Page 1 of 3

Ruiskun&sytytyksen amistelu Suzuki S1 2-tahti mopoon

Posted: Tue Mar 28, 2006 18:47
by Soukka
Elikkäs tommosta projektia pukkaa, kaveri rakentelee aika varmasti mulle ton levyn ja muut elektroniikat, ite suoritan asennuksen tohon mopoon sitten.

Pari ongelmaa on jo ilmenny, mistä saan 56cc/min virtaavan suuttimen ja pitääkö tossa ottaa erikseen huomioon tuo 2t tekniikka?

Posted: Tue Mar 28, 2006 20:38
by ArttuH
Ensinnäkin luulisin, että voit käyttää vähän isompaakin suutinta ilman isompaa ongelmaa. Todennäköisesti joku 50-70hv tehoisen pikkuauton koneesta kotoisin oleva suutin toimisi ihan hyvin. Ja sitten tarvittaessa painettakin voi tiputtaa jonkin verran tuoton vähentämiseksi.

2-tahtisuutta ei mielestäni tarvitse huomioida mitenkään erityisesti. Asetuksista pitää vain valita 2t-kone, tämä vaikuttaa ruiskutuksien määrään kierrosta kohti. Työkierroksi tulee yksi kampuran kierros kahden sijaan.

Mutta ensimmäinen itselle mieleen tuleva ongelma on sähkön järjestäminen. Etenkin bensapumppu tahtoo haukata aika paljon virtaa, tyypillisesti 3-7A. Muistaakseni tuosta Suzukin magneetosta irtoaa korkeintaan n.5A. Tietty jos jaksaa viritellä, niin kai tuokin olisi ratkottavissa.

Posted: Tue Mar 28, 2006 20:53
by Soukka
ArttuH wrote:Mutta ensimmäinen itselle mieleen tuleva ongelma on sähkön järjestäminen. Etenkin bensapumppu tahtoo haukata aika paljon virtaa, tyypillisesti 3-7A. Muistaakseni tuosta Suzukin magneetosta irtoaa korkeintaan n.5A. Tietty jos jaksaa viritellä, niin kai tuokin olisi ratkottavissa.
Hmm, jos toi on totta niin pitää käämittää uusi toisiopuola, mutta jos kerran voi käyttää isompaa suutinta niin päivä on pelastettu :D nyt on meinaan suutin ollut ainut probleema.

Viekö tuo muka oikeasti sen 3-7A, jopa yhellä suuttimella?

Posted: Wed Mar 29, 2006 10:46
by Tuoppi
Mitähän se tykkäis jos siltä alentas vähä jännitettä, tuotto kyllä tippuu, mutta tippuuko virta niin paljoa että siitä olisi hyötyä???

Posted: Wed Mar 29, 2006 11:29
by teg
Ihan mielenkiinnosta:

Millainen läppärunko sulla siihen tulee?
Miten aiot starttauksen hoitaa - vaatinee akun ja latauksensäätimen?

Posted: Wed Mar 29, 2006 13:31
by Soukka
teg wrote:Ihan mielenkiinnosta:

Millainen läppärunko sulla siihen tulee?
Miten aiot starttauksen hoitaa - vaatinee akun ja latauksensäätimen?
Tälläsen läppärungon teen, siis tuo ylempi, on tosin muotti vaiheessa vasta.
Image

Startti tulee olemaan edelleen tuo hyväksi todettu poljin :D

Tuoppi, mitä tarkotat tolla virran tiputtamisella? Kenties sitä että mega saisi vähemmän virtaa?

Posted: Wed Mar 29, 2006 13:39
by HanhiEmo
Tarkoitettiin varmaan että jos polttoainepumpun jännittettä tiputtaisi niin virrankulutuskin tippuisi ja tuotonkin luulisi riittävän noin pieneen koneeseen.

Liittyisiköhän tuo läppärunko kysymys tässä tapauksessa enemmänkin kurkku/suutin/polttoainesyöttö puolelle kuin tuohon mihin 2t-koneen läpät tulevat kiinni vai olenko nyt hakusessa??

Posted: Wed Mar 29, 2006 13:49
by MToiv
Todella mielenkiintoinen projekti.

