Page 1 of 1

läppärungot

Posted: Tue Mar 28, 2006 23:38
by zagge
selventäkääs tyhmälle et miten homma toimii!
eli olis tarkotus laittaa läppärungot toyotaan mutta mitens toi tyhjäkäynti/kylmä käynnistys tuleeko ongelmia. saako moottori tarpeeks ilmaa vaikka läpät on kiinni vai tarvisko sinne saada jotenkin lisää ohjattua.
jos tarvii niin voisko laittaa ihan erillisellä katkasijalla olevan venttiilin ja jokaseen imukanavaan siis imusarjas letku läppien jälkeen. jos joku on vastaavia virityksiä tehny ja viittis selventää asiaa perin pohjaisesti olis hyvä.

yritin tos kovasti lueskella ja hakea tietoo mut ei löytyny silleen et olisin ihan täysin ymmärtäny :lol:
kiitos avusta jo etukäteen

Posted: Wed Mar 29, 2006 6:14
by koskar
Samanlaisia olen itsekkin miettinyt, mutta kyllä kaikki tuplakaasariautot ainakin taitaa kohtuullisesti pelittää ilman letkuvirityksiäkin?

Posted: Wed Mar 29, 2006 11:37
by Sivonen
Eihän siihen muuta tarvitse kuin normaalin tyhjäkäyntiruuvin, joka avaa läppiä vähän.

Tietysti jos haluaa sähköllä ohjatun tyhjäkäynnin, niin pitää vetää letku tyhjäkäyntisäätimeltä joka kurkulle.

Posted: Wed Mar 29, 2006 17:00
by ArttuH
Tai sitten voi viritellä solenoidin avaamaan läppiä. On/off-tyylisellä säädöllä tuo luultavasti toimisikin hyvin, PWM-säädön toimiminen saattaa olla vähän nihkeämpää.

Posted: Wed Mar 29, 2006 19:44
by zagge
eikös se kummiskin niin mee et kun kone on lämmin ni se käy ihan kivasti. vai vaatiiko se sillonkin lisä ilmaa välttämättä... toi olis suhkot helppo toteuttaa ihan wapcon vettiilillä joka on suljettu jos ei tu virtaa ja auki kun tulee... eikös tommotteelle nyt sais jotenkin ohjauksen kun kaasupetaali on ylhääl ni tulis virtaa... löytyyks megasta mitään millä ohjata (vaatis 12v)... vai vaatiiko se yhtikäs mitään?

Posted: Wed Mar 29, 2006 20:18
by Sivonen
No minulla ei ole mitään muuta kuin mekaaninen tyhjäkäyntiruuvi ja soppaa tulee enemmän kylmänä. Kylmänä kierroksia 2000, lämpimänä 700.

Ei kylläkään ole mekaruutta, mutta väliäkö tuolla.

Posted: Wed Mar 29, 2006 20:19
by Dr.Pioneer
No siis megassahan on lähtö juuri tätä varten, FIdle. Megatunella voidaan laittaa lämpötila johon asti se vetää.

Kun kone on käyntilämpötilassa säädät kaasuläpänsäätöruuvilla läpän sopivaan kulmaan jotta kone pyörii ilman lisäilmaa oikeaa tyhjäkäyntiä. Kylmänä sitten vain venttiili auki.

Posted: Wed Apr 12, 2006 12:13
by TRD
Täytyy itellekkin varmaan väkertää tuolla solenoidiventtiilillä korotettu kylmäkäynti kun läppärungoissa on sopivasti 4 letkupaikkaa vapaana mikäli reikien koko vaan riittää mutta eipä se hirveesti happee tarvitse ohitte et kierrokset nousee. Paljohan tuossa megassa on pieniä hienouksia jahka vaan löytää ne ja oppii käyttämään ja säätään ne toimimaan niinku kuuluu :)

Posted: Wed Apr 12, 2006 15:48
by Dr.Pioneer
Itse laitoin tälläsen bimetallipariluistin tuohon omaan autoon. Luisti oli 2.8l koneesta joten kylmällä kelillä aukeaa vähän liikaa. Tein supisteholkin siihen johon porasin 4.5mm reijän. 1.8 kone kiersi 2000rpm vielä tuon kokoisella reijälläkin, joten iso sen ei tarvitse olla.

Nyt tarkoitus olisi kokeilla pwm ohjattua venttiiliä parin viikon sisään jolla sitten yritetään closed loop tyhjäkäyntiä.

Posted: Wed Apr 12, 2006 15:54
by risu
Eiks siinä bimetallihässäkässä ole säätö? Ainakin sen pienen mutterin avulla sitä saa jotenkin eri asentoihin kiristettyä. Tai sit vaan kuvittelen. En oo tota tarkemmin tutkinu kun ei oo ollu toi auto aktiivikäytössä.

Posted: Wed Apr 12, 2006 18:11
by Dr.Pioneer
Melkolailla kaikissa on, paitsi tietysti tässä minun. Osa kun on porschesta niin ei ole yleiskäyttöön tarkoitettu :)

Posted: Thu Apr 13, 2006 12:32
by TRD
Ahaa no toi voipi olla ihan hyvä sitten kun läppärungos on varmaan 1mm luokkaa joka kanavassa se reikä. Kokeilemallahan se sitten selviää. Tuohon hommaan sopis varmaan joku vw:n ahtopaineventtiilikin. Niitä varmaan joku ehjäkin jääny nurkkiin :D