Tässä nyt on pyörinyt mielessä otsikon asia (ja monta muuta), mutta mitähän tuollainen perus paineanturi (MPXH6400AC6U) tykkää pakokaasuista?
Jos sanotaan vaikka 1,5m pituisella letkulla laittaa anturin kiinni niin jäähtyyköhän kaasut tarpeeksi (125C näyttäisi olevan datalehden mukaan maksimi käyttölämpötila)? Ja onkohan itse kaasuista haittaa anturille?
Pakopaineen sähköinen mittaus
Moderator: Masi_K
Ihan mutua mutta olettaisin että lämpötila ei ole ongelma koska se anturihan on aikalailla painetiivis eli siellä letkussa ei virtaa pakokaasua periaatteessa olenkaan, paine vain muttuu. Minkälaista letkua ajattelit käyttää ja miten kiinnittää sen pakosarjaan? Tavalliset letkut eivät varmastikaan kestä mutta jos tekisi vaikka jarruputkesta semmosen jousen muotoisen kierukan niin siihen ehkä kestäisi jo laittaa tavallisen kumi/muoviletkun kiinni. Savuahan sinne anturiin saattaa kyllä vähän kulkeutua mutta mutuilisin ettei se anturia ainakaan kovin nopeasti pilaa.
GSX-R1100 -90
Anturiksi kannattaisi valita mittauselementiltään keraaminen, metallikalvoinen tmv. paremmin syövyttäviä kaasuseoksia kestävä malli ja myöskin paine-alueeltaan paremmin 'tarkoitukseen' sopiva (varsinkin jos tarkoituksena mitata 'jäännöshapen osapainetta' jne. seossuhde säätöteknistä).
esim.
http://www.kavlico.com/pages/industry_a ... tions2.htm
mutta jos käyttö = 'väli-aikaista'/ahtimen turbiinin mitoituksen/paine-eron jne. selvittämistä, niin varmastikin paine-alueeltaan pari sopivaa MPX tai paremminkin MPXAZ sarjan anturia - asennettuna/kytkettynä mittauskohteesta hieman kauemmaksi - 'toimii jonkin aikaa - ainakaan mikäli letkuliitos anturikiinnityksessä ei vuoda'.
esim.
http://www.kavlico.com/pages/industry_a ... tions2.htm
mutta jos käyttö = 'väli-aikaista'/ahtimen turbiinin mitoituksen/paine-eron jne. selvittämistä, niin varmastikin paine-alueeltaan pari sopivaa MPX tai paremminkin MPXAZ sarjan anturia - asennettuna/kytkettynä mittauskohteesta hieman kauemmaksi - 'toimii jonkin aikaa - ainakaan mikäli letkuliitos anturikiinnityksessä ei vuoda'.
Entä letkun väliin pieni kaasut toisistaan eristävä kalvorasia tms? Luulisi tällaisiakin olevan valmiina tarjolla, mutta en tiedä mistä sellaista lähtisi hakemaan.
Code: Select all
Pakosarja=============||==============anturi
pakokaasua eristäväkalvo ilmaa
Ongelmana kalvovälirasiallisessa instrumentoinnissa on lämpötilasta riippuva anturipuolen paine l. mahdollinen yli/alipaine joka pitäisi AD muunnoksesta 'summata pois'.KariM wrote:Entä letkun väliin pieni kaasut toisistaan eristävä kalvorasia tms? Luulisi tällaisiakin olevan valmiina tarjolla, mutta en tiedä mistä sellaista lähtisi hakemaan.
Code: Select all
Pakosarja=============||==============anturi pakokaasua eristäväkalvo ilmaa