Tuohon suzukin omaan läppään en menis koskemaan vaan kaasarin tilalle vaan putki johon ilmansuodatin ja suutin kiinnitetään.

Koska magneeto ei anna täyttä virtaa käynnistys ja tyhjäkänti hetkillä, laittaisin akun josta otetaan käyntivirrat. Täydellä kaasulla ajettaessa akkua ladattaisiin.

Posted: Wed Mar 29, 2006 14:05
by Soukka
MToiv wrote:Todella mielenkiintoinen projekti.

Tuohon suzukin omaan läppään en menis koskemaan vaan kaasarin tilalle vaan putki johon ilmansuodatin ja suutin kiinnitetään.

Koska magneeto ei anna täyttä virtaa käynnistys ja tyhjäkänti hetkillä, laittaisin akun josta otetaan käyntivirrat. Täydellä kaasulla ajettaessa akkua ladattaisiin.
Kiitosta kiitosta.

Käyn ottamassa kuvia miten aion ton rakennella tohon, kohta niitä saa.

Posted: Wed Mar 29, 2006 14:25
by Soukka
Nonni, nyt on kuvia.

Image
Ton kultasen nipan tilalle ajattelin suutinta, onko järkevää?
Image
Tonne mistä mun sormi tulee tulis suuttimen "ruikkaava" kohta.
Image
Vai teenkö tohon päähän vaan semmosen imukaulan mihin suutin?

Monellakos baarilla tuo jaksaa lykätä sitä bensaa?
Tuo on siis mäntä- ja läppäohjatulla imulla, ei pelkillä läpillä.
Jos joku olisi niin mukava että jaksaisi selittää mulle juurta jaksain miten saan tuon sytytyksen helpoiten tehtyä, ilmeisesti vauhtipyörään vaan hampaat (CAD ohjelmoiu laseri?) ja siihen joku pieni hal-anturi?

Posted: Wed Mar 29, 2006 17:09
by JTbo
Olenkohan ihan pihalla, mutta eikös Sukisukissakin ole 6V sähköt? Mega haluaa 12V sähköä, kuten bensapummpu ja suuttimet.

Varsin mielenkiintoinen projekti kyllä, noita ei tule olemaan kaikilla :D

Posted: Wed Mar 29, 2006 17:14
by HanhiEmo
Sukisukiin tuli joskus -95 12V sähköjärjestelmä jos en ihan väärin muista. Ainakin Piaggiolta löytyy purejet ruiskulla varustetut moposkootterit, niistä voisi Soukka ehkä hyödyntää tekniikkaa, varaosat voivat kyllä olla aika hurjan hintaisia :?

Niin ja onhan Aprilialla Ditech mallit jotka on ruiskulla....

Posted: Wed Mar 29, 2006 17:20
by JTbo
HanhiEmo wrote:Sukisukiin tuli joskus -95 12V sähköjärjestelmä jos en ihan väärin muista. Ainakin Piaggiolta löytyy purejet ruiskulla varustetut moposkootterit, niistä voisi Soukka ehkä hyödyntää tekniikkaa, varaosat voivat kyllä olla aika hurjan hintaisia :?
Jaa noin tuoreita laitteita, eihän tuolloin enää mopoiltu joten niistä mitään tiedä :P
Ranskassa voisi olla kaikkea mielenkiitoista projektiin, siellä kun skootteritouhu on ollut pitkälle kehittynyttä kun täällä ajettiin vielä pappatunskilla ja karvareuhka päässä :)

Posted: Wed Mar 29, 2006 17:28
by ArttuH
Pumpun virrankulutusta voisi tosiaan pienentää jännitettä pudottamalla. Yksinkertaisimmillaan tämä onnistuisi pumpun kanssa sarjaan laitettavalla vastuksella, mutta siinä hukataan osa tehosta vastukseen, eli virtaa ei säästy niin paljoa. Parempi ratkaisu olisi PWM-säädin, joka pätkii pumpun virtaa suurella taajuudella ja pulssisuhteella säädetään pumpun saama jännite. Menee vaan elektroniikan harrastamiseksi. Pumpun jännitettä ja siten virtaa voisi luultavasti tiputtaa aika paljon, koska yksi pieni suutin ei tarvitse suurta tuottoa.

