) - mitata pakokaasun lämpötilaa - kertoa meille lisää (eli emme ole selvänäkijöitä) tarkoittaako - 'ettei menoa haittaa' - kenties ettei moottori nyi/nyhtää painettaessa poljin laittiaan ja vetääkin kohtuullisesti...

eli ns. 'virta päälle' niin -> :idea:

Posted: Sat Apr 01, 2006 11:06
by TVH