Pakopaineen sähköinen mittaus

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

Post Reply
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Pakopaineen sähköinen mittaus

Post by _P_ »

Tässä nyt on pyörinyt mielessä otsikon asia (ja monta muuta), mutta mitähän tuollainen perus paineanturi (MPXH6400AC6U) tykkää pakokaasuista?

Jos sanotaan vaikka 1,5m pituisella letkulla laittaa anturin kiinni niin jäähtyyköhän kaasut tarpeeksi (125C näyttäisi olevan datalehden mukaan maksimi käyttölämpötila)? Ja onkohan itse kaasuista haittaa anturille?
joop
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sat Oct 29, 2005 2:24
Location: Ylivieska
Contact:

Post by joop »

Ihan mutua mutta olettaisin että lämpötila ei ole ongelma koska se anturihan on aikalailla painetiivis eli siellä letkussa ei virtaa pakokaasua periaatteessa olenkaan, paine vain muttuu. Minkälaista letkua ajattelit käyttää ja miten kiinnittää sen pakosarjaan? Tavalliset letkut eivät varmastikaan kestä mutta jos tekisi vaikka jarruputkesta semmosen jousen muotoisen kierukan niin siihen ehkä kestäisi jo laittaa tavallisen kumi/muoviletkun kiinni. Savuahan sinne anturiin saattaa kyllä vähän kulkeutua mutta mutuilisin ettei se anturia ainakaan kovin nopeasti pilaa.
GSX-R1100 -90
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Juurikin noin, pakosarjaan vaikka naarasnippa mihin saa 'jarruputken' kiinni, ja sitten sokean tulpan joskus jos ei halua mitata painetta. Pieni pätkä putkea jonka persiiseen sitten vaikka silikoniletku anturille.
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Ihan mutua mutta olettaisin että lämpötila ei ole ongelma koska se anturihan on aikalailla painetiivis eli siellä letkussa ei virtaa pakokaasua periaatteessa olenkaan, paine vain muttuu.
Kuullostaa kyllä ihan järkevältä.

Kiitoksia molemmille.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Anturiksi kannattaisi valita mittauselementiltään keraaminen, metallikalvoinen tmv. paremmin syövyttäviä kaasuseoksia kestävä malli ja myöskin paine-alueeltaan paremmin 'tarkoitukseen' sopiva (varsinkin jos tarkoituksena mitata 'jäännöshapen osapainetta' jne. seossuhde säätöteknistä).

esim.
http://www.kavlico.com/pages/industry_a ... tions2.htm

mutta jos käyttö = 'väli-aikaista'/ahtimen turbiinin mitoituksen/paine-eron jne. selvittämistä, niin varmastikin paine-alueeltaan pari sopivaa MPX tai paremminkin MPXAZ sarjan anturia - asennettuna/kytkettynä mittauskohteesta hieman kauemmaksi - 'toimii jonkin aikaa - ainakaan mikäli letkuliitos anturikiinnityksessä ei vuoda'.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Entä letkun väliin pieni kaasut toisistaan eristävä kalvorasia tms? Luulisi tällaisiakin olevan valmiina tarjolla, mutta en tiedä mistä sellaista lähtisi hakemaan.

Code: Select all

Pakosarja=============||==============anturi
    pakokaasua   eristäväkalvo   ilmaa
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

KariM wrote:Entä letkun väliin pieni kaasut toisistaan eristävä kalvorasia tms? Luulisi tällaisiakin olevan valmiina tarjolla, mutta en tiedä mistä sellaista lähtisi hakemaan.

Code: Select all

Pakosarja=============||==============anturi
    pakokaasua   eristäväkalvo   ilmaa
Ongelmana kalvovälirasiallisessa instrumentoinnissa on lämpötilasta riippuva anturipuolen paine l. mahdollinen yli/alipaine joka pitäisi AD muunnoksesta 'summata pois'.
Post Reply