Muut osat eivät sitten vie kovin paljon sähköä, paitsi sytkä, jos sen aikoo tehdä "perinteisellä" puolan lataamiseen perustuvalla tavalla. Itse kyllä tekisin magneetto-CDI:n megan ohjaamana. Mutta tämä vaatii taas elektroniikan näpertelyä. Viisainta voisi olla alkuperäisen sytkän käyttäminen, ainakin aluksi.

Suzukin sähköjärjestelmä on tosiaan alunperin 6-volttinen, mutta magneetto antaa kyllä yli 12V, ainakin kierroksilla, kun jännittensäätimen ottaa pois. Tässä tapauksessa akku olisi mielestäni välttämätön, muuten käynnistäminen voi olla mahdotonta. Eli sitten tarvittaisiin 12V jännitteensäädin ja tasasuuntaus. Jos sytkälle aikoo ottaa sähköt akulta, niin sitten magneettoon voisi laittaa toisen valopuolan sytkän ensiöpuolan paikalle.

Yksi mielenkiintoinen ratkaisu voisi olla mekaanisen pumpun käyttäminen. Sen voisi ehkä sovittaa tuoreöljyvoitelupumpun paikalle. Tämä vaan vaatisi jonkin verran luovaa mekaanista askartelua.

Posted: Wed Mar 29, 2006 17:43
by JTbo
Mitenkäs tuo TBI (yksipisteruiskut) systeemin ruiskupumppu? Niissähän on vähemmän paineita käsittääkseni ja pumpunkaan ei tarvitse olla niin järeä joten voisi löytyä sähköä vähemmän kuluttava malli?

Posted: Wed Mar 29, 2006 18:25
by Soukka
JTbo wrote:
HanhiEmo wrote:Sukisukiin tuli joskus -95 12V sähköjärjestelmä jos en ihan väärin muista. Ainakin Piaggiolta löytyy purejet ruiskulla varustetut moposkootterit, niistä voisi Soukka ehkä hyödyntää tekniikkaa, varaosat voivat kyllä olla aika hurjan hintaisia :?
Jaa noin tuoreita laitteita, eihän tuolloin enää mopoiltu joten niistä mitään tiedä :P
Ranskassa voisi olla kaikkea mielenkiitoista projektiin, siellä kun skootteritouhu on ollut pitkälle kehittynyttä kun täällä ajettiin vielä pappatunskilla ja karvareuhka päässä :)
Siinä on vaan se että mä oon iskeny tähän kiinni moottorikelkan 12V jännitteensäätimen että se huoli on poissa, akku mulla tässä on kanssa ;)

Noita skootterien suuttimia oon mettästäny (saksasta saa), mutta mistään ei löydy näitä viritysosa valmistajien suuttimia, tulee kaikki osat mukana (pytty,TCI-yksikkö,kansi jne.) ja nuo varaosa suuttimet maksaa jokusen 10e, mutta voisin jopa väittää että ei virtaus ei riitä.

ArttuH, aluksi laitan pelkän ruiskun, sitten myöhemmin laserleikautan sen vauhtipyörän (onkohan sen magneeteista haittaa?) jotta saan magneettoon rattaat, siihen hal-anturi ja olisi sytytys jo valmiina, mutta tohon ei riitä budjetti tällä hetkellä :D

Mites sitten tuo JTbo:n mainitsema TBI, vaatiiko se vähemmän virtaa vai miten, ja mähän en tarvitse minkään sortin välisäiliötä tolle pumpulle, koska tankki tulisi ruiskun ylle.

Posted: Wed Mar 29, 2006 18:52
by JTbo
TBI on throttle body injection eli autoissa yksipisteruisku, noissa on matalemmat bensapaineet mielestäni ja ehkä vähemmän virtaa vaativat pumput, kuka tietää?

Posted: Wed Mar 29, 2006 20:16
by Soukka
JTbo wrote:TBI on throttle body injection eli autoissa yksipisteruisku, noissa on matalemmat bensapaineet mielestäni ja ehkä vähemmän virtaa vaativat pumput, kuka tietää?
Mjuu, tuon mä ymmärsin tosta sun aikasemmasta viestistäs jo, mutta tarviiko toi sitten pumpun mikä lykkää vähemmällä paineella sitä bensaa?

Mites toi anturi mikä ottaa ton kaasun aukiolo prosentin, ite ajattelin erään sortin rullasysteemiä, eli vaijeri kulkisi 90astetta pyörivän pyörän välistä, ette varmaankaan tajunnu mutta ei se mitään :D

Posted: Wed Mar 29, 2006 20:28
by JTbo
Nimenomaan ton pumpun jos ottaisi tbi systeemistä. Jos käyttää suuttimia jotka korkeammalle paineelle tarkoitettu ne antaa tietty vähemmän bensaa, tietty tällöin voisi helpommin löytyä myös sopiva suutin, mutta noista enemmän tietävät voisi vahvistaa kumota onko näin.

Posted: Wed Mar 29, 2006 20:29
by Dr.Pioneer
Oma opel omegan (2,5l v6 moottorista) pa-pumppu ottaa 3,5A joka tuottaa sen 3bar. Tuossa käytössä varmasti puolet riittää joten reilu jänniteen pudotus on varmasti mahdollista vastuksella jolla saadaa virrat tarpeeksi alas ilman hienoja pwm ohjauksia. Ei sillä hyvähän se kyllä on, mutta jos rakennut taitoa ei niin paljon ole.

Kaiken helpoin voisi olla jos laittaisi tälläisen lineaari potikan siis liike lineaarinen. (samanlainen kuin miksi pöydissä :)

Suuttimista jos odotetaan mopoon saatavan 6hp voimaa teoreettinen suuttimen koon tarve on 37cc/min pienin suutin jonka nopeasti katsoin autoissa käytettävän http://www.kolumbus.fi/badluck/suutin.htm on n.140cc/min@2,5bar. (on varmasti pienempiäkin jossain mutta saattaa olla tiukassa) jos paine pudotetaan 1,5bar tuotto jää 100cc/min joten vielä ollaan aika korkealla.

Posted: Wed Mar 29, 2006 20:33
by Soukka
Dr.Pioneer wrote:Oma opel omegan (2,5l v6 moottorista) pa-pumppu ottaa 3,5A joka tuottaa sen 3bar. Tuossa käytössä varmasti puolet riittää joten reilu jänniteen pudotus on varmasti mahdollista vastuksella jolla saadaa virrat tarpeeksi alas ilman hienoja pwm ohjauksia. Ei sillä hyvähän se kyllä on, mutta jos rakennut taitoa ei niin paljon ole.

Kaiken helpoin voisi olla jos laittaisi tälläisen lineaari potikan siis liike lineaarinen. (samanlainen kuin miksi pöydissä :)
Eli suomeksi se ois säätö potikka ;)

Mutta mainiota jos jollain 200cc suutinta voi ajaa puolella teholla ja rupee pelittään, jos joku vielä voi tuon vahvistaa niin mainiota.

Posted: Wed Mar 29, 2006 20:45
by Dr.Pioneer
/\ Päivitystä edelliseen viestiin. Viralliselta nimeltä liukupotentiometri :)

Posted: Wed Mar 29, 2006 20:52
by Soukka
Dr.Pioneer wrote:/\ Päivitystä edelliseen viestiin. Viralliselta nimeltä liukupotentiometri :)
Samapa tuo, moni (kilo)ohminen tohon pitäs heittää väliin?

Posted: Wed Mar 29, 2006 23:28
by Soukka
Dr.Pioneer wrote:Suuttimista jos odotetaan mopoon saatavan 6hp voimaa teoreettinen suuttimen koon tarve on 37cc/min pienin suutin jonka nopeasti katsoin autoissa käytettävän http://www.kolumbus.fi/badluck/suutin.htm on n.140cc/min@2,5bar. (on varmasti pienempiäkin jossain mutta saattaa olla tiukassa) jos paine pudotetaan 1,5bar tuotto jää 100cc/min joten vielä ollaan aika korkealla.
Olit prkl kirjottanu lisää :D

Tavotteena ois repiä 9hp@8500rpm, tuolle luvulle on pytty ja putki suunniteltu, kaveri laski jollain kaavalla sen 56cc/min suuttimen mulle.
Tuo kyseinen 9hp olisi tarkoitus repiä vaparina, eli voitte odottaa turboakin tähän laitokseen :D

Posted: Thu Mar 30, 2006 5:58
by JaniM
Mulla olis Bemarin suuttimia ja tuotto oli muistaakseni 126 cc, pitäis kattoa numero, 6 kpl kaytettyjä.

Posted: Thu Mar 30, 2006 6:19
by Soukka
JaniM wrote:Mulla olis Bemarin suuttimia ja tuotto oli muistaakseni 126 cc, pitäis kattoa numero, 6 kpl kaytettyjä.
Jos jaksat kattoa mä voisin ostaa yhen jos raaskit yhestä luopua.

Olipahan yöunien menettämisestä jotain hyötyö, ratkasin tuon kaasun tunnistuksen. Eli vaijerissa on päässä pieni nippa/tappi, siihen kiinni saman tapainen kuin tavallisissa mopojen/moottoripyörien kiinnitys.

Posted: Thu Mar 30, 2006 7:18
by HanhiEmo
Siinä olisikin rankka Sukisuki, ruiskulla ja remmiahtimella höystettynä :).
Et ole aatellut isompaa sylinteriä kuin 50cc käyttää koska laillinenhan tuo ei kuitenkaan tule olemaan vaikka "normi" sylinteri on kiinni?

Posted: Thu Mar 30, 2006 14:23
by Soukka
HanhiEmo wrote:Siinä olisikin rankka Sukisuki, ruiskulla ja remmiahtimella höystettynä :).
Et ole aatellut isompaa sylinteriä kuin 50cc käyttää koska laillinenhan tuo ei kuitenkaan tule olemaan vaikka "normi" sylinteri on kiinni?
Mistä sä sen oot keksiny että olis 50cc, 74cc tää on :D

Eikä mitään remmejä, ihan sen toisen meinaan laittaa (en muist nimeä), kun on ruisku ei tarvii kaasaria paineistaa ja sitten on jo hauskaa :P

Mulla oli jotain järkevääkin sanottavaa mutta pääs unohtumaan kun kirjotin tätä ja irccasin samalla, noh palaillaan.

Aajuu, nyt muistin.
Vaikka mulla on tässä nestekansi, niin onko mahdollista rakentaa ryyppyä joka toimii napilla?

Posted: Thu Mar 30, 2006 15:47
by volvoman
Ei helvetti, joskus pilanpäiten kavereiden kanssa tullu juteltua, että kukahan ekaksi keksii pistää turbon ja megaruutan mopoonsa. :lol:

Tossa on asennetta! :D

Teetkö itte turbon, voi 10-20hv riitolle olevat turbot olla aika hakusessa. :lol:

Posted: Thu Mar 30, 2006 16:11
by Dr.Pioneer
Alkuunsahan tuo kaasuluistin asento tieto ei ole välttämätön megan toimintaan joku floodclear, over run fuel cut, jäi toimimatta.. joten jos suurta vaivaa täytyy nähdä kannattaa ensin kokeilla ilman sitä.

Itse käynnistysvaiheeseen ei taida saada napilla toimivaa rikastusta, startti pulssin pituushan riippuu lämpötilasta joten mihin sitä lisä ryyppyä? Tuli tuossa mieleen, jotta jos lämpimänä tarvitsee lisärikastusta startatessa voihan siihen lämpöanturin rinnalle laittaa potentiometrin joka on täysin auki kun annetaan oikeaa lämpötietoa ja kun rikastusta tarvitaan voidaan sen määrä säätää portaattomasti.

Ajon aikana saadaan napista toimiva rikastus extra koodilla karttaa vaihtamalla.

Itsellänikin kyllä on tälläinen projekti suunnitteilla joka ehken jää toteuttamatta, mutta eihän tuota tiedä. Eli monkeyn moottoriin vems (ylimääräinen kortti hyllyllä) sekä Roots mallisen ahtimen piirustukset (suurinpiirtein oikean kokoinen) olisi koneella sen kun koneistaisi saisi aika paketin